طراحی پارچه و طراحی لباس، هنرهایی تاثیر پذیر و پویا

طراحی پارچه و طراحی لباس، هنرهایی تاثیر پذیر و پویا

هنر طراحی پارچه در زمینه های متنوعی مانند طراحی صنعتی، طراحی دکور، طراحی لباس و طراحی صحنه پر کاربرد است. با این حال بیشترین تاثیرگذاری و تاثیرپذیری در این هنر در زمینه طراحی لباس و پوشاک اتفاق می افتد. طراحی پارچه و طراحی لباس دو بخش جدایی ناپذیر از یک هنر هستند. ارتقا و گسترش هر یک از این دو بخش، به ارتقا و اعتلای بخش دیگر می انجامد و رابطه ای متقابل بین آن ها در جریان است. طراحی پارچه و طراحی لباس هر دو در حوزه هنر های کاربردی قرار دارند. علت این مساله این است که هم از پارچه و هم از لباس به صورت روزمره و کاربردی استفاده می نماییم. تنوع و گستردگی روزافزون پارچه و پوشاک موجب شده تا کارایی برخی از پارچه ها چندمنظوره شود. به عنوان مثال در گذشته از پارچه های جین برای لباس کارگران استفاده می شده است اما در طی مرور زمان استفاده از پارچه جین بین اقشار مختلف مردم رواج یافت. امروزه پارچه جین جزو پرمصرف ترین پارچه ها برای دوخت شلوار و سرهمی است. طراحان پارچه به طور مداوم به بررسی پارچه های مصرفی برند های مختلف، استایل های خیابانی و حتی فیلم و سرریال های پر طرفدار می پردازند تا بتوانند سلیقه مردم را پیش بینی کنند. طراحان پارچه و لباس باید علاوه بر پیش بینی مدل های آینده، به پارچه ها و مدل های از پیش تولید شده نیز توجه داشته باشند تا با استفاده از آنها نیز نیاز های مخاطبین را برطرف کنند.

هنر در پارچه

طیف وسیع پارچه های مصرفی برای پوشاک همچنان در حال گسترش و تغییر کاربری است. در ادامه کاربرد های جدید و متنوعی که برای پارچه های مختلف تعریف شده را بررسی خواهیم کرد. (جزئیات بیشتر خرید اینترنتی پارچه)

پارچه های مجلسی و استفاده های روزمره

پارچه های مجللی که در گذشته فقط برای دوخت پیراهن عروس و پیراهن شب مورد استفاده قرار می گرفت، امروزه کاربرد های بیشتری دارند. پارچه های پولکی را امروز به عنوان بخشی از خرجکار مانتو و یا تاپ برای دورهمی های دوستانه می توانید مشاهده کنید. این تغییرات در طی مرور زمان با تغییر هنر طراحی لباس و ارائه استایل های مختلف میسر شده است. چه بسا برخی از این کاربرد ها اکنون نامعقول به نظر بیایند اما در آینده جزو ترند های پر طرفدار دنیای مد شوند. یکی دیگر از پارچه هایی که پیشتر عنوان پارچه مجلسی را یدک می کشید، پارچه ساتن می باشد. پارچه ساتن معمولا به عنوان پارچخ ای لوکس برای لباس های مجلسی و پیراهن عروس استفاده می شد. اما در چند سال گذشته به دلیل وجود طرح های متنوع و فانتزی، از این پارچه برای دوخت لباس های خانگی، لباس خواب، پیجاما و ربدوشامبر بسیار استفاده شده است. البته پارچه ساتن همچنان جزو اولین انتخاب های خیاطان برای دوخت لباس مجلسی است.

هنر در پارچه ساتن - پارچه نگار 

پارچه های الیاف طبیعی، ترند سال های اخیر

پارچه های الیاف طبیعی مانند پارچه لینن، پارچه وال، پارچه پنبه ای و غیره برای لباس های کژوال و راحتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر ویژگی های مثبتی که الیاف این پارچه ها دارند، تنوع طرح و بافت این پارچه ها نیز روز به روز در حال گسترش است. امروزه در بازار علاوه بر پارچه های لینن و وال ساده، پارچه های لینن و وال طرحدار چاپی و سوزندوزی شده نیز بسیار دیده می شود. پارچه وال سوزن دوزی که ترندی محبوب در دو سال گذشته بوده است، اغلب برای لباس کودکان و یا به عنوان خرجکار استفاده می شد. اما امروزه با توجه به طرح های متنوع این پارچه از آن برای دوخت پیراهن مهمانی، پیراهن ساحلی، مانتو، شومیز، لباس مجلسی و اکسسوری نیز استفاده می شود. از این رو کاربرد های تعریف شده برای پارچه ها در زمینه مد و لباس مدام دستخوش دگرگونی و تغییر است. مطالعه ی بیشتر در مورد ژاکارد ایرانی

پارچه وال سوزن دوزی - پارچه نگار

پارچه های شفاف در گذر زمان

در گذشته های دور از پارچه های شفاف مانند ارگانزا و حریر شیشه ای برای دوخت پرده استفاده می شد. اما در چند سال اخیر به دلیل تغییراتی در سبک مد و پوشاک مردم ایجاد شد این پارچه برای دوخت پوشاک نیز مصرف می شود. دوخت لباس های مجلسی، شومیز، مانتو های چند لایه، دامن و پیراهن های عروسکی از آیتم هایی هستند که طراحان با استفاده خلاقانه از پارچه ارگانزا به بازار روانه کرده اند. موفقیت و محبوبیت این پارچه به قدری زیاد است که در طی چند سال گذشته یکی از اصلی ترین گزینه ها در ویترین پارچه فروشی ها و فروشگاه های لباس است.

با تغییرات در صنعت نساجی و پارچه ها، مد و پوشاک نیز همواره در حال تغییر است. این تغییر و تحولات اغلب با استقبال مردم و طرفداران مد همراه است، زیرا مد هنری است که در میان تمام اقشار مردم نفوذ دارد و به طور متقابل از مردم تاثیر می پذیرد. این مردم هستند که مد و ماندگاری جریان های مد را تعیین می کنند و به آن ارزش و بها می دهند. پس به عنوان طراح لباس، خیاط، استایلیست و حتی مصرف کننده مد به تاثیرات متقابل پارچه و پوشاک توجه بیشتری کنید. در مواجهه با پارچه های مختلف سوالاتی درباره کاربرد های معمول آن بپرسید و سپس با خلاقیت به آن نگاه کنید تا بتوانید کاربرد های جدید برای آن تعریف کنید و استفاده های متفاوتی از پارچه ها داشته باشید. معرفی یکی از بهترین پارچه های تابستانی

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.