بارزترین علائم عفونت قارچی در مردان

بله، مردان می توانند به عفونت های قارچی مبتلا شوند. در این مقاله میخواهیم علت را جویا شویم. اگرچه عفونت های مخمری در واژن شایع تر است، اما کاندیدا – نوعی قارچ مسئول مخمر واژن – نیز می تواند باعث عفونت قارچی آلت تناسلی شود. حمل مقادیر کم کاندیدا نسبتاً رایج است. با این حال، گاهی اوقات کاندیدا می تواند بیش از حد رشد کند و باعث عفونت قارچی یا برفک دهان شود.

مطالعات نشان می دهد که ۱۶ تا ۲۶ درصد آلت تناسلی دارای مقداری کاندیدا هستند. حدود ۳۷ درصد از افراد مبتلا به آلت تناسلی که کاندیدا دارند هیچ علامتی را تجربه نمی کنند، در حالی که ۲۷ درصد به بالانیت، التهاب پوست ختنه گاه و سر آلت تناسلی مبتلا می شوند. خوشبختانه، بیشتر عفونت‌های قارچی آلت تناسلی در عرض چند هفته با استفاده از داروهای بدون نسخه از بین می‌روند و معمولاً هیچ عارضه دیگری ایجاد نمی‌کنند. این مقاله که ترجمه و تالیف از health میباشد را لطفا تا انتها مطالعه بفرمایید.

علائم عفونت قارچی مردانه

برخی از شایع ترین علائم عفونت قارچی آلت تناسلی عبارتند از:

احساس سوزش در هنگام ادرار
ترشحات غلیظ، سفید، توده ای و بدبو
خارش
لکه های اطراف بالای آلت تناسلی
درد و تورم
درد هنگام رابطه جنسی
پوست سفید ترک خورده یا لکه های براق اطراف آلت تناسلی

توجه به این نکته مهم است که برخی از این علائم همچنین می‌توانند نشانه‌ای از سایر بیماری‌های جدی یا عفونت مقاربتی (STI) باشند. در موارد دیگر، عفونت های قارچی ممکن است بدون علامت ظاهر شوند. اگر علائمی را تجربه می کنید، برای ارزیابی با پزشک تماس بگیرید.

علل و عوامل خطر ایجاد کننده عفونت قارچی در مردان

عفونت های مخمری به دلیل رشد بیش از حد کاندیدا رخ می دهد. این کاندیدا از کجا می آید و چه چیزی باعث شکوفایی آن می شود، می تواند متفاوت باشد.

اگر همسرتان که دارای عفونت مخمری واژن است، رابطه جنسی نفوذی داشته باشید، می توانید برفک در آلت تناسلی خود ایجاد کنید. با این حال، به عنوان یک بیماری مقاربتی در نظر گرفته نمی شود، زیرا شما می توانید بدون داشتن رابطه جنسی نیز به بالانیت کاندیدا مبتلا شوید.

علل و عوامل خطر متعددی وجود دارد که می تواند احتمال ابتلا به عفونت قارچی را افزایش دهد:

بهداشت فردی ضعیف
داشتن سیستم ایمنی ضعیف، ناشی از دارو یا شرایط سلامتی
مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها، زیرا باعث کاهش باکتری های سالم در بدن می شود و به کاندیدا فرصت بیشتری برای رشد می دهد.
پوشیدن لباس زیر و لباس تنگ
پوشیدن لباس خیس
استفاده از محصولات پوستی مانند صابون هایی که باعث تحریک پوست می شوند
ابتلا به دیابت
چاقی
استفاده از کاندوم های غیر استاندارد

عفونت های قارچی آلت تناسلی نیز در میان افرادی که آلت تناسلی ختنه نشده دارند، شایع تر است، زیرا محیط گرم و مرطوب زیر پوست ختنه گاه می تواند رشد کاندیدا را افزایش دهد.

درمان عفونت قارچی در مردان

در بیشتر موارد، پزشک شما یک کرم یا پماد ضد قارچ بدون نسخه (OTC) را برای کمک به رفع عفونت قارچی آلت تناسلی شما تجویز یا توصیه می کند. برخی از محبوب ترین گزینه ها عبارتند از:

کلوتریمازول (Lotrimin AF، Mycelex، Cruex، Desenex)
میکونازول (Lotrimin AF، Cruex، Desenex، Ting Antifungal)
ایمیدازول (Canesten، Selezen)

اگر عفونت ادامه یابد، پزشک ممکن است داروهای ضد قارچ خوراکی تجویز کند.

اگر شما نیز در نتیجه عفونت قارچی دچار التهاب شده اید، ممکن است برای کاهش قرمزی و تورم، هیدروکورتیزون نیز به شما داده شود. عفونت‌های مخمری اغلب دوباره عود می‌کنند و در برخی موارد می‌توانند چندین ماه طول بکشند.

چگونه از عفونت قارچی در آلت تناسلی جلوگیری کنیم؟

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت قارچی آلت تناسلی، از تماس جنسی با همسرتان که عفونت قارچی دارد خودداری کنید. به طور مشابه، شما می خواهید از داشتن رابطه جنسی در زمانی که عفونت دارید اجتناب کنید. استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی نیز می تواند احتمال ابتلا به عفونت قارچی را کاهش دهد. حتما آلت تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید و همیشه بهداشت را رعایت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

علائم عفونت قارچی مردانه

اگر این اولین عفونت قارچی آلت تناسلی شماست، باید قبل از اقدام به درمان خودتان به پزشک مراجعه کنید. قبل از درمان علائم خود، به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید که مشکوک به عفونت قارچی هستید زیرا ممکن است ارائه دهنده شما بخواهد شرایط دیگری مانند STI را رد کند. آنها می توانند مطمئن شوند که این فقط یک عفونت قارچی است و علائم یک بیماری جدی دیگر یا یک بیماری مقاربتی نیست.

همچنین اگر سعی کردید خودتان عفونت مشکوک را درمان کنید و علائم شما همچنان ادامه داشت، باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود قرار ملاقات بگذارید.

ارائه دهنده آلت تناسلی شما را معاینه می کند و نمونه ای از ترشحات سفید را می گیرد و آن را زیر میکروسکوپ قرار می دهد تا تایید کند که آیا کاندیدا مسئول علائم شماست یا خیر. عدم درمان عفونت قارچی آلت تناسلی می تواند عوارضی ایجاد کند. این می تواند شامل کاندیدیازیس تهاجمی باشد که زمانی است که عفونت مخمر وارد جریان خون یا بالانیت می شود.

عفونت‌های مخمری می‌توانند در آلت تناسلی نیز رخ دهند، زیرا حمل مقادیر کمی کاندیدا – نوعی قارچ مسئول عفونت‌های مخمری واژن – در همه افراد بسیار رایج است.

علت برگشت ادرار از مثانه به کلیه چیست؟

عفونت قارچی مردانه چقدر طول می کشد؟

با داروی صحیح، عفونت های قارچی آلت تناسلی معمولا بین یک تا دو هفته طول می کشد. ممکن است همسرتان نیز نیاز به درمان عفونت قارچی داشته باشد تا از انتقال مکرر عفونت به یکدیگر جلوگیری شود.

چند درمان خانگی برای عفونت قارچی مردانه چیست؟

برخی از افراد دوست دارند از روغن درخت چای استفاده کنند که دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. برخی از مطالعات نشان داده اند که استفاده از روغن نارگیل بر روی آلت تناسلی به دلیل خواص ضد قارچی این روغن می تواند به کاهش کاندیدا کمک کند. افزودن ماست به رژیم غذایی می تواند رشد باکتری های سالم را تقویت کند که می تواند به مبارزه با برفک دهان کمک کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.