شما هم به شیر آلرژی دارید؟ علائم حساسیت به شیر چیست؟

شیر یکی از شایع ترین آلرژن های غذایی است. آلرژن غذایی است که باعث واکنش های آلرژیک مانند کهیر، تورم و مشکلات تنفسی می شود. اگرچه آلرژی به شیر اغلب در کودکان خردسال رخ می دهد، اما می تواند در هر سنی ظاهر شود. واکنش آلرژیک می تواند توسط غذاهای حاوی شیر که قبلاً بدون هیچ مشکلی خورده شده اند، ایجاد شود. در این مقاله آلرژی به شیر به طور خاص به شیر گاو اطلاق می شود و نه به انواع شیرهای دیگر مانند شیر سویا، شیر برنج، شیر بز و غیره، مگر اینکه خلاف آن مشخص شده باشد.

آلرژی به شیر می تواند هم در نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند و هم در شیرخواران ایجاد شود. برخی از نوزادان نوعی حساسیت به شیر گاو دارند که معمولاً به آن «آلرژی به پروتئین شیر گاو» گفته می‌شود، که باعث ایجاد خون در مدفوع می‌شود. سایر نوزادان یک واکنش آلرژیک دارند که شامل علائم فوری مانند کهیر و استفراغ است. در هر دو مورد، بسیاری از نوزادان در دوران کودکی از علائم بیشتر می شوند.

حساسیت به شیر با عدم تحمل لاکتوز یکی نیست. عدم تحمل لاکتوز ناتوانی در هضم لاکتوز، قند موجود در بسیاری از محصولات لبنی است. این امر منجر به نفخ و اسهال پس از خوردن یا نوشیدن غذاهای حاوی لاکتوز می شود. عدم تحمل لاکتوز در نوزادان و خردسالان نادر است و در بزرگسالان شایع تر است.

علائم آلرژی به شیر چیست؟

علائم آلرژی به شیر چیست؟

واکنش های آلرژیک به غذاها معمولاً در عرض چند دقیقه پس از خوردن غذای حاوی آلرژن شروع می شود، هرچند ممکن است تا ۲ تا ۳ ساعت پس از مصرف رخ دهد. شدت علائم می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. علائم خفیف ممکن است شامل خارش و چند کهیر باشد، در حالی که یک واکنش آلرژیک شدید ممکن است شامل علائم تهدید کننده زندگی، مانند مشکل در تنفس و افت ناگهانی فشار خون باشد. علائم یک واکنش آلرژیک ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

خارش
سوزن سوزن شدن یا تورم لب ها، زبان یا گلو
تنگی قفسه سینه، تنگی نفس یا مشکل در تنفس
خس خس سینه
درد شکم
حالت تهوع، استفراغ یا اسهال
سرگیجه و غش
افت فشار خون و از دست دادن هوشیاری

اگر به شیر گاو آلرژی دارید :

بسیاری از افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند ممکن است شیر ​​سایر پستانداران را هم مانند شیر بز یا گوسفند را تحمل نکنند.
به طور معمول، برخی از افراد مبتلا به آلرژی به شیر گاو ممکن است پس از خوردن گوشت گاو  نیز واکنش نشان دهند.
سابقه یک واکنش خفیف به این معنی نیست که واکنش بعدی نیز خفیف خواهد بود.
سابقه یک واکنش شدید شما را در معرض خطر واکنش شدید بعدی قرار می دهد.
پزشک شما می تواند با توجه به سن کودک شما توصیه هایی در مورد جایگزین های شیر ارائه دهد.

آلرژی به شیر چگونه تشخیص داده می شود؟

سابقه پزشکی: پزشک در مورد سلامت عمومی شما و خانواده شما سوالاتی می پرسد، از جمله اینکه آیا اعضای خانواده شما آلرژی غذایی دارند یا نه و وقتی چیزی حاوی شیر می خورید یا می نوشید چه اتفاقی می افتد.

تست خراش پوستی : پزشک محلول حاوی ماده حساسیت زا را روی پوست شما قرار می دهد و سپس پوست را می خراشد یا آن را می سوزاند تا محلول وارد شود. اگر در معرض خطر حساسیت به آلرژن هستید، برآمدگی کوچکی ایجاد می شود.

آزمایش خون: خون شما برای چیزی به نام آنتی بادی ایمونوگلوبولین E (IgE) بررسی می شود. این آنتی بادی ها همان چیزی هستند که بدن شما را در برابر موادی که مضر می بیند واکنش نشان می دهد.

تست تغذیه (یا چالش خوراکی خوراکی): هدف از این آزمایش تایید یا رد حساسیت غذایی است و معمولاً پس از انجام آزمایش پوست و یا خون انجام می شود. این آزمایش مستلزم خوردن غذای مورد نظر تحت نظارت یک متخصص آلرژی است. واکنش های آلرژیک معمولاً در عرض ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت رخ می دهد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “علت یبوست کودکان چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

پرهیز غذایی برای افرادی که آلرژی به شیر دارند :

شیر: به هر شکلی از جمله شیر تغلیظ شده، خشک، تبخیر شده و پودر شده و شیر پستانداران (مانند بز یا گوسفند).
کازئین و کازئین هیدرولیز.
کازئینات ها (مانند کازئینات سدیم).
کشک.
لاکتالبومین، لاکتالبومین فسفات، لاکتوگلوبولین، لاکتوفرین و لاکتولوز.
کره: شامل کره، چربی کره، روغن کره، کره مصنوعی.
پنیر و پنیر خامه ای.
خامه و بستنی.
پنیر دلمه .
کاسترد، پودینگ و ماست.
خامه ترش، شیر ترش.

پرهیز غذایی برای افرادی که آلرژی به شیر دارند

بسیاری از کودکان مبتلا به آلرژی به شیر می توانند انواع شیر را که به شدت گرم شده – پخته شده، مانند شیر موجود در کلوچه و کیک را تحمل کنند. برای توصیه های غذایی خاص، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

محصولات شیر ​​منبع مهمی از کلسیم و ویتامین D هستند، بنابراین مهم است که سایر غذاهای غنی از این مواد مغذی مانند بروکلی و اسفناج را مصرف کنید. برای اطمینان از اینکه یک رژیم غذایی متعادل و سالم می خورید که مواد مغذی کافی را فراهم می کند، ممکن است با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.