فواید باور نکردنی تربچه برای سلامتی

تربچه، سبزی ریشه ای کمی شیرین و آبدار است و جایگاه ویژه ای در قلب دوستداران سبزیجات دارد. تربچه که متعلق به خانواده Brassica است در اشکال، اندازه ها و رنگ های مختلفی وجود دارد که شامل سیاه، قرمز، بنفش و البته سفید می شود.فواید و خواص تربچه را میشناسید؟ آیا از فواید دارویی و سلامتی تربچه آگاه هستید؟ این مقاله مختصر و مفید را بخوانید مطمئنا نمیدانستید این سبزی نقلی قرمز چقدر خاصیت دارد.

۱۰۰ گرم تربچه مقادیر خوبی فولات، ریبوفلاوین، فیبر، ویتامین ها، مس، منگنز و منیزیم را برای بدن شما فراهم می کند. این ماده دارای عوامل سم زدایی مانند ایندول و فلاونوئیدهایی مانند بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین است. حتی حاوی کلسیم است، اگرچه به مقدار زیاد نیست. در زیر ارزش غذایی کامل ۱۰۰ گرم تربچه آورده شده است.

فواید تربچه برای سلامتی 

 ارزش روزانه

چربی کل ۰٫۱ گرم ۰٪
چربی اشباع شده ۰ گرم ۰%
چربی اشباع نشده ۰ گرم
چربی تک غیراشباع ۰ گرم
کلسترول ۰ میلی گرم ۰٪
سدیم ۳۹ میلی گرم ۱٪
پتاسیم ۲۳۳ میلی گرم ۶٪
کربوهیدرات کل ۳٫۴ گرم ۱٪
فیبر غذایی ۱٫۶ گرم ۶٪
قند ۱٫۹ گرم
پروتئین ۰٫۷ گرم ۱٪
ویتامین A 0% ویتامین C 24%
کلسیم ۲% آهن ۱%
ویتامین D 0٪ ویتامین B-6 5٪
ویتامین B-12 0٪ منیزیم ۲٪

فواید تربچه برای سلامتی

۱- تربچه منبع غنی ویتامین C است

تربچه منبع عالی ویتامین C است، ماده مغذی که رگ‌های خونی و بافت‌ها را بازسازی می‌کند و دندان‌ها و استخوان‌ها را قوی نگه می‌دارد. ویتامین C حتی ایمنی را بهبود می بخشد و در نتیجه از بدن در برابر تخریب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. یک وعده تربچه می تواند ۱۷٫۲ میلی گرم ویتامین C به شما بدهد که حدود ۲۹ درصد از مقدار توصیه شده روزانه است.

۲- فواید تربچه برای سیستم ادراری

سطوح بالای فیبر موجود در آن مدفوع را حجیم می کند و عبور آن را آسان می کند و در نتیجه سیستم را تمیز و کار می کند. تربچه به عنوان یک ادرارآور طبیعی می تواند سیستم ادراری و کلیه را تصفیه کند و التهاب را از بین ببرد. از آنجایی که این سبزی به طور طبیعی گرم است، حتی می تواند به احساس سوزش در هنگام ادرار پایان دهد. علاوه بر این، تربچه اکسیژن تازه ای را به خون می رساند و از آسیب قرمز خون جلوگیری می کند.

۳-تربچه یک درمان عالی برای بیلی روبین و زردی

بیلی روبین وضعیتی است که به پوست، چشم ها و غشاهای مخاطی، به ویژه در نوزادان، رنگ زرد می دهد. این یک نوع یرقان است که زمانی اتفاق می‌افتد که بیلی روبین سریع‌تر از کبد در صفرا رشد می‌کند و آن را از بدن عبور می‌دهد. تربچه، به خصوص ترب سیاه و برگ های آن سم زدایی بسیار خوبی دارند. حتی از دست دادن گلبول های قرمز را که در اثر یرقان ایجاد می شود، بررسی می کند. اما لطفا قبل از دادن تربچه به نوزاد با پزشک مشورت کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “موارد استفاده و فواید روغن درخت چای چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

۴- آرتروز را تسکین می دهد

ویتامین C موجود در تربچه به ساخت کلاژن، پروتئینی که غضروف بدن را می سازد، کمک می کند. مصرف منظم تربچه حتی از آسیب به غضروف ناشی از رادیکال های آزاد نیز جلوگیری می کند. این برای کسانی که مبتلا به آرتریت تشخیص داده شده است مفید است.

۵- در مدیریت وزن کمک می کند

همانطور که در بالا ذکر شد، منبع خوبی از فیبر است و شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد و در نتیجه از پرخوری جلوگیری می کند. حتی سرشار از آب و کالری کم است و برای هر کسی که سعی در کاهش وزن دارد گزینه بسیار خوبی است.

۶-سلامت قلب با تربچه

تربچه حاوی آنتوسیانین، نوعی فلاونوئید است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. آنتوسیانین برای متابولیت های در گردش لازم است، فرآیندی که از قلب در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. خواص ضد التهابی تربچه احتمال بیماری عروق محیطی و حتی نارسایی قلبی را کاهش می دهد.

۷- فواید تربچه برای سلامت پوست

مواد مغذی مانند روی، فسفر، ویتامین C و ویتامین‌های B کمپلکس موجود در آن می‌توانند بهبودی پوست را تسریع کنند. می تواند در درمان ترک خوردگی پوست و حتی اکیموز کمک کند. علاوه بر این، تربچه یک سبزی سرشار از آب است به طوری که رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می کند. و خاصیت ضد باکتریایی آن پوست ترک خورده را التیام می بخشد و از هر نوع عفونتی جلوگیری می کند.

تربچه برای مصرف بی خطر است، اما در صورت بروز هر نوع واکنش آلرژیک یا بثورات پوستی، فورا مصرف آن را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.

همچنین، خوردن مقدار زیادی از آن می تواند دستگاه گوارش را تحریک کند، به خصوص کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند. بنابراین اگر معده حساسی دارید از مصرف آن اجتناب کنید.

 فواید باور نکردنی تربچه برای سلامتی

نحوه نگهداری تربچه

قبل از قرار دادن این سبزی در یخچال، مطمئن شوید که آن را به درستی بشویید و سبزی ها را از روی آن جدا کنید. طول عمر آن را افزایش خواهد داد. حتی می توانید تربچه های ورقه شده را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید که کف آن یک حوله کاغذی است. حداقل یک هفته آن را تازه نگه می دارد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.