عوامل ایجاد کننده افسردگی چیست؟

افسردگی یک مسئله پیچیده و گسترده است که به اشکال مختلف بروز می کند. یافتن علت اصلی افسردگی معمولاً غیرممکن است ، اما عوامل مختلفی می توانند در بروز آن موثر باشند.عوامل ایجاد کننده افسردگی در زیر با هم میخولنیم.

علل و عوامل ایجاد کننده افسردگی

افسردگی معمولا به دلیل ترکیبی از حوادث اخیر و گذشته و سایر عوامل شخصی افزایش می یابد.

برخی از مهمترین عوامل موثر در بروز افسردگی عبارتند از:

۱-ضربه روحی شدید

ناراحتی شدید روانی ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض حوادث ناراحت کننده (تصادف ، حمله یا بلایای طبیعی) رخ دهد.

حوادث طولانی مدت مانند سو استفاده عاطفی ، جنسی یا جسمی در دوران کودکی ، زندگی در یک محیط ناامن و سایر شرایط استرس زا نیز می تواند منجر به ضربه روحی و در نهایت افسردگی شود.

۲- ژنتیک

افسردگی می تواند در خانواده ها ایجاد شود ، که نشان دهنده یک مولفه ژنتیکی برای این اختلال خلقی است.

ژن هایی که مظنون به ارتباط با افسردگی هستند نقش های مختلفی در مغز دارند ، از جمله سنتز ، فعالیت و انتقال انتقال دهنده های عصبی. اینها مواد شیمیایی هستند که سیگنالها را بین سلولهای عصبی منتقل می کنند.

عوامل ایجاد کننده افسردگی چیست؟

۳-شرایط زندگی

حوادث مختلف زندگی ، مانند مرگ یکی از عزیزان ،دوستان و آشنایان ، می تواند منجر به اندوه شدید شود که گاهی اوقات به افسردگی تبدیل می شود. علاوه بر این ، جدایی ، طلاق یا ازدواج دوم والدین نیز می تواند افسردگی را در کودکان تحریک کند.

توانایی فرد در کنار آمدن با یک موقعیت ، تفکر مثبت و پذیرش حمایت از دیگران تعیین می کند که آیا چنین شرایط زندگی می تواند باعث افسردگی شود.

ادامه مطلب عوامل ایجاد کننده افسردگی:

۴- مصرف مواد و الکل

برخی از افراد برای بالا بردن روحیه ، مقابله با استرس یا احساسات و تسکین علائم افسردگی تشخیص داده نشده ، به مصرف مواد مخدر و الکل متوسل می شوند.

الکل به عنوان یک عامل تاثیر گذار بر روی سیستم عصبی مرکزی عمل می کند و می تواند علائم افسردگی را تحریک کند. مصرف دارو همچنین دارای عوارض جانبی بالقوه مخربی است که در طولانی مدت علائم افسردگی را تشدید می کند.حدود یک سوم افراد افسرده از الکل یا مواد مخدر استفاده می کنند.

۵- پیری

افزایش سن می تواند افسردگی ایجاد کند.
با افزایش سن ، حجم مغز کاهش می یابد ، که ممکن است بر مسیر انتقال دهنده عصبی و سطح هورمون ها تأثیر بگذارد. این می تواند بر خلق و خوی فرد تأثیر بگذارد و منجر به افسردگی شود.

پیشنهاد می کنیم مقالهاین گفته ها درباره پیری افسانه و اشتباه استرا نیز مطالعه بفرمایید.

۶- هورمون ها

زنان ممکن است به دلیل تغییر در سطح هورمون های پروژسترون و استروژن دچار اختلالات افسردگی شوند.

این اختلالات افسردگی معمولاً در دوران بارداری ، یائسگی ، چرخه قاعدگی ، و پس از زایمان رخ می دهد. علاوه بر این ، عدم تعادل هورمونی می تواند باعث سقط جنین شود ، که می تواند افسردگی را در برخی از زنان تحریک کند.

۷- شبکه های اجتماعی عامل دیگر افسردگی

با ظهور شبکه های اجتماعی ، ارتباط بزرگسالان و نوجوانان به صورت الکترونیکی و نه ملاقات حضوری ، به طور معمول برای بزرگسالان و نوجوانان معمول شده است.

حدس زده می شود که ارتباطات ایجاد شده در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی از نظر احساسی راضی کننده نیستند و اغلب منجر به احساس انزوا و پوچی می شوند.مطالعات تحقیقاتی ارتباط بین استفاده از شبکه های اجتماعی و افزایش موارد افسردگی را نشان داده است.

عوامل ایجاد کننده افسردگی

ادامه مطلب عوامل ایجاد کننده افسردگی:

۸-استرس

استرس شدید و طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به اضطراب یا افسردگی را افزایش دهد.

پیشنهاد می کنیم مقاله ۲۰ نکته آسان برای کاهش استرسرا نیز مطالعه بفرمایید.

۹-شرایط پزشکی

مشکلات سلامتی مانند درد مزمن ، اضطراب ، اختلالات خواب و اختلال بیش فعالی با کمبود توجه می تواند از عوامل موثر در افسردگی در برخی افراد باشد. برخی از داروها همچنین می توانند افسردگی را به عنوان یک عارضه جانبی ناسازگار تحریک کنند.

عوامل خطر که می تواند شما را مستعد افسردگی کند

برخی از افراد به دلیل برخی عوامل ارثی ، عوامل بیولوژیکی یا نوع شخصیت شان، بیشتر از دیگران مستعد افسردگی هستند.

این بدان معنا نیست که افراد پرخطر قطعاً دچار افسردگی می شوند ، اما آنها معمولاً کنار آمدن با بحران و حوادث آسیب زا مشکل دارند. آنها به اندازه کافی قوی نیستند تا با مشکلات سخت زندگی کنار بیایند و بنابراین به راحتی در معرض افسردگی قرار می گیرند.

بیوشیمی: تغییرات در مواد شیمیایی مغز می تواند علائم افسردگی را ایجاد کند.

ژنتیک: اگر در خانواده شما وجود داشته باشد ، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی هستید. به عنوان مثال ، اگر یک دوقلوی همسان دچار افسردگی باشد ، دوقلوی دیگر ۷۰٪ احتمال دارد که به افسردگی نیز مبتلا شود.

شخصیت: اعتماد به نفس پایین ، افکار منفی مداوم یا استرس مداوم می تواند شما را مستعد ابتلا به افسردگی کند.

عوامل محیطی: سو استفاده ، خشونت یا فقر می تواند افراد را بیشتر در معرض افسردگی قرار دهد.

حرف آخر درباره عوامل ایجاد کننده افسردگی:

بهداشت روانی یکی از مهمترین جنبه های بهزیستی عمومی است که اغلب مورد غفلت قرار گرفته است. افراد به دلیل احساس نابجا خجالت یا شرم ، از بحث در مورد افسردگی طفره می روند ، که این مسئله بیشتر باعث پیشرفت بیماری افسردگی میشود.

با این حال ، شیوع گسترده این شرایط در سراسر جهان مردم را مجبور کرده است که اهمیت آن را بپذیرند و گفتمان پیرامون آن را عادی کنند.

افسردگی ممکن است افراد مختلف را تحت تأثیر متفاوتی قرار دهد. به همین ترتیب ، افراد مختلف ممکن است سازوکارهای مختلفی برای مقابله با افسردگی داشته باشند. اما هرکسی که این سختی سخت را پشت سر می گذارد ، به طور مداوم به حمایت نیاز دارد ، که می تواند از دارو گرفته تا داشتن مشاور شخصی برای بیان احساسات .

شما نمی توانید از ابتلا به افسردگی پیشگیری کنید زیرا به طرز نامحسوس به شما سر می زند ، اما می توانید با علائم و نشانه های آن آشنا شوید تا در صورت بروز به موقع بتوانید ان را درمان کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.