کریستال چیست و چه تفاوتی با الماس دارد؟

کریستال ها قرن ها است که برای مردم جذاب هستند . انسان ها در طول تاریخ از کریستال ها در جواهرات و حتی برای اهداف شفابخشی و تقویت انرژی خوب استفاده کرده اند. یکی از منحصر به فردترین چیزها در مورد کریستال ها ساختار سلولی آنهاست. ساختار آنها چیزی است که به کریستال ها ظاهر منحصر به فرد آنها را می دهد.در ادامه مطلب میخوانیم که کریستال چیست؟چگونه شکل میگیرد ،تفاوت الماس با کریستال در چیست؟

کریستال چیست؟

کریستال ها مولکول هایی هستند که در یک الگوی شبکه ای “منظم” در یک ساختار به خوبی سازماندهی شده تشکیل می شوند. مجموعه‌ای از مولکول‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و بارها و بارها خود را تکرار می‌کنند و به کریستال شکل می‌دهند. مولکول‌های کریستال می‌توانند در چندین نوع ساختار، از جمله تک‌کلینیک، سه‌کلینیک، مثلثی، شش‌ضلعی و چهارضلعی وجود داشته باشند.وقتی به یک کریستال فکر می کنید، احتمالاً یک جواهر یا سایر مواد معدنی براق را تصور می کنید.

کریستال ها چگونه تشکیل می شوند؟

کریستال ها بسته به ماده ای که در حال کریستال شدن است، به روش های مختلفی تشکیل می شوند. برخی به دلیل تغییرات سریع دما یا فشار – مانند تولید الماس – رخ می دهند در حالی که برخی دیگر از طریق تبخیر یا واکنش های دیگر شکل می گیرند. با این حال، کریستال ها نمی توانند در داخل یک مایع بدون نوعی هسته که روی آن رشد کنند، تشکیل شوند.

کریستال چیست؟

۱۸ واقعیت جالب درباره کریستال

کریستال های الماس زمانی تشکیل می شوند که گدازه مذاب تحت فشار به سرعت سرد شود.

لیوان های “کریستالی” که معمولا در ظروف غذاخوری استفاده می شوند، علی رغم نام و ظاهرشان، در واقع با کریستال واقعی ساخته نمی شوند.

محققان بزرگترین کریستال های جهان را در معدنی در چیهواهوا مکزیک کشف کردند. بزرگترین بلورهای گچ کشف شده بیش از ۳۶ فوت طول و ۶ فوت عرض دارد.

اگر اقیانوس تبخیر شود، نمک متبلور باقیمانده ۴٫۵ میلیون مایل مکعب خواهد بود.

علاوه بر استفاده از کریستال ها در جواهرات و تزئینات، مردم از کریستال ها برای «انرژی» مثبت خود و به عنوان طلسم خوش شانسی نیز استفاده کرده اند.

قدیمی ترین اجرام ثبت شده روی زمین کریستال های زیرکون از غرب استرالیا هستند. محققان تخمین می زنند که قدمت این کریستال ها به بیش از ۴٫۴ میلیارد سال می رسد.

دانشمندان کریستال های سیلیکات را در دنباله دارهای یخی کشف کرده اند و معتقدند که این کریستال ها از طریق قرار گرفتن در معرض شعله های خورشیدی تشکیل شده اند.

سنگ بستر زیر خیابان های شهر نیویورک حاوی انواع کریستال ها از جمله عقیق، گارنت، تورمالین، بریل و غیره است.

در سال ۱۸۸۵، در حین ساخت و ساز در شهر نیویورک – نزدیک برادوی در خیابان ۳۵ – کارگران یک گارنت ۱۰ پوندی را در زیر زمین کشف کردند. گارنت فقط ۱۰۰ دلار فروخته شد – پس از تعدیل تورم، این مقدار امروز فقط ۲۳۰۰ دلار است!

اکنون محققان بر این باورند که هسته سیاره از تجمع بلورهای آهن تشکیل شده است. تئوری های اولیه محققان را به این باور رساند که هسته از یک بلور آهن منفرد به عرض ۱۵۰۰ مایل تشکیل شده است.

بزرگترین الماسی که تا به حال ثبت شده است در سال ۱۹۰۵ در آفریقای جنوبی کشف شد. این الماس که به عنوان “الماس کولینان” شناخته می شود، دارای ۳۱۰۶ قیراط است.

الماس کولینان در نهایت به بیش از ۱۰۰ سنگ منفرد بریده شد و اکنون بخشی از رگالیای بریتانیا است. خانواده سلطنتی بزرگترین سنگ – با وزن متوسط ​​۵۳۰ قیراط – را در عصای سلطنتی قرار دادند.

اگرچه برف متبلور فقط حاوی آب است، اما همانطور که روی زمین جمع می شود، بسیاری از آلاینده ها مانند دوده و جیوه را جذب می کند.

الماس صورتی به نام “ساکورا” در ماه مه هنگامی که در حراجی در هنگ کنگ فروخته شد، رکوردهای جهانی را ثبت کرد. یک خریدار خصوصی این الماس را به قیمت ۲۹٫۳ میلیون دلار خریداری کرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “گرانترین و بهترین چرم در دنیا متعلق به کدام حیوان است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

تفاوت بین الماس و کریستال چیست؟

الماس چیست؟ نام الماس از کلمه یونانی “ADAMO” گرفته شده است که به معنای سخت ترین فولاد است. الماس یکی از قدیمی ترین موادی است که روی زمین یافت شده است. این الماس سخت و زیبا حدود ۱۶۰۰ سال پیش کشف شد. این الماس ها اساساً در نتیجه دمای بالا و فشار بالا در محل برخورد شهاب سنگ ها کشف شدند.

حالا کریستال چیست ؟ کریستال یک اصطلاح کلی تری است که می تواند به بسیاری از مواد، مواد معدنی یا مواد دیگر اشاره کند. ما اغلب کریستال ها را در زندگی روزمره خود مشاهده می کنیم. نمک و شکر دو نمونه از رایج ترین کریستال ها هستند. کریستال ها از ماده ای تشکیل شده اند که در نتیجه آرایش چندین مولکول، اتم و یا یون به وجود می آید. آنها اشکال مختلف خود را به دلیل آرایش منحصر به فرد اتم ها و مولکول های مذکور به دست می آورند.

با توجه به تفاوت های واقعی آنها، در درجه اول یک الماس در نتیجه کربن با فشار بالا تشکیل می شود. این نیز نوع دیگری از کریستال با عنصر کربن است که به صورت کریستالی چهار وجهی چیده شده است. با این حال، کریستال ها مواد معدنی هستند که در اشکال، اندازه ها و حتی رنگ های مختلف وجود دارند. الماس به عنوان سخت ترین ماده در اطراف در نظر گرفته می شود در حالی که کریستال ها به طور کلی در مقایسه با الماس سخت نیستند.

کریستال ها و الماس ها هر دو ترکیب یکسانی دارند، اما :

به دلیل متفاوت بودن پیوندهای آنها، یکی به عنوان “سرب” در مداد استفاده می شود، در حالی که دیگری بسیار سخت و براق است که آن را برای تزئین انگشتر ایده آل می کند. پیوند در الماس هیبریداسیون کربن sp3 نامیده می شود. این یک روش فانتزی برای توصیف وضعیت پیوند کووالانسی در کربن است. نیازی به عمیق‌تر شدن جزئیات این پیوند نیست، اما نیازی به گفتن نیست، الماس‌ها به دلیل استحکام و جهت‌پذیری آن پیوند، طبیعتاً بسیار سخت هستند.

علاوه بر این، الماس ها بازتاب زیادی دارند در حالی که کریستال ها اینطور نیستند. به طور مشابه الماس ها رسانای خوب گرما هستند در حالی که کریستال ها رسانای ضعیف گرما هستند.

تفاوت بین الماس و کریستال

به طور خلاصه، اگرچه الماس ها هنوز به عنوان کریستال در نظر گرفته می شوند، اما به دلایل زیر با یکدیگر تفاوت دارند:

۱٫ الماس شکلی از کربن است. آنها تحت گرما و فشار زیاد در عمق پوسته زمین تشکیل می شوند. این سخت ترین ماده طبیعی است.

۲٫ کریستال یک ماده معدنی است که معمولاً در اشکال، اندازه ها و حتی رنگ های مختلف وجود دارد. الماس ها به طور طبیعی شکل نامنظم دارند، اما می توانند با استفاده از تکنیک های خاص به سنگ های بسیار صاف و عالی تبدیل شوند.

۳٫ سطح انعکاس و رسانایی در الماس بالاتر است در حالی که این مورد برای کریستال ها به طور کلی برعکس است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

1 دیدگاه در “کریستال چیست و چه تفاوتی با الماس دارد؟

مقاله بسیار جالب و خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.