تفاوت نیمکره راست و نیمکره چپ مغز به زبان ساده

عبارت “نیمکره چپ و راست” به نیمه آناتومیک یا نیمکره های مغز شما اشاره دارد. عموماً اعتقاد بر این است که نیمکره چپ و راست از متمایز هستند و جنبه های جداگانه ای از عملکردهای شناختی شما را کنترل می کنند و ویژگی های خاصی را دیکته می کنند. در این مطلب قصد داریم تفاوت های بین نیمکره راست با نیمکره چپ مغز را برای شما توضیح دهیم.

در حالی که این دو نیمکره حوزه های خاص خود را دارند، آنقدر که در ابتدا تصور می شد تأثیر زیادی بر شخصیت ها ندارند. شاید دیگر نتوانید خود را چپ مغز یا راست مغز بدانید، اما ویژگی های شخصیتی هنوز به طور منحصر به فردی بخشی از مغز شما هستند.

اگرچه افراد به طور منظم در دسته های چپ مغز یا راست مغز قرار نمی گیرند، تفاوت هایی در عملکرد نیمکره چپ و راست وجود دارد.

مغز چگونه کار می کند؟

مغز مانند مادربرد، ذخیره سازی، سیستم عامل و … است. تفاوت‌های ظریف کارکردهای آن را نمی‌توان در دوگانگی سیاه و سفید خلاصه کرد، به این ترتیب نیمکره چپ و راست مغز شکل گرفت.

مغز به دو نیمکره چپ و راست متقارن تقسیم می شود. هر نیمکره مسئول سمت مخالف بدن است، بنابراین مغز راست شما دست چپ شما را کنترل می کند. نیمکره راست نیز ورودی حسی را از سمت چپ شما دریافت می کند و بالعکس.

مغز به مناطقی به نام لوب تقسیم می شود. لوب های شما عملکردهای مغز شما را در مناطق خاصی جدا می کند.

لوب پیشانی (جلوی مغز) :

حرکات بدن، شخصیت، حل مسئله، تمرکز، برنامه ریزی، واکنش های عاطفی، حس بویایی، معنای کلمات و گفتار کلی شما را کنترل می کند.

لوب جداری شما (وسط بالایی مغز):

حس لامسه و فشار، حس چشایی و آگاهی بدنی شما را کنترل می کند.

لوب گیجگاهی (وسط مغز):

بر حس شنوایی، توانایی تشخیص دیگران، احساسات و حافظه بلندمدت نظارت دارد.

لوب اکسیپیتال (قسمت پشتی مغز):

حس بینایی مهم را کنترل می کند.

مخچه (قسمت پایینی پشت مغز):

کنترل حرکت ، تعادل و هماهنگی را کنترل می کند.

لوب لیمبیک (وسط مغز):

احساسات را کنترل می کند.

تفاوت های نیمکره چپ با نیمکره راست مغز

آیا تفاوتی بین دو طرف مغز وجود دارد، غیر از اینکه کدام سمت بدن را کنترل می کنند؟

دانشمندان نتیجه گرفتند که نیمکره چپ در زبان و ریتم بهتر عمل می کند، در حالی که نیمکره راست در احساسات و آهنگ بهتر عمل می کند. با این حال، این بدان معنا نیست که این دو نیمه کاملاً از هم جدا هستند.

مطالعه ای در دانشگاه پس از تجزیه و تحلیل داده های مغز ۱۰۱۱ جوان، ارزیابان به این نتیجه رسیدند که هر دو نیمه مغز به طور منظم استفاده می شود، نه یکی یا دیگری برای فعالیت خاصی.

هنوز هم درست است که زبان چپ گرا و احساسات راست گرا است. همچنین درست است که لوب های مغز وظایف خاصی دارند. اما هیچ مدرکی نشان نمی دهد که نیمکره چپ یا راست یک فرد قوی تر از نیمکره دیگر است.

 وقتی ورودی حسی را تجربه می کنید، آن را پردازش می کنید و اقدام می کنید، نورون های مغز شما با فعالیت روشن می شوند. همه این قطعات به بخش متفاوتی از مغز نیاز دارند، اما از آنجایی که آنها بخشی از یک شبکه عصبی هستند، مناطق خاصی از مغز اتصالات قوی تری نسبت به سایرین دارند.

یک دنیای پیچیده مساوی است با یک مغز پیچیده. میلیون‌ها محرکی که مغز ما در حال پردازش آنهاست نیمکره راست و چپ نیستند، بنابراین یک منطقه مشخص برای همه چیز وجود ندارد. مغز ما اغلب با استفاده از این مسیرهای عصبی، محرک‌ها را از ناحیه‌ای به ناحیه دیگر هدایت می‌کند.

در حالی که لوب گیجگاهی بر توانایی شما برای شنیدن موسیقی نظارت می کند، هنگامی که شما یک واکنش عاطفی به موسیقی دارید، ریتم های موسیقی را درونی می کنید و ملودی را دنبال می کنید، بخش های مختلفی از مغز کار می کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “فواید ورزش بر روی مغز چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

تفاوت در عملکرد نیمکره چپ و راست مغز

هیجانی

این مورد در حوزه نیمکره راست است ، هم در انسان و هم در پستانداران غیرانسان است و احساسات توسط قسمت راست مغز در دیگران بیان و تشخیص داده می شود.

زبان

نیمکره چپ در تولید گفتار منبع مورد اعتماد فعال تر از سمت راست است. در بیشتر افراد، دو ناحیه اصلی زبان، که به نام ناحیه بروکا و ناحیه ورنیکه شناخته می‌شوند، در نیمکره چپ یافت می‌شوند.

زبان اشاره

زبان های مبتنی بر بصری نیز در قلمرو نیمکره چپ مغز هستند. افرادی که ناشنوا هستند، هنگام تماشای زبان اشاره، فعالیت مغزی شبیه گفتار نشان می دهند.

دست غالب

افراد چپ دست و راست دست از نیمکره چپ و راست مغز به صورت متفاوت استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک فرد چپ دست از نیمکره راست خود برای کارهای دستی استفاده می کند و بالعکس.

برخی از نوزادان ترجیح می دهند انگشت شست چپ یا راست خود را از ۱۵ هفتگی بمکند.

دو نیمکره مغز نیز در مواردی که به آن توجه می کنند متفاوت هستند.

سمت چپ مغز بیشتر با توجه به دنیای درونی درگیر است. طرف راست بیشتر علاقه مند به توجه به دنیای بیرون است.

مطالعات اخیر تصویربرداری مغز هیچ تفاوتی بین مردان و زنان از نظر فعالیت نیمکره های مغز آنها نشان نداده است.

تفاوت نیمکره راست و نیمکره چپ

آیا تسلط بر نیمکره بین افراد متفاوت است؟

سمت مغزی که در هر فعالیتی استفاده می شود برای هر فرد یکسان نیست. سمتی از مغز که برای فعالیت های خاصی استفاده می شود ممکن است تحت تأثیر چپ دست یا راست دست بودن فرد قرار گیرد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که تا ۹۹ درصد از افراد راست دست مراکز زبان را در سمت چپ مغز دارند. اما حدود ۷۰ درصد از افراد چپ دست نیز همینطور هستند.

تسلط نیمکره از فردی به فرد دیگر و با فعالیت های مختلف متفاوت است. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا علم به طور کامل تمام عوامل مؤثر بر این موضوع را درک کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.