آنژیوگرافی کرونر و آئورت یعنی چی؟

آنژیوگرافی کرونر چیست؟

آنژیوگرافی کرونر آزمایشی است که می توانید بفهمد در عروق کرونر انسداد دارید یا خیر. اگر دچار آنژین ناپایدار ، درد غیر معمول قفسه سینه ، تنگی آئورت یا نارسایی قلبی غیرقابل توضیح باشید ، پزشک شما نگران خواهد بود که در معرض حمله قلبی قرار بگیرید.

در طی آنژیوگرافی کرونر ، یک ماده حاجب از طریق کاتتر (لوله نازک و پلاستیکی) به عروق شما تزریق می شود ، در حالی که پزشک شما از طریق صفحه اشعه ایکس نحوه جریان خون در قلب شما را مشاهده می کند.این آزمایش به عنوان آنژیوگرام قلب ، آرتریوگرافی کاتتر یا کاتتریزاسیون قلب نیز شناخته می شود.

آماده شدن برای آنژیوگرافی کرونر

پزشکان معمولاً قبل از انجام آزمایش آنژیوگرافی عروق کرونر ، از MRI ​​یا سی تی اسکن استفاده می کنند تا مشکلات قلب شما را مشخص کنند.

هشت ساعت قبل از آنژیوگرافی چیزی نخورید و ننوشید. همچنین باید بدانید در ۲۴ ساعت اول پس از آنژیوگرافی قلب ممکن است دچار سرگیجه یا سبکی سر شوید پس از کسی بخواهید در یک روز پیش شما بماند.

در بیمارستان از شما خواسته می شود که لباس بیمارستان بپوشید و فرم رضایت نامه را امضا کنید. پرستاران فشار خون شما را می گیرند ، یک خط داخل وریدی را شروع می کنند و اگر دیابت دارید ، قند خون خود را بررسی می کنند. همچنین ممکن است مجبور شوید آزمایش خون و الکتروکاردیوگرام انجام دهید.

اگر به غذاهای دریایی حساسیت دارید ، آیا در گذشته واکنش بدی نسبت به ماده حاجب داشته اید ، اگر سیلدنافیل (ویاگرا) مصرف می کنید یا ممکن است باردار باشید ، به پزشک خود اطلاع دهید.

آنژیوگرافی کرونر چیست؟

در طول آنژیوگرافی چه اتفاقی در بدن می افتد؟

قبل از آزمایش ، به شما آرامبخش ملایم می دهند تا بتوانید به آرامش برسید. انجام آنژیوگرافی هم با بیهوشی امکان پذیر است هم با بی حسی.

پزشک با استفاده از داروی بی حسی ناحیه ای از بدن شما را در کشاله ران یا بازو تمیز و بی حس می کند. با وارد شدن غلاف به داخل رگ ممکن است فشار کسل کننده ای داشته باشید. یک لوله نازک به نام کاتتر به آرامی تا شریان قلب هدایت می شود. پزشک شما بر تمام مراحل کار بر روی صفحه نمایش نظارت می کند.بعید است که احساس کنید لوله در رگ های خونی شما حرکت می کند.

بعد از تزریق ، احساس سوزش یا گرگرفتگی جزئی احساس می شود.

پس از انجام آزمایش ، در محلی که کاتتر برداشته می شود فشار وارد می شود تا از خونریزی جلوگیری کند. اگر کاتتر در کشاله ران شما قرار گرفته باشد ، ممکن است از شما خواسته شود برای جلوگیری از خونریزی ، چند ساعت صاف به پشت دراز بکشید. این می تواند باعث ناراحتی خفیف در پشت شود.

بعد از آزمایش مقدار زیادی آب بنوشید تا به کلیه های شما کمک کند رنگ ماده حاجب را از بین ببرند.

 نتایج آنژیوگرافی کرونر

نتایج نشان می دهد که آیا خون رسانی طبیعی به قلب شما وجود دارد و یا انسداد دارد. نتیجه غیرطبیعی ممکن است به این معنی باشد که شما یک یا چند شریان مسدود دارید. اگر شریان مسدود شده دارید ، ممکن است پزشک در حین آنژیوگرافی آنژیوپلاستی را انجام دهد و احتمالاً یک استنت داخل کرونر قرار دهد تا بلافاصله جریان خون بهبود یابد.

خطرات مرتبط با گرفتن آنژیوگرافی عروق کرونر

کاتتریزاسیون قلب وقتی توسط یک تیم باتجربه انجام شود بسیار ایمن است ، اما خطراتی وجود دارد.

خطرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

خونریزی یا کبودی
لخته شدن خون
آسیب به شریان یا ورید
خطر اندکی از سکته مغزی
فشار خون پایین

آنژیوگرافی

چه نکاتی پس از انجام آنژیوگرافی باید انجام شود؟

آرام باشید و مقدار زیادی آب بنوشید. سیگار نکشید و الکل نخورید.

از آنجا که بیهوشی داشته اید ، نباید بلافاصله رانندگی کنی .

بعد از ۲۴ ساعت باند را بردارید. در صورت کمی خونریزی ، ۱۲ ساعت دیگر یک باند تازه بزنید.

به مدت دو روز ، رابطه جنسی نداشته باشید و یا هیچ ورزش سنگینی انجام ندهید.

حداقل سه روز حمام نکنید ، از وان آبگرم استفاده نکنید و از استخر استفاده نکنید.

یک هفته پس از آزمایش باید به پزشک قلب خود مراجعه کنید.

آنژیوگرافی آئورت چیست؟

آنژیوگرافی آئورت یا آنژیوگرام روشی برای آزمایش نقص و مشکلات عملکردی در آئورت ، بزرگترین شریان شما است. آئورت شما از بطن چپ قلب شروع می شود و تا شکم گسترش می یابد. این مسئول رساندن خون غنی از اکسیژن به کل بدن شما است.

در طی این روش ، پزشک مایع خاصی را به عروق شما تزریق می کند. سپس آنها از اشعه ایکس برای یافتن مشکلات احتمالی آئورت استفاده می کنند. این مایع برای کمک به پزشکان در شناسایی نقص و ناهنجاری های جریان خون ، دید را افزایش می دهد.

چرا آنژیوگرافی آئورت انجام می شود؟

در صورت مشکوک شدن به مشکل آئورت ، ممکن است پزشک آنژیوگرافی آئورت را تجویز کند. مشکلات می تواند شامل موارد زیر باشد:

آنوریسم ، بالون خارج شدن از آئورت
تشریح آئورت ، هنگامی که خونریزی در دیواره های آئورت اتفاق می افتد
نارسایی آئورت یا تنگی آئورت ، وقتی خون به بطن برگردد
نقص مادرزادی قلب ، مانند قوس آئورت دوتایی
التهاب آئورت که به آن آرتریت تاکایاسو نیز گفته می شود
آسیب به آئورت در اثر ضربه یا سایر مشکلات
بیماری سرخرگ محیطی
درد قفسه سینه مکرر
آنژیوگرام معمولاً به عنوان پیگیری سایر آزمایشات غیرتهاجمی مانند ام آر آی ، سی تی اسکن یا سونوگرافی انجام می شود.

خطرات آنژیوگرافی آئورت

همانند هر روش جراحی ، آنژیوگرافی آئورت خطراتی از جمله احتمال عفونت یا عوارض ناشی از خونریزی و لخته شدن را به همراه دارد. کلینیک مایو گزارش می دهد که عوارض عمده با آنژیوگرافی نادر است. خطرات احتمالی عبارتند از:

واکنش آلرژیک به مایع تزریقی
انسداد شریان
لخته شدن خون
کبودی
حمله قلبی
عفونت
آسیب به آئورت
ریتم نامنظم قلب
آسیب کلیه
سکته
پارگی در رگ
به خاطر داشته باشید که این مشکلات ادر هستند.

چگونه برای آنژیوگرافی آئورت آماده شویم؟

قبل از آزمایش ، پزشک معاینه کامل بدنی را انجام می دهد. این شامل بررسی فشار خون و سایر علائم حیاتی شما خواهد بود. در مورد تمام داروها یا مکمل هایی که مصرف می کنید ، از جمله داروهای بدون نسخه و بدون نسخه ، به پزشک خود بگویید.

پزشک دستورالعمل های خاصی در مورد نحوه آماده سازی برای آزمایش به شما می دهد. این معمولاً شامل ۱۲ ساعت ناشتایی قبل از عمل ، محدود کردن مایعات و قطع هر دارویی است که بر لخته شدن خون تأثیر بگذارد.

همچنین ، پزشک یا پرستار شما از طریق IV به شما آرامبخش و احتمالاً بیهوشی می دهند. آنها داروهای مسکن را در نقطه ای در کشاله ران شما قرار می دهند که در آن پزشک برش کاتتر را ایجاد می کند. شما به احتمال زیاد در طول عمل بیدار خواهید ماند.

انجام آنژیوگرافی

آنژیوگرافی آئورت چگونه انجام می شود؟

برای انجام این روش ، پزشک یک مایع رنگی را به عروق شما تزریق می کند تا بتواند آنها را با اشعه ایکس مشاهده کند. پزشک شما یک برش کوچک در کشاله ران شما ایجاد می کند و یک لوله پلاستیکی کوتاه به نام غلاف نصب می کند تا برش را باز نگه دارد. از طریق این سوراخ ، پزشک شما یک لوله نازک یا کاتتر وارد می کند و آن را از طریق عروق به آئورت هدایت می کند.

هنگام قرار دادن کاتتر نباید دردی احساس کنید زیرا در عروق شما انتهای عصبی وجود ندارد.

وقتی پزشک به قسمت مناسب آئورت شما برسد ، آنها مایع را از طریق کاتتر آزاد می کنند. با آزاد شدن رنگ ، پزشک شما نحوه رد شدن آن از طریق عروق را با اشعه ایکس مشاهده خواهد کرد ، به دنبال انسداد ، تغییر در آئورت یا جریان خون غیرطبیعی می رود.

آنژیوگرام حدود یک ساعت طول می کشد. پس از برداشته شدن کاتتر ، برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد ، به ناحیه فشار وارد می شود و بانداژ ایجاد می شود. پس از آن ، شما در یک اتاق جداگانه بهبود می یابید و برای جلوگیری از خونریزی مجبورید چندین ساعت صاف دراز بکشید. شما تحت نظارت قرار خواهید گرفت تا اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه عارضه ای ایجاد نمی کند و مایعات زیادی به شما داده می شود تا رنگ را از سیستم خود خارج کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “فواید بسیار خوب برگه زردآلو برای سلامتی” را نیز مطالعه بفرمایید.

بعد از آنژیوگرافی آئورت

بعد از آنژیوگرافی آئورت ، ممکن است بتوانید همان روز به خانه بروید. اگر عوارضی وجود داشته باشد ، ممکن است لازم باشد در بیمارستان بمانید ، اگرچه عوارض نادر است.

این آزمون نتایج فوری را ارائه می دهد. پزشک شما به شما می گوید که در طول آنژیوگرام و در صورت نیاز به آزمایشات یا روشهای دیگر ، چه مواردی را یافته اند.

هنگامی که به خانه می روید ، باید از برش مراقبت کنید و ممکن است پزشک دستورالعمل های مراقبت دیگری به شما بدهد. خونریزی از محل برش و عفونت منطقه شایعترین عارضه است. ممکن است لازم باشد تا چند روز از رانندگی یا از حمل وسایل سنگین پرهیز کنید ، اما بهبودی باید سریع باشد و باید بتوانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.