بایدها و نبایدهای غذایی بعد از عمل کیسه صفرا

شما می توانید بدون کیسه صفرا به خوبی زندگی کنید. در واقع، اکثر افرادی که کوله سیستکتومی (عمل کیسه صفرا) انجام می دهند، هیچ اثر طولانی مدتی را تجربه نمی کنند. اگرچه ممکن است نیاز باشد رژیم غذایی و عادات غذایی خود را تغییر دهید. این به این دلیل است که مایعات صفراوی که به طور معمول در کیسه صفرا ذخیره می شوند اکنون مستقیماً به روده کوچک می روند. این مقاله توضیح می دهد که چگونه برداشتن کیسه صفرا ممکن است نحوه عملکرد دستگاه گوارش شما را تغییر دهد. این مقاله به شما ایده هایی در مورد اینکه چگونه رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا از غذاهایی که ممکن است باعث ایجاد مشکل می شوند در عین حفظ غذاهایی که بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل هستند، پرهیز کنید، ارائه می دهد.

مشکلات گوارشی بعد از جراحی کیسه صفرا

یکی از شایع ترین مشکلات پس از برداشتن کیسه صفرا، خطر اسهال است. این در نحوه جذب مواد مغذی کلیدی توسط بدن شما اختلال ایجاد می کند. رژیم غذایی که برای نیازهای جدید بدن شما طراحی شده است می تواند به کنترل این علائم کمک کند.

هیچ رژیم غذایی استانداردی وجود ندارد که باید بعد از جراحی کیسه صفرا از آن پیروی کنید. هدف این است که مقدار چربی را که می خورید محدود کنید، زیرا نقش صفرا این است که آن را تجزیه کند تا راحت تر جذب شود. تغییر رژیم غذایی اجازه می دهد تا صفرای باقی مانده در روده کوچک شما بهتر عمل کند.

اسهال و سایر علائم گوارشی (GI) همه را تحت تاثیر قرار نمی دهد. با این حال، بین ۱۰٪ تا ۴۰٪ از افرادی که کیسه صفرا برداشته می شوند، این علائم را تجربه خواهند کرد.

کسانی که این علائم را دارند در سه سال اول پس از جراحی متوجه آن می شوند. مطالعات نشان داده‌اند که راه‌های کمی برای پیش‌بینی اینکه چه کسی علائم را ایجاد می‌کند و چه عواملی می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد وجود دارد.

برای مثال، محققانی که ۱۲۵ مورد برداشتن کیسه صفرا را بررسی کردند، دریافتند که خطر علائم در مردان بالای ۴۵ سال که حداقل یک هفته پس از جراحی چربی را در رژیم غذایی خود کاهش نداده‌اند، بیشتر است.

این عوارض شامل اسهال اسید صفراوی بود. آنها همچنین شامل اختلال عملکرد اسفنکتر Oddi هستند، که اسپاسم دردناک دریچه ای است که پانکراس را به روده متصل می کند.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که قبل از جراحی مستعد ابتلا به اسهال هستند، نسبت به افرادی که این کار را نکرده‌اند، احتمال بیشتری دارد که بعد از جراحی کیسه صفرا دچار اسهال شوند. چاقی نیز به این موضوع کمک می کند.

جراحی کیسه صفرا
بایدها و نبایدهای غذایی بعد از عمل کیسه صفرا

اهداف رژیم غذایی پس از برداشتن کیسه صفرا ساده است:

با کاهش مصرف چربی، اثر ملین صفرا با جریان آزاد را محدود می کنید.
با کاهش اسیدهای موجود در مدفوع، کار روده را آسان می‌کنید که منجر به حرکات منظم روده و کاهش اسپاسم روده می‌شود.
با کاهش برخی چربی ها، می توانید مواد مغذی را بهتر جذب کنید .

برخی افراد پس از برداشتن کیسه صفرا دچار اسهال و سایر علائم می شوند. این به این دلیل است که سیستم گوارش تغییر کرده است. صفرا که به تجزیه غذا در روده کوچک کمک می کند مستقیماً به داخل آن هدایت می شود. با خوردن یک رژیم غذایی کم چرب، می توانید از علائم جلوگیری کرده و تغذیه را بهبود بخشید.

نحوه مدیریت اسهال پس از عمل کیسه صفرا

بلافاصله پس از کوله سیستکتومی، پزشک شما را احتمالاً در رژیم غذایی قرار می دهد. این به جلوگیری از حالت تهوع، استفراغ و یبوست کمک می کند. برخی از این مایعات عبارتند از:

آبگوشت رقیق
ژلاتین
آب میوه
بستنی
نوشیدنی های گازدار

در طی چند روز آینده، شما به یک رژیم غذایی ملایم BRAT خواهید رفت. رژیم BRAT شامل استفاده از نان، برنج سفید، سس سیب و نان تست یا کراکر است. اگر در حال حاضر مدفوع طبیعی دارید، ممکن است نیازی به رژیم BRAT نباشد.

این زمانی است که رژیم کم چرب شما شروع می شود. شما باید حداقل برای چند هفته آن را دنبال کنید.

طبق تعریف، یک رژیم غذایی کم چرب استاندارد حاوی ۳۰ درصد کالری از چربی یا کمتر است که ۱ گرم چربی معادل ۹ کالری است. این بدان معنی است که:

یک رژیم ۱۵۰۰ کالری به معنی ۵۰ گرم چربی در روز است.
یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری معادل ۶۷ گرم چربی در روز است.

در بیشتر موارد، شما باید از هر چیز چرب یا سرخ شده خودداری کنید. از غذاهای فرآوری شده و شیرین نیز باید اجتناب شود، زیرا می توانند منجر به اسهال شوند.

افرادی که علائم شدید پس از برداشتن کیسه صفرا دارند ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف لبنیات، گوشت های چرب، کافئین، غذاهای تند داشته باشند. آزمون و خطا به شما کمک می کند تا بدانید کدام یک از این غذاها را می توانید بدون ایجاد علائم مصرف کنید.

کاری که نباید انجام دهید این است که تمام چربی های رژیم غذایی را حذف کنید. چربی برای حمایت از رشد سلولی، پردازش مواد مغذی، محافظت از اندام ها و تولید هورمون ضروری است.

چربی‌های سالم چند غیراشباع و تک غیراشباع، به‌ویژه اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی، می‌توانند به شما کمک کنند تا میزان مصرف چربی‌های رژیمی توصیه شده (RDI) خود را تامین کنید. این به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به اسهال اسید صفراوی و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را کاهش می دهد.

ممکن است تغییرات دیگری در رژیم غذایی شما نیز توصیه شود. شما ممکن است نیاز به افزایش مصرف فیبر داشته باشید، که می تواند به صفرای اضافی بین حرکات روده متصل شود و از گاستریت جلوگیری کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۹ درمان خانگی بی خطر برای سرماخوردگی و سرفه در دوران بارداری ” را نیز مطالعه بفرمایید.

چه مدت پس از برداشتن کیسه صفرا باید رژیم غذایی داشته باشید؟

به عنوان یک قاعده کلی، هر فردی که تحت عمل کوله سیستکتومی قرار گرفته است، باید از رژیم غذایی کم چرب استفاده کند. این بدون توجه به سن، جنس یا وضعیت سلامتی شما، حداقل تا یک ماه پس از جراحی صادق است.

همه کسانی که کیسه صفرا برداشته شده اند، نیازی به رعایت یک رژیم غذایی کم چرب برای بقیه عمر خود ندارند. با این حال انجام این کار تقریباً همیشه عملکرد روده و همچنین سلامت کلی را بهبود می بخشد.

بعد از یک ماه یا بیشتر، ممکن است بتوانید چربی و قند مصرفی خود را به حالت عادی برگردانید. برخی از افراد حتی ممکن است بتوانند به همان رژیم غذایی که قبل از جراحی داشتند برگردند.

اگر هنوز درگیر مشکلات گوارشی هستید، ممکن است سندرم پس از کوله سیستکتومی (PCS) را تجربه کنید. مشخصه آن:

ناراحتی معده
اسهال
حالت تهوع
نفخ
استفراغ

PCS مداوم ممکن است نیاز به استفاده طولانی مدت یا دائمی از یک رژیم غذایی کم چرب داشته باشد.

رژیم غذایی شما پس از برداشتن کیسه صفرا احتمالاً برخی از مراحل رایج را دنبال می کند. ابتدا از مایعات شفاف و سپس غذاهای ملایم مانند برنج و سس سیب شروع می کنید. با بازگشت به یک رژیم غذایی “عادی”، باید چربی ها و سایر غذاهایی را که می توانند علائم ایجاد کنند مانند لبنیات را برای حدود یک ماه محدود کنید.

رژیم غذایی بعد از عمل کیسه صفرا

یک رژیم غذایی پس از کوله سیستکتومی وجود ندارد که برای همه مفید باشد. برخی از غذاهایی که بیشتر از سایرین باعث ایجاد مشکلات می شوند.

غذاهای مفید

سیب و گلابی

آووکادوها

موز

لوبیا، حبوبات و عدس

توت ها

آبگوشت و سوپ رقیق

کلم بروکلی

کلم بروکسل

کلم

هویج

نخود

شیرهای بدون لبنیات (سویا، برنج، بادام، جو دوسر)

تخم مرغ، سفیده تخم مرغ

ماهی

گریپ فروت و پرتقال

فلفل دلمه ای سبز

کلم پیچ

ماست یونانی کم چرب

آجیل و کره آجیل (بادام، بادام هندی، گردو)

جو

روغن زیتون (فرا بکر)

آلو

برنج

دانه ها (دانه چیا، دانه کتان)

سیب زمینی های شیرین

گوشت سفید مرغ و بوقلمون بدون پوست

عمل کیسه صفرا
کیسه صفرا

خوراکی های مضر پس از عمل کیسه صفرا

کره،روغن نباتی و مارگارین

کافئین (قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه)

شکلات و آب نبات

غذاهای چرب و سرخ شده

غذاها و دسرهای منجمد

لبنیات پرچرب

بستنی، خامه فرم گرفته، کاسترد و پودینگ

گوشت بره

تنقلات فرآوری شده و بسته بندی شده

پای، شیرینی، دونات، کیک و کلوچه

پیتزا

سوسیس

چیپس سیب زمینی و ذرت بو داده کره

گوشت قرمز

ادویه جات ترشی جات (در حد تحمل)

 ماکارونی

 

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.