برای درمان شوره سر چه کنیم ؟

شوره سر یک بیماری شایع است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می شود. مسری یا جدی نیست. اما ممکن است شرم آور باشد و درمان آن دشوار باشد.شوره کم را می توان با یک شامپوی ملایم و روزانه درمان کرد. شوره سر به عنوان فرم خفیف درماتیت سبورئیک در نظر گرفته می شود .

علائم شوره سر

پوسته پوسته شدن پوست سر و ریختن آن بر روی مو ، ابرو ، ریش یا سبیل و شانه ها
خارش پوست سر
علائم و نشانه ها ممکن است در صورت استرس شدیدتر باشند و در فصول سرد و خشک علائم آن زیاد می شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت عدم بهبود شرایط با استفاده منظم از شامپوی بدون نسخه شوره سر ، به پزشک مراقبت های اولیه یا پزشکی که در زمینه بیماری های پوستی متخصص است مراجعه کنید.

علت شوره سر چیست ؟

پوست تحریک شده و چرب
شامپو زدن به اندازه کافی نیست
قارچی شبیه مخمر (مالاسزیا) که از روغن های پوست سر بزرگسالان تغذیه می کند
پوست خشک
حساسیت به محصولات مراقبت از مو (درماتیت تماسی)
سایر بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما

علت شوره سر

چه عواملی امکان شوره سر را بیشتر میکنند ؟

سن: شوره سر معمولاً در بزرگسالی جوان شروع می شود و تا سنین میانسالی ادامه دارد. این بدان معنا نیست که افراد مسن دچار شوره سر نمی شوند. برای برخی از افراد ، این مشکل می تواند مادام العمر باشد.

مرد بودن از آنجا که مردان بیشتری شوره سر دارند ، برخی از محققان فکر می کنند هورمون های مردانه می توانند در این امر نقش داشته باشند.

بیماری های خاص به نظر می رسد بیماری پارکینسون و سایر بیماری هایی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارند خطر ابتلا به شوره سر را افزایش می دهند.

داشتن سیستم ایمنی ضعیف نیز همینطور است.

پیشنهاد می کنیم مقالهموارد استفاده و فواید روغن درخت چای چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

تشخیص شوره سر :

یک پزشک اغلب می تواند شوره سر را به راحتی و با دیدن موها و پوست سر شما تشخیص دهد.

خارش و پوسته پوسته شدن تقریباً همیشه قابل کنترل است. برای شوره سر خفیف ، ابتدا تمیز کردن روزانه را با یک شامپوی ملایم امتحان کنید تا چربی و سلول های پوستی تجمع نیابد. اگر این کمکی نکرد ، یک شامپوی داروی شوره سر را امتحان کنید. شاید لازم باشد بیش از یک شامپو امتحان کنید تا روال مراقبت از موی مناسب شما را پیدا کند. و احتمالاً به درمان مکرر یا طولانی مدت نیاز خواهید داشت.

اگر بعد از استفاده از هر محصولی دچار خارش ، سوزش ، قرمزی یا سوزش شدید ، استفاده از آن را متوقف کنید. در صورت بروز واکنش آلرژیک – مانند بثورات پوستی ، کهیر یا دشواری در تنفس – فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

 درمان شوره سر

شامپو های شوره سر

شامپوهای روی پیریتیون (DermaZinc ، Head & Shoulders ، Jason Dandruff Relief 2 in 1). اینها حاوی ماده ضد باکتری و ضد قارچ روی پیریتیون هستند.

شامپوهای پایه تار (Neutrogena T / Gel). قطران زغال سنگ سرعت سلول های پوستی شما را از بین می برد و از بین می روند. اگر موهایی به رنگ روشن دارید ، این نوع شامپوها ممکن است باعث تغییر رنگ شوند. همچنین می تواند پوست سر را نسبت به نور آفتاب حساس کند.

شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک (Neutrogena T / Sal، Baker P & S، دیگران). این محصولات به از بین بردن مقیاس کمک می کنند.

شامپوهای سلنیوم سولفید (Head & Shoulders Intensive، Selsun Blue ، دیگران). اینها حاوی یک عامل ضد قارچ هستند. طبق دستورالعمل از این محصولات استفاده کنید و پس از شستشو با شستشو خوب ، زیرا می تواند باعث تغییر رنگ مو و پوست سر شود.

شامپوهای کتوکونازول (Nizoral A-D). این شامپو برای از بین بردن قارچ های ایجاد کننده شوره سر است که روی پوست سر شما زندگی می کنند. این دارو بدون نسخه یا نسخه پزشک در دسترس است.

دستورالعمل های هر بطری شامپویی را که امتحان می کنید بخوانید و دنبال کنید. برخی از محصولات باید چند دقیقه بمانند ، در حالی که برخی دیگر باید سریع شسته شوند.

اگر چندین هفته به طور منظم از شامپوی دارویی استفاده کرده اید و هنوز شوره سر دارید ، با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید. ممکن است به یک شامپوی با نسخه درمانی یا لوسیون استروئید نیاز داشته باشید.

درمان های خانگی شوره سر

شیوه زندگی و درمان های خانگی شوره سر

یاد بگیرید که استرس را کنترل کنید. استرس بر سلامت کلی شما تأثیر می گذارد ، و شما را مستعد ابتلا به تعدادی بیماری و بیماری می کند. حتی می تواند باعث ایجاد شوره سر شود یا علائم موجود را بدتر کند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید. رژیم غذایی که به میزان کافی روی ، ویتامین های گروه B و انواع خاصی از چربی ها را تأمین کند ، می تواند از بروز شوره سر جلوگیری کند.

اغلب شامپو بزنید. اگر تمایل به پوست روغنی دارید ، شستشوی روزانه مو می تواند به جلوگیری از شوره سر کمک کند. پوست سر خود را به آرامی ماساژ دهید تا پوسته پوسته شل شود. کاملاً بشویید.

کمی آفتاب بگیر . نور خورشید ممکن است برای کنترل شوره سر مفید باشد. اما چون قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش به پوست شما آسیب می رساند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد ، آفتاب نگیرید. در عوض ، فقط کمی وقت خود را در فضای باز بگذرانید. و حتما از کرم ضد آفتاب روی صورت و بدن خود استفاده کنید.

محصولات حالت دهنده مو را محدود کنید. محصولات حالت دهنده مو می توانند روی موها و پوست سر شما جمع شوند و باعث چربی آنها شود.

مطالعات نشان داده است که روغن درخت چای می تواند شوره سر را کاهش دهد ، اما مطالعه بیشتر مورد نیاز است.

روغن درخت چای که از برگهای درخت چای استرالیا (Melaleuca alternifolia) می آید ، قرن ها به عنوان ضد عفونی کننده ، آنتی بیوتیک و ضد قارچ استفاده می شده است. این روغن ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند.

4/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.