هه چیز درباره برج دوحه قطر ، از سازنده آن تا مالک برج

برج دوحه آسمان‌خراشی در دوحه قطر است که یکی از نمادین‌ترین ساختمان‌های این شهر است. در زیر حقایقی در مورد برج دوحه آورده شده است.
نام رسمی و عربی بنا «برج دوحة» است که به صورت «برج دوحه» تلفظ می‌شود و قبلاً به عنوان ساختمان اداری بلند مرتبه برج قطر و دوحه نامگذاری شده است.

در سال ۲۰۰۴ این پروژه برای اولین بار به عنوان ساختمان اداری بلندمرتبه نامگذاری شد و پس از اتمام ساخت و ساز در سال ۲۰۱۲ توسط مالک H. E. شیخ سعود بن محمد آل ثانی به عنوان برج دوحه نامگذاری شد.

همه چیز درباره برج دوحه قطر

برج دوحه در خیابان ال کورنیش در خلیج غربی دوحه قطر و مشرف به خلیج فارس واقع شده است.

خیابان آل کورنیش درست در کنار خط ساحلی شهر واقع شده است، این باعث می شود برج جزء برجسته ای از خط افق دوحه از خلیج دیده شود، زیرا هیچ ساختمان دیگری مانع آن نمی شود.

این ساختمان را می توان به راحتی از بین ساختمان های دوحه، به دلیل موقعیت ساحلی و شکل منحصر به فرد ساختمان، انتخاب کرد.

ارتفاع برج

ارتفاع معماری برج دوحه ۲۳۸ متر یا ۷۸۱ فوت است که این ارتفاع از پایه برج تا نوک مناره آن اندازه گیری می شود. این برج ششمین ساختمان بلند در دوحه و قطر از نظر ارتفاع معماری است.
ارتفاع برج با مناره برداشته شده حدود ۲۰۵ متر است.
این برج دارای ۴۶ طبقه بالاتر از سطح زمین است که بالاترین طبقه آن ۱۹۰ متر (۶۲۵ فوت) است.

ویژگی های ظاهری برج دوحه قطر

از برج دوحه چه استفاده هایی میشود؟

برج دوحه عمدتا به عنوان یک ساختمان اداری استفاده می شود، همچنین یک رستوران در بالای طبقات اداری وجود دارد، طبقه آخر توسط یک اقامتگاه مجلل خصوصی است، این اقامتگاه در داخل گنبد برج، در ارتفاع ۱۸۲ متری از برج واقع شده است. زمین، نماهای هوایی ۳۶۰ درجه از شهر اطراف را ارائه می دهد.
سه طبقه زیر زمین فضای پارکینگی را فراهم می کند که می تواند تا ۸۷۰ خودرو را برای مستاجران در خود جای دهد.

طراحی و توسعه

برج دوحه در سال ۲۰۰۴ توسط معمار فرانسوی ژان نوول طراحی شد که برنده جایزه معماری پریتزکر در سال ۲۰۰۸ شد. شکل استوانه ای ساختمان را می توان بر روی یک آسمان خراش در بارسلون که قبلاً معمار طراحی کرده بود، مشاهده کرد. خود معمار این برج را با این فرم دارای ویژگی فالیک توصیف کرده است. بالای برج یک گنبد تمام دهانه و یک گلدسته قرار دارد.

برخلاف اکثر ساختمان‌های سنتی، برج دوحه هسته مرکزی ندارد، هسته خدمات آن خارج از مرکز است، به این ترتیب فضای داخلی موجود به حداکثر می‌رسد، علاوه بر این، مجموعه‌ای از ستون‌های بتنی مسلح به شکل دیاگرید (شبکه مورب) ساخته شده در مجاورت سمت داخلی دیوار پرده، برای حمایت ساختاری ساختمان. این ستون ها خمیده و با یکدیگر قطع می شوند و صلیب های شکل را تشکیل می دهند.

سیستم دیاگرید نیاز به ستون‌های سنتی را که بر روی فضاهای طبقه پخش می‌شوند را برطرف می‌کند، در حالی که می‌تواند به طور موثر از ساختمان‌هایی مانند ستون‌های سنتی پشتیبانی کند، می‌توان آن را در نمای بیرونی بسیاری از ساختمان‌ها در سراسر جهان مشاهده کرد، به‌ویژه، Gherkin در لندن، که همچنین یک ساختمان استوانه ای شکل، تفاوت آن در این است که سیستم دیاگرید استفاده شده در برج دوحه در داخل نمای ساختمان قرار گرفته است، این برج اولین آسمان خراش است که دارای ستون های دیاگرید داخلی است.

ویژگی های ظاهری برج دوحه قطر

نمای برج از دو لایه تشکیل شده است، لایه داخلی یک دیوار پرده سنتی است، در حالی که لایه بیرونی یک صفحه نمایش فولادی ضد زنگ با طرح ریزی پیچیده است.

صفحه نما اشاره ای به طرح اسلامی باستانی، مشربیه است. روی صفحه نمایش، یک موتیف هندسی منفرد با مقیاس های مختلف در امتداد نما پوشانده شده است، صفحه نمایش به گونه ای طراحی شده است که ساختمان را از نور خورشید سایه می اندازد، دمای داخل ساختمان را کاهش می دهد و بقایای شن و ماسه موجود بر روی شیشه نما را سایه می اندازد.

از آنجایی که شرایط خورشیدی در چهار جهت متفاوت است، تراکم لایه های موتیف پوشانده شده بر روی نما به گونه ای طراحی شده است که در چهار طرف ساختمان متفاوت باشد، کدورت در اضلاع رو به خورشید به طور قابل توجهی بیشتر است، با این حال، زمانی که از یک نگاه به آن نگاه کنیم. فاصله، تفاوت اصلا دیده نمی شود.

یکی دیگر از اهداف طراحی مشربیه این است که بتواند از فعالیت های ساکنین ساختمان در برابر دیده شدن محافظت کند، در حالی که می تواند دید خوبی از بیرون به ساکنان ارائه دهد.

استفاده از طراحی سنتی اسلامی در این ساختمان مدرن بیانگر فرهنگ محلی است، در اکتبر ۲۰۱۲، سازمان مستقر در شیکاگو CTBUH (شورای ساختمان های بلند و زیستگاه شهری) جایزه آسمان خراش CTBUH را برای بهترین ساختمان بلند در سراسر جهان به برج دوحه اعطا کرد.
جدا از نقوش لایه ای، یک سیستم نورپردازی در صفحه نما ادغام شده است، وقتی شب می آید، صفحه نما با نمایش نور قابل برنامه ریزی تقویت می شود.

مساحت کل  ساختمان تقریباً ۱۱۰۰۰۰ متر مربع است.

سه سطح زیر زمین توسط یک پارکینگ اشغال شده است که در مجموع ۸۷۰ ماشین را برای مستاجران دفتر در خود جای می دهد.

برج دوحه توسط H.E. شیخ سعود بن محمد بن علی آل ثانی که صاحب برج نیز بود. ساخت این ساختمان با شرکت مهندسی ساخت و ساز دولتی چین قرارداد بسته شد، ساخت و ساز در سال ۲۰۰۵ آغاز شد و در سال ۲۰۱۲ به پایان رسید. هزینه ساخت ۱۲۵ میلیون دلار بود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چه کسی برج ایفل را ساخت؟ساخت برج چقدر زمان برد؟را نیز مطالعه بفرمایید.

Q1. برج برج دوحه در قطر کجاست؟

برج دوحه در منطقه خلیج غربی این شهر واقع شده است. در نزدیکی سواحل واقع شده است و منظره ای باورنکردنی از خلیج فارس را ارائه می دهد. برج دوحه یکی از جذاب ترین قسمت های آسمان دوحه است.

Q2. چه چیزی در مورد برج برج منحصر به فرد است؟

طراحی و معماری برج کاملا شگفت انگیز و متفاوت است. به شکل استوانه ای ساخته شده است که روی آن گنبدی تمام دهانه و گلدسته قرار دارد. این ساختمان با استفاده از سیستم دیاگرید طراحی شده است.

Q3. چه امکاناتی در برج دوحه در قطر ارائه می شود؟

برج دوحه در قطر یک ساختمان تجاری با فضای اداری وسیع است. این برج به عنوان یک ساختمان همکاری با طبقات اداری استفاده می شود، اما طبقه آخر دارای یک اقامتگاه مجلل خصوصی، رستوران و عرشه مشرف برای لذت بردن از منظره هوایی ۳۶۰ درجه از شهر است. یک پارکینگ بزرگ نیز وجود دارد.

Q4. چرا برج برج ساخته شد؟

برج برای ارائه نمونه ای برجسته از معماری معاصر به دوحه ساخته شد. زیبایی میراث اسلامی در ترکیب هنر سنتی و مدرن منعکس شده است.

Q5. برج دوحه در قطر چند طبقه است؟

برج دارای ۴۶ طبقه از سطح زمین است و بالاترین طبقه آن ۱۹۰ متر (۶۲۵ فوت) است. اندازه گیری کلی ساختمان از پایه تا مناره ۲۳۸ متر یا ۷۸۱ فوت ثبت شده است.

Q6. چرا برج دوحه به این نام نامیده می شود؟

قبلاً با نام‌های برج قطر و ساختمان اداری بلندمرتبه دوحه شناخته می‌شد. این پروژه در ابتدا به عنوان ساختمان اداری بلندمرتبه شناخته می شد، اما پس از تکمیل آن در سال ۲۰۱۲، شیخ سعود بن محمد آل ثانی نام آن را برج دوحه تغییر داد.

Q7. برج دوحه متعلق به کیست؟

برج دوحه یکی از باشکوه ترین بناهای دیدنی است که متعلق به شیخ سعود بن محمد آل ثانی است. این برج توسط گروه حمد بن سعود مدیریت می شود. دارای فضای اداری وسیع، رستوران ها و مناطق نشیمن است.

Q8. بهترین جاذبه های دیدنی در نزدیکی برج دوحه کدامند؟

برج دوحه یک نقطه عطف نمادین است که به دلیل طراحی و ظاهر شگفت انگیزش محبوب است. این برج در خلیج غربی و در فاصله قابل دسترسی از بهترین جاذبه‌هایی مانند:

موزه هنرهای اسلامی
مجموعه مروارید
موزه ملی قطر

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.