چه علائمی نشانه احتیاج کودک به گفتار درمانی است؟

کودکان در ۱۲ ماه اول زندگی خود موفقیت های زیادی کسب می کنند. آنها باید در ۶ ماه اول حرف بزنند و تا اولین تولدشان باید اولین کلمه خود را بگویند. به عنوان والدین، طبیعی است اگر فرزندتان تا ۱۸ ماهگی ۲۰ کلمه هم نگوید و شما نگران شوید. نباید فراموش کنید که هر کودکی با سرعت خودش رشد می کند، اما مهم است که نقاط عطف رشد او را در نظر بگیرید. اگر کودک شما در حال حاضر علائم تاخیر گفتار را نشان می دهد، توصیه می کنیم با یک گفتار درمان حتما مشورت کنید.در زیر مهم ترین نشانه ها که احتیاج کودک به گفتار درمانی را نشان میدهد برایتان آورده ایم ،یادتان باشد همیشه به موقع و سنجیده عمل کردن شما را از نتایج منفی نجلت میدهد.

چه زمانی باید برای کودک خود با یک گفتار درمانگر مشورت کنید؟

کودکان پیش دبستانی اغلب کلمات را اشتباه تلفظ می کنند و در ساختن جملات کامل مشکل دارند. این کاملا طبیعی است! هنگامی که کودکان خردسال شروع به یادگیری زبان می کنند، صداها، زبان و حرکت لب های مختلف را آزمایش می کنند تا کلمات جدید ایجاد کنند و راه های جدیدی برای کنار هم قرار دادن کلمات برای ساختن جمله ها کشف کنند.تشخیص اشتباه تلفظ های ساده جدا از مشکلات گفتاری در کودکان اغلب دشوار است.

علائم نیاز کودک به گفتار درمانی

در اینجا ۱۴ علامت رایج وجود دارد که نشان می دهد کودک شما به گفتار درمانی نیاز دارد:

۱- فرزند شما حرف نمی زند

باید انتظار داشته باشید که کودکتان بین سنین ۴ ماهگی تا ۶ ماهگی شروع به حرف زدن کند. اگر کودک ۷ ماهه شما هنوز اصواتی از خودش تولید نمیکند، باید با پزشک اطفال خود برای نقص شنوایی مشورت کنید.

اگر گزارش ها حاکی از آن است که کودک شما عملکردهای شنوایی مناسبی دارد، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که با یک آسیب شناس گفتار-زبان (SLP) ملاقات کنید تا مسیر عمل را تعیین کنید.

صحبت با یک گفتاردرمانگر کودکان می تواند به شما کمک کند تا از ذهنیت خطا مربوط به تاخیر گفتار در کودکان دوری کنید. یک گفتاردرمانگر همچنین می‌تواند همه تمرین‌هایی را که می‌توانید در خانه انجام دهید تا به رشد گفتار و زبان کودکتان کمک کند، به شما بگوید.

۲- کودک شما لکنت زبان دارد

لکنت زبان می تواند تا زمانی که کودک شما حدوداً ۲ ساله شود رشد کند. لکنت می تواند شبیه ناهماهنگی طبیعی در کودکان باشد، اما بیشتر است.

آنها ممکن است قبل از گفتن یک کلمه آن را مدام تکرار کنند. کودکان نوپا معمولاً رفتارهای ثانویه لکنت بسیار کم دارند یا اصلاً نشان نمی دهند.

اگر کودک پیش دبستانی شما بیش از یک ماه علائم لکنت را نشان می دهد، عاقلانه است که با یک گفتار درمانگر مشورت کنید.

گفتار درمان

۳-فرزند شما در بازی گروهی شرکت نمی کند

کودکی که ترجیح می دهد تنها باشد یا به طور موازی در حضور کودکان همسن خود بازی کند، ممکن است به اختلال طیف اوتیسم (ASD) مبتلا باشد. علوم پزشکی مدرن تشخیص زودهنگام ASD را برای تسهیل مداخله زودهنگام ممکن کرده است.

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است تاخیر در گفتار و زبان، همراه با اختلالات ارتباط اجتماعی را تجربه کنند. شرکت در گفتار درمانی در مراحل اولیه می تواند کودک شما را با مهارت های لازم برای مشارکت در تعاملات اجتماعی و دوست یابی در مدرسه مجهز کند.

۴- صدای فرزند شما ناسازگار است

شاید متوجه شده باشید که صدای فرزندتان به طور غیرمعمولی خشن است. فرزند شما ممکن است در کنترل صدای خود نیز مشکل داشته باشد.

گاهی ممکن است هر کودکی از گلودرد و صدای خشن رنج ببرد. این امر پس از تشویق با صدای بلند در یک بازی با توپ یا بعد از بازی های یخی بسیار رایج است. بنابراین، اگر این حالت بیش از دو هفته ادامه یابد، ممکن است لازم باشد با یک گفتار درمانگر مشورت کنید. نارسایی مزمن ممکن است به گفتار درمانی نیاز داشته باشد تا تارهای صوتی به حالت کار مناسب خود بازگردد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چند نکته مهم در ارتباط با لجبازی کودک” را نیز مطالعه بفرمایید.

۵- کودک شما گفتار متناقض دارد

کودکان بسیار کوچک اغلب گفتار نامنسجمی دارند. گاهی اوقات، آنها کلمات جدیدی برای بیان خود می سازند. اینها تا زمانی که اشتباهاتشان ثابت باشد نگران کننده نیستند.

گفتار ناسازگار ممکن است شامل این باشد که یک کلمه در طول سخنرانی آنها به طور متفاوت گفته می شود. به عنوان مثال، فرزند شما ممکن است بخواهد بگوید «خداحافظ»، اما در نهایت به گفتن کلمه های دیگر می پردازد.

اینها ممکن است نشانه آپراکسی گفتاری دوران کودکی (CAS) باشد. گفتار درمانی زودهنگام ممکن است تداوم علائم و نشانه ها را در مراحل بعدی زندگی کاهش دهد.

۶- کودک شما اشاره نمی کند

در یک سالگی فرزند شما باید به چیزهایی اشاره کند و برای مردم دست تکان دهد. برخی از کودکان کمتر از دیگران ژست می گیرند. با این حال، اگر کودک شما اصلاً نمیتوانند به چیزی اشاره کنند، ابتدا باید با پزشک اطفال خود صحبت کنید.

متخصص اطفال ممکن است آسیب شناسان گفتار زبان (SLPs) یا گفتاردرمانگرانی را توصیه کند که می توانند علل احتمالی را بررسی کنند.

گاهی اوقات، این نشانه اولیه اختلال طیف اوتیسم (ASD) است. گفتار درمانی برای اوتیسم می تواند به کودک کمک کند تا مهارت های گفتاری و زبانی را با شروع زودهنگام به طور قابل توجهی توسعه دهد.

۷- فرزند شما اشتباهات واج شناختی مرتکب می شود

آیا کودک ۳ ساله شما هنوز به جای “شست دست” “پا” می گوید؟ آیا آنها هم به جای «نا نا» می گویند « و وا»؟ جایگزینی کلمات، حذف صامت های پایانی و ساده سازی ترکیبات صوتی، خطاهای بیانی یا واجی هستند.

در این موارد مراجعه به گفتار درمانگر ضروری است. اینها ممکن است نشانه‌ای باشد که نشان می‌دهد کودک شما ماهیچه‌های مفصلی ضعیفی دارد یا در هماهنگی حرکت ماهیچه‌های گفتاری خود مشکل دارد.

تمرینات مفصلی منظم می تواند قدرت ماهیچه های گفتاری کودک را افزایش دهد. گفتار درمانی می تواند زبان عمل گرایانه و مهارت های ارتباط اجتماعی کودک را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

۸- کودک نوپا شما نمی تواند دستورالعمل های ساده را دنبال کند

بسیاری از کودکان در درک دستورالعمل های چند مرحله ای مشکل دارند. با این حال، اگر کودک نوپای شما به نام خود پاسخ نمی‌دهد، ممکن است نگران‌کننده باشد.

یک کودک نوپا باید بتواند به سؤالات ساده «چه» و «کجا» پاسخ دهد. درست مانند فقدان ژست دادن یا بازی گروهی، ناتوانی در پیروی از دستورالعمل های ساده ممکن است از علائم اختلال طیف اوتیسم باشد.

۹- درک گفتار کودک شما دشوار است

زمانی که کودک ۲ ساله می شود، هر غریبه ای باید در ۵۰ درصد مواقع صحبت های او را بفهمد. تا تولد ۳ سالگی، گفتار آنها باید حداقل در ۷۵٪ مواقع قابل درک باشد. گفتار نامفهوم می تواند نشانه ای از چندین اختلال گفتاری و زبانی باشد. گفتار درمانگر می تواند به شما در تشخیص صحیح کمک کند. یک متخصص همچنین می تواند به آنها کمک کند تا صحبت های خود را بیان کنند.

۱۰- کودک شما شکاف کام دارد

از هر ۱۶۰۰ کودک یک نفر در ایالات متحده با شکاف کام متولد می شود. این یک بیماری شایع هنگام تولد است که می تواند باعث مشکلاتی در تغذیه و صحبت کردن شود.

اگر کودک شما دارای شکاف لب با شکاف کام است، باید فوراً با پزشک اطفال خود صحبت کنید. در چندین مورد، جراحی می تواند شکاف کام را اصلاح کند و عملکرد طبیعی مفصلی را در کودک بازگرداند.

۱۱- کودک شما فلج مغزی (CP) دارد

اگر فلج بر دهان و ماهیچه های گفتار آنها تأثیر بگذارد، کودکان فلج مغزی (CP) ممکن است در صحبت کردن دچار مشکل شوند. با ادامه گفتار درمانی، بسیاری از کودکان نه تنها یاد می گیرند که چگونه تقریباً واضح صحبت کنند، بلکه می توانند یاد بگیرند که چگونه با خیال راحت جویدن و قورت دهند.

هدف از گفتار درمانی برای کودکان فلج مغزی (CP) تقویت استقلال آنها از طریق تشویق آنها به ابراز وجود است. گفتار درمانی برای فلج مغزی ممکن است روش‌های ارتباطی جایگزین و تقویتی (AAC) مانند استفاده از تابلوهای تصویری را نیز به کودک شما آموزش دهد.

احتیاج به گفتار درمانی

۱۲- نوزاد شما سندرم داون (DS) دارد

سندرم داون یک بیماری ژنتیکی است که در آن یک فرد دارای مواد کروموزومی اضافی (ژن) است. با ویژگی های مشخص صورت و تاخیر در رشد مشخص می شود. بسیاری از موارد سندرم داون همراه با ناتوانی ذهنی (ID) رخ می دهد.

گفتار درمانی برای سندرم داون می تواند به کودک شما کمک کند تا مهارت های گفتاری و زبانی لازم را توسعه دهد. همچنین می تواند به مشکلات خوردن، آشامیدن یا بلع که ممکن است فرزند شما به دلیل سندرم داون با آن مواجه شود کمک کند.

۱۳-فرزند شما در مدرسه صحبت نمی کند

فرزند شما به طور معمول در خانه صحبت می کند و افکار خود را به اشتراک می گذارد، اما لحظه ای که وارد مدرسه می شود یا در زمین بازی است، اصلا صحبت نمی کند.

در صورتی که فرزندشان لالی انتخابی داشته باشد، معمولاً والدین از معلمان و مراقبان خود درباره صحبت نکردن فرزندان خود شکایت می کنند. این یک اختلال اضطرابی شدید است که کودکان را از صحبت در محیط های اجتماعی باز می دارد.

به طور سنتی، این یک اختلال گفتار و زبان نیست. با این حال، مداخله یک رفتار درمانگر به همراه یک گفتار درمانی می تواند به کودک شما کمک کند تا بر اضطراب خود غلبه کند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.