ترشحات طبیعی واژن باید چه رنگی باشد؟

رنگ ترشحات واژن در طول زندگی  خانمها متفاوت است که عمدتاً به دلیل تحریک هورمونی است. رنگ طبیعی این ترشحات فیزیولوژیکی سفید یا شفاف است و ممکن است زمانی که روی لباس زیر خشک می شود کمی زرد باشد.

ترشحات واژن چیست؟

واژن مخاطی است و به این ترتیب مرطوب است و با باز بودن به بیرون و در ناحیه شیبدار، با نیروی گرانش، رطوبت اضافی کم یا زیاد را به بیرون دفع می کند. به این مایع ترشحات واژن می گویند.

چگونگی تغییر ترشحات واژن در طول زندگی

رنگ ترشحات واژن در طول زندگی متفاوت است که عمدتاً به دلیل تحریک هورمونی است. قبل از اولین روز قاعدگی و بعد از آخرین روز قاعدگی بسیار کم است و در طول سالهای زندگی باروری یک زن که طی آن در طول چرخه قاعدگی بسیار متفاوت است فراوانتر است و همچنین از یک زن به زن دیگر بسیار متغیر است. و همچنین بسته به فعالیت بدنی و به خصوص برانگیختگی جنسی افزایش می یابد.

پس از پایان دوره، روزهای اول سیکل، ترشحات کمی وجود دارد، که با پیشرفت مرحله اول سیکل افزایش می یابد، در ابتدای هفته دوم سفید و غلیظ می شود تا به موکوئید و شفاف مانند سفیده تخم مرغ تبدیل شود. هفته دوم زمان تخمک گذاری در مرحله دوم تا شروع خونریزی قاعدگی به سفید و ضخیم تبدیل می شود.

این تغییرات در ویژگی‌های جریان توسط هورمون‌های مختلفی انجام می‌شود که در هر یک از مراحل چرخه غالب هستند و هدف آنها حمایت یا ممانعت از عملکرد اسپرم است. این ترشحات تخمک‌گذاری مانند سفیده تخم‌مرغ خام می‌تواند اسپرم‌ها را برای مدت طولانی‌تری در شرایط خوب نگه دارد و به آن‌ها کمک کند از طریق کانال دهانه رحم به سمت حفره رحم حرکت کنند. برعکس، هنگامی که مرحله باروری چرخه به پایان می رسد، جریان کم و متراکم است و به عنوان یک مانع عمل می کند که عبور اسپرم را از طریق دستگاه تناسلی فوقانی دشوار می کند.

ترشحات طبیعی واژن باید به چه صورت و چه رنگی باشد؟

ترشحات طبیعی واژن باید به چه صورت و چه رنگی باشد؟

ترشحات واژن ترکیبی از آب، سلول‌ها و موادی مانند گلوکز، اسیدهای آمینه، آنتی‌بادی‌ها، اسید لاکتیک و… است که توسط غدد دهانه رحم ترشح می‌شود و از دیواره‌های واژن ترانسودا می‌شود که در آن تعداد زیادی باکتری در یک تعادل ظریف، میکروبیوتای واژن، که وقتی نسبت آنها کافی باشد مسئول حفظ pH اسید واژن و عفونت ها هستند. و عملکرد این مایع مرطوب و هیدراته نگه داشتن واژن است تا در حین رابطه جنسی نفوذ کند و همچنین از عفونت جلوگیری می کند.

رنگ طبیعی این ترشحات فیزیولوژیکی سفید یا شفاف است و ممکن است زمانی که روی لباس زیر خشک می شود کمی زرد باشد.
رنگ و قوام این مایع می تواند در موارد عفونت یا تغییر در میکروبیوتای واژن متفاوت باشد و این ویژگی برای هدایت علت بیماری واژینیت بسیار مفید است.

تغییر رنگ در ترشحات واژن در صورت وجود عفونت

شایع ترین عفونت ها عفونت هایی هستند که توسط قارچ ها و باکتری هایی به نام گاردنرلا واژینالیس ایجاد می شوند.

قارچ ها باعث ترشح مشخصه سفید و غلیظی می شوند که یادآور پنیر دلمه است، معمولاً با خارش و تحریک قابل توجهی همراه است، درمان آن با داروهای ضد قارچ خوراکی یا موضعی است.

گاردنرلا یک باکتری نسبتاً بی ضرر است که در شرایط عادی در واژن های سالم به نسبت کم یافت می شود، اما زمانی که باکتری غالب باشد ترشح مایع مایل به زرد یا خاکستری ایجاد می کند که مشخصه اصلی آن این است که بوی ماهی می دهد و باعث ایجاد ترشحات می شود. احساس خارش بیشتر از خارش است، اما چیزی که معمولا زن را به مشورت سوق می دهد بوی بد آن است. با آنتی بیوتیک ها یا ضد عفونی کننده های واژن درمان می شود.

سایر فرآیندهای عفونی که می توانند تغییراتی در جریان ایجاد کنند، برخی از عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا یا گونوکوک هستند. در این مورد جریان مشابه مایع چرک، بژ، زرد یا سبز است. معمولاً با علائم گلدارتری مانند درد و حتی تب همراه است، اما گاهی اوقات عفونت‌های بدون علامت و به‌شدت قابل انتقال و با پتانسیل ایجاد عفونت‌های جدی لگنی همراه با عواقب در موارد عقیمی هستند، بنابراین تشخیص و درمان آن بسیار مهم است. و تمام شرکای جنسی را در سه ماه گذشته درمان کنید، حتی اگر علائمی نداشته باشند. درمان با آنتی بیوتیک های خوراکی و تزریقی است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “راههای طبیعی برای بهبود میل جنسی در زنان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

آنچه باید درباره رنگ ترشح واژن بدانید…

ترشحات واژن در طول زندگی متفاوت است که عمدتاً به دلیل تحریک هورمونی است. و همچنین بسته به فعالیت بدنی و به خصوص برانگیختگی جنسی افزایش می یابد.
رنگ طبیعی این ترشحات فیزیولوژیکی سفید یا شفاف است و ممکن است زمانی که روی لباس زیر خشک می شود کمی زرد باشد.
قارچ باعث ترشحات سفید رنگ غلیظ می شود. و در مورد عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا یا گونوکوک، جریان مشابه مایع چرک، بژرنگ ، مایل به زرد یا سبز است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.