فواید شفابخش حمام پا با آب داغ

 فواید گذاشتن پا در آب داغ چیست؟ این روش ساده و موثر آب درمانی سیستم ایمنی را تقویت می کند، به کاهش فشار خون بالا کمک می کند، خواب را بهبود می بخشد و درد ناشی از سردردهای احتقانی را تسکین می دهد! کشف کنید که چگونه کار می کند.

حمام پا با آب داغ چیست؟

حمام پا داغ (HFB) شامل قرار دادن پاها در آب داغ (با دمای ۱۰۰ تا ۱۰۴ درجه فارنهایت) و قرار دادن کمپرس سرد روی سر به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است. این درمان در دماهای بین ۱۰۰ تا ۱۱۵ درجه فارنهایت انجام می شود. این درمان را می توان با نشستن روی صندلی یا دراز کشیدن بیمار انجام داد. در هر صورت، باید از تشک یا کف با یک ورقه پلاستیکی محافظت کنید.

فواید گذاشتن پا در آب داغ برای سلامتی

این درمان به تعادل گردش خون و کاهش احتقان در سر، ریه ها، اندام های لگن و اندام های داخلی کمک می کند. این درمان به عنوان یک مشتق عمل می کند. یک اثر مشتق زمانی اتفاق می‌افتد که گرما به ناحیه وسیعی از پوست اعمال می‌شود و اثر آن بیرون کشیدن خون از اندام داخلی دوردست است. HFB خون احتقانی را از مغز، ریه ها و لگن دور می کند. اگر طولانی شود، می تواند دمای بدن را بالا ببرد که باعث افزایش تحرک گلبول های سفید خون می شود.

به طور کلی،شستشوی پاها با آب داغ به تسکین سردردهای احتقانی، احتقان قفسه سینه، احتقان لگن، توقف خونریزی بینی، کمک به آرامش و راحتی، سقط یا کوتاه کردن سرماخوردگی، آنفولانزا و قاعدگی دردناک کمک می کند و برای آرتروز پا مفید است. فشار خون بالا را کاهش می‌دهد و نه تنها گردش خون را متعادل می کند، بلکه فعالیت عصب پاراسمپاتیک را نیز افزایش می دهد

فواید گذاشتن پا در آب داغ

بهبود بیماری عروق کرونر و فشار خون بالا

یک حمام گرم  دارای محدوده دمایی بین ۹۲ تا ۱۰۰ درجه فارنهایت است. WFB می تواند جریان خون را در عروق کرونر در افراد مبتلا به بیماری شریان کرونر خفیف تا متوسط ​​بهبود بخشد. حمام گرم با زنجبیل هم فشار سیستولیک و هم فشار دیاستولیک بالا را در افراد مسن پرفشاری خون کاهش می دهد.

حمام گرم و دیابت

در یک کارآزمایی بالینی بر روی ۶۰ فرد دیابتی، یک حمام پا گرم حاوی ۵ لیتر آب گرم و قابل تحمل با ۲۵۰ گرم نمک های معدنی محلول، درد ناشی از نوروپاتی دیابتی را کاهش داد.

بهبود خواب و آسیب مغزی تروماتیک

حمام گرم در موارد بی خوابی مفید است. چندین مطالعه نشان می‌دهد که وقتی پاها قبل از رفتن به رختخواب چند دقیقه در آب داغ قرار میگیرد، فرد سریع‌تر به خواب می‌رود و خواب عمیق‌تر می‌شود. این می‌تواند برای بیمار کم‌خونی که بی‌خوابی دارد بسیار مفید باشد. یک حمام پا با گرم همچنین می‌تواند خواب کسانی را که دچار آسیب مغزی فاز مزمن هستند، بهبود بخشد.

موارد منع مصرف گذاشتن پا در آب داغ:

اختلالات گردش خون، بیماری شریانی محیطی
اختلال در حس (نوروپاتی)
اختلالات عروق خونی
تورم در پاها
رگهای واریسی
بثورات پوستی روی پاها
آرتریت روماتوئید یا نقرسی در پاها زمانی که مفاصل “گرم” و متورم هستند.
دیابت

توجه: بیشتر افراد دیابتی حمام پای گرم را می توانند تحمل کنند .افراد دیابتی معمولاً می توانند حمام پا با دمای ۱۰۲ درجه فارنهایت را تحمل کنند.

تجهیزات مورد نیاز:

صندلی
دماسنج حمام آب
“ورق” پلاستیکی (یا یک کیسه زباله بزرگ تمیز را امتحان کنید)
وان پا با آب گرم در آن. یک سطل گالوانیزه پنج گالن ایده آل است.
حوله حمام
پتو
پارچ با آب گرم
پارچ کوچک
لگن آب یخ و دو دستشویی
یک حوله دستی

        پیشنهاد می کنیم مقاله “فواید و کاربردهای تخم شربتی چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

نکات :

انجام این درمان در آشپزخانه یا حمامی که آب جاری در دسترس است بسیار ساده تر است.
مطمئن شوید که اتاق گرم و بدون آب و برق باشد. اگر اتاق خنک باشد، کارایی HFB به خطر می افتد.
افزودن نمک اپسوم به آب داغ می تواند به تسکین بیشتر درد پا کمک کند.
افزودن دو قاشق چای‌خوری پودر خردل یا ۱ قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل به ازای هر دو گالن آب، اثر گشادی عروق HFB را افزایش می‌دهد.
دادن یک چای گیاهی داغ قبل از درمان به افزایش دما کمک می کند. این مهم است اگر گذاشتن پا در آب داغ برای تحریک سیستم ایمنی داده شود.

روش حمام  کردن و شستشوی پاها با آب داغ:

تشک تخت را با ملحفه پلاستیکی زیر ملحفه زیرین بپوشانید تا از تخت محافظت شود.

از فرد بخواهید لباس خود را در بیاورد و روی تخت دراز بکشد و بیمار را با ملحفه و پتو بپوشانید.

وان پا را ¼ پر از آب در دمای ۱۰۴-۱۰۳ درجه فارنهایت پر کنید. برای افرادی که دیابت، نوروپاتی، بیماری عروق محیطی ندارند، دمای آب به تدریج به ۱۱۰ درجه فارنهایت افزایش می یابد. می توانید قبل از مراجعه بیمار برای درمان یا زمانی که بیمار در حال درمان است، وان را پر کنید.

پای بیمار را در وان قرار دهید. ببینید که لبه وان به ساق پاهای بیمار برخورد نمی کند. حتماً یک ملحفه روی پاها در وان بپوشانید تا از پیش نویس ها جلوگیری شود. اجازه ندهید ورق در آب فرو برود.

زمانی که فرد شروع به عرق کردن کرد یا گرم شد، کمپرس سرد را روی سر بیمار بگذارید. کمپرس را تقریباً هر ۲ تا ۳ دقیقه یکبار تجدید کنید.
از فرد بخواهید یک پا را روی پای دیگر بگذارد و پاها را به یک طرف وان آب حرکت دهید. در حین مخلوط کردن با دست، آب داغ را با احتیاط داخل آن بریزید تا به حد تحمل بیمار یا دستور پزشک گرمتر شود.

آب گرم را به تدریج اضافه کنید تا درجه حرارت به ۱۱۰ تا ۱۱۵ درجه فارنهایت برسد. همیشه یکی از پاهای بیمار را در وان نگه دارید تا به شما بگوید چه زمانی آب به اندازه کافی گرم است.

درمان را با ریختن آب سرد روی پاها و خشک کردن کامل پاها به پایان برسانید. یا اگر فورا جوراب را روی پاهای خشک شده قرار دهید، ممکن است بدون ریختن آب سرد پاها را خشک کنید. در صورت بروز تعریق، بیمار باید کاملاً خشک شود.

فرد را به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه در رختخواب استراحت دهید. هنگام استراحت در رختخواب، بیمار باید با یک پتو پوشانده شود تا گرم بماند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.