بررسی عزت نفس از ۳ سالگی تا نوجوانی و راهکار های طلایی افزایش آن

محبوب، موفق، با اعتماد به نفس، قوی، زیبا – این چیزی است که هر والدینی دوست دارد فرزندش باشد. آنها می خواهند فرزندشان عزت نفس سالمی داشته باشد، زیرا همه ما می دانیم که چقدر عزت نفس اهمیت دارد. اما اغلب مشکلی پیش می آید و کودک اعتماد به نفس اش را از دست میدهد. به گفته بسیاری از دانشمندان، دلیل این امر در ژن ها هم ممکن است نهفته باشد. با این حال، مربیان و صاحب نظران در حوزه آموزش دلایل دیگری را می بینند. آنها استدلال می کنند که شکل گیری عزت نفس در کودک و نوجوان تحت تأثیر عوامل زیادی است که از سال های اول زندگی شروع می شود.

پس چگونه و چه زمانی عزت نفس در کودک و نوجوان پدیدار می شود و والدین چه نقشی در شکل گیری آن دارند؟ با دانستن پاسخ این سوالات ساده می توانید از مشکلات بزرگ در زندگی فرزندان خود در آینده جلوگیری کنید.

شکل گیری عزت نفس در کودک

 کودکان بسیار خردسال هیچ احساس ارزشمندی ندارند زیرا هنوز برای خود شخصیتی مجزا نسبت به پدر و مادر قائل نیستند. اما با وجود این، حتی در این سنین پایین، والدین می توانند پایه های عزت نفس سالم را در فرزندانشان بنا کنند.

این امکان پذیر می شود اگر:

با دقت از فرزند خود مراقبت کنید؛
وقتی کودک گریه می کند واکنش نشان دهید.
فرزندتان را زیاد در آغوش بگیرید و لبخند بزنید.

این تعاملات گرم و پاسخگو به فرزند شما نشان می دهد که او را دوست داشته و جذب می کند.

عزت نفس در کودکی و نوجوانی چگونه باید باشد؟

عزت نفس در کودکی و نوجوانی چگونه باید باشد؟

عزت نفس در کودک ۳ ساله

کودکان نوپا با بزرگتر شدن (در حدود ۲ یا ۳ سالگی) شروع به آگاهی از خود می کنند. آنها قبلاً درک می کنند که چه چیزی آنها را چه کسی می کند. در این سن حساس، چند راه ساده برای ایجاد عزت نفس سالم وجود دارد:

به فرزندتان اجازه دهید تا بین گزینه‌های ایمن و مناسب برای بچه‌ها یکی را انتخاب کند، مثلاً به او اجازه دهید اکنون با کدام اسباب‌بازی بازی کند. توانایی انتخاب به کودکان نوپا حس کنترل هیجان انگیزی می دهد که به رشد اعتماد به نفس و عزت نفس کمک می کند.

به فرزندتان این فرصت را بدهید که نه بگوید. کودکان نوپا باید خود را اثبات کنند و درک کنند که تصمیمات عواقبی دارد.

به فرزندتان اجازه دهید آزادانه محیط خود را کشف کند، اما اگر به شما نیاز داشت، آماده باشید تا در لحظه واکنش نشان دهید. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است مجذوب یک مورچه شود، اما وقتی مورچه ای روی پایش می خزد، می ترسد. فرزندتان به شما نیاز دارد که به او بفهمانید که مورچه ترسی ندارد .

به کودک خود بیاموزید که چگونه در موقعیت های اجتماعی دشوار رفتار کند. وقتی با اشتراک اسباب‌بازی‌ها بین بچه‌ها مواجه می‌شوید، دور نمانید. می توانید بگویید: “نوبت اوست که مکعب قرمز را بگیرد” یا “گفتن آفرین! این به کودک فرصتی می دهد تا درستی اعمال خود را در لحظه ارزیابی کند.

عزت نفس در کودکان پیش دبستانی

در این سن، کودکان پیش دبستانی اغلب دوست دارند خود را با دیگران مقایسه کنند و بپرسند که چه کسی در کاری که انجام می دهد بزرگترین، سریع ترین یا بهترین است. شما می توانید نقش مهمی در تقویت عزت نفس فرزندتان داشته باشید و به او کمک کنید تا از خود قدردانی کند.

در اینجا چند ایده وجود دارد:

به کودک خود بازخورد متعادل بدهید. فرزندتان را به خاطر امتحان کردن چیزها یا تلاش برای چیزهای جدید تحسین کنید، نه به خاطر “بهترین بودن. این کار آنها را تشویق می کند تا از موفقیت های دیگران قدردانی کنند. به عنوان مثال: “آفرین برای مسابقه دادن و تلاش شما – من به شما افتخار می کنم. بیایید به پیروزی وانیا تبریک بگوییم.

توضیح دهید که از دست دادن بخشی از زندگی است. سعی کنید سوالاتی مانند “آیا کار خوبی انجام دادید” بپرسید؟ یا “خوش گذشت؟” قبل از اینکه بپرسید “برنده شدید؟” این به فرزندتان نشان می دهد که چه برنده باشد چه شکست، از او قدردانی می کنید.

بازی های ساده  را با هم انجام دهید. بازی هایی از این دست به کودک شما کمک می کند تا با هم بازی کند و با دیگران کنار بیاید.

فرزندتان را تشویق کنید تا در کارهای خانه به شما کمک کند، مانند چیدن میز یا کنار گذاشتن لباس‌ها. این اعتماد شما را به فرزندتان نشان می دهد که به او احساس خوبی می دهد.

به چیزهایی که به فرزندتان علاقه دارد علاقه نشان دهید. به عنوان مثال، می توانید برای امانت گرفتن کتاب هایی در مورد موضوع مورد علاقه فرزندتان به کتابخانه بروید. یا زمانی را با هم به انجام کارهایی بگذرانید که فرزندتان از آن لذت می برد.

شام خانوادگی بخورید آنها می توانند ساده باشند، اما می توانند حس ارزشمندی را برای کودکان در هر سنی تقویت کنند. هنگام آماده شدن برای شام، هر کودک می تواند برای مثال با چیدن سفره، شستن سبزیجات یا درست کردن سالاد کمک کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۵ عادت خوب برای شادی بیشتر” را نیز مطالعه بفرمایید.      

عزت نفس کودکان دبستانی

در مدرسه، کودکان می توانند خود را با دوستان و همکلاسی های خود مقایسه کنند. در این سن، عزت نفس به چیزهای زیادی مربوط می شود، از جمله اینکه بچه ها چقدر در مدرسه خوب عمل می کنند، چگونه ظاهر می شوند، چگونه ورزش می کنند و چقدر راحت دوست پیدا می کنند.

مشکلات در مدرسه می تواند بر عزت نفس کودک شما تأثیر بگذارد زیرا ممکن است برای اولین بار نسبت به دیگران احساس توانایی کمتری داشته باشد. در این مرحله، مهم است که به آنها بفهمانیم که لازم نیست در همه چیز بی نقص باشند تا مورد محبت و قدردانی قرار گیرند.

عزت نفس کودکان دبستانی

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید کمک کنید:

در پایان روز مدرسه یک عشق اضافی و یک در آغوش بگیرید.

روی تلاش فرزندتان و شهامتی که برای امتحان کردن چیزی جدید یا چالش برانگیز نیاز است تمرکز کنید. به عنوان مثال: «می دانم که نگران مسابقه دادن هستی، اما آنقدر شجاع بودی که جرات کردی.

وقتی بار اول چیزی طبق برنامه پیش نمی رود، فرزندتان را تشویق کنید دوباره تلاش کند. می‌توانید بگویید: «برو و دوباره تلاش کن – من معتقدم که می‌توانی آن را انجام دهی.

با صحبت با معلم، رابطه خوبی بین مدرسه و خانه حفظ کنید تا وضعیت فرزندتان را ببینید. همچنین ایده خوبی است که در زندگی مدرسه شرکت کنید و در صورت امکان به تکالیف مدرسه فرزندتان علاقه مند شوید.

عزت نفس نوجوان

به ندرت کسی بلوغ را به عنوان یک زمان بی دغدغه درک می کند. نه والدین و نه فرزندانشان آن را به عنوان مرحله ای بدون درگیری از زندگی خانوادگی توصیف نمی کنند. در عوض، بلوغ را باید به عنوان یک چالش در سطح عاطفی و فیزیکی دید. یک «سازماندهی مجدد» در مغز نوجوان وجود دارد که می‌تواند هم والدین و هم نوجوانان را دچار خستگی، فرسودگی و سردرگمی کند.

عزت نفس در دوران نوجوانی اغلب مورد حمله قرار می گیرد، اما ناامید نشوید چندین راه موثر برای کمک به فرزندتان وجود دارد:

عشق بی قید و شرط. مطمئن شوید که نوجوان شما می تواند مطمئن باشد که عشق شما به نمرات، دوستان، دانشگاه یا هر عامل دیگری بستگی ندارد.

جایی برای شکست بگذارید. اشتباهات و شکست ها می تواند عزت نفس و اعتماد به نفس کودک را تضعیف کند. وقتی انتقاد می‌کنید، وحشت می‌کنید، یا از شکست خود چشم پوشی می‌کنید، نشانه آن است که امیدی به بهبود در آینده نیست. در عوض، یک نفس عمیق بکشید و با نوجوان خود گفتگو کنید.

به آنها کمک کنید تا مهارت های جدید و از دست رفته را به دست آورند.

اطمینان خاطر بدهید. وقتی نوجوانان با فراز و نشیب موقعیت‌های جدید مواجه می‌شوند که تحت تأثیر احساسات قرار می‌گیرند، دانستن اینکه این مشکلات طبیعی هستند مفید است. به فرزندتان یادآوری کنید که او «آدم بدی» نیست، زیرا از دوستی سمی امتناع می ورزد یا فعالیت دوست پسر/دوست دختر را ترجیح می دهد. بزرگ شدن و بزرگ شدن می تواند دشوار باشد، اما این بدان معنا نیست که نوجوان شما کار اشتباهی انجام می دهد.

پیامدهای کاهش عزت نفس در کودک و نوجوان

متأسفانه در دنیای امروز، بسیاری از کودکان در شکل گیری و حفظ عزت نفس مثبت دچار مشکل هستند. ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیفتد. امروزه یکی از رایج ترین دلایل این است که بچه ها در مدرسه خوب عمل نمی کنند.

اگر کودکان در مدرسه شکست می خورند، احتمالا بازخورد مثبت کافی از بزرگسالان یا همکلاسی ها دریافت نمی کنند. بازخوردی که دریافت می‌کنند اغلب منفی است، زیرا دائماً در مورد آنچه شکست خورده‌اند می‌شنوند. یا در برخی موارد ممکن است بازخورد مثبتی دریافت کنند که غیر صادقانه است.

در نتیجه، اعتماد به نفس کمتری نسبت به خود و توانایی هایشان دارند. ممکن است انگیزه ای برای امتحان کردن چیزهایی که برایشان سخت است نداشته باشند و به سختی با اشتباهات کنار بیایند. در اعماق وجود، آنها ممکن است باور نداشته باشند که شایسته موفقیت هستند.

پیامدهای کاهش عزت نفس در کودک و نوجوان

همچنین پیامدهای کاهش عزت نفس کودکان می تواند به شرح زیر باشد:

احساس ناامیدی، عصبانیت، اضطراب یا اندوه؛
از دست دادن علاقه به یادگیری؛
مشکلات ارتباطی: ایجاد آشنایی جدید و حفظ دوستان دشوار است.
احتمال قلدری یا مسخره شدن؛
کناره گیری، تحت فشار همسالان.
ناتوانی در ایستادن برای خود.

اینها تنها بخشی از مشکلاتی است که ممکن است بر دوش کودکان و نوجوانان دارای مشکلات عزت نفس بیفتد. و اگر به موقع مورد توجه قرار نگیرد، بیشتر آنها به بزرگسالی منتقل خواهند شد، احتمالاً به شکل شدیدتر.

اگر کودک و نوجوان شما عزت نفس پایینی دارد چه باید کرد؟

قبلاً در مورد اینکه چگونه والدین می توانند به فرزند خود در شرایط دشوار کمک کنند و از آنها حمایت کنند صحبت کرده ایم. رشد عزت نفس امکان پذیر است. داشتن یک والدین یا قیم حامی، واقع بین، اما نه بیش از حد محافظ، کلیدی است. همچنین مهم است که از معلمان بخواهیم حمایت کنند، اما واقع بین باشند.

بسیار مهم است که کودکان را به گونه ای تحسین کنیم که عزت نفس ایجاد کند و به آنها بیاموزد که به تلاش ها و دستاوردهای خود افتخار کنند. کودکان را به خاطر تلاش هایشان تحسین کنید، اما هر کاری را که انجام می دهند تحسین نکنید. بچه ها می دانند چه زمانی موفق شده اند و سخت کار کرده اند و چه زمانی موفق نشده اند.

دوستی نیز بخش مهمی از ایجاد عزت نفس مثبت است. این بدان معنا نیست که بچه ها باید دوستان زیادی داشته باشند یا محبوب باشند. حتی داشتن یک دوست که شما را همانگونه که هستید بپذیرد، می تواند همه چیز را تغییر دهد.

لازم نیست آن را رها کنید و منتظر بمانید تا فرزندتان دوره سختی را پشت سر بگذارد. اگر نمی توانید به تنهایی از عهده این کار برآیید، از یک روانشناس کودک مشورت کنید. متخصص توصیه هایی با تمرکز محدود به شما می دهد که مختص شرایط شما است و در صورت لزوم به شما توصیه می کند که یک دوره درمانی مناسب فرزندتان را انتخاب کنید.

اگرچه عزت نفس پایین می تواند به دلایل مختلف در کودک و نوجوان شکل بگیرد، اما در درجه اول مسئولیت آن بر عهده والدین است. این را از اولین روزهای زندگی کودک خود در نظر داشته باشید. اگر مشکلی پیش آمده است و متوجه شدید که فرزندتان رنج می‌کشد و خودش را به اندازه کافی ارزیابی نمی‌کند، با یک متخصص مشورت کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.