آیا واقعا آب قلیایی معجزه میکند؟نحوه درست کردن در خانه

در حال حاضر مصرف آب قلیایی طرفداران زیادی دارد. خواص مختلف و فواید زیادی برای سلامتی به آن نسبت داده شده است. از این نظر، ادعا می شود که آب قلیایی یک آنتی اکسیدان است که می تواند پیری زودرس را کاهش دهد، از عفونت ها جلوگیری کند، به کاهش وزن کمک کند و حتی با سرطان مبارزه کند.

اما در همه اینها چه چیزی صادق است؟ در ادامه، کمی بیشتر در مورد اینکه آب قلیایی چیست، چگونه ساخته می شود و مهمتر از همه، پایه علمی همه این فضیلت های فرضی چیست، خواهیم آموخت.

آب قلیایی چیست؟

بسته به سطح pH (پتانسیل هیدروژن)، یک ماده یا محلول اسیدی تر یا قلیایی تر در نظر گرفته می شود. مقیاس مورد استفاده در این رابطه از ۰ تا ۱۴ است که ۰ بالاترین درجه اسیدیته و ۱۴ قلیاییت است.

اکنون، سطح pH آبی که مصرف می کنیم به طور معمول ۷ یا در حدود این مقدار است. بنابراین آب دارای pH خنثی در نظر گرفته می شود. این اندازه گیری بسته به وجود مواد معدنی و سایر موادی که برای درمان آن استفاده می شود یا با توجه به اهداف مختلف استفاده می شود، می تواند کمی متفاوت باشد.

در این ترتیب از ایده ها، آب قلیایی به عنوان آب با pH بالاتر تعریف می شود. ممکن است یکی از فنرها باشد یا ممکن است عمداً برای بالا بردن آن سطح اصلاح شده باشد.

بسته به سازنده و مواد مورد استفاده در فرآوری، این سطح می تواند از ۷٫۱ تا ۸ و حتی بالاتر باشد. در برخی برندها و همچنین در انواع طبیعی تا ۹٫۵ می رسد.

ترکیب موجود در آب قلیایی ساخته چیست؟

لازم به توضیح است که می توانید آب قلیایی طبیعی را پیدا کنید. این زمانی اتفاق می‌افتد که چشمه‌ها از روی سنگ‌ها عبور می‌کنند و مواد معدنی را جمع‌آوری می‌کنند که pH را تغییر می‌دهد.

مکان های زیادی در جهان وجود دارد که این اتفاق می افتد. به عنوان مثال، در یک تحقیق، نمونه هایی از نیاگارا و جزایر فیجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. همچنین، غارهای Massabielle در پناهگاه لورد (Hauts Pyrenees، فرانسه) به خوبی شناخته شده اند.

با این حال، اکثر مردم آب قلیایی را مصرف می کنند که توسط کارخانه ها فرآوری شده  یا در خانه با استفاده از یک دستگاه درست شده است. در هر دو حالت فرآیندی به نام الکترولیز را طی کرده است برای این منظور از یونیزر استفاده می شود که PH آب را بالا می برد. ادعا می شود که این اجازه می دهد تا مولکول های قلیایی و اسیدی از هم جدا شوند. سپس، دومی ها کانالیزه شده و دور ریخته می شوند.

علاوه بر این، از آنجایی که pH به تنهایی کافی در نظر گرفته نمی‌شود، مواد معدنی قلیایی اضافه می‌شوند و پتانسیل کاهش اکسیداسیون منفی (ORP) افزایش می‌یابد که به ظرفیت پرو یا آنتی‌اکسیدانی آب مربوط می‌شود.

ساخت خانگی آب قلیایی

همچنین امکان ساخت آب قلیایی در منزل وجود دارد. در این راستا چند روش ذکر شده است. در میان آنها موارد زیر برجسته می شود:

آب را حداقل ۵ دقیقه بجوشانید که باعث می شود PH آن به ۸٫۴ برسد. قلیاییت حتی در صورت سرد شدن نیز حفظ می شود.
انتقال از یک ظرف به ظرف دیگر، انداختن از ارتفاع مشخص، ایجاد حباب. اگر این کار چندین بار (تا ۸ یا بیشتر) تکرار شود، می تواند قلیائیت را تا چند دهم افزایش دهد.
جوش شیرین (نصف قاشق چایخوری در لیتر) را اضافه کنید. با این کار PH بین ۷٫۵ تا ۷٫۹ خواهد داشت.

فواید آب قلیایی چیست؟

اگرچه در این زمینه تردیدها و اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما کسانی هستند که فواید آب قلیایی برای بدن را متنوع می دانند. در این میان موارد زیر ذکر شده است.

خداحافظ خستگی با آب قلیایی

البته آب هیدراته می شود، اما باید به خاطر داشته باشیم که هیدراتاسیون در مورد جایگزینی الکترولیت نیز هست. با داشتن مواد معدنی بیشتر، برخی از آب های قلیایی می توانند به انجام بهتر این عملکرد و همچنین کاهش خستگی کمک کنند.

خواص آنتی اکسیدانی

اگرچه شواهد علمی وجود ندارد، اما تصور می‌شود که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، می‌تواند به کاهش اثر رادیکال‌های آزاد کمک کند و با پیری زودرس مبارزه کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “گران قیمت ترین آب های معدنی در جهان” را نیز مطالعه بفرمایید.

مراقبت از پوست با آب قلیایی

در همین راستا، یکی دیگر از مزایایی که به آب قلیایی نسبت داده می شود این است که به مراقبت از پوست کمک می کند، آن را هیدراته نگه می دارد و خاصیت ارتجاعی خوبی دارد و ظاهر کلی آن را بهبود می بخشد.

دفع سموم

همچنین، ادعا می شود که به دفع سموم و مواد زائد مختلف از طریق ادرار به روشی کارآمدتر کمک می کند که به حفظ سلامت اندام ها کمک می کند.

کاهش وزن با نوشیدن آب قلیایی

در نظر گرفته شده است که مصرف متوسط ​​آب قلیایی می تواند به کاهش وزن به روشی سالم کمک کند و به بهبود مشکلاتی مانند احتباس مایعات کمک کند.

مبارزه با سرطان

معمولاً اسیدیته بدن با ظهور بیماری های مختلف از جمله ایجاد نئوپلاسم ها مرتبط است. بنابراین، منعکس شده است که می توان از سرطان با آب قلیایی جلوگیری کرد. داده ها در این زمینه قطعی نیستند.

کاهش عفونت ها

PH اسیدی با استعداد ابتلا به عفونت‌های واژن و ادرار و غیره مرتبط است. با این حال، اگر این اسیدیته کاهش یابد یا قلیاییت افزایش یابد، باید تمایل یا حساسیت به حمله میکروارگانیسم های بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری ها کاهش یابد.

آیا آب قلیایی واقعا مفید است؟

در حالی که نشانه هایی از برخی فواید نوشیدن آب قلیایی وجود دارد، هیچ پشتیبانی علمی لازم برای اکثر آنها وجود ندارد.
بیایید بررسی کنیم که مطالعات انجام شده در مورد این موضوع چه می گویند.

رفلاکس معده: در یک مطالعه آزمایشگاهی مشخص شد که آب قلیایی گازدار طبیعی از چاه آرتزین با pH 8.8 می تواند پپسین را که عامل اصلی رفلاکس است غیرفعال کند.

یبوست: نتایج تحقیقات ژاپن در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که آب قلیایی الکترولیز شده ممکن است جریان و دفعات دفع مدفوع را بهبود بخشد.

ویسکوزیته خون: در مطالعه دیگری، تفاوت قابل توجهی در ویسکوزیته خون در هنگام مصرف آب با pH بالاتر، پس از یک جلسه تمرینی سنگین مشاهده شد.

اختلالات پس از یائسگی: در نهایت یک مطالعه اخیر خطر متابولیک کمتر و همچنین بهبود کیفیت خواب و قدرت عضلانی را در زنان یائسه نشان داد، اما علیرغم این نتایج به نظر می رسد که برای تعمیم آن نیاز به بررسی بیشتری دارد. این داده ها متعلق به مطالعات کوچکی است که برخی از آنها در شرایط آزمایشگاهی یا حتی با حیوانات انجام شده است.

عوارض جانبی و موارد منع مصرف آب قلیایی

در حال حاضر هیچ گزارش موردی یا مدرکی دال بر عوارض جانبی ناخواسته وجود ندارد. بنابراین، تا زمانی که به درستی تصفیه شود، آب قلیایی برای سلامتی بی خطر است. همچنین محدودیتی در مورد مقدار مصرف وجود ندارد.

با این حال، باید در مورد کیفیت منبع اصلی، از نظر عناصر آلوده کننده (به ویژه مواد شیمیایی) و افزودن مواد معدنی، اقدامات احتیاطی انجام شود. در این رابطه، مطالعات به خطرات احتمالی مصرف آب فقیر از نظر مواد معدنی، به ویژه کلسیم و منیزیم اشاره می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.