کامپوزیت یا لمینت دندان: کدام یک بهتر است؟

لبخند زیبا یکی از مولفه های اصلی زیبایی است. ظاهر دندان های شما تاثیر قابل توجهی بر اعتماد به نفس شما دارد. در عین حال، شما را زیبا تر و جوان تر می کند. اگر در لبخند زدن به دلیل فضای ناهموار بین دندان‌هایتان احساس راحتی نمی‌کنید، این مشکل دیگر لاینحل نیست. به لطف دندانپزشکی زیبایی مدرن، می توانید از لبخندی زیبا در حین احوالپرسی با افراد دیگر لذت ببرید.کامپوزیت و لمینت دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی و راه حلی پیشرفته است که از طریق آن می توانید از دندان های سفید مرواریدی و سالم لذت ببرید.

آنها موادی نازک و هم رنگ دندان هستند که به جلوی دندان شما متصل می شوند و به انواع مشکلات دندانی رسیدگی می کنند. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام تکنیک برای شما مناسب است به مجموعه ای از معیارهای متفاوت می رسد. پس از بررسی دقیق مزایا و معایب ونیرهای دندانی، می توانید هر نوع را بسنجید تا به یک نتیجه معقول برسید.

کاندیدای خوب برای کامپوزیت و لمینت دندانپزشکی

قبل از انتخاب نوع آن، ابتدا باید دریابید که آیا کامپوزیت و لمینت دندان راه حل مناسبی برای شما هستند یا خیر. آنها برای همه یا هر دندانی مناسب نیستند. بنابراین، انتخاب درست یک عامل بسیار مهم در موفقیت این تکنیک است.

کامپوزیت و لمینت در موارد زیر بسیار موثر هستند:

اصلاح دندان هایی که کج یا بد شکل هستند
ترمیم دندان های شکسته
دندان‌های لکه‌دار یا تغییر رنگ وقتی که درمان سفیدکننده دندان کارساز نیست
دندان هایی که در اثر سایش کوتاه شده اند
دندان هایی که خیلی از هم فاصله دارند

کامپوزیت دندان

مزایای کامپوزیت دندان چیست؟

 کامپوزیت مزایای زیادی نسبت به لمینت دارند که مهمترین آنها هزینه است. به طور متوسط، لمینت ها دو برابر گران تر از کامپوزیت ها هستند، که برای برخی افراد بسیار مهم است، با توجه به اینکه اکثر درمان های این شکلی جزء زیبایی محسوب میشوند و تحت پوشش بیمه نیستند، به این معنی که شما احتمالاً از جیب خود برای درمان پرداخت می کنید.

 کامپوزیت را اغلب می توان در چند جلسه تکمیل کرد. دندانپزشک شما دندان های شما را برای رزین آماده می کند و سپس روکش ها را مستقیماً روی جلوی دندان های شما تراش می دهد. سپس رزین با استفاده از نور شدید سخت می شود و در نهایت روکش های شما صیقلی می شوند.

 کامپوزیت مستقیم (که به آن باندینگ کامپوزیت نیز گفته می شود) در واقع به جای آزمایشگاه، روی دندان های شما حجاری می شوند. رزین سایه‌دار دندان به‌طور مستقیم روی دندان‌ها اعمال می‌شود (از این رو نام آن است) جایی که می‌توان آن را شکل داده و توسط دندانپزشک مجسمه‌سازی کرد. رزین شکل‌دار با استفاده از نور با شدت بالا سخت می‌شود، پس از آن می‌توان لایه‌های اضافی رزین را اعمال کرد و در صورت نیاز مجسمه‌سازی کرد تا نتیجه زیبایی‌شناختی مورد نظر را به دست آورد. پس از اتمام، رزین باید پولیش داده شود تا ظاهری طبیعی تر و شبیه دندان به دست آورد. بنابراین روش کامپوزیت بسیار کمتر تهاجمی و به طور قابل توجهی سریع است.

 لمینت طولانی‌تر می‌شود، زیرا ونیرهای شما باید در آزمایشگاه دندانپزشکی آماده شوند و قبل از قرار بعدی به دندانپزشک شما تحویل داده شوند. قبل از نصب ونیرها، دندان های شما نیز به آمادگی بیشتری نیاز دارند.

مسلماً بزرگترین مزیتی که کامپوزیت نسبت به پرسلن دارند برگشت پذیری است. لمینت نیاز به تغییر شکل دندان های طبیعی شما دارد تا روی روکش قرار بگیرد. هنگامی که صحبت از کامپوزیت ها می شود، حداقل کار آماده سازی روی دندان های طبیعی شما لازم است، به این معنی که آنها به طور دائم تغییر نمی کنند تا حدی که مواد کامپوزیت را نتوان برداشته و در صورت نیاز جایگزین کرد.

مزایای لمینت دندان چیست؟

اگرچه کامپوزیت دارای چندین مزیت هستند، اما یک دلیل وجود دارد که نمی توانند با لمینت رقابت کنند: دوام. لمینت ماده ای بسیار قوی تر از رزین کامپوزیت است (حتی با بهبود مواد رزین در طول سال ها).

لمینت ها به طور متوسط ​​۱۰ تا ۱۵ سال دوام می آورند، اگرچه زمانی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت می کنید و دستورالعمل های دندانپزشک خود را دنبال می کنید، می توانند حتی برای مدت طولانی تری دوام بیاورند.اما کامپوزیت تقریباً نصف طول عمر دارند، معمولاً ۵ تا ۷ سال.

اگر به فکر قرار دادن ونیر هستید، مهم است که این معامله را در نظر بگیرید. یعنی در حالی که کامپوزیت ها ممکن است نصف پرسلن قیمت داشته باشند، فقط نیمی از آن عمر می کنند. بنابراین کدام ارزش بهتر است؟

اکثر دندانپزشکان موافقند که لمینت ها طبیعی ترین و شبیه ترین زیبایی دندان را ارائه می دهند. لمینت دارای کیفیت شفافی است که کاملاً شبیه مینای دندان است. همچنین به دلیل استحکام مواد و لعابی که پس از درمان اعمال می شود، در برابر لکه و بریدگی بسیار مقاوم است. از سوی دیگر، ونیرهای کامپوزیت متخلخل‌تر هستند و بنابراین مستعد لک هستند، به این معنی که ممکن است نیاز به تنظیم رژیم غذایی خود داشته باشید تا از برخی مواد غذایی لکه‌زا اجتناب کنید. کامپوزیت همچنین برای دستیابی به زیبایی دندان مانند باید پولیش شود.

روش لمینت بیشتر زمان بر است ، و اغلب نیاز به پوشیدن موقت دارد در حالی که منتظر می‌مانید روکش‌ها در آزمایشگاه مجسمه‌سازی شوند.

با این حال تعداد بیشتری از دندانپزشکان از فناوری‌های CAD/CAM کنار صندلی استفاده می‌کنند که به سرعت بخشیدن به فرآیند با امکان ساخت در محل کمک می‌کند. اگر به دنبال راه حل لمینت هستید، مهم است که نوع فناوری هایی را که دندانپزشک شما در دسترس دارد، ارزیابی کنید. ممکن است در نهایت زمان کلی درمان را به شدت کاهش دهید.

در نهایت، لمینت یک راه حل درمانی مناسب برای همه موارد ساییدگی مینای دندان، ساییدگی و پارگی، نقص های ژنتیکی، دندان های ناهموار و غیره ارائه می دهند کامپوزیت ها ممکن است گزینه مناسبی برای نگرانی های شدید نباشند. به عنوان مثال، تغییر رنگ یا مسائل مربوط به فاصله ممکن است به اندازه کافی با  کامپوزیت قابل درمان نباشد و چینی را تنها گزینه شما می کند. دندانپزشک شما یک ارزیابی کامل از سلامت دهان را به عنوان بخشی از مشاوره شما برای تعیین گزینه های شما انجام می دهد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چگونه می توان دندان های خود را با زغال سفید کرد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

چه زمانی کامپوزیت و لمینت دندان گزینه خوبی نیستند؟

کامپوزیت و لمینت دندان

در برخی موقعیت ها، دندان ها یا افراد خاصی کاندیدای مناسبی برای روکش های دندانی نیستند. این ممکن است شامل:

دندان هایی با پوسیدگی یا بیماری فعال لثه. این شرایط باید قبل از ساخت و چسباندن ونیرهای دندانی درمان شوند

دندان های ضعیف شده اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از بین رفته باشد یا با یک پرکننده بزرگ جایگزین شده باشد، دندان ها به اندازه کافی قوی برای عملکرد روکش دندانی نخواهند بود. تاج های دندان در این مورد راه حل های مناسب تری دارند.

 دندان های بسیار نامرتب، اوربایت و آندربایت. درمان ارتودنسی برای اصلاح این مشکلات پیچیده تر مورد نیاز است.

فشردن و ساییدن معمولی دندان ها می تواند به راحتی ونیرهای دندان را تراشه کند یا بشکند. دندان قروچه باید قبل از شروع هر گونه قرار دادن ونیرهای دندانی درمان شود. نایتگاردهای دندانی ممکن است در برخی موارد راه حلی برای این امر باشند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.