فاصله سنی مناسب بین بچه اول و دوم چند سال است؟

هنگامی که اولین فرزند خود را به دنیا می آورید، احتمالا بعد گذشت چند سال به فکر بچه بعدی می افتید. اگر تصمیم گرفته اید که فرزند دیگری می خواهید، ممکن است از خود بپرسید بهترین زمان برای داشتن فرزند دیگر چه زمانی است؟ آیا فاصله سنی مشخصی بین بچه ها وجود دارد؟به همان اندازه که والدین در مورد زمان داشتن فرزند دیگر فکر می کنند، واقعا بهترین زمان برای داشتن فرزند دیگر وجود ندارد. فوايد و معايبي هم براي فاصله نزديک بچه ها وجود دارد، همانطور که فوايد و معايب فاصله گرفتن بچه ها از هم بيشتر است. همه چیز به پویایی خاص خانواده شما و آنچه می توانید برای خانواده خود انجام دهید یا می خواهید بستگی دارد.

فاصله سنی بین فرزند اول و فرزند دوم

فاصله سنی بین فرزند اول و فرزند دوم

بیایید نگاهی به مزایا و معایب کودکانی که از هم فاصله دارند در مقابل کودکانی که فاصله بیشتری از هم دارند بیندازیم.

فاصله سنی ۱۲ تا ۱۸ ماهه بین بچه ها

به طور کلی، خواهر و برادرهایی که از نظر سنی نزدیک‌تر هستند، رقابت کمتری برای خواهر و برادر بودن از خود نشان می‌دهند و بچه‌ها به خوبی با هم بازی می‌کنند، که بسیاری از والدین آن را دوست دارند. دلیل این امر این است که فرزند اول هنوز خیلی کوچک است که حس هویت یا حسادت قوی داشته باشد. آنها با آغوش باز از یک همبازی استقبال می کنند.

دلیل دیگری که والدین زیر دو سال را بهترین زمان برای داشتن فرزند دیگر می دانند این است که تمام فداکاری ها و کارهایی را که برای تربیت فرزندان خردسال انجام می شود در یک دوره زمانی برای هر دو انجام میدهند . وقتی بچه‌ها به هم نزدیک می‌شوند، یکی از والدین ممکن است تصمیم بگیرد تا زمانی که آنها به مدرسه بروند با آنها در خانه بمانند. این می‌تواند در هزینه‌های مراقبت از کودک صرفه‌جویی کند و اگر والدین تصمیم بگیرند دوباره وارد نیروی کار شوند، مدت زمان کمتری از آن خارج می‌شوند و تبدیل شدن به والدین شاغل را آسان‌تر می‌کند.

معایب داشتن فرزندان نزدیک به هم، نیازهای شدید کودکان نوپا و نوزادان و عوارضی است که بر بدن مادر وارد می شود. وقتی دو فرزند خردسال دارید، دو ست پوشک دارید، دو بچه که ممکن است در طول شب نخوابند، دو بچه که ممکن است باهم بیمار شوند و …. همه چیز دو برابر می شود، اما بعد تمام می شود و تمام می شود.

علاوه بر این، تحمل عوارض فیزیکی روی بدن مادر ممکن است سخت باشد. بدن او به تازگی در حال بهبودی از زایمان قبلی است و ممکن است هنوز در حال شیردهی باشد. ممکن است مجبور شوید قبل از آمادگی فرزند اول خود را از شیر بگیرید.

فاصله سنی ۲ ساله

بسیاری از متخصصان زنان و زایمان توصیه می کنند که حداقل ۱۸ ماه قبل از باردار شدن به بهترین شکل برای سلامت نوزاد جدید صبر کنید. رقابت بین خواهر و برادر در این سال‌ها قوی‌ترین است و والدین اغلب با کودک نوپایی که در حال ایجاد حس هویت قوی است و دوست دارد از کلمه «نه» استفاده کند، دست و پنجه نرم می‌کنند.

از طرفی، فاصله سنی ۲ ساله با بزرگتر شدن بچه ها بسیار خوب عمل می کند. آنها از نظر سنی به قدری نزدیک هم هستند که از بودن در کنار یکدیگر و بازی با هم لذت ببرند، اما علایق و هویت جداگانه خود را نیز دارند.

۳ سال و بزرگتر

فاصله ۳ سال یا بیشتر شانس رقابت خواهر و برادر را بسیار کاهش می دهد. در این زمان کودک بزرگتر کاملا مستقل است. علاوه بر این، بدن مادر به طور کامل از چالش های بارداری و تولد فرزند اول بازیابی می شود. فاصله سنی بیشتر به والدین فرصت بیشتری برای حضور تک به تک با هر کودک می دهد و در صورت تمایل فرصتی را برای بازگشت به نیروی کار فراهم می کند. با این حال، زمانی که کودکان به این فاصله از یکدیگر فاصله دارند، ممکن است به خوبی با هم بازی نکنند، مخصوصاً در چند سال اول. شما همچنین از ابتدا با پوشک و تغذیه شبانه، آموزش توالت رفتن  و مواردی از این دست، درست زمانی که به نظر می رسد بالاخره همه اینها تمام شده اید، از ابتدا شروع می کنید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “افسردگی در نوجوانان از علائم تا درمان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

تصمیم گیری در مورد زمان داشتن فرزند دوم

همانطور که تصمیم گیری برای داشتن اولین فرزند شما یک تصمیم خصوصی و شخصی بود، تصمیم گیری در مورد زمان داشتن فرزند دیگر نیز یک تصمیم خصوصی و شخصی بود. در مورد احساسات و توانایی های خود صادق باشید و سوالات زیر را از خود بپرسید تا به تصمیم گیری شما کمک کند:

چه احساسی دارید؟ احساس هر دو والدین با یک فرزند چگونه است؟ آیا از نظر جسمی و روحی قادر به مراقبت مجدد از نوزاد هستید؟

فرزند دوم چگونه بر امور مالی شما تأثیر خواهد گذاشت؟ آیا توانایی مالی داشتن یک فرزند دیگر را دارید؟ اگر به مهد کودک نیاز دارید، آیا می توانید هزینه دو فرزند را بپردازید؟

سن شما چند است؟

گاهی اوقات، سن حکم می‌کند که زودتر از آنچه که دوست داریم بچه دار شویم. اگر مادر بیش از ۳۵ سال سن داشته باشد، باروری او در حال کاهش است و پنجره برای داشتن فرزند دیگر به سرعت بسته می شود. اگر در دهه ۲۰ یا اوایل ۳۰ سالگی خود هستید، زمان بیشتری دارید تا فرزندان خود را بدون نگرانی بیش از حد در مورد مشکلات باروری دور کنید.

آیا شما و شریک زندگی تان موافق هستید؟ آیا همسر یا شریک زندگی شما فرزند دیگری می خواهد؟ بسیار مهم است که در یک صفحه باشید. هر دوی شما باید آماده و پذیرای کودک دیگری باشید.

فاصله سنی بین بچه ها

چه نقاط عطفی برای فرزند بزرگتر شما در راه است؟ آیا قرار است درگیر آموزش های کوچک باشید، فرزندتان را به پیش دبستانی یا دبستان بفرستید یا منتظر تغییرات بزرگ دیگری در زندگی باشید (شاید یک جابجایی یا شغل جدید؟). در نظر بگیرید که یک نوزاد جدید چه تاثیری بر شما و همچنین فرزند اولتان خواهد داشت.

آیا زمانی خواهید داشت که به هر دوی آنها و خودتان توجه کنید؟

همانطور که می بینید عوامل زیادی در هنگام برنامه ریزی برای داشتن فرزند دیگر و فاصله سنی بچه ها نقش دارند. بهترین زمان برای شما ممکن است بهترین زمان برای خواهر یا دوست یا همسایه شما نباشد. به خاطر داشته باشید که وضعیت خانواده شما چگونه است و اوضاع در حال حاضر چگونه پیش می رود، سپس از آن به عنوان راهنمای برنامه ریزی بارداری بعدی خود استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.