چه چیزی باعث تورم غدد لنفاوی می شود؟

فرض کنید روزی دستتان را روی گردنتان می‌کشید و متوجه یک برآمدگی کوچک و سخت می‌شوید که قبلاً وجود نداشت. آیا این باعث نگرانی است؟ یا می تواند اولین علامت یک چیز جدی یا حتی مرگبار مانند سرطان باشد؟ به احتمال زیاد، اگر ناگهان متوجه یک برآمدگی در کنار گردن یا زیر بغل خود شدید، احتمالاً غده لنفاوی متورم شده است. مشکل اینجاست که این می تواند نشان دهنده هر چیزی از یک سرماخوردگی معمولی تا یک بیماری تهدید کننده زندگی باشد.

غدد لنفاوی چیست؟

سیستم لنفاوی شما که مسئول ذخیره سازی گلبول های سفید خون است که به عوامل عفونی مهاجم حمله می کنند، بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن شما است. متشکل از غدد کوچکی به نام گره‌ها که مایع لنفاوی را فیلتر می‌کنند، واکنش‌های سیستم لنفاوی شما می‌تواند نشانگر قابل اعتمادی باشد که بدن شما در حال مبارزه با نوعی حمله است، حتی اگر علت تورم بلافاصله مشخص نباشد.

غدد لنفاوی در سراسر بدن یافت می شوند. غددی که معمولاً به عنوان متورم شناخته می‌شوند غدد داخل یا اطراف گردن، کشاله ران، استخوان ترقوه و زیر بغل هستند، زیرا این غدد نزدیک به سطح بدن هستند و تشخیص آنها برای شما یا تشخیص پزشک در معاینه فیزیکی آسان‌تر است.

تورم غدد لنفاوی

چه چیزی باعث تورم غدد لنفاوی گردن می شود؟

به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن شما، غدد لنفاوی متورم به طور معمول نشان می دهد که بدن شما سخت کار می کند تا با عفونت مبارزه کند. عوامل دیگری نیز می توانند در ایجاد غدد متورم نقش داشته باشند، از جمله واکنش به دارو یا علل جدی تر مانند اختلالات خود ایمنی یا حتی انواع خاصی از سرطان.

در انتهای خفیف طیف علل شایع تورم غدد، انواع مختلف عفونت ها قرار دارند. اینها می توانند هر چیزی از آنفولانزا گرفته تا بیماری های آزاردهنده تر مانند:

عفونت های سینوسی
ورم لوزه
عفونت دندان یا لثه
مونونوکلئوز
عفونت های استاف
عفونت های ویروسی
عفونت های باکتریایی
عفونت های پوستی
عفونت های قارچی
عفونت های گوش
گلودرد استرپتوکوکی
سایر عفونت های تنفسی فوقانی

در حالی که برخی از این بیماری ها سیستمیک هستند و کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهند، چندین مورد از شرایط ذکر شده در بالا عمدتاً بر بافت های سر و گردن تأثیر می گذارد. سایر بیماری های عفونی باعث تورم غدد لنفاوی مختلف می شوند که ممکن است همیشه گردن را درگیر نکند. برخی از عفونت های مقاربتی در این دسته قرار می گیرند. برای مثال، سیفلیس و سوزاک، هر دو منجر به تورم غدد لنفاوی می‌شوند، اگرچه معمولاً ناحیه کشاله ران را بیشتر از سایر نواحی بدن تحت تأثیر قرار می‌دهند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۳ داروی خانگی برای درمان طبیعی سرفه ” را نیز مطالعه بفرمایید.

چه زمانی باید نگران تورم غدد لنفاوی باشم؟

 اگر متوجه شدید که غدد لنفاوی متورم همراه با علائمی مانند کاهش وزن غیرقابل توضیح یا تعریق شبانه که می‌تواند با سایر شرایط نگران‌کننده‌تر همراه باشد، دارید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با پزشک خود صحبت کنید. علاوه بر این، اگر سابقه پزشکی شما نشان می دهد که ممکن است در معرض خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها یا بیماری های خودایمنی باشید، قطعاً باید زودتر به جای دیرتر با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

برخی از دلایل نگران‌کننده‌تر غدد لنفاوی متورم می‌توانند طیفی از بیماری‌های نگران‌کننده تا تهدیدکننده زندگی را پوشش دهند. به غیر از سرطان ها، غدد متورم می تواند از علائم زیر باشد:

توکسوپلاسموز
بیماری سل
اچآیوی
سرخجه
تبخال
بیماری لایم
سرخک
آبله مرغان

همچنین ممکن است بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید و سندرم Sjorgen در تورمی که شما تجربه می‌کنید نقش داشته باشند. این اختلالات خودایمنی معمولاً با علائم قابل توجه دیگری مانند درد مفاصل مشخصه آرتریت همراه خواهند بود.

سرطان بزرگترین نگرانی در مورد غدد لنفاوی متورم است. اینها شامل لنفوم غیر هوچکین است که نوعی سرطان است که مستقیماً سیستم لنفاوی شما را تحت تأثیر قرار می دهد یا سایر سرطان ها در سراسر بدن مانند سرطان سینه. بیماری های هوچکین، لوسمی و سارکوم کاپوزی همگی اشکال سرطان یا بدخیمی هستند که می توانند بر سیستم لنفاوی شما تأثیر بگذارند و در نتیجه غدد متورم شوند. با توجه به شدت این شرایط کشنده، جستجوی سریع درمان پس از شناسایی علائم می تواند برای سلامت کلی یا حتی زندگی شما بسیار مهم باشد.

تشخیص و درمان تورم غدد لنفاوی

از آنجایی که غدد متورم در گردن شما می تواند هر چیزی از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سرطان را نشان دهد، تشخیص درست برای درک اینکه با چه چیزی روبرو هستید بسیار مهم است. در بسیاری از موارد، پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد، نشانه‌های دیگر علائم بالقوه نگران‌کننده را جستجو می‌کند و احتمالاً تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سی‌تی اسکن را تجویز می‌کند.

اگر آزمایش خون یا نتایج تصویربرداری نشان دهد که ممکن است دلیلی برای نگرانی وجود داشته باشد، پزشک ممکن است توصیه کند که از یکی از غدد لنفاوی متورم شما در بیوپسی غدد لنفاوی نمونه‌ای از بافت بگیرید. این اجازه می دهد تا آزمایشات دقیق تری انجام شود تا مشخص شود آیا علائم شما بخشی از یک بیماری جدی پزشکی است یا فقط نشانه ای از یک عفونت در حال گذر است.

اگر مشخص شد که در نتیجه یک عفونت ساده مانند آنفولانزا دچار تورم غدد شده اید، مدیریت درد و تورم از طریق داروهای رایج بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن اغلب توصیه می شود.

درمان تورم غدد لنفاوی

همچنین ممکن است اگر تورم غدد لنفاوی همچنان برای شما دردسر ایجاد کنند، نیاز به برداشتن داشته باشند. رایج ترین مثال در این مورد، برداشتن لوزه ها است. اگر التهاب لوزه مزمن یا عود کننده را تجربه می کنید، مانند عفونت های مکرر گلودرد استرپتوکوکی، ممکن است پزشک شما برداشتن لوزه های شما را برای جلوگیری از عفونت های مکرر توصیه کند.

برای بیماری های جدی تر مانند سرطان سینه یا لنفوم، درمان به مراتب بیشتر درگیر خواهد بود. در این موارد، رسیدگی به وضعیت زمینه‌ای در اولویت قرار دارد، که می‌تواند شامل طیف وسیعی از درمان‌ها از برداشتن بافت تا شیمی‌درمانی باشد. متورم شدن غدد لنفاوی در طول دوره درمان که بدخیمی ها علت آن هستند، غیرمعمول نیست.

اخیراً، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد کروناویروس نیز باعث تورم در سیستم لنفاوی می‌شود. همچنین گزارش شده است که افرادی که برخی از نسخه‌های واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، تورم و حساسیت موقتی را در غدد لنفاوی گردن، به‌ویژه در سمتی از بدن که در آن واکسن تزریق شده، تجربه کرده‌اند. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهنده هر گونه نگرانی باشد تا زمانی که تورم ظرف چند روز از بین برود.

تورم غدد چیزی است که باید مراقب آن باشید. برقراری ارتباط با پزشک می تواند بسیار مهم باشد، به خصوص اگر علائم دیگری مانند کاهش وزن ناگهانی و غیرقابل توضیح در شما ایجاد شود.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.