این حیوانات بیش از ۱ معده دارند،از گوزن شمالی تا زرافه

امروزه میلیون‌ها گونه جانور در جهان وجود دارد و مهم نیست که در خشکی باشند یا در آب، غذا خوردن یکی از مهمترین چیزها برای همه آنهاست. بسیاری از حیوانات دارای سیستم گوارشی منحصر به فردی هستند که با عادات غذایی و محیط آنها مطابقت دارد، و بسیاری از حیوانات دارای معده های متعددی هستند که هر کدام نقش اساسی متفاوتی دارند. در اینجا ما برخی از حیواناتی را که دارای چند معده هستند و نحوه عملکرد آنها را کشف خواهیم کرد.

حیواناتی که بیش از یک معده دارند

گوزن شمالی

همانطور که گوزن شمالی نشخوارکنندگان دارای چهار معده است

گوزن شمالی پستانداران گیاهخواری هستند که بومی آلاسکا، کانادا، گرینلند، شمال اروپا و شمال آسیا هستند. آنها با خز و شاخ قهوه ای خاکستری مشخص می شوند.خرس های قهوه ای، خرس های قطبی و گرگ ها اغلب گوزن های شمالی را شکار می کنند. همراه با شکار بیش از حد، جمعیت گوزن شمالی در معرض تهدید قرار دارند و به عنوان گونه های آسیب پذیر طبقه بندی می شوند.

گوزن شمالی، مانند سایر اعضای خانواده گوزن، نشخوارکننده است. نشخوارکنندگان دارای چهار معده هستند . این بدان معنی است که آنها ابتدا غذای خود را به اندازه ای می جوند که آن را ببلعند تا در معده اول (شکمبه) ذخیره شود. سپس در معده دوم (شبکه) قبل از اینکه غذا را از این معده به داخل دهان خود آروغ بزنند بیشتر تجزیه می شود تا بیشتر جویده شود. این کار اغلب در حالی که آنها در حال استراحت هستند انجام می شود و به آن جویدن کود می گویند. هنگامی که دوباره بلعیده می شود، غذا به معده سوم (اوماسوم) می رود، جایی که آب جذب می شود. در نهایت، آن را به شیردان فرستاده می شود تا قبل از فرستادن به روده ها، جایی که مواد مغذی در بدن جذب می شوند، تجزیه شود.

شتر

شترها حیواناتی متمایز هستند که بیشتر به دلیل کوهان و توانایی آنها برای زنده ماندن در شرایط سخت بیابانی آفریقا و خاورمیانه مورد توجه قرار می گیرند. امروزه سه گونه زنده وجود دارد – درومدری (یک کوهان)، باختری (دو کوهان)، و باختری وحشی (همچنین دو کوهان). شترها سالهاست که اهلی شده اند و روشی حیاتی برای حمل و نقل در بیابان ها هستند. شترها به طرق مختلف با محیط گرم سازگار شده اند، از جمله اینکه روزهای زیادی بدون آب زنده می مانند. آنها این کار را با ذخیره بافت چربی در کوهان خود انجام می دهند که می تواند به آب متابولیزه شود. شتر مانند سایر شترها (آلپاکا و لاما) دارای سه شکم است. این محفظه ها به آنها اجازه می دهد تا حد ممکن مواد مغذی را از مواد غذایی کمیاب و ضعیفی که می خورند جذب کنند.

تمساح

تمساح ها دو معده دارند

تمساح ها خزندگان گوشتخوار بزرگی هستند که بومی ایالات متحده، مکزیک و چین هستند و در دریاچه های آب شیرین، رودخانه ها و باتلاق ها یافت می شوند. آنها معمولاً سیاه یا قهوه ای مایل به سبز با سطح زیرین سفید هستند و بارزترین تفاوت آنها با کروکودیل ها شکل پوزه آنهاست. تمساح ها پوزه ای بسیار کوتاه تر و گردتر از تمساح هایی دارند که پوزه باریک و نوک تیزتری دارند. آنها قدرت بسیار زیادی در پوزه خود دارند که به آنها اجازه می دهد طعمه هایی مانند لاک پشت ها و پستانداران کوچک را له کنند. تمساح ها دو معده دارند که برای هضم طعمه از آنها استفاده می کنند. قسمت اول حاوی گاسترولیت برای خرد کردن وعده غذایی است، در حالی که قسمت دوم بسیار اسیدی است تا بقیه غذا را تجزیه کند تا بتوانند آن را هضم کنند.

کانگورو

کانگوروها دو معده دارند

کانگوروها چهار گونه بزرگ در گروه خانواده Macropodidae هستند. آنها کیسه‌دارانی هستند که بومی استرالیا و گینه نو هستند و دارای دو اتاقک معده هستند. کانگوروها گیاهخوار هستند و بیشتر در علف ها و گاهی بوته ها می چرند. اگرچه آنها غذا را پس می گیرند و دوباره آن را می جوند، اما به اندازه نشخوارکنندگان که برایشان سخت تر است، آنها را نمی جوند. کانگوروها به راحتی با راه رفتن متمایزشان که با پشت پاهای قدرتمند و دم بلندشان امکان پذیر است، شناسایی می شوند. به طور باورنکردنی، بزرگترین کانگوروها می توانند به ارتفاع ۸ فوت و حداکثر سرعت ۴۳ مایل در ساعت برسند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۶عکس از حیوانات که جایزه جهانی بردند” را نیز مطالعه بفرمایید.

شترمرغ

 شترمرغ ها برای کمک به تجزیه غذای خود ۳ معده دارند

شترمرغ ها پرندگانی بزرگ و بدون پرواز هستند که بومی آفریقا هستند. آنها همچنین سریع ترین پرندگان روی زمین هستند و می توانند به سرعت ۴۳ مایل در ساعت برسند. دو گونه شترمرغ موجود است – شترمرغ معمولی و شترمرغ سومالیایی – و هر دو می توانند ارتفاع آنها به حدود ۹ فوت برسد. شترمرغ ها سر کوچک، گردن بلند و پاهای بلند دارند. نرها سیاه و ماده ها خاکستری و قهوه ای هستند و هر دو دارای بال و دم سفید هستند. شترمرغ ها معمولاً در مناطق ساوانا و بیابانی زندگی می کنند و مخلوطی از دانه ها، علف، درختچه ها، حشرات و لیزهای کوچک می خورند.

آنها سه معده دارند و خیلی غیرعادی است زیرا روده بسیار طولانی دارد. آنها دندان ندارند، بنابراین سنگ های کوچک می خورند تا به خرد کردن غذا کمک کنند. بنابراین، آنها به سه معده نیاز دارند تا بتوانند همه چیزهایی را که می خورند تجزیه کنند. بطن معده ای است که در آن سنگ و سنگریزه را برای خرد کردن غذا ذخیره می کنند. برخی شترمرغ ها حتی حدود ۲ پوند سنگ را در آنجا حمل می کنند.

دلفین

بیشتر دلفین ها سه معده دارند

دلفین ها پستانداران آبزی بسیار باهوشی هستند که در سراسر جهان یافت می شوند. ۴۰ گونه دلفین وجود دارد و در هر اقیانوسی یافت می شود و حتی تعدادی نیز در رودخانه های آب شیرین زندگی می کنند. اندازه آنها از گونه هایی با طول حدود ۶ فوت تا نهنگ های قاتل ۳۱ فوتی که در واقع عضوی از خانواده دلفین ها است، متغیر است. دلفین ها می توانند تا حدود ۱۰۰۰ فوت شیرجه بزنند و از طیف وسیعی از ماهی ها، ماهی مرکب و سخت پوستان تغذیه می کنند. بیشتر دلفین ها سه معده دارند، اما برخی فقط دو معده دارند. از آنجایی که دلفین ها غذای خود را نمی جوند، معده اول آن را به قطعات کوچکتر تقسیم می کند، در حالی که بقیه هضم در معده دوم و سوم انجام می شود.

اسب آبی

اسب آبی پستانداران بزرگ و نیمه آبزی هستند که بومی آفریقا هستند و سومین پستاندار بزرگ خشکی در جهان هستند. آنها ظاهری متمایز با بدنی گرد روی پاهای کوتاه و سر بزرگی با عاج های نیش چشمگیر دارند. اسب‌های آبی در اطراف دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و باتلاق‌ها زندگی می‌کنند و بیشتر وقت خود را در گل و آب می‌گذرانند تا خنک بمانند. آنها یک سیستم گوارشی منحصر به فرد دارند زیرا به آنها “شبه نشخوارکنندگان” می گویند.اسب ابی دارای سه معده هستند، اما هنوز همان فواید معده نشخوارکنندگان چهار حفره ای را دارند. این بدان معنی است که معده آنها غذای خود را در هر قسمت تجزیه می کند بدون اینکه آنها نیازی به جویدن مانند نشخوارکنندگان داشته باشند.

زرافه

زرافه ها بلندترین جانور جهان امروزی و همچنین بزرگترین نشخوارکننده هستند. این حیوانات با شکوه بومی آفریقا هستند و ۹ زیرگونه وجود دارد. زرافه ها را به راحتی با گردن بلند و کت متمایز برنزه و سفید با طرح منحصر به فردش تشخیص می دهند. آنها می توانند به ارتفاع باورنکردنی ۲۰ فوت برسند که آنها را قادر می سازد تا به برگ های بالای درختان برسند که حیوانات دیگر نمی توانند. زرافه ها در ساواناها و مناطق جنگلی باز زندگی می کنند که ترجیح می دهند از درختان اقاقیا غذا بخورند.

آنها چهار محفظه معده دارند و اتاق اول با رژیم غذایی عمدتاً اقاقیا آنها سازگار شده است. زرافه ها بیشتر روز را صرف غذا خوردن می کنند و حدود ۷۵ پوند برگ در روز مصرف می کنند. از آنجایی که نشخوارکنندگان هستند، اغلب غذای نیمه هضم شده را برای جویدن دوباره آروغ می کنند، اغلب برای ساعت ها در یک زمان.

4.5/5 - (4 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.