چند راز برای افزایش یادگیری در سالمندان

چند راز برای افزایش یادگیری در سالمندان

هر وقت حرف از حافظه و بهبود عملکردش در دوران سالمندی می‌‎شود، یادگرفتن موضوعات تازه، رایج‎‌ترین توصیه‌‎ای است که می‎‌شنوید، اما خود این فرایند یادگرفتن گاهی مشکل‎‌ساز می‌‎شود. اگر شما هم این توصیه را مدام می‌‎شنوید ولی به‌‎دلیل دشواری‌‎اش آن را پشت گوش می‎‌اندازید، ادامه مطلب می‌‎تواند برای‎تان مفید باشد.

A few secrets to increase learning in the elderly
قدم اول: توجه کنید

شما نمی‌‎توانید چیزی را به‌‎خاطر بیاورید اگر قبلا آن را یاد نگرفته‌‎باشید و نمی‌‎توانید چیزی را یاد بگیرید، مگر این ‎که آن را در مغزتان کدگذاری کنید، برای این کار به توجه نیاز دارید. اطلاعات‎ تازه برای این ‎که در مغز پردازش شوند حدودا به ۸ ثانیه تمرکز نیاز دارند، پس اگر حواس‎‌تان به‌‎سرعت پرت می‎‌شود، در محیط ساکت و بدون عوامل حواس‌‎پرتی قرار بگیرید.

قدم دوم: درگیر شوید

حواس پنج‎گانه‌‎تان را درگیر کنید. یعنی سعی کنید اطلاعات را به رنگ‎، بافت، بو و طعم مرتبط کنید. نوشتنِ اطلاعات هم راه خوبی است که به حک شدن آن‎‌ها در مغزتان کمک می‎‌کند. با صدای بلند به زبان آوردن آن ‎چه می‌‎خواهید به حافظه بسپارید، ترفند موثر دیگری در به‎‌خاطر سپردن موضوعات است.

قدم سوم: سخت نگیرید

در مواجهه با موضوعات پیچیده و یادگرفتن آن‌‎ها سخت‎گیر نباشید. لازم نیست همه جزئیات را درک کنید و به ‎خاطر بسپارید. تمرکزتان را بگذارید روی مفاهیم اساسی و درصورت امکان آن‌‎ها را برای کسی توضیح بدهید.

قدم چهارم: کد بگذارید

اطلاعات تازه را در ذهن‌‎تان به چیزهایی که قبلا آموخته‎‌اید پیوند بزنید. مثلا یک اسم را با یک تصویر خاص در ذهن‎‌تان مرتبط کنید. هرچه این تصاویر شفاف‎‌تر و رنگارنگ‌‎تر و جذاب‎‌تر باشد، برای حافظه‎ خوشایندتر خواهد بود. راه‌‎های سرگرم‌‎کننده‌‎ای مثل ربط‌دادن اطلاعات به جوک‌‎ها یا قافیه‌‎سازی با کلمه‎‌ها هم به عملکرد ذهنی‌‎تان کمک می‎‌کند.

نویسنده : الهه توانا،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.