آیا طاووس پرواز می کند؟

آیا تا به حال از باغ وحش یا پارک حیات وحش دیدن کرده اید و مجذوب زیبایی طاووس ها و پرهای عظیم دم آنها شده اید؟ به نظر شما این پرنده عظیم الجثه میتواند پرواز کند؟ این پرندگان بومی هند هستند اما در سراسر جهان دیده میشوند، این پرندگان با زیبایی منحصر به فرد خود ما را مجذوب خود کرده اند. آن‌ها پرنده‌های بزرگی با دم‌های فوق‌العاده بلند هستند و احتمالاً تا به حال آنها را روی زمین دیده‌اید. این شما را به این سوال سوق می دهد که آیا طاووس ها می توانند پرواز کنند؟

آیا طاووس ها می توانند پرواز کنند؟

بله، طاووس ها می توانند پرواز کنند. آنها می توانند از روی زمین به بالای درختان یا پشت بام ها پرواز کنند. وقتی زمان پایین آمدن فرا می رسد، آنها می توانند از سکوهای بالاتر به پایین پرواز کنند، اگرچه این اغلب بیشتر شبیه سر خوردن با چند تکه بال است. آنها را نمی یابید که مانند عقاب اوج بگیرند، مانند شاهین مانور دهند یا مانند پرندگان دیگر از درختی به درخت دیگر پرتاب کنند. توانایی پرواز آنها محدود به مسافت های کوتاه است.

“طاووس” در واقع نامی است که به طاووس نر داده شده است. ماده ها “پیهن” نامیده می شوند. پیهن‌ها رنگ‌های روشن کمتری دارند و پرهای دم بسیار بلندی ندارند. طاووس ها با هاله عظیم پرهای دم و رنگ های کمانی خود از نظر بصری بسیار چشمگیر هستند، مردم اغلب فراموش می کنند که ماده ها متفاوت به نظر می رسند و در نهایت تمام گونه ها را طاووس می نامند. با این حال نام مناسب این گونه طاووسی است. برای راحت خوانده شدن این مقاله توسط مخاطب، ما همچنان آنها را طاووس می نامیم.

آیا طاووس ها می توانند پرواز کنند؟

همانطور که ما ثابت کردیم، طاووس ها پرنده های بی پرواز نیستند. اما پس از مشاهده آنها ممکن است فکر کنید که آنها به گروهی از پرندگان بدون پرواز مانند شترمرغ تعلق دارند. در حالی که آنها خیلی شبیه آن پرندگان به نظر نمی رسند، اما ویژگی های مشابهی دارند، مانند پاهای قوی با پنجه های بلند، جثه بسیار بزرگ، و به وضوح برای راه رفتن و دویدن روی زمین ساخته شده اند.

طاووس ها از خانواده Phasianidae هستند که شامل پرندگان زمینی مانند قرقاول، کبک، مرغ و بلدرچین می شود. همه این پرندگان توانایی پرواز را دارند، اما بیشتر وقت خود را روی زمین می گذرانند.

طاووس ها چه زمانی پرواز می کنند؟

طاووس ها با زندگی روی زمین سازگار شده اند. آنها در خشکی به دنبال غذای خود می روند و شکار می کنند. آنها پستانداران کوچک و خزندگان، میوه ها، حشرات و دانه ها را می خورند. در مناطق شهری بیشتر آنها می توانند ضایعات غذای انسان را بخورند، در حالی که آنها محصولات زراعی و گیاهان باغی را دوست دارند. آنها با بسیاری از منابع غذایی مختلف بسیار سازگار هستند. از آنجا که آنها می توانند به همه اینها روی زمین دسترسی داشته باشند، برای یافتن غذا نیازی به پرواز ندارند.

طاووس ها در خشکی بسیار سریع هستند و می توانند با برخی از شکارچیان مانور دهند. اما اگر بخواهند از شکارچیانی مانند گربه‌های جنگلی بزرگ، سگ‌ها یا حتی گرگ‌ها فرار کنند، ممکن است به عنوان آخرین راه‌حل پرواز کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۶عکس از حیوانات که جایزه جهانی بردند” را نیز مطالعه بفرمایید.

آیا دم بلند طاووس از پرواز آنها جلوگیری می کند؟

وقتی به دم درازی که در پشت طاووس در حال پرواز جریان دارد نگاه می کنید، ممکن است گیج شوید که چگونه می توانند خود را از روی زمین بلند کنند. از نظر فنی، دم واقعی آنها تنها حدود ۲۰ پر دارد. با این حال “قطاری” که از پرهای درازی تشکیل شده است که روی دم می پوشند می تواند بیش از ۲۰۰ پر داشته باشد و حدود ۵-۶ فوت طول دارد!

مطمئناً این توده ۲۰۰ پر طولانی که پشت سر آنها قرار می گیرد، باید مانع از توانایی پرواز آنها شود. با این حال، دانشمندان معتقدند که در واقع هیچ اثر قابل توجهی ندارد. در مطالعه‌ای که توسط دکتر Askew از دانشگاه لیدز انجام شد، دم طاووس برای تأیید تأثیر آن بر پرواز آنها قطع شد.

با کمال تعجب، طاووس هایی با دم های بریده هنوز برای بلند شدن از زمین تلاش می کردند و پروازشان شبیه زمانی بود که دم پر داشتند. این باعث شده است که محققان بر این باورند که پرهای غول پیکر تأثیر کمی بر توانایی طاووس برای پرواز دارد.

دکتر Askew اظهار داشت: “به طور شهودی، شما انتظار دارید که دم دراز بر عملکرد پرواز تأثیر مخربی بگذارد، بنابراین یافتن یک اثر قابل تشخیص کمی تعجب آور بود.”

چرا طاووس ها خیلی پرواز نمی کنند؟

بنابراین اگر پرهای عظیم آنها مانع آنها نمی شود، چرا آنها بیشتر پرواز نمی کنند؟ به سادگی، آنها مجبور نیستند. آنها طوری تکامل یافته اند که بیشتر عمر خود را روی زمین می گذرانند. طاووس ها برای مهاجرت به آب و هوای بهتر یا مکان های پرورش نیازی به پرواز در مسافت های طولانی ندارند. آنها برای یافتن یا تعقیب غذای خود نیازی به پرواز ندارند. به دلیل موفقیت آنها در ماندن بیشتر روی زمین در زیستگاه خود، آنها توانستند اجسام بزرگتر را رشد دهند و از انرژی خود در مناطق دیگر مانند رشد آن پرهای عظیم استفاده کنند. آن پرهای زیبایی که با باد می‌زنند و به سمت طاووس ماده تکان می‌دهند، بخش مهمی از چرخه انتخاب و پرورش جفت هستند.

با این حال تا به امروز دانشمندان هنوز در تلاشند تا دریابند که ماده ها هنگام انتخاب نر برای جفت گیری دقیقاً به دنبال چه چیزی هستند. رنگ ها و خال ها و اندازه باید با انتخاب ارتباط داشته باشد. اما همچنین، صدا. نرها این پرهای بزرگ را به شکلی که به آن «قطار» می‌گویند تکان می‌دهند. این باعث ایجاد ارتعاشی در هوا می شود که طاووس ماده متوجه و احساس می کنند. هنوز اسرار زیادی از این پرهای دم وجود دارد که باید کشف کرد!

برخلاف تصور رایج که طاووس ها پرندگانی هستند که پرواز نمی کنند، آنها می توانند از بال های خود برای پرواز به آسمان استفاده کنند. آنها به خانواده شترمرغ ها یا امو تعلق ندارند، بلکه به سایر پرندگان زمینی مانند قرقاول تعلق دارند. آنها ممکن است مانند پرندگانی که معمولاً فکر می‌کنید پرواز نکنند، اما می‌توانند خود را به درخت برسانند و از مکان‌های بلند به زمین برگردند. طاووس ها واقعاً پرندگان منحصر به فرد و زیبایی هستند که ما هنوز در حال یادگیری بیشتر در مورد آنها هستیم.

۴ دلیل که طاووس ها پرهای بزرگی دارند

  جفت گیری

شناخته شده است که این پرندگان تا بیست سال عمر می کنند. در این ۲۰ سال ، سالی یک فصل جفت گیری دارند. در آن فصل جفت گیری است که طاووس پرهای دم خود را با شکوه تمام به نمایش می گذارد.

برای پرت کردن حواس شکارچیان

طاووس ها قوی ترین پرندگان نیستند. به همین دلیل است که آنها به تمام کمکی نیاز دارند که پرهای روشن آنها می تواند به آنها بدهد. دم بزرگ و خودنمایی طاووس مانند یک گرداب رنگی است که ممکن است حواس شکارچیان در حین فرار طاووس از آن پرت شود. اگر حواس شکارچی پرت نشود، دیدن یکدیگر برای پرنده و شکارچی آسان تر خواهد بود، اما دم رنگارنگ باید تمرکز حیوانات دیگر را بر روی هر چیز دیگری دشوار کند.

چرا طاووس پر بلندی دارد؟

نشانه ای از ژن های خوب

هر چه پر دم طاووس پر جنب و جوش تر و رنگارنگ تر باشد، سالم تر است. این به این دلیل است که این پرها باید قادر به جذب جفت و همچنین دفع شکارچیان باشند.

اگر آنها پر جنب و جوش و ظاهر سالمی نداشته باشند، برای حیوانات دیگری که ممکن است بخواهند آنها را بخورند طعمه آسان تری خواهند بود.

نشانه ای از زندگی خوب

از آنجایی که این پرندگان تهاجمی ترین حیوانات نیستند، به رژیم غذایی سالم نیاز دارند. با یک رژیم غذایی خوب، پرهای آنها مواد مغذی لازم را برای ادامه زندگی به انها خواهد داد . کمبود برخی مواد مغذی می تواند باعث از بین رفتن پر یا کدر شدن پرها شود، چیزی که هیچ طاووسی نمی خواهد اتفاق بیفتد.

3.5/5 - (4 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.