فواید و کاربردهای تخم شربتی چیست؟

فواید تخم شربتی چیست؟

تخم شربتی که از نظر علمی با نام Ocimum basilicum شناخته می شود ، یکی از معروف ترین گیاهان جهان است و در بسیاری از غذاهای سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود ، علیرغم داشتن غلظت غنی از ترکیبات قدرتمند و مواد موثره که می توانند بر سلامت انسان تأثیر بگذارند ، از فواید دانه های این گیاه غافل شده ایم. برخی از عناصر اصلی فعال در تخم شربتی ، فیبر غذایی ، آهن ، پروتئین ، مواد شیمیایی گیاهی ، ترکیبات پلی فنولیک ، اورینتین ، ویسنتین و سایر آنتی اکسیدان های قدرتمند هستند.

فواید تخم شربتی برای سلامتی

مهمترین فواید تخم شربتی برای سلامتی شامل توانایی آنها در بهبود سلامت گوارشی ، کمک به کاهش وزن ، تقویت ظاهر پوست ، تقویت مو ، تنظیم قند خون ، خنک کردن بدن ، تسکین استرس ، ساختن استخوان های قوی ، پایین آوردن خون فشار ، بهبود بینایی ، کاهش التهابات ، کاهش کلسترول و جلوگیری از عفونت های خاص.

مراقبت از پوست با تخم شربتی

با چنین غلظت چشمگیری از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها ، دانه های ریحان قادر به بهبود سلامت پوست و تحریک رشد سلول های جدید هستند. آنتی اکسیدان ها با اثر رادیکال های آزاد مقابله می کنند ، که می تواند باعث استرس اکسیداتیو شود و در نهایت منجر به جهش سلولی شود ، در نتیجه چین و چروک ، لکه های پیری و لکه ایجاد می شود. استفاده منظم از این دانه ها به عنوان ماده ای ضد پیری عمل می کند و باعث کاهش علائم و زخم های مربوط به افزایش سن می شود.

فواید تخم شربتی چیست؟
فواید تخم شربتی چیست؟

تخم شربتی و مراقبت از مو

دانه های تخم شربتی با داشتن سطح قابل توجهی از آهن و آنتی اکسیدان های مختلف می تواند تولید مو را تحریک کرده و از ریزش زودرس مو جلوگیری کند. این آهن به گردش خون در پوست سر کمک می کند. همچنین به رشد موهای قوی از فولیکول ها کمک می کند. در زنان مبتلا به کمبود آهن ، مکمل های آهن معمولاً برای اطمینان از کارآیی درمان ریزش مو توصیه می شوند. اینها جایگزین طبیعی برای این قرص ها فراهم می کند. آنتی اکسیدان های موجود در این دانه ها همچنین به جلوگیری از التهاب و استرس اکسیداتیو در پوست سر کمک می کنند ، که یکی از دلایل عمده ریزش مو است.

کاهش وزن با تخم شربتی

دانه های تخم شربتی دارای فیبر بسیار بالایی هستند ، که باعث می شود مدفوع زیاد شود و احساس سیری کنید. این از پرخوری و میان وعده بین وعده های غذایی جلوگیری می کند. بعلاوه ، هنگامی که این دانه ها هضم می شوند ، ممکن است تا ۲۰ برابر اندازه اصلی خود متورم شوند ، از نظر جسمی شما را سیر کرده و اشتهای شما را راضی کنند ، اجتناب از این میان وعده های پر کالری بسیار راحت تر است.

پیشنهاد می کنیم مقالهکاهش وزن به کمک حرکات یوگا” را نیز مطالعه بفرمایید.

سطح کلسترول را کاهش می دهد

مطالعات نشان داده است که دانه های تخم شربتی مستقیماً با کاهش سطح LDL یا کلسترول بد در ارتباط هستند که به معنای کاهش خطر تصلب شرایین و رسوب پلاک در عروق و رگ های خونی است. همچنین فشار روحی در قلب را کاهش داده و احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. اثر کاهش کلسترول توسط تخم شربتی ممکن است مربوط به فیبر محلول موجود در آنها باشد ، که به بدن کمک می کند تا کلسترول را متصل و از بین ببرد.

جز فواید تخم شربتی ،فشار خون را کنترل می کند

از دانه های تخم شربتی در طب سنتی چین برای درمان انبوهی از بیماری های مزمن از جمله فشار خون بالا استفاده می شود. یک مطالعه حیوانی منتشر شده از مجله Hypertension Research نشان داد که ریحان بر متابولیسم چربی و پلاکت ها تأثیر دارد. در نتیجه ، مصرف آن می تواند به کنترل فشار خون کمک کند. مطالعه دیگر در مورد اثر گیاهان طبیعی در درمان فشار خون این اثر را به یکی از اجزای اساسی تخم شربتی ، اوژنول اختصاص می دهد. با مسدود کردن کانال های کلسیم کمک می کند.

سلامت استخوان را تقویت می کند

با داشتن طیف متنوعی از مواد معدنی در دانه های تخم شربتی ، از جمله آهن ، پتاسیم ، مس ، کلسیم ، منگنز و منیزیم ، خوردن منظم این دانه ها به بهبود تراکم مواد معدنی استخوان کمک می کند. این باعث کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شود و با افزایش سن احساس جوانی و قدرت می کند. یک مطالعه حیوانی که در BMC Complementary and Alternative Medicine منتشر شده نشان می دهد که عصاره های آبی جعفری ، ریحان و کاسنی از استخوان ها در برابر موش های صحرایی ناشی از گلوکوکورتیکوئید محافظت می کند.

از بیماری ها جلوگیری می کند

مطالعات متعدد خواص ضد میکروبی ، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی دانه های تخم شربتی را نشان می دهد. مقدار قابل توجهی ویتامین A و سایر آنتی اکسیدان ها در دانه های ریحان وجود دارد که می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن در اطراف بدن کمک کند. با این کار فشار بر سیستم ایمنی بدن شما کاهش می یابد و همچنین از بسیاری از عفونت های بیماری زا و بیماری های مختلف جلوگیری می شود.

جز فواید تخم شربتی ،مدیریت دیابت

مقاله ای که در مجله Biomedicine & Pharmacotherapy منتشر شده است ، تأثیر دانه های تخم شربتی در حیوانات را بررسی کرده است. به این نتیجه رسید که عصاره این دانه ها می توانند بر ضد موش های دیابتی اثر ضد دیابت داشته باشند. بر این اساس ، پیشنهاد می شود که از دانه های تخم شربتی می توان برای کمک به دیابت نوع ۲ و همچنین عوارض مرتبط مانند اختلال عملکرد کبد ، نفروپاتی دیابتی و سرکوب سیستم ایمنی استفاده کرد.

دانه های تخم شربتی خنک کننده بدن

در بسیاری از کشورهای آسیایی ، دانه های تخم شربتی به دلیل اثرات خنک کنندگی بدن بسیار مشهور هستند ، زیرا می توانند به حفظ دمای سرد نوشیدنی ها کمک کنند و اساساً معده را تسکین دهند. گرچه این یک مزیت مبهم و تا حدی اختیاری برای سلامتی است ، اما این دانه ها توسط افرادی که از تب و سایر بیماری های التهابی رنج می برند ، مصرف می شود ، جایی که این اثر خنک کننده بسیار برجسته به نظر می رسد.

استرس را برطرف می کند

اگر ذهن شما در حال دویدن است و سطح استرس شما همچنان بالا می رود ، یک لیوان آب پر از دانه های تخم شربتی ممکن است یک راه حل سریع و ساده برای اضطراب شما باشد. یک آزمایش ۳۰ روزه که بر روی خرگوش ها انجام شده ، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن ، اثرات ضد استرس تخم شربتی در هنگام مصرف منظم را نشان می دهد. مصرف منظم دانه های تخم شربتی می تواند به کاهش دوره های افسردگی ، تقویت روحیه و کاهش سطح هورمون های استرس در بدن کمک کند.

فواید تخم شربتی چیست؟

چشم را بهبود می بخشد

با توجه به مقدار قابل توجه ویتامین A ، دانه های تخم شربتی برای افرادی که دچار ضعف بینایی یا کسانی هستند که دارای استرس اکسیداتیو زیادی هستند ، توصیه می شود. ویتامین A به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در شبکیه چشم عمل می کند ، از پیشرفت آب مروارید جلوگیری کرده و ظهور تخریب ماکولا را کند می کند.

جز فواید تخم شربتی ،درد را تسکین می دهد

هنگامی که نوبت به مواردی مانند آرتروز ، نقرس ، سردرد و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می رسد ، شناخته شده است که دانه های تخم شربتی از شدت آن قسمت ها می کاهند و تسکین درد را به سرعت انجام می دهند. با جلوگیری از ترشح ترکیبات پیش التهابی و سیتوکین ها ، مواد فعال موجود در این دانه ها در بسیاری از شرایط شایع سلامتی نقش فعالی دارند. یک مطالعه منتشر شده در Journal of Bone Research and Reports نشان می دهد که بتا-کاریوفیلن (ترکیبی که در دانه های تخم شربتی وجود دارد) به دلیل خاصیت ضد التهابی بودن ، دارای فعالیت ضد آرتروز برجسته است.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۶ درمان خانگی برای از بین بردن جوش دردناک روی بینی” را نیز مطالعه بفرمایید.

کاربردهای آشپزی تخم شربتی

استفاده اصلی از دانه های تخم شربتی در بیشتر کشورهای آسیایی به عنوان ماده ای غلیظ کننده برای برخی از نوشیدنی ها است ، از آب میوه گرفته تا شیک های غذایی و اسموتی ها.
وقتی این دانه ها را در آب یا مایعات دیگری غرق می کنید ، ژلاتینی و نرم می شوند. این نه تنها نوشیدنی ها را غلیظ می کند بلکه باعث افزایش قابل توجه تغذیه آنها می شود.
دانه های تخم شربتی را می توان در شربت و میلک شیک نیز گنجانده و دارای طعم نسبتاً ملایمی هستند که با سایر طعم ها تداخل ندارند. همانطور که گفته شد ، آنها اصولاً در غذاها و نوشیدنی های شیرین گنجانده می شوند.

تهیه نوشیدنی هسته ریحان خود در خانه ساده است. نگران نباشید ، ۱/۲ فنجان دانه های تخم شربتی را به یک اسموتی میوه یا یک لیوان آب اضافه کنید تا غنی از مواد مغذی در روز تقویت شود.
ساده ترین راه مصرف این دانه ها افزودن ۱/۲ فنجان به یک لیوان آب کامل است. دانه ها تقریباً ۱۰ برابر حجم اصلی خود متورم می شوند و مقدار بیشتری از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی آنها آزاد می شود و این یک روش بسیار سالم برای مصرف دانه ها از خشک خوردن آنها است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.