اگر این نشانه ها را دارید یعنی اعتماد به نفستان پایین است

زمانی که احساس می کنید به اندازه کافی خوب نیستید یا ممکن است در مورد توانایی های خود برای کسب موفقیت شک داشته باشید، شاید با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم میکنید. در نتیجه ممکن است در موقعیت های مختلف اعتماد به نفس نداشته باشید و احساس بی کفایتی کنید. معمولاً فردی که عزت نفس پایینی دارد دوست دارد تنها باشد و از اشتباه کردن می ترسد.اگر از عزت نفس پایین رنج می برید، می تواند بر سلامت، زندگی شخصی و حرفه ای شما تأثیر منفی بگذارد. عزت نفس پایین یک بیماری نیست، بلکه چارچوب مرجع شما در مورد دیدگاه و احساس شما نسبت به خود است.

مثال خوب دانش آموزی است که با وجود اینکه پاسخ ها را می داند در کلاس صحبت نمی کند، زیرا می ترسد دیگران پاسخ بهتری داشته باشند یا دیگران به او نگاه تحقیر آمیز داشته باشند.

شرایطی مانند نحوه تربیت شما، محل زندگی‌تان، ژن‌های خانوادگی ممکن است در کاهش عزت نفس نقش داشته باشند. برای مثال، بسیاری از ما در دوران کودکی با خواهر و برادر، دوستان مدرسه یا افراد دیگر مقایسه شده‌ایم. در کودکی ممکن است احساس کنیم و فکر کنیم که «من صلاحیت ندارم» و «به اندازه کافی خوب نیستم». اگرچه این باور در کودکی ایجاد شده است، اما حتی در بزرگسالی نیز باقی می ماند مگر اینکه آگاهانه روی آن کار شود.

عامل اصلی در کاهش عزت نفس، چشم اندازهای خود شخص است. اگر ذهن و افکار به شما بگوید که شایسته نیستید و لایق چیزهای خوب نیستید، یعنی با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم میکنید. حتی اگر در ظاهر ممکن است توانایی های خود را بشناسید، تفکر منفی باعث ایجاد احساس کم ارزشی برای خود می شود.

چگونه بفهمم اعتماد به نفس پایین دارم؟

 می توانید برخی از عوامل را تجزیه و تحلیل کنید و متوجه شوید که آیا از عزت نفس پایین رنج می برید یا خیر؟ . برخی از این شاخص ها عبارتند از:

عدم اعتماد به نظر خود – تصور کنید در یک گروه یا جلسه ای هستید که درباره موضوعی بحث می کنید و از نظر خود عقب نشینی می کنید. شما می دانید که نکته معتبری دارید اما فکر می کنید ارزشش را ندارد.

از قبول چالش ها می ترسید زیرا می ترسید بر آنها غلبه نکنید و شکست بخورید. ممکن است ترس در خودتان از اینکه شایستگی یا ماهر نیستید افزایش یابد و این به شما امکان می دهد فرصت های خوب را از دست بدهید. می ترسید که مورد قضاوت دیگران قرار بگیرید.

خیلی وقت ها نسبت به خودتان سخت و خشن هستید. به عنوان مثال، یک گفتگوی درونی، “شما (به خودتان اشاره می کنید) کار خوبی انجام نمی دهید”. با این حال، وقتی به دیگران نگاه می کنید، ممکن است بگویید: “اوه او خیلی خوب کار می کند”.

فردی که عزت نفس پایینی دارد قادر به قدردانی از تلاش های خود نیست. آنها همه چیز را به سختی به خود می گیرند، خود را برای بسیاری از چیزها سرزنش می کنند و معتقدند که شکست خورده اند. اما، از طرف دیگر، با دیگران همدلی دارند و در مواجهه با مسائل مشابه، موقعیت خود را درک می کنند.

 نشانه های اعتماد به نفس پایین

 نشانه های اعتماد به نفس پایین

۱- عدم اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به توانایی های خود به شما اطمینان می دهد که می توانید برای مدیریت موقعیت های مختلف به خودتان تکیه کنید. اعتماد به توانایی های خود را تجربه می کنید و به راحتی می توانید با فراز و نشیب های زندگی به راحتی کنار بیایید. برعکس، داشتن عزت نفس پایین باعث کاهش اعتماد به نفس و نگاه شما به هر چیزی که سر راهتان قرار می گیرد، می شود. یافتن راه هایی برای بازیابی اعتماد به نفس، عزت نفس و رفاه کلی شما را بهبود می بخشد.

۲- عدم کنترل زندگی

کنترل زندگی یک ویژگی عالی است. با این حال، بسیاری از اوقات، به خصوص اگر با عزت نفس پایین سروکار دارید، ممکن است احساس کنید که هیچ قدرتی برای کنترل نحوه هدایت زندگی خود در مسیری که دوست دارید، ندارید. ممکن است فکر کنید که انتخاب های بسیار کمی دارید و قادر به ایجاد تغییرات دلخواه نیستید. این احتمال وجود دارد که شما از خود و توانایی‌های خود برای دستیابی کم‌کم می‌کنید.

اگر می‌خوانید و متوجه می‌شوید که «شاید من با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می‌کنم…»، اکنون زمان آن است که دست به کار شوید و به دنبال راه‌هایی برای تقویت خود و بازگرداندن کنترل زندگی‌تان باشید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۵ عادت خوب برای شادی بیشتر” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۳- مقایسه منفی با دیگران

اگرچه گاهی اوقات می تواند در افراد انگیزه ایجاد کند، اما در بیشتر مواقع مقایسه اجتماعی منجر به کاهش عزت نفس می شود. هنگامی که خود را با دیگران مقایسه می کنید، و زمانی که خود را نیمه خالی می بینید، ممکن است باعث شود که خود را ناکافی و بی کفایت بدانید. ممکن است باور داشته باشید که شما خوب نیستید و اطرافیانتان بهتر هستند. به خصوص امروزه که رسانه‌های اجتماعی باعث شده بسیاری از افراد به دلیل مقایسه زندگی خود با آنچه دیگران پست می‌کنند، اعتماد به نفس پایینی داشته باشند.

۴-ناتوانی در مواجهه با مشکلات توسط خودتان به جای درخواست کمک

اگر با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است برای شما سخت باشد که آنچه را که نیاز دارید بخواهید. در ذهن خود، ممکن است فکر کنید که مستحق هیچ کمکی نیستید. همچنین ممکن است از درخواست کمک خجالت بکشید زیرا تصور می کنید دیگران شما را بی کفایت می دانند. اعتماد به نفس پایین ممکن است شما را از اولویت بندی نیازهای خود و صحبت در مورد آنها با دیگران باز دارد.

۵- خودگویی منفی

به طور معمول، ما خودمان را دوست داریم و در مورد خودمان خوب صحبت می کنیم.اگر عزت نفس پایینی دارید، مکالمه درونی شما ممکن است مانند یک والدین انتقاد کننده به نظر برسد. به عنوان مثال، “شما نمی دانید چگونه کارها را به خوبی انجام دهید”. ممکن است چیز زیادی در مورد خود ندانید و به جای نقاط قوت، بیشتر بر روی معایب خود تمرکز کنید. وقتی اتفاقی بیفتد، خودتان را به خاطر کم کاری یا ظاهر یا شخصیتتان سرزنش خواهید کرد.

۶-داشتن چشم انداز منفی در زندگی

اعتماد به نفس پایین باعث می شود افراد انرژی منفی زیادی در اطراف خود داشته باشند. ممکن است باور داشته باشید که آینده روشنی ندارید و همه چیز از دست رفته است. ناامیدی ممکن است فکر کردن هر اتفاق مثبتی در زندگی شما را برایتان سخت کند.

۷- تلاش سخت برای راضی کردن دیگران

این یک نشانه رایج از عزت نفس پایین است. وقتی این باور وجود داشته باشد که “من به اندازه کافی خوب نیستم”، متوجه یک خوب بودن مشروط در مورد خود خواهید شد.

“اگر دیگران را راضی کنم، می توانم خوب باشم.”

ممکن است متوجه شوید که با خوشحال کردن و راحت کردن دیگران، برای به دست آوردن اعتبار خارجی تلاش می کنید. این شامل چندین چیز مانند ترس از نه گفتن، نادیده گرفتن نیازهای خود، یا احساس گناه در صورت «نه» گفتن است.

۸- پذیرش نظرات مثبت سخت است

به عنوان یک کودک، به احتمال زیاد به دلیل توانایی های خود مورد تحسین قرار نگرفته اید. ممکن است در برخی زمینه ها مانند مطالعات، ظاهر یا مهارت ها، عزت نفس پایینی داشته باشید. من با افرادی برخورد کرده ام که پذیرش تحسین برای آنها آسانتر است، زیرا آنها در کودکی مورد تحسین قرار گرفته اند. به عنوان مثال، یک فرد خوش‌تیپ اگر به او گفته شود «زیبا به نظر می‌رسی» راحت‌تر می‌گوید «متشکرم» و همان فرد تمجیدهایی مانند «شما در کارتان خوب هستید» را به سخره می‌گیرد. شاید در کودکی به توانایی ها و مهارت های خود اطمینان نداشتید، به همین دلیل آن را نادیده می گیرید و به هیچ تعریف و تمجیدی اعتماد ندارید.

 اعتماد به نفس پایین

۹-نداشتن مرز

توانایی تعیین حد و مرز با افراد دیگر یک جنبه قابل احترام است. اگر برای خود ارزش قائل نباشید، ممکن است در ایجاد مرزها در حلقه های اجتماعی خود با مشکلاتی مواجه شوید. این به این دلیل اتفاق می افتد که از طرد شدن و قضاوت شدن در صورت ایجاد یک مرز می ترسید.

سخن پایانی درباره اعتماد به نفس پایین :

عزت نفس یا همان اعتماد به نفس یک عنصر حیاتی برای پیگیری توانایی ها، اهداف و بهبود عشق به خود است. طبیعی است که در مقطعی از زندگی احساس ضعف داشته باشید، اما عزت نفس پایین بر شادی شما تأثیر می گذارد و می تواند منجر به مشکلات جدی سلامت روان شود. ممنون که وبلاگ را خواندید اگر فکر می‌کنید که ممکن است ویژگی‌های عزت نفس پایین داشته باشید، یا کسی را می‌شناسید که ممکن است آن‌ها را نشان دهد، برای توانمندسازی خود به دنبال کمک باشید. لازم نیست با آن بمانید، و می توانید زندگی مثبت و سرشار از اعتماد به نفس داشته باشید.

4/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

1 دیدگاه در “اگر این نشانه ها را دارید یعنی اعتماد به نفستان پایین است

نمی دونستم که اعتمادبه نفس کمی دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.