افسردگی در نوجوانان از علائم تا درمان

سالهای نوجوانی می تواند بسیار دشوار باشد و هرازگاهی احساس غمگین یا تحریک پذیر بودن کاملاً طبیعی است. اما اگر این احساسات از بین نرود یا آنقدر شدید شود که به شدت ناامید و درمانده شوید ، ممکن است از افسردگی رنج ببرید.افسردگی  در نوجوانی یک اختلال خلقی جدی و ناتوان کننده است که می تواند نحوه تفکر ، احساس و عملکرد شما را در زندگی روزمره تغییر دهد و باعث ایجاد مشکلاتی در خانه ، مدرسه و زندگی اجتماعی شما شود.

وقتی افسرده هستید ، ممکن است ناامید و منزوی باشید و به نظر می رسد که هیچ کس نمی فهمد. اما افسردگی در نوجوانان بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید.

افزایش فشارهای تحصیلی ، چالش های اجتماعی و تغییرات هورمونی در سال های نوجوانی به این معنی است که از هر پنج نفر ما یکی در نوجوانی دچار افسردگی هستیم. شما تنها نیستید و افسردگی شما نشانه ضعف یا نقص شخصیت نیست.

حتی اگر احساس شود که ابر سیاه افسردگی هرگز برطرف نخواهد شد ، اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای مقابله با علائم ، بازیابی تعادل و احساس دوباره مثبت ، پرانرژی و امیدوار بودن بیشتر به خود کمک کنید.

 افسردگی در نوجوانان

علائم و نشانه های افسردگی در نوجوانی

بیان دقیق احساس افسردگی ممکن است دشوار باشد ، برای برخی از نوجوانان ، افسردگی با احساس خونسردی و ناامیدی مشخص می شود. برای دیگران ، این یک عصبانیت یا تحریک مداوم ، یا به سادگی یک احساس طاقت فرسای “پوچی” است. با این وجود افسردگی بر شما تأثیر می گذارد ، علائم متداولی وجود دارد که ممکن است تجربه کنید:

شما دائماً تحریک پذیر ، غمگین یا عصبانی هستید.
دیگر هیچ چیز سرگرم کننده ای به نظر نمی رسد – حتی فعالیت هایی که قبلاً دوست داشتید – و این مهم نیست که خودتان را مجبور به انجام آنها کنید.
شما نسبت به خود احساس بدی دارید – بی ارزش ، گناه ، یا به نوعی فقط “اشتباه”.
شما زیاد می خوابید یا خواب کافی ندارید.
شما گرایش به استفاده از مواد مخدر پیدا کرده اید.
شما سردردهای مکرر ، غیر قابل توضیح یا سایر دردها یا مشکلات جسمی دارید.
هر چیزی باعث گریه شما می شود.
شما بسیار حساس به انتقاد هستید.
افزایش یا کاهش بی اندازه وزن را تجربه میکنید.
شما در تمرکز ، درست فکر کردن یا به خاطر سپردن چیزها مشکل دارید.
احساس ناتوانی و ناامیدی می کنید.
شما به طور مداوم به مرگ یا خودکشی فکر میکنید.

علت افسردگی در نوجوانی چیست؟

علیرغم آنچه ممکن است به شما گفته شود ، افسردگی به سادگی ناشی از عدم تعادل شیمیایی در مغز نیست که با دارو بهبود می یابد. بلکه افسردگی ناشی از ترکیبی از عوامل بیولوژیکی ، روانشناختی و اجتماعی است. از آنجا که سالهای نوجوانی می تواند دوران آشفتگی و عدم اطمینان زیادی باشد ، شما احتمالاً با فشارهای زیادی روبرو هستید که می تواند در علائم افسردگی شما نقش داشته باشد. این موارد می تواند از تغییرات هورمونی گرفته تا مشکلات در خانه یا مدرسه یا سوالاتی درمورد اینکه کی هستید و در چه مکانی مناسب هستید.

در دوران نوجوانی ، اگر سابقه خانوادگی افسردگی داشته باشید یا آسیب های اولیه کودکی مانند از دست دادن والدین یا سو استفاده جسمی یا عاطفی را تجربه کرده باشید ، بیشتر دچار افسردگی می شوید.

عوامل خطر برای ایجاد افسردگی نوجوانان

بیماری جدی ، درد مزمن یا ناتوانی جسمی.
داشتن سایر شرایط بهداشت روانی ، مانند اضطراب ، اختلال خوردن ، اختلال یادگیری یا ADHD.
مصرف الکل یا مواد مخدر.
مشکلات تحصیلی یا خانوادگی.
ضربه روحی ناشی از خشونت یا سو استفاده.
تجربه های پراسترس زندگی ، مانند طلاق والدین یا مرگ یکی از عزیزان.
تنهایی و عدم حمایت اجتماعی.
صرف وقت زیاد در شبکه های اجتماعی.

علت افسردگی در نوجوانی

درمان افسردگی در دوران نوجوانی

 نکته ۱: با بزرگسالی که به او اعتماد دارید صحبت کنید

به نظر می رسد به هیچ وجه والدین شما نمی توانند کمک کنند ، خصوصاً اگر همیشه شما را ناراحت می کنند یا از رفتار شما عصبانی هستند. واقعیت این است ، والدین از دیدن بچه های خود نسبت به آنها آزار می بینند. آنها ممکن است احساس ناامیدی کنند زیرا نمی فهمند با شما چه می گذرد یا می دانند چگونه به آنها کمک کنند.

اگر به هر دلیلی والدین شما نمیتوانند به شما کمک کنند ، یا اگر مشکلاتی از خود با خود دارند که مراقبت از شما را برای آنها دشوار می کند ، فرد بالغ دیگری را پیدا کنید که به او اعتماد دارید (مانند یکی از اقوام ، معلم ، مشاور یا مربی). این فرد یا می تواند به شما کمک کند تا به والدین خود نزدیک شوید ، یا شما را به سمت پشتیبانی مورد نیاز هدایت کنید.

نکته ۲: سعی کنید خود را منزوی نکنید – این افسردگی را بدتر می کند

افسردگی باعث می شود که بسیاری از ما منزوی شویم . اما منزوی کردن فقط افسردگی را بدتر می کند. بنابراین حتی اگر این آخرین کاری است که می خواهید انجام دهید ، سعی کنید خود را مجبور کنید که اجتماعی بمانید. همانطور که وارد دنیا می شوید و با دیگران ارتباط برقرار می کنید ، احتمالاً احساس بهتر خواهید کرد.

وقت خود را با دوستانی بگذرانید که باعث می شوند احساس خوبی داشته باشید – خصوصاً کسانی که فعال ، خوش فکر و با درک هستند. از معاشرت با کسانی که  مواد مخدر یا الکل مصرف می کنند ، شما را دچار مشکل می کنند یا احساس قضاوت یا عدم امنیت می کنید ، خودداری کنید.

درگیر فعالیتهایی شوید که از آنها لذت می برید . درگیر شدن در فعالیت های فوق برنامه وقتی افسرده هستید امری ترسناک به نظر می رسد ، اما در صورت انجام این کار احساس بهتری خواهید داشت. چیزی را که در گذشته از آن لذت برده اید انتخاب کنید ، چه این یک کلاس ورزشی ، هنری  یا موسیقی باشد یا یک باشگاه بعد از مدرسه. ممکن است در ابتدا احساس انگیزه نکنید ، اما با شروع دوباره شرکت ، روحیه و اشتیاق شما بالا می رود.

داوطلب انجام کارهایی برای دیگران، تقویت کننده شادی است. داوطلب شدن برای هدفی که به آن اعتقاد دارید می تواند به شما کمک کند با دیگران و دنیا ارتباط برقرار کنید و از دانستن اینکه ایجاد تغییر می کنید رضایت خاطر شما را فراهم می کند.

استفاده از شبکه های اجتماعی خود را کاهش دهید. اگرچه ممکن است به نظر برسد که از دست دادن خود در اینترنت ، علائم افسردگی را به طور موقت کاهش می دهد ، اما در واقع می تواند احساس بدتری در شما ایجاد کند. به عنوان مثال ، مقایسه نامطلوب خود با همسالان خود در شبکه های اجتماعی ، فقط احساس افسردگی و انزوا را تقویت می کند.

 افسردگی در نوجوانی

نکته ۳: عادت های سالم را بپذیرید

انتخاب شیوه زندگی سالم می تواند برای روحیه شما معجزه کند. ثابت شده است که مواردی مانند درست غذا خوردن ، ورزش منظم و خواب کافی ، تفاوت چشمگیری در افسردگی ایجاد می کند.

در مورد آنچه می خورید باهوش باشید. یک رژیم غذایی ناسالم می تواند احساس کندی و خستگی در شما ایجاد کند ، که علائم افسردگی را بدتر می کند. غذای ناخواسته ، کربوهیدرات تصفیه شده و میان وعده های شیرین بدترین مقصر هستند! ممکن است سریعاً به شما تقویت کنند اما در طولانی مدت احساس بدتری به شما می دهند. اطمینان حاصل کنید که ذهن خود را با مقدار زیادی میوه ، سبزیجات و غلات کامل تغذیه می کنید.

از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید. ممکن است وسوسه شوید که نوشیدنی یا مواد مخدر استفاده کنید تا از احساسات خود فرار کنید ، حتی اگر فقط برای مدت کوتاهی باشد. مصرف الکل و مواد مخدر همچنین می تواند احساسات خودکشی را افزایش دهد. اگر به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارید ، به دنبال کمک باشید.

هر شب هشت ساعت بخوابید. احساس افسردگی در نوجوانی به طور معمول خواب شما را مختل می کند. کم یا زیاد بخوابید ، روحیه شما آسیب می بیند. اما می توانید با اتخاذ عادت های خواب سالم ، برنامه خواب بهتری داشته باشید.

نکته ۴: استرس و اضطراب را کنترل کنید

برای بسیاری از نوجوانان ، استرس و اضطراب می توانند همزمان با افسردگی همراه شوند. استرس ، تردید یا ترس بی وقفه می تواند انرژی عاطفی شما را کاهش دهد ، بر سلامت جسمی شما تأثیر بگذارد ، سطح اضطراب شما را به اوج برساند و افسردگی را تحریک یا تشدید کند.

اگر از اختلال اضطرابی رنج می برید ، می تواند به روش های مختلفی خود را نشان دهد. شاید حملات اضطرابی شدیدی را تحمل کنید که بدون هشدار هشدار می دهند ، از فکر در کلاس سخنرانی وحشت می کنند ، افکار غیرقابل کنترل ، نفوذی را تجربه می کنند یا نگرانی دائمی دارند از آنجا که اضطراب افسردگی را بدتر می کند (و بالعکس) ، کمک به هر دو بیماری مهم است.

نکاتی برای کنترل استرس در نوجوانی

مدیریت استرس در زندگی شما با شناسایی منابع آن استرس شروع می شود:

اگر امتحانات یا کلاسها طاقت فرسا به نظر می رسند ، برای مثال ، با یک معلم یا مشاور مدرسه صحبت کنید ، یا روشهایی برای بهبود نحوه مدیریت وقت خود پیدا کنید.

اگر نگران سلامتی هستید ، احساس می کنید نمی توانید با والدین خود صحبت کنید در یک کلینیک به دنبال مراقبت های پزشکی باشید یا به پزشک مراجعه کنید. یک متخصص بهداشت می تواند شما را به سمت درمان مناسب راهنمایی کند.

اگر می خواهید در روابط ، دوستی یا مشکلات خانوادگی جا بیفتید یا با آنها دست و پنجه نرم می کنید ، مشکلات خود را با مشاور مدرسه یا یک درمانگر حرفه ای در میان بگذارید. ورزش ، مراقبه ، شل شدن عضلات و تمرینات تنفسی از دیگر روش های خوب برای کنار آمدن با استرس است.

اگر افکار منفی و نگرانی های مزمن شما در بروز استرس روزمره شما نقش دارد ، می توانید برای ترک این عادت و دوباره کنترل ذهن نگران کننده خود گام بردارید.

چگونه به یک دوست نوجوان افسرده کمک کنیم؟

اگر با دوستی نوجوان هستید که به نظر ناراحت یا آشفته است ، ممکن است به افسردگی شک کنید. اما از کجا می دانید که این فقط یک مرحله گذرنده یا روحیه بد نیست؟ به دنبال علائم هشدار دهنده معمول افسردگی نوجوانان باشید:

دوست شما نمی خواهد کارهایی را انجام دهد که قبلا دوست داشتید انجام دهید.
دوست شما شروع به استفاده از الکل یا مواد مخدر یا معاشرت با افراد بد می کند.
دوست شما از رفتن به کلاسها و فعالیتهای بعد از مدرسه منصرف می شود.
دوست شما در مورد بد ، زشت ، احمق یا بی ارزش بودن صحبت می کند.
دوست شما شروع به صحبت در مورد مرگ یا خودکشی می کند.

درمان افسردگی در دوران نوجوانی 

دوست خود را وادار کنید تا با شما صحبت کند:

شروع یک مکالمه در مورد افسردگی می تواند دلهره آور باشد ، اما شما می توانید یک چیز ساده بگویید: «به نظر می رسد که چند وقتی است روحیه ات شاد نیست . من واقعاً می خواهم به شما کمک کنم آیا می توانم کاری انجام دهم؟”

نیازی به پاسخ دادن ندارید:

دوست شما فقط به کسی احتیاج دارد که گوش کند و از او حمایت کند. با گوش دادن و پاسخ دادن به روشی غیرقضاوتی و اطمینان بخش ، شما به یک روش اساسی کمک می کنید.

دوست خود را برای دریافت راهنمایی تشویق کنید:

از دوست افسرده خود بخواهید با پدر یا مادر ، معلم یا مشاور صحبت کند. ممکن است ترسناک باشد که دوست شما به یک مقام معتبر اعتراف کند که آنها مشکلی دارند. داشتن شما در آنجا ممکن است کمک کند ، بنابراین پیشنهاد دهید که برای پشتیبانی همراه شوید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “با این روش ها آرامش را در خانه تان بیشتر کنید” را نیز مطالعه بفرمایید.      

در روزهای سخت با دوست خود همراه باشید:

افسردگی می تواند افراد را وادار به انجام و گفتن مواردی کند که مضر یا عجیب هستند. اما دوست شما دوران بسیار سختی را پشت سر می گذارد ، بنابراین سعی کنید آن را شخصی نگیرید. هنگامی که دوست شما کمک گرفت ، آنها دوباره به شخصی که می شناسید و دوستش دارید برمی گردند. در این بین ، مطمئن شوید که دوستان یا خانواده دیگری نیز هستند که از شما مراقبت می کنند. احساسات شما مهم هستند و باید به آنها احترام بگذارید.

اگر دوست شما تمایل به خودکشی دارد با او صحبت کنید:

اگر دوست شما شوخی می کند یا در مورد خودکشی صحبت می کند ، هدف ندارد بلافاصله به یک بزرگسال مورد اعتماد بگویید. تنها مسئولیت شما در این مرحله دریافت کمک به دوست خود ، و دریافت سریع آن است. حتی اگر قول داده اید که چیزی نگویید ، دوست شما به کمک شما نیاز دارد. داشتن دوستی که به طور موقت از شما عصبانی باشد بهتر از دوستی است که دیگر زنده نباشد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.