نکاتی که قبل از سفر به لهستان باید بدانید

لهستان کشوری است که با گذشته پر فراز و نشیب خود تعریف می شود. بیشتر مردم تاریخ لهستان را با جنایاتی مرتبط می دانند که در طول جنگ جهانی دوم و سلطنت کمونیسم اندکی پس از پایان جنگ توسط شوروی اتفاق افتاد. هر شهر و روستایی که در لهستان بازدید می‌کنید، دارای برخی از ارجاعات تاریخی به جنگ جهانی دوم است. از موزه‌های بزرگ در شهرهایی مانند ورشو و کراکوف گرفته تا مناطق کوهستانی زاکوپانه که متأسفانه مانند سایر مناطق لهستان تحت تسلط آلمان نازی و شوروی قرار گرفت و در سال ۱۹۳۹ مورد تهاجم قرار گرفت. در اینجا مواردی وجود دارد که باید قبل از سفر به لهستان بدانید که به شما کمک می کند تا برای بهترین سفر تاریخ آماده شوید.

دانستنی های مهم قبل از سفر به کشور لهستان

دانستنی های مهم قبل از سفر به کشور لهستان

پول کشور لهستان

złoty لهستان (PLN) ارز رسمی و ارز قانونی لهستان است. به ۱۰۰ grosz تقسیم می شود. متوجه خواهید شد که بسیاری از مشاغل کوچک (و مراکز حمل و نقل) هنوز فقط پول نقد می‌پذیرند، بنابراین من همیشه به مردم توصیه می‌کنم هنگام سفر در سراسر لهستان مقداری زلوتی همراه خود داشته باشند.

زبان مردم لهستان

لهستانی زبان رسمی لهستان است و از ریشه های اسلاوی غربی می آید. مانند بسیاری از کشورهای اسلاوی دیگر، لهستان دارای تعدادی گویش متقابل قابل درک است. اصلی ترین آنها عبارتند از:

Wielkopolski (لهستانی بزرگ) که در غرب لهستان صحبت می شود
Malopolski (لهستانی کوچک) که در جنوب و جنوب شرقی لهستان صحبت می شود
مازوویی (مازوری)، که در شمال شرقی لهستان، از جمله پایتخت ورشو صحبت می شود

لهستانی زبان سختی برای یادگیری و حتی صحبت کردن است. مانند هر کشوری که به آن سفر می‌کنم، سعی می‌کنم اصول اولیه را یاد بگیرم تا به خودم اجازه بدهم تا جایی که می‌توانم با مردم محلی معاشرت کنم . در اینجا چند موردی است که خودم برای گذراندن آن آموزش دادم، به خصوص در روستاهای کوچک‌تر انگلیسی وجود نداشت:

سلام، روز بخیر ————- Cześć, dzień dobry
خداحافظ ——————— آیا widzenia
لطفا ———————— Proszę
ممنون ——————- Dziękuję
بله ————————— تاک
نه —————————— نی

غذاهای لهستانی

وقتی به غذاهای لهستانی فکر می کنید، چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ اگر گفتید پیروگی، اشتباه نمی کنید. اگرچه pierogi لهستان مانند ایتالیا و پاستا با هم ترکیب می شوند، اما بسیاری از غذاهای سنتی و نه چندان شناخته شده لهستانی وجود دارند که به همان اندازه خوشمزه و خوش طعم هستند.

غذای لهستانی معمولاً بسیار سنگین، دلچسب و قطعا سیر کننده است. احتمال کمی وجود دارد که گرسنه در اطراف لهستان قدم بزنید 😉 همانطور که گفته شد، غذاهای لهستانی بسیار خوشمزه هستند . غذای سنتی لهستانی نیز حول محور گیاهی است مثلا کلم درغذا های لهستان زیاد استفاده میشود.

برخی از جاذبه های گردشگری کشور لهستان

لهستان یک کشور تاریخی با ۱۴ مکان ثبت شده در میراث جهانی یونسکو و مجموعه ای از گوشه های طبیعی خیره کننده – کوه ها، پارک های ملی، خطوط ساحلی ناهموار، و برخی شگفتی های طبیعی غیرمنتظره مانند قدیمی ترین معدن نمک جهان است.

بازار قدیمی ورشو

قدیمی ترین بخش ورشو، بازار شهر قدیمی، به قرن سیزدهم باز می گردد. اگرچه ۸۵ درصد از این منطقه در طول جنگ جهانی دوم توسط نازی‌ها ویران شد، اما از آن زمان بازسازی شده است تا دقیقاً شبیه زمانی که برای اولین بار ساخته شده بود به نظر برسد.

امروزه میدان بازار خانه بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها و همچنین فروشندگان آثار هنری خیابانی و غرفه‌های سوغاتی بسیاری است. شعبه اصلی موزه تاریخی ورشو نیز در اینجا واقع شده است – مجموعه ای عظیم از آثار هنری و همچنین نگاهی به تاریخ شهر و کشور.

پارک لازینکی، ورشو

پارک Lazienki 76 هکتار از مرکز شهر را پوشش می دهد و آن را به یکی از بزرگترین پارک های شهری لهستان تبدیل می کند. Lazienki زندگی خود را به عنوان یک پارک برای یک اشراف زاده در قرن هفدهم آغاز کرد. امروزه کاخ در جزیره و باغ‌های اطراف آن به روی عموم باز است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “کدام کشورها ثروتمندترین کشورهای جهان هستند؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

لانه هیتلر

مقر نظامی فوق سری هیتلر در اعماق جنگل های ماسوری پنهان شده است. هنگامی که فعال بود، سه منطقه امنیتی مستحکم در اطراف خود داشت که علاوه بر واحدهای مسلح به شدت، توسط مین‌های زمینی نیز محافظت می‌شد.

در آن زمان، این منطقه شامل بیش از ۸۰ ساختمان، از جمله چندین پناهگاه و برج مراقبت هوایی بود. نازی ها این مجموعه را در سال ۱۹۴۵ قبل از فرار از نیروهای شوروی در حال نزدیک شدن منفجر کردند، اما برخی از ساختمان ها به قدری تقویت شده بودند که بسیاری از آنها را نمی توان تخریب کرد.

معدن نمک ویلیچکا

معدن نمک Wieliczka اکنون خانه چهار کلیسای کوچک، راهروها و مجسمه‌ها است که همگی از دیوارهای سنگ نمک حک شده‌اند. شفت‌ها و گذرگاه‌های اصلی معدن – برخی از آنها به عمق ۳۲۷ متر زیر زمین – بازگشایی شده‌اند و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهند تا چاله‌ها و اتاق‌ها را کشف کنند، از کنار مجسمه‌ها و در کنار شگفتی‌های معماری خیره‌کننده قدم بزنند. در اعماق معدن، دریاچه ای زیرزمینی در مقابل دیوارهای شمع می درخشد.

با این حال، جاذبه اصلی توریستی داخل معدن، کلیسای سنت کینگا است، اتاقکی به ارتفاع ۱۲ متر که همه چیز – از جمله لوسترها و مبلمان استادانه – از نمک ساخته شده است. این گشت تا اتاق Erazm Baracz ادامه می یابد، جایی که دریاچه ای را خواهید یافت که از دریای مرده شورتر است و به موزه ای ختم می شود که استخراج نمک و زندگی در معادن را توضیح می دهد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.