چرا بعضی وقت ها بدنمان کبود میشود؟

همه ما در مقطعی از زندگی خود دچار کبودی شده ایم. برخی از ما، به خصوص آنهایی که در ورزش های تماسی شرکت می کنند یا سرگرمی های سخت مانند کیک بوکسینگ دارند، با کبودی های بی شماری در بدن دست و پنجه نرم کرده ایم. طبق گفته کلینیک مایو، کبودی زمانی اتفاق می افتد که یک جراحت باعث شکستن رگ های خونی درست زیر پوست شود. این رگ‌های خونی آسیب‌دیده به زیر پوست نشت می‌کنند و خون جمع می‌شود و باعث ایجاد علامت آبی در زیر پوست می‌شود. خونریزی در زیر پوست باقی می ماند مگر اینکه پوست در حین یا بعد از آسیب شکسته شود.

آیا کبودی بدن چند نوع دارد ؟

اگرچه همه کبودی ها نتیجه شکستگی رگ های خونی زیر پوست هستند، ظاهر و شدت کبودی یک نوع را از دیگری متمایز می کند. کلینیک کلیولند بیان می‌کند که انواع مشخصی از کبودی‌ها، که به عنوان کوفتگی نیز شناخته می‌شوند، وجود دارند که با کبودی‌های معمولی که هنگام برخورد با چیزی ایجاد می‌شوند، متفاوت هستند.

برای مثال، هماتوم در نتیجه یک آسیب جدی رخ می دهد. با هماتوم، رگ‌های خونی شکسته آنقدر خونریزی می‌کنند که مایع زیر پوست جمع می‌شود. این باعث تورم و درد در محل هماتوم و در بافت های اطراف می شود. اگر کبودی شما بلافاصله پس از آسیب شدیداً متورم شد، احتمالاً هماتوم دارید.

پورپورا یک کبودی کوچک است که بسیار نزدیک به سطح پوست ایجاد می شود. به گفته متخصصان این نوع کبودی از نقاط یا تکه های کوچک تشکیل شده است. پورپورا اغلب بیشتر شبیه یک راش ارغوانی است تا یک کبودی معمولی. اگرچه پورپورا می تواند در اثر آسیب ایجاد شود، اما اغلب نشانه یک بیماری زمینه ای است. زیرشاخه‌ای از پورپورا، پتشی، به‌جای لکه‌های ارغوانی بزرگ‌تر، به صورت نقاط ریز و قرمز ظاهر می‌شوند.

افراد مسن اغلب به آنچه پورپورای پیری گفته می شود، مبتلا می شوند. این نوع پورپورا زمانی اتفاق می‌افتد که پوست خشک‌تر و نازک‌تر می‌شود و آن را شکننده‌تر می‌کند. این یک بخش طبیعی از روند پیری است که افراد مسن را بیشتر مستعد کبودی می کند.

علت کبودی بدن

کبودی چشم و کبودی استخوان

سیاهی چشم یک نوع کبودی جداگانه در نظر گرفته می شود زیرا محل باعث نگرانی های پزشکی اضافی می شود (از طریق کلینیک کلیولند). سیاهی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که آسیب به صورت یا سر، رگ‌های خونی اطراف چشم را بشکند و باعث تجمع خون در زیر و اطراف حفره چشم شود. سیاهی چشم ها می تواند نشانه آسیب جدی تری مانند شکستگی صورت یا آسیب به چشم باشد. تورم اطراف چشم نیز می تواند دید را مختل کند.

نوع جدی دیگر کبودی، کبودی استخوان نام دارد. به گفته متخصصان پزشکی در بیمارستان سنت لوک در کانزاس سیتی، میسوری، زمانی که ضربه ای که باعث آسیب شد شدیدتر باشد، استخوان در واقع می تواند مانند پوست کبود شود. اگرچه استخوان ها از بافت های متفاوتی نسبت به ماهیچه ها یا پوست ساخته شده اند، اما همچنان حاوی رگ های خونی هستند. هنگامی که رگ های خونی در استخوان ها می شکنند، خون به بافت اطراف نشت می کند و باعث کبودی می شود.

کبودی استخوان معمولاً باعث تورم قابل توجهی نسبت به کبودی معمولی یا حتی هماتوم می شود. بافت نرم اطراف استخوان کبود شده اغلب متورم می شود. اگر آسیب نزدیک یک مفصل بود، ممکن است مفصل نیز متورم شود و دامنه حرکتی شما را محدود کند. اگرچه کبودی های استخوانی شدیدتر و اغلب دردناک تر از سایر انواع کبودی هستند، اما معمولاً به درمان متفاوتی نیاز ندارند.

علاوه بر این، هنگامی که رگ های خونی در عمق عضله شکسته می شوند، بافت عضلانی می تواند مانند پوست یا استخوان کبود شود. کبودی های عمیق عضلات کاملا شبیه کبودی های استخوانی است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا از نظر پزشکی ، قلب شکسته واقعا وجود دارد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

درمان کبودی بدن

یخ درمانی

خوشبختانه، مدیریت درد ناشی از کبودی نسبتاً ساده است.پس از آسیب دیدگی در اسرع وقت یک کیسه یخ روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. گذاشتن یخ روی کبودی در سریع ترین زمان ممکن رگ های خونی را منقبض می کند. این جریان خون را در ناحیه محدود می کند، که می تواند به معنای خونریزی کمتر از رگ های خونی شکسته و کاهش اندازه کبودی باشد. یخ همچنین به آرام کردن التهاب کمک می کند که به کاهش تورم کمک می کند. «با پیچیدن یخ در یک پارچه یا حوله کاغذی از پوست خود محافظت کنید».

اگرچه ممکن است محدود کردن جریان خون در ناحیه زمانی که برای بهبودی لازم است، غیر منطقی به نظر برسد، اما شما این کار را فقط برای مدت زمان محدودی انجام می‌دهید. هنگامی که یخ را بردارید، رگ های خونی دوباره باز می شوند و به گلبول های سفید اجازه می دهند کار خود را انجام دهند.

مسکن های بدون نسخه به درمان کبودی کمک می کنند

مسکن های بدون نسخه راهی عالی برای مقابله با کبودی دردناک هستند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) به تسکین درد و کاهش تورم کمک می کنند. بنابراین، ایبوپروفن، و ناپروکسن هستند. آسپرین نیز یک NSAID است. با این حال، طبق گفته پزشکی جان هاپکینز، آسپرین می‌تواند خونریزی را افزایش دهد و در این مورد گزینه خوبی نیست.

استامینوفن، داروی اصلی تایلنول، به کاهش تورم کمک نمی کند، اما می تواند درد را تسکین دهد . اگر درد زیادی دارید، می توانید به طور متناوب بین استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.

روند درمان

به گزارش Science in the News، نشریه ای که توسط برنامه تحصیلات تکمیلی هاروارد اداره می شود، روند بهبودی به محض وقوع آسیب آغاز می شود. پلاکت ها، گلبول های قرمز خون که مسئول لخته شدن هستند، به محض تشخیص به سمت زخم می روند. هدف آنها جمع شدن با هم برای تشکیل لخته است که خونریزی را متوقف می کند. پلاکت ها همچنین به سایر سلول های ایمنی سیگنال می دهند تا روند التهابی را آغاز کنند.

سپس رگ‌های خونی باز می‌شوند تا تقویت شوند. گلبول‌های سفید خون به نام نوتروفیل اولین‌هایی هستند که در صحنه حضور دارند. نوتروفیل‌ها زخم را از نظر وجود باکتری بررسی می‌کنند و سپس مونوسیت‌ها، نوع دیگری از گلبول‌های سفید خون را فرا می‌خوانند. هنگامی که مونوسیت ها وارد می شوند، به نوع دیگری از گلبول های سفید خون به نام ماکروفاژ تبدیل می شوند.

ماکروفاژها وظیفه تمیز کردن و ترمیم زخم را بر عهده دارند. این سلول ها بافت آسیب دیده را می خورند و ماده ای به نام فاکتور رشد فیبروبلاست تولید می کنند که برای بازسازی بافت آسیب دیده استفاده می شود. هنگامی که ماکروفاژها روند بازسازی بافت آسیب دیده را شروع می کنند، التهاب شروع به برطرف شدن می کند.

بهبود سریعتر کبودی

دوریس دی، متخصص پوست به سلف گفت که هیچ راه جادویی برای بهبود فوری کبودی وجود ندارد. بدن ما در بهبود کبودی ها بسیار خوب است، اما برای انجام کار به زمان نیاز دارد. با این حال، چند کار وجود دارد که می توانید برای کمک به سیستم ایمنی خود انجام دهید. اولین مورد این است که در اسرع وقت یک کیسه یخ یا کمپرس سرد روی کبودی قرار دهید. دی همچنین پیشنهاد کرد که ناحیه آسیب دیده را در اسرع وقت بلند کنید. خونی که از رگ های خونی شکسته نشت می کند، اغلب در اطراف آسیب جمع می شود و کبودی را بزرگتر می کند. به این ترتیب، بالا بردن ناحیه برای کاهش تجمع خون می تواند به کوچکتر شدن کبودی کمک کند.

اگر واقعاً می خواهید زمان بهبودی کبودی بدن را تسریع کنید، می توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

درمان کبودی بدن

دی به سلف گفت که یک متخصص پوست می تواند از یک لیزر درمانی تخصصی برای کمک به تجزیه سریعتر گلبول های قرمز خون استفاده کند. این می تواند ظاهر کبودی را کاهش دهد. با این حال، می تواند عوارض جانبی مشابه کبودی مانند قرمزی، تورم و درد داشته باشد. اجازه دادن به درمان طبیعی کبودی شما اغلب بهترین گزینه است.

همانطور که مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering توضیح داد، آرنیکا گلی است که مربوط به آفتابگردان است. بخش‌های خاصی از گیاه برای ساخت مکمل‌ها، کرم‌ها و ژل‌ها استفاده می‌شود که ظاهراً به کاهش التهاب کمک می‌کنند. با این حال، شواهد برای اثربخشی آرنیکا متفاوت است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن سلطنتی پزشکی نشان داد که آرنیکا در کاهش التهاب یا درد در بیماران بعد از عمل موثرتر از دارونما نیست. به طور مشابه، دکتر برت کاتلوس، جراح پلاستیک نیویورک که مطالعه دوسوکور و کنترل شده با دارونما خود را در مورد استفاده از آرنیکا برای درمان کبودی پس از جراحی انجام داد، به Shape گفت که “در راحتی یا کبودی هیچ فایده ای وجود ندارد.” با این حال، تحقیقات دیگر نشان داده است که آرنیکا می تواند به کاهش ظاهر کبودی ها و التهاب ناشی از آن کمک کند. مطالعه‌ای که در مجله بریتانیایی درماتولوژی منتشر شد نشان داد که آرنیکا در کاهش کبودی کلی ناشی از آسیب مؤثرتر از برخی از داروها است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

1 دیدگاه در “چرا بعضی وقت ها بدنمان کبود میشود؟

انقدر بدن من کبود میشه که واسم عادی شده دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.