کلستاز بارداری یعنی چی؟

بارداری فرآیند بسیار پیچیده ای است که در آن بدن زن تحت تأثیر ساختارهای هورمونی، متابولیک و مهم بسیاری قرار می گیرد. بالاخره یک زندگی در درون در حال دمیدن است. اما علاوه بر عوارض شایع که ممکن است در بارداری رخ دهد برخی عوارض هم وجود دارد که شاید شایع نباشند اما ممکن است نگران کننده باشند،مانند کلستاز بارداری. کلستاز بارداری چیست؟ یک اختلال کبدی است که در پایان بارداری رخ می دهد و باعث خارش شدید می شود و ممکن است برای جلوگیری از عوارض برای مادر و جنین نیاز به زایمان زودرس داشته باشد.

 طبیعی است که حداقل در ابتدا یک سری مشکلات مربوط به بارداری مانند حساسیت سینه، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، سرگیجه، یبوست، ضعف، و غیره وجود داشته باشد. همه این ناراحتی ها در سه ماهه اول بارداری شایع هستند و اگرچه شروع به کاهش می کنند، اما در سه ماهه دوم بارداری.

از سوی دیگر، زمانی که عوارضی در سه ماهه سوم و آخر بارداری وجود دارد، آلارم ها می توانند خاموش شوند. و این است که یکی از مرتبط ترین عوارض در سطح بالینی که می تواند در پایان بارداری ایجاد شود و سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد کلستاز بارداری است، اختلالی که شیوع آن از ۱ متغیر است. تا ۲۷ درصد، شایع ترین آسیب شناسی کبد در بارداری است.

کلستاز بارداری به این دلیل ایجاد می شود که گردش طبیعی صفرا کند می شود و حتی متوقف می شود که باعث ایجاد یک سری علائم آزاردهنده می شود که بدون برخورد صحیح می تواند عوارض شدیدی را به دنبال داشته باشد. بنابراین در مقاله امروز و دست در دست معتبرترین نشریات علمی به بررسی علل، علائم و درمان کلستاز بارداری می پردازیم.

کلستاز بارداری چیست؟

کلستاز بارداری چیست؟

کلستاز بارداری یک اختلال کبدی است که در پایان بارداری رخ می دهد و باعث خارش شدید می شود و برای جلوگیری از عوارض جدی هم برای مادر و هم برای نوزاد، ممکن است نیاز به زایمان زودرس باشد. این یک بیماری کبدی است، یعنی کبد را تحت تاثیر قرار می دهد و در دوران بارداری هم رخ میدهد، با شیوع از ۱٪ تا ۲۷٪.

از نظر بالینی به عنوان کلستاز داخل کبدی بارداری شناخته می شود، این یک آسیب شناسی است که در آن گردش طبیعی صفرا از کیسه صفرا کند یا متوقف می شود، که به دلیل نحوه تجمع آن در کبد، منجر به تظاهراتی مانند خارش دست و پا می شود. راش و سایر علائمی که برای زن بسیار آزاردهنده است.

اگرچه اعتقاد بر این است که هورمون‌های بارداری بر رشد آن تأثیر می‌گذارند، اما علت دقیق ظهور آن ناشناخته است، که به نظر می‌رسد ژنتیک نقش مهمی را ایفا می‌کند، همان‌طور که عوامل خطرزا مانند حاملگی چند قلو یا سابقه خانوادگی وجود دارد. اما علت دقیق آن نامشخص است.

عوارض می تواند به طور موقت برای مادر مضر باشد، به ویژه از نظر جذب چربی و سطوح پایین ویتامین K، اما می تواند برای نوزاد بسیار جدی باشد، از جمله زایمان زودرس، مشکلات ریوی ناشی از استنشاق مکونیوم و حتی مرگ جنین قبل از زایمان.

از آنجایی که علل آن مشخص نیست، هیچ پیشگیری ممکنی وجود ندارد. و اگرچه درمان برای تسکین خارش و نظارت بر سلامت نوزاد وجود دارد، اما مواقعی وجود دارد که تنها راه جلوگیری از عوارض جدی برای نوزاد، انجام زودهنگام زایمان است. در ادامه به بررسی علل، علائم و درمان کلستاز بارداری می پردازیم.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ نکته برای بهبودی واژن پس از زایمان” را نیز مطالعه بفرمایید.

علت کلستاز بارداری چیست؟

علل دقیق کلستاز بارداری نامشخص است. با این حال، تغییرات ژنتیکی خاصی با آسیب شناسی شناسایی شده و نشانه هایی از وراثت پذیری مشاهده شده است، بنابراین به نظر می رسد استعداد ژنتیکی کلیدی باشد. با این حال، فراتر از دانستن اینکه ژن های فردی نقش اساسی دارند، علت تا حد زیادی ناشناخته است.

همچنین مشخص است که هورمون‌های بارداری می‌توانند تأثیر بگذارند، زیرا ظهور دیررس آنها در بارداری همزمان با افزایش سطح هورمونی در حوالی زمان زایمان است. بنابراین، علت دقیق هر چه باشد و به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و هورمونی، کلستاز حاملگی با تأثیر بر گردش صفرا ایجاد می شود.

صفرا مایعی به رنگ زرد متمایل به سبز است که در کبد تولید شده و در کیسه صفرا ذخیره می شود و به دلیل محتوای غنی از کلسترول، اسیدهای صفراوی و بیلی روبین، به بدن کمک می کند پس از ترشح در روده کوچک، چربی ها را از روده ها هضم کند.

در کلستاز بارداری، زن دچار یک سری تغییرات می شود که باعث گردش صفرا از کبد به کیسه صفرا می شود و باید در آنجا ذخیره شود تا زمانی که در سطح روده به آن نیاز باشد، کندتر از حد طبیعی و حتی متوقف شود، که باعث می شود صفرا به صفر برسد. به صورت پاتولوژیک در کبد تجمع می یابد.

پس در درازمدت علاوه بر مشکلاتی در متابولیسم چربی ها، اسیدهای صفراوی وارد جریان خون می شوند که باعث خارش می شود که نشان دهنده اصلی ترین علامت در زنان بارداری است که از این بیماری کبدی رنج می برند، اختلالی که کبد را تحت تاثیر قرار می دهد. در طول دوره بارداری شایع تر است، با بروز بین ۱٪ و ۲۷٪.

هر خانمی مستعد ابتلا به این آسیب شناسی است، اما درست است که عوامل خطر خاصی (علاوه بر خود ژنتیک و عوامل هورمونی که باعث ایجاد آن می شود) وجود دارد که احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهد، مانند داشتن حاملگی دوقلو یا چند قلو، داشتن سابقه شخصی (خطر عود بین ۶۰% و در شدیدترین موارد ۹۰%) و سابقه خانوادگی کلستاز بارداری و سابقه شخصی بیماری کبدی.

علائم کلستاز بارداری چیست؟

کلستاز بارداری عمدتاً با خارش شدید و بدون بثورات پوستی خود را نشان می دهد. این خارش معمولاً در کف دست یا کف پا رخ می دهد، اگرچه ممکن است در هر نقطه از بدن و حتی در کل سطح به طور کلی رخ دهد. همه اینها به دلیل ورود اسیدهای صفراوی به جریان خون است.

این خارش معمولاً در شب بدتر می شود (می تواند آنقدر آزاردهنده و شدید باشد که مانع خواب شود) و با فرا رسیدن زمان زایمان، زیرا تغییرات هورمونی شدیدتر و تأثیر گردش صفرا شدیدتر می شود. با این حال، این تنها علامتی نیست که در مادر ظاهر می شود.

از دست دادن اشتها، حالت تهوع و یرقان (زردی پوست و سفیدی چشم) نیز از علائم بالینی شایع هستند. با این حال، این علائم، از جمله خارش، معمولا ظرف چند روز پس از تولد نوزاد، زمانی که بدن زن شروع به تنظیم مجدد می کند، ناپدید می شوند.

مشکل این است که در طول مدتی که آسیب کبدی طول می کشد، خطر عوارض برای مادر و نوزاد وجود دارد. در مورد خانم ها، این عوارض معمولاً شامل تغییرات موقتی در متابولیسم چربی ها، با مشکل در جذب و در نتیجه کاهش سطح ویتامین K است که می تواند منجر به اختلال در انعقاد خون شود. با این حال، این عارضه و مشکلات کبدی در آینده ناشی از کلستاز نادر است.

پس خطر واقعی برای نوزاد است. و این است که کلستاز حاملگی می تواند باعث تحریک زایمان زودرس، مشکلات تنفسی بالقوه مزمن ناشی از استنشاق مکونیوم (ماده ای که در روده جنین حامله تجمع می کند اما می تواند وارد مایع آمنیوتیک شود و توسط کودک استنشاق شود، در صورت استنشاق مکونیوم ایجاد کند. مادر مبتلا به کلستاز) و حتی مرگ جنین.

با در نظر گرفتن این خطر برای نوزاد و از آنجایی که علت نامشخصی دارد، پیشگیری ممکنی وجود ندارد، تشخیص زودهنگام بیماری برای شروع درمان مناسب در اسرع وقت ضروری است.

علت کلستاز بارداری چیست؟

تشخیص و درمان کلستاز بارداری چیست ؟

با توجه به بروز نسبتاً بالا، واضح بودن علائم آن و هشداری که به دلیل احتمال ظاهر شدن آن همیشه در مراحل پایانی بارداری وجود دارد، تشخیص کلستاز بارداری معمولاً به موقع می رسد. بررسی علائم، بررسی سابقه پزشکی و آزمایش خون برای تشخیص سطح اسیدهای صفراوی در خون و ارزیابی وضعیت کبد برای تشخیص کافی است.

پس از شناسایی آسیب شناسی کبد، درمان شروع می شود که بر کاهش علائم در مادر و کاهش خطر عوارض در نوزاد متمرکز خواهد بود. در مورد مادر، تجویز اورسودیول که باعث کاهش سطح اسیدهای صفراوی در خون می شود و مصرف داروهایی که خارش را کاهش می دهند برای کاهش علائم کافی است.

در مورد نوزاد، کنترل دقیق تکامل آن از لحظه تشخیص در مادر، بررسی ضربان قلب، تون عضلانی، میزان مایع آمنیوتیک، تنفس و حرکات ضروری است. با این حال، باید در نظر داشت که اگر این آزمایشات نشان دهد که خطراتی برای زندگی شما وجود دارد، در صورت امکان، ممکن است القای زودهنگام زایمان ضروری باشد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.