وقتی عاشق میشوید در بدنتان چه چیزی رخ میدهد؟

عشق ممکن است یک تجربه احساسی باشد، اما به نظر نمی‌رسد که ما نمی‌توانیم تأثیرات آن را به صورت فیزیکی توصیف کنیم. و حقیقت این است که عشق بر بدن تأثیر می گذارد و همه چیز را از سلامت طولانی مدت گرفته تا درد جسمی تحت تأثیر قرار می دهد. بر فعالیت مغز، هورمون‌ها و سیستم ایمنی بدن ما تأثیر می‌گذارد. عشق می تواند طرز تفکر ما را شکل دهد و نحوه خوابیدن ما را تغییر دهد. مردمک های ما را گشاد می کند و ما را کمتر عصبی می کند.

تاثیر عشق بر جسم چیست؟

تقریباً تمام مغز شما عاشق می شود

 وقتی عاشق هستید، به جای فکر با قلبتان تصمیم میگیرید . اما مطالعات تصویربرداری نشان می دهد که مغز شما یک شرکت کننده فعال در عشق واقعی است، نه یک تماشاگر.

تجزیه و تحلیل شش مطالعه ای که از داوطلبان اسکن ام آر آی گرفته شده بود، نشان داد که وقتی آنها به تصویر شخصی که عاشقانه عاشق او بودند نگاه می کردند، چندین ناحیه از مغزشان فعال می شد. برخی از این شبکه های عصبی فعال شده با احساس سرخوشی مرتبط هستند و همچنین تحت تأثیر مواد مخدری مانند کوکائین فعال می شوند. سایر مناطق روشن مغز در پردازش احساسات نقش دارند و در عملکردهای سطح بالاتر مانند شناخت و توجه استفاده می شوند.

اسکن‌ها همچنین نشان دادند که برخی از نواحی مغز با برانگیختن احساسات عشق کمتر فعال می‌شوند – یعنی نواحی درگیر با اضطراب، ترس و اندوه. حتی دیدن نام شریک عاشقانه آنها چنین تأثیری روی مغز داشت. بر اساس بیانیه مطبوعاتی در مورد این مطالعه، این تأثیرات نه تنها مبنای علمی عشق رمانتیک را نشان می‌دهد، بلکه نشان می‌دهد که درک شیمی مغز می‌تواند به درمان‌های جدیدی برای کمک به افراد کمک کند تا با قلب شکسته کنار بیایند، وقتی همه چیز درست نمی‌شود.

اثر عشق بر جسم

عاشق شدن به شما در کنترل درد کمک می کند

عاشق بودن یک مسکن طبیعی است. به گفته محققانی که تأثیر عاشقانه را بر تحمل درد (از طریق PLOS One) مطالعه کردند، در واقع، مناطقی از مغز که توسط عشق فعال می شوند، همان مناطقی هستند که تحت تأثیر داروهای مسکن قرار می گیرند. آنها ۱۵ دانشجوی کالج را که در ۹ ماه اول یک رابطه عاشقانه بودند جذب کردند و خود را “به شدت عاشق” توصیف کردند. آزمودنی‌ها هنگام تماشای عکس‌های عزیز یا دوستشان در معرض یک محرک حرارتی دردناک در دست چپ قرار گرفتند. اسکن های MRI در طول آزمایش نشان داد که مغز آنها چگونه به درد واکنش نشان می دهد.

افراد نه تنها هنگام مشاهده عکس شریک عاشقانه خود، درد را به میزان قابل توجهی کمتر ارزیابی کردند، بلکه اسکن ها همچنین نشان دادند که دیدن این تصویر «سیستم های پاداش» مغز را فعال می کند، یعنی مناطقی که در انگیزه، پاداش و اعتیاد نقش دارند. جرد یونگر، نویسنده این مطالعه در بیانیه مطبوعاتی گفت: «این منطقه به مغز می گوید که شما واقعاً باید این کار را ادامه دهید.

اما این پدیده می تواند جنبه دیگری داشته باشد:  محققان دریافتند در روزهایی که افراد مبتلا به دیابت یا آرتریت با همسر خود تنش داشتند، سطوح بالاتری از درد مزمن را گزارش کردند.

وقتی عاشق هستید در تمرکز مشکل دارید

 وقتی دیوانه وار عاشق هستید، تمرکز روی هر چیز دیگری ممکن است دشوار باشد. محققان این موضوع را با داشتن ۴۳ داوطلب، که هر کدام در یک رابطه عاشقانه درگیر بودند و در شش ماه قبل عاشق شده بودند، ثبت کردند و آزمایش‌های کاملی برای توانایی شناختی آنها انجام دادند. قبل از انجام تست ها، از آزمودنی ها خواسته شد تا در مورد یک رویداد عاشقانه با شریک زندگی خود فکر کنند و به آهنگ های عاشقانه مورد علاقه خود گوش دهند تا احساسات عاشقانه آنها تشدید شود. شدت عشق آنها با نجات عزیزانشان از کشتی دزدان دریایی آزمایش شد. فقط شوخی کردم؛ در واقع، آنها پرسشنامه ای به نام مقیاس عشق پرشور را پر کردند.

در آزمایش‌ها، داوطلبان باید به سرعت اطلاعات هدف را در میان اطلاعات حواس‌پرتی شناسایی می‌کردند. برای مثال، برای تعیین اینکه آیا یک کلمه با رنگی که در آن چاپ شده است مطابقت دارد یا خیر. مشخص شد که هر چه کسی عاشق‌تر باشد، در تمرکز بر اطلاعات مرتبط در آزمایش‌ها بدتر عمل می‌کند. به گفته محققان، این امکان وجود دارد که این نوع تأثیر مختص مراحل اولیه عشق پرشور باشد، زمانی که مغز شما بیشتر روی موضوع مورد علاقه شما متمرکز است.

در دراز مدت، عشق ممکن است قلب شما را سالم نگه دارد

با توجه به مقایسه داده های سلامتی بین افراد متاهل و مجرد، به نظر می رسد که در یک رابطه طولانی مدت، احتمال حمله قلبی را کاهش می دهد. و اگر حمله قلبی رخ دهد، افراد متاهل نتایج بهتری خواهند داشت.

محققان فنلاند داده های مربوط به بیش از ۱۵۰۰۰ مورد حوادث قلبی را در افراد ۳۵ ساله یا بالاتر بررسی کردند. آنها دریافتند که بروز انفارکتوس میوکارد، با نام مستعار حمله قلبی، در بین مردان مجرد ۵۸ تا ۶۶ درصد و در میان زنان مجرد ۶۰ تا ۶۵ درصد بیشتر از این میزان در میان زوج های متاهل است. میزان مرگ و میر در ۲۸ روز پس از حمله قلبی در میان مردان مجرد ۶۰ تا ۱۶۸ درصد و در میان زنان مجرد ۷۱ تا ۱۷۵ درصد بیشتر بود.

به گفته انجمن قلب و عروق اروپا، دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد وضعیت تاهل با خطر ناراحتی قلبی مرتبط است. ممکن است افراد متاهل به دلیل برخورداری از حمایت اجتماعی بیشتر و داشتن عادات بهداشتی بهتر، از سلامت بهتری برخوردار باشند. و اگر یک فرد متاهل دچار حمله قلبی شود، ممکن است زودتر به بیمارستان برود زیرا همسری برای درخواست کمک حضور داشت. حمایت همسر می‌تواند ادامه درمان و دارو را آسان‌تر کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “عشق چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

فکر کردن به عشقتان می تواند پوست شما را گرم کند

دوست داشتن کسی بیش از یک حس ظاهری است. وقتی عاشق هستید، اشتیاق شما می تواند تغییرات دمایی واقعی را در برخی از قسمت های بدن شما ایجاد کند. در مطالعه‌ای بر روی ۶۰ داوطلب، که همگی گفتند زندگی عاشقانه پرشوری دارند ، محققان دمای پوست را در حالی که آزمودنی‌ها تصاویر را روی صفحه کامپیوتر مشاهده می‌کردند، اندازه‌گیری کردند.دیدن تصاویر افرادی که عاشق آنها بودند باعث افزایش دمای پوست در پیشانی، بینی، اطراف دهان، گونه ها و در واقع کل صورت شد.

در مطالعه دیگری، محققان دریافتند که پس از قرار دادن دست شخصی در آب سرد، اگر تصاویری از معشوق خود ببیند، سریعتر گرم می شود. محققان در بیانیه مطبوعاتی دانشگاه گرانادا گفتند که به نظر می رسد احساس عشق باعث افزایش اتساع عروق می شود، یعنی گشاد شدن رگ های خونی که خون گرم بیشتری را به سطح بدن می آورد.

اثر عشق بر جسم

عشق شما را سرشار از هورمون هایی می کند که بر کل بدن شما تأثیر می گذارد

“عاشق شدن” را می توان دقیق تر به عنوان “غرق شدن در عشق” یا شاید “غرق شدن در دریایی از هورمون ها و مواد شیمیایی عصبی” توصیف کرد. سی‌ان‌ان گزارش داد، این فرآیند در مراحل اولیه جذب آغاز می‌شود، زیرا مغز ما انتقال‌دهنده عصبی دوپامین را آزاد می‌کند. این ماده شیمیایی به اصطلاح “احساس خوب” به ما با احساس سرخوشی پاداش می دهد و ما را به خواسته های بیشتر وادار می کند. ما همچنین افزایش آدرنالین و نوراپی نفرین را دریافت می کنیم که توسط غده فوق کلیوی تولید می شود که باعث ایجاد ضربان قلب سریع، عرق کردن کف دست ها و سایر علائم فیزیکی آشنای دلتنگی می شود. به گفته دانشگاه لویولا (از طریق Newswise) و کاهش همزمان سطح سروتونین باعث می‌شود که تمرکز بر روی هر چیزی دشوارتر شود.

همانطور که عاشقانه ادامه دارد، این اثرات قوی اما کوتاه مدت با احساس دلبستگی جایگزین می شود، که توسط تکامل طراحی شده است تا زوج ها را به اندازه کافی در کنار هم نگه دارد.پس از ازدواج و  در این مرحله، نزدیکی فیزیکی باعث ترشح هورمون‌های اکسی توسین و وازوپرسین می‌شود که پیوندهای اجتماعی را تقویت می‌کنند و احساس امنیت و رفاه را تقویت می‌کنند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.