چی برای اسهال خوبه چی برای اسهال بد؟

بهترین رژیم غذایی که هنگام اسهال باید دنبال کنید رژیمی است که به آسانی بر سیستم گوارش شما تأثیر بگذارد و به جمع شدن مدفوع کمک کند. دانستن اینکه در زمان اسهال چه بخورید نه تنها نمی تواند به جلوگیری از بدتر شدن وضعیت شما کمک کند، بلکه اطمینان حاصل کنید که تغذیه لازم برای حمایت از بدن در حال بهبودی خود را دریافت می کنید. این مقاله غذاهای خاصی که در صورت ابتلا به اسهال باید به آنها دست پیدا کنید و اینکه چگونه می توانند به شما کمک کنند را فهرست می کند. همچنین نکات پخت و پز و سایر نکات را ارائه می دهد و برخی از عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید را بررسی می کند.

رژیم اسهالی شباهت های زیادی با رژیم معروف BRAT دارد که برای انواع مشکلات گوارشی استفاده می شود. BRAT مخفف موز، برنج، سیب رنده شده و نان تست است و شما این موارد و موارد دیگر را در میان توصیه‌ها پیدا خواهید کرد.

رژیم غذایی مناسب هنگام اسهال

رژیم غذایی مناسب برای اسهال

اگر اسهال و علائم بالقوه مرتبط مانند حالت تهوع، گرفتگی معده و نفخ دارید، تغییر موقت به یک رژیم غذایی محدود ممکن است استرس را بر سیستم گوارش شما کاهش دهد. رژیم اسهالی به روده شما فرصت استراحت می دهد و به بازیابی تعادل مایعات و الکترولیت بدن شما کمک می کند.

الکترولیت ها مواد معدنی در مایعات بدن شما مانند سدیم و پتاسیم هستند. آنها پیام رسان های شیمیایی مهمی هستند که برای ضربان قلب، سیگنال های عصبی و سایر عملکردها مورد نیاز هستند. از دست دادن مایعات در اسهال ممکن است منجر به عدم تعادل الکترولیت شود که ممکن است باعث مشکلات پزشکی جدی شود.

انتخاب های غذایی ساده، میزان باقی مانده یا ضایعات هضم نشده را در روده بزرگ کاهش می دهد. روده بزرگ آخرین قسمت دستگاه گوارش شما قبل از خروج مواد زائد از بدن است، بنابراین ضایعات کمتر به معنای دفع فوری کمتر روده است.غذاهایی که به آرامی در سیستم شما حرکت می کنند، زمان بیشتری را برای جذب مواد مغذی مورد نیاز برای سالم ماندن به آن می دهند و به آرام کردن اسهال کمک می کنند.

غذاهای موجود در این رژیم  ساده هستند زیرا ایده این است که به بدن خود استراحت لازم را بدهید. ممکن است رعایت این رژیم سخت به نظر برسد، اما دانستن اینکه فقط باید به طور موقت به آن پایبند باشید کمک می کند. از سوی دیگر، اضافه کردن سریع غذاها ممکن است علائم شما را بدتر کرده و اسهال شما را طولانی تر کند.

احتمالاً در میزان فیبری که در روز می خورید تغییراتی ایجاد خواهید کرد. مهم است که به یاد داشته باشید که فیبر هنوز بخش مهمی از رژیم غذایی شما است. وظیفه این است که بفهمید چه مقدار فیبر می توانید بخورید بدون اینکه علائم شما بدتر شود.

دو نوع فیبر وجود دارد: فیبر محلول و نامحلول. فیبر محلول در آب حل می شود و به کاهش کلسترول و بهبود سطح قند خون کمک می کند. می تواند به جذب آب و کاهش علائم اسهال کمک کند. فیبر نامحلول در آب حل نمی شود.

چند روز باید رژیم خاصی برای بهبود اسهال داشته باشم؟

احتمالاً فقط برای چند روز باید به این رژیم پایبند باشید. این چیز خوبی است زیرا این غذاها تنوع کافی برای سالم بودن این برنامه غذایی در دراز مدت ندارند.

زمانی که احساس بهتری پیدا می کنید، می توانید به رژیم غذایی کاملی از سبزیجات، میوه ها و غلات کامل برگردید. ممکن است به یک هفته تا ۱۴ روز نیاز داشته باشید تا به طور کامل به غذاهای عادی خود برگردید.

هنگام اسهال چی بخورم؟

نان سفید یا نان تست

ابگوشت

آب نارگیل

ماکارونی ساده(بدون مواد میانی)

سیب زمینی

موز

برنج سفید

کنسرو گلابی

 سیب

تخم مرغ (نرم پخته)

ماست کم چرب

سینه مرغ (بدون پوست)

چای

چوب شور

هنگام اسهال چی نخورم؟

لبنیات (به جز ماست)

گوشت سرخ شده، چرب یا تند

غلات کامل

آجیل و دانه ها

لوبیا و حبوبات

سبزیجات خام

ذرت

پیاز و سیر

چیپس سیب زمینی

آب نبات یا آدامس

کلم و کلم بروکلی

میوه خشک شده

کره های آجیل

نوشیدنی های گازدار

قهوه

مرکبات و آب میوه

چی برای اسهال خوبه چی برای اسهال بد؟

میوه:

موز ملایم است و به راحتی هضم می‌شود، بنابراین آن‌ها انتخاب خوبی برای رفع ناراحتی‌های دستگاه گوارش می‌کند. آنها منبع خوبی از پتاسیم هستند، یک الکترولیت مهم که ممکن است در هنگام اسهال از بین برود، و همچنین منبعی غنی از پکتین، یک فیبر محلول است.

اگر اسهال دارید، خوردن فیبر محلول می تواند به جذب مایع در روده کمک کند و در عین حال از یبوست جلوگیری کند. سیب رنده شده انتخاب بهتری نسبت به سیب است، زیرا پوست میوه حاوی فیبر نامحلول است که می تواند به سیستم گوارشی شما فشار وارد کند.

سبزیجات:

سبزیجات نیروگاه های تغذیه ای هستند، اما وقتی خام مصرف شوند، هضم آنها سخت است. با پوست کندن آن‌ها، برداشتن دانه‌ها و پختن کامل آن‌ها، آنها را برای رژیم غذایی مناسب‌تر برای اسهال کنید.

پوست سیب زمینی پخته مغذی است، اما ممکن است حاوی فیبر بیشتری نسبت به توانایی بدن شما باشد، بنابراین به جای آن از سیب زمینی های پوست کنده و ساده استفاده کنید. از کلم بروکلی، گل کلم، فلفل، نخود، سبزیجات برگ سبز و ذرت خودداری کنید، زیرا باعث ایجاد گاز می شوند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “فواید زنجبیل برای سلامتی بدن چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

غلات:

با بهبودی، ممکن است بخواهید بلغور جو را نیز اضافه کنید. جو یک منبع فیبر محلول است که می تواند مدفوع را سفت و غلیظ کند تا اسهال را کاهش دهد. اگر معمولاً بلغور جو دوسر را با شکر، عسل، شربت یا کره مزه دار می کنید، بهتر است تا زمانی که اسهال شما برطرف شود از مصرف آن اجتناب کنید.

گندم کامل به طور کلی گزینه سالم تری است، اما نان سفید ممکن است بهتر باشد زیرا هضم آن آسان تر است. شور و چوب شور اغلب با آرد سفید به جای گندم درست می شوند. به علاوه، آنها همچنین حاوی نمک هستند که می تواند به بازیابی تعادل سدیم بدن شما کمک کند.

برنج سفید ساده به راحتی هضم و چسبنده است، به این معنی که به سفت شدن مدفوع شل کمک می کند. آن را ساده یا با آب مرغ بپزید. رشته پاستا تهیه شده از آرد سفید بدون سس یا کره گزینه دیگری است.

لبنیات:

تا زمان بهبود اسهال از مصرف لبنیات خودداری کنید. حتی اگر به طور معمول لاکتوز (قندهای موجود در شیر) را تحمل کنید، هنگام اسهال هضم آن دشوارتر می شود.

تنها استثنا یک وعده کوچک ماست کم چرب با کشت باکتری های زنده یا فعال است. مارک هایی را انتخاب کنید که قند کمی دارند و حاوی هیچ شیرین کننده مصنوعی نیستند، که می تواند گاز و اسهال را بدتر کند.

زمانی که افراد نمی توانند قندهای موجود در شیر و محصولات لبنی مربوطه را به خوبی هضم کنند، «عدم تحمل لاکتوز» دارند. هضم این غذاها با اسهال ممکن است سخت تر باشد، حتی اگر مشکل لاکتوز نداشته باشید.

چی برای اسهال خوبه

پروتئین:

مرغ گوشت سفید بخارپز یکی از منابع پروتئین حیوانی است که به راحتی هضم می شود. وعده های کم چربی و بدون چربی از بوقلمون، گوشت گاو و ماهی نیز خوب است.

نوشیدنی ها:

مهم است که مایعات و الکترولیت ها را با نوشیدن آب زیاد جایگزین کنید. آب نارگیل انتخاب دیگری است. نوشیدنی‌های ورزشی جایگزین الکترولیت نیز ممکن است یک گزینه باشند، اگرچه می‌توانند حاوی قند افزوده بالایی باشند.

آب استخوان می تواند به جایگزینی مایعات و سدیم از دست رفته در اثر حملات مکرر اسهال کمک کند. در حالی که می توان از آن برای سوپ های خانگی استفاده کرد، برخی افراد به تنهایی از آن به عنوان یک نوشیدنی گرم استفاده می کنند.

نوشیدن نوشیدنی های خیلی گرم یا خیلی سرد می تواند حرکات روده را تحریک کند. تا زمانی که علائم شما بهبود یابد، از نوشیدنی های با دمای اتاق استفاده کنید.

از قهوه و چای خودداری کنید زیرا می توانند انقباضات روده را تحریک کنند. شما همچنین می خواهید تا زمانی که اسهال شما بهبود یابد نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه ممکن است باعث ایجاد گاز و نفخ شوند، اگرچه برخی افراد می‌دانند که دمنوش زنجبیل به آرام شدن معده آنها کمک می‌کند.

غذاهایی که در این رژیم غذایی استفاده می شوند به منظور کاهش تعداد دفع مدفوع هستند. آنها مواد مغذی کلیدی را ارائه می دهند، فیبر را برای سفت شدن مدفوع اضافه می کنند و به حفظ تعادل الکترولیت ها کمک می کنند.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.