فواید بی نظیر گیاه قاصدک برای سلامتی

اگر باغچه ای پر از قاصدک دارید، خود را خوش شانس بدانید. این گیاه گلدار زرد با برگ های بلند در واقع برای سلامتی شما خیلی مفید است. در واقع، قاصدک برای قرن ها به عنوان یک درمان گیاهی برای بسیاری از بیماری ها از جمله مشکلات کلیوی و کبدی، مشکلات معده و دیابت استفاده می شود.مهم نیست که چگونه ترجیح می دهید از قاصدک در رژیم غذایی خود استفاده کنید، مطمئناً از فواید قاصدک برای سلامتی تان بهره مند خواهید شد.

ریشه، برگ و گل قاصدک خوراکی و بسیار مغذی است. این گیاه منبع غنی از ویتامین های A، C، D و B کمپلکس است. حتی سرشار از مواد معدنی مانند روی، آهن، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است.

این گیاه همه کاره است و به راحتی می توان آن را در رژیم غذایی روزانه خود گنجاند. طعم ملایم و تلخ برگ های قاصدک به خوبی با سالاد، سوپ یا غذاهای سرخ شده هماهنگ می شود. همچنین می توانید ریشه های بو داده قاصدک را دم کنید تا از جایگزینی سالم برای چای یا قهوه لذت ببرید.

برای تهیه چای قاصدک:

۱ تا ۲ قاشق چایخوری ریشه خشک شده قاصدک (خرد شده) را در یک قابلمه بریزید.
۲ فنجان آب اضافه کنید.
آن را بجوشانید و سپس به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بگذارید بجوشد.
آن را صاف کنید.
این چای را ۲ یا ۳ بار در روز بنوشید.
توجه: در دوران بارداری از این گیاه استفاده نکنید.

تهیه چای قاصدک

فواید قاصدک برای سلامتی چیست؟

۱-به کاهش وزن کمک می کند

ریشه قاصدک برای افرادی که مایل به کاهش وزن هستند بسیار مفید است.

فیتوکمیکال های موجود در قاصدک دارای خواص ادرارآور و ملین هستند که به افزایش حجم و تکرر ادرار کمک می کند. این به نوبه خود به خلاص شدن از وزن اضافه کمک می کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ منتشر شده در مجله پزشکی گزارش می دهد که عصاره قاصدک خروجی ادرار را تا پنج ساعت پس از مصرف افزایش می دهد. این به کاهش وزن کمک می کند اما چربی سوزی ندارد..

به علاوه، ریشه قاصدک برای سرکوب اشتها نیز مفید است. همچنین کالری بسیار کمی دارد.

شما میتوانید چای قاصدک را ۲ یا ۳ بار در روز بنوشید.
همچنین می توانید سبزی قاصدک تازه را به سالاد یا سوپ اضافه کنید.
توجه: این گیاه را برای مدت طولانی مصرف نکنید. همچنین، از آنجایی که ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

۲- فواید قاصدک ، سلامت کبد را ارتقا می دهد

گیاه قاصدک به عنوان یک مقوی قوی کبد عمل می کند و از این رو برای سلامت کبد بسیار موثر در نظر گرفته می شود. به متابولیسم چربی انباشته شده در کبد کمک می کند و عملکرد مناسب کبد را تقویت می کند. همچنین جریان صفرا را افزایش می دهد و به سم زدایی کبد کمک می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در مجله Ethnopharmacology منتشر شد، تأثیر درمانی ریشه قاصدک را بر اختلالات کبدی نشان می دهد.

همچنین، یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ منتشر شده در Food and Chemical Toxicology نشان داد که عصاره برگ قاصدک به پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب  مرتبط با چاقی کمک می کند.

۳-قاصدک دارای خواص ضد سرطانی است

در زمان های اخیر، ریشه قاصدک برای پتانسیل مبارزه با سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. خاصیت آنتی اکسیدانی آن به بدن کمک می کند تا از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری کند. در واقع در از بین بردن سرطان های مختلف به دلیل توانایی های خود در مبارزه با رادیکال های آزاد موثر است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ که در مجله بین‌المللی انکولوژی منتشر شد، گزارش می‌دهد که عصاره‌های ریشه قاصدک یا اجزای منفرد موجود در عصاره‌ها ممکن است به‌عنوان عوامل ضدسرطانی جدید ارزشمند باشند.

مطالعه ای که در مجله Ethnopharmacology در سال ۲۰۱۱ منتشر شد نشان می دهد که عصاره ریشه قاصدک حاوی اجزایی است که به طور انتخابی در سلول های سرطان خون کشت شده آپوپتوز را القا می کند. این مطالعه بر اهمیت این طب سنتی برای درمان سرطان خون تاکید دارد.

مطالعه دیگری در همان سال که در Evidence Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شد، اثربخشی عصاره ریشه قاصدک را به عنوان یک شیمی درمانی در برابر سرطان های تهاجمی مقاوم به شیمی درمانی برجسته می کند.

در واقع، مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۲ در پانکراس منتشر شد، گزارش داد که عصاره ریشه قاصدک دارای پتانسیل القای آپوپتوز و اتوفاژی در سلول های سرطانی پانکراس انسان است بدون اینکه تأثیر قابل توجهی بر سلول های غیر سرطانی داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چرا وقتی مراقبه میکنیم ، خوابمان میگیرد ؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

۵- فواید قاصدک ، از اختلالات ادراری جلوگیری می کند

ریشه قاصدک به دلیل داشتن طبیعت بسیار ادرارآور به از بین بردن رسوبات مواد سمی در کلیه ها و مجاری ادراری کمک می کند.

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله پزشکی منتشر شد، قاصدک به عنوان یک ادرارآور عمل می کند و تولید ادرار را افزایش می دهد. خروجی مناسب ادرار به پاکسازی کلیه ها کمک می کند.

علاوه بر این، خواص ضدعفونی کنندگی این گیاه از رشد میکروبی در مجاری ادراری جلوگیری می کند. این به نوبه خود به کاهش و پیشگیری از خطر عفونت های دستگاه ادراری کمک می کند. همچنین در کاهش اختلالات مثانه موثر است.

۶- به کنترل دیابت کمک می کند

گیاه قاصدک می تواند به بیماران دیابتی نیز کمک کند. تولید انسولین از لوزالمعده را تحریک می کند که به نوبه خود سطح قند خون را تحت کنترل نگه می دارد.

بعلاوه، خواص ادرارآور قاصدک به افزایش ادرار کمک می کند، که به دفع قند اضافی از بدن کمک می کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۱ منتشر شده در مجله Ethnopharmacology گزارش می دهد که درمان با عصاره حاوی قاصدک به کاهش قند خون در موش های دیابتی کمک می کند. با این حال، شواهد علمی بیشتری برای حمایت از این ادعا مورد نیاز است.

افراد دیابتی نیز بیشتر مستعد مشکلات کلیوی و کبدی هستند و ریشه قاصدک به سلامت کلیه ها و کبد کمک می کند.

۷- قاصدک برای بهبود هضم

ریشه، برگ و گل قاصدک خوراکی است و می توان از آن برای بهبود سلامت دستگاه گوارش استفاده کرد.

این گیاه همچنین به عنوان یک ملین ملایم برای تقویت هضم، تحریک اشتها و متعادل کردن باکتری های طبیعی و مفید در روده عمل می کند. می تواند ترشح اسید معده و صفرا را برای کمک به هضم، به ویژه چربی ها افزایش دهد.

همچنین فشار داخل معده را افزایش می دهد و اسفنکتر عضلانی بین معده و روده کوچک را شل می کند. این به هضم صحیح غذا کمک می کند.

علاوه بر این، فیبر بالای آن باعث کاهش و همچنین جلوگیری از یبوست می شود.

۹-فواید قاصدک ،با تورم و التهاب مبارزه می کند

خاصیت ادرارآوری قاصدک به متابولیسم مایعات اضافی کمک می کند و آن را به یک درمان عالی برای تورم و التهاب رایج در بدن تبدیل می کند. در واقع یک گیاه عالی برای درمان احتباس آب در اندام تحتانی مانند پاها است.

همچنین دارای پتاسیم است که به تعادل سدیم در بدن کمک می کند. این به نوبه خود به کاهش تورم و التهاب ناشی از ادم یا احتباس آب کمک می کند.

برای مبارزه با تورم، ۲ یا ۳ بار در روز چای قاصدک بنوشید تا زمانی که تورم از بین برود.

توجه: اگر مشکلات کیسه صفرا دارید از قاصدک اجتناب کنید.

فواید قاصدک چیست؟

۹- سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد

قاصدک سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به محافظت از استخوان ها در برابر آسیب های ناشی از افزایش سن، که شامل شکنندگی استخوان، ضعف و کاهش تراکم است، کمک می کند.

همچنین حاوی کلسیم است که برای رشد و استحکام استخوان ها مهم است و در واقع کمبود کلسیم با استخوان های ضعیف مرتبط است.

با نوشیدن چای قاصدک یا خوردن سبزیجات، می توانید به راحتی از ضعف استخوان ها و همچنین پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.

همچنین ویتامین K موجود در قاصدک نقش مهمی در سلامت استخوان دارد. این ویتامین در معدنی شدن استخوان نقش دارد که به نوبه خود خطر شکستگی استخوان را کاهش می دهد، به ویژه در زنان یائسه که در معرض خطر پوکی استخوان هستند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.