علت و درمان خانگی برای جوش چانه

جوش های روی چانه به دلیل پوست چرب، نوسانات هورمونی، رژیم غذایی، استرس، ژنتیک، برخی داروها و استفاده از برخی محصولات مراقبت از پوست و مو ایجاد می شوند. جوش های روی چانه بسیار رایج است، به خصوص برای افرادی که آکنه هورمونی یا بزرگسالان دارند. اگرچه خطرناک نیستند، اما می توانند ناخوشایند باشند.

جوش ها ، لکه های کوچک و برجسته روی پوست هستند. آنها زمانی رخ می دهند که فولیکول های مو و غدد چربی  با پوست مرده و باکتری مسدود می شوند.همچنین جوش ها نوعی لک هستند که در آکنه ولگاریس یا آکنه معمولی ظاهر می شوند. آکنه معمولا در دوران بلوغ شروع می شود، اما می تواند تا ۳۰، ۴۰ یا حتی ۵۰ سالگی ادامه یابد.

علائم و نشانه های جوش روی چانه

انواع مختلفی از آکنه وجود دارد که هر کدام کمی متفاوت با دیگری به نظر می رسند. علاوه بر جوش، لک های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است نشان دهنده آکنه خفیف یا شدید باشد.

جوش های سر سفید و سر سیاه در چانه

اینها منافذ مسدود شده هستند و خفیف ترین اشکال آکنه هستند. هنگامی که منافذ مسدود می شود، می تواند بسته شود یا باز بماند. اگر بسته شود، یک برآمدگی کوچک سفید یا گوشتی می بینید که به آن جوس سر سفید می گویند. اگر باز بماند مانند یک نقطه تاریک به نظر می رسد و به آن جوش سر سیاه می گویند. دانه های سر سفید و سر سیاه معمولا خود به خود از بین می روند اما می توانند به جوش تبدیل شوند.

پاپول ها

پاپول ها جوش های اولیه هستند. آنها زمانی اتفاق می‌افتند که کثیفی ها به جای باقی ماندن در سطح، به عمق پوست فشار می‌آورند. آنها برآمدگی های کوچک و قرمز رنگی هستند که در لمس سخت به نظر می رسد.

پوسچول

پوسچول ها بسیار شبیه پاپول ها هستند اما حاوی چرک زرد رنگ هستند. در نتیجه مرکز پوسچول قرمز اغلب سفید یا زرد می شود.

ندول ها و کیست های آکنه

اینها اغلب جوش های دردناکی هستند که به عمق پوست نفوذ می کنند و می توانند باعث ایجاد اسکار شوند. اگر به این شکل از آکنه مبتلا هستید، باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

علت جوش زدن روی چانه چیست؟

علت جوش زدن روی چانه چیست؟

هم نوجوانان و هم بزرگسالان ممکن است روی چانه خود جوش داشته باشند. آکنه نوجوانان اغلب در “منطقه T” ظاهر می شود که شامل چانه و همچنین بینی و پیشانی می شود. آکنه بزرگسالان اغلب از نوسانات هورمونی ناشی می شود و در امتداد خط فک ظاهر می شود. زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان در معرض ابتلا به آکنه بزرگسالان هستند.

دلایل ایجاد جوش در چانه عبارتند از:

پوست چرب
نوسانات هورمونی
اختلالات هورمونی، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
عادات غذایی
ژنتیک
داروهای خاص
محصولات نامرغوب مراقبت از مو و پوست
تجهیزات ورزشی و ماسک های صورت می توانند در ایجاد آکنه موثر باشند و باید به طور مرتب شسته شوند. آرایش و پارچه های درشت نیز می توانند آکنه شما را بدتر کنند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “راههای طبیعی برای بهبود میل جنسی در زنان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

چه زمانی برای جوش های روی چانه به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نگران جوش های مکرر هستید، می توانید با پزشک عمومی یا متخصص پوست خود مشورت کنید. آنها می توانند دارو تجویز کنند یا راه حل های جایگزین پیشنهاد کنند.

افراد مبتلا به آکنه کیستیک باید به پزشک خود مراجعه کنند زیرا این اختلال به اکثر محلول های موضعی پاسخ نمی دهد و در صورت عدم درمان می تواند باعث ایجاد اسکار شود.

پزشک شما باید بتواند اکثر آکنه ها را با یک معاینه اولیه تشخیص دهد و جوش ها را از سایر برجستگی هایی که روی پوست ظاهر می شوند متمایز کند.پزشک شما ممکن است در مورد الگوهای آکنه و سابقه پزشکی عمومی سوالاتی بپرسد تا بفهمد چه چیزی باعث ایجاد جوش می شود.

درمان جوش های روی چانه

بسته به شدت آن، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای پیشگیری و درمان جوش ها و سایر جوش ها انجام دهید.

صورتت را بشوی

درمان آکنه با پوست تمیز شروع می شود. صورت خود را دو بار در روز با یک پاک کننده ملایم بشویید. از محصولات خشن استفاده نکنید یا خیلی سفت مالش ندهید زیرا ممکن است پوست شما را تحریک کرده و آکنه را بدتر کند. همچنین باید از برداشتن یا ترکیدن جوش ها که اغلب آنها را بدتر می کند، خودداری کنید.

لبنیات و شکر را کاهش دهید

افرادی که به طور منظم نوشابه و سایر محصولات قندی مصرف می کنند نسبت به افرادی که مصرف نمی کنند کمی بیشتر در معرض آکنه هستند. همین امر در مورد افرادی که لبنیات زیادی مصرف می کنند نیز صادق است.

از محصولات مناسب استفاده کنید

اگر آکنه دارید، از آرایش روغنی، محصولات مراقبت از پوست و مراقبت از مو خودداری کنید. از محصولات دارای برچسبی استفاده کنید که حاوی یکی از عبارات زیر باشد:

غیر کومدوژنیک
بر پایه آب
بدون روغن، بدون چربی
غیر آکنه زا
منافذ را مسدود نخواهد کرد

درمان خانگی برای جوش های چانه

هیچ قرص جادویی برای از بین رفتن یه شبه جوش وجود ندارد، اما درمان های خانگی برای جوش های چانه وجود دارد که میتوانید استفاده کنید.

آلوئه ورا:

آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. به سادگی یک برگ آلوئه ورا را از گیاه جدا کرده و در طول روز روی نقاط آکنه بمالید. آن را شب ها قبل از خواب نیز بمالید.

روغن درخت چای رفع کننده جوش چانه:

روغن درخت چای یک درمان شناخته شده برای جوش است. برای استفاده، ابتدا باید روغن درخت چای را با روغن حامل دیگر رقیق کنید. از یک تکه پنبه برای خیس کردن فرمول استفاده کنید و مایع را روی نواحی مشکل بمالید.

شوینده یا ژل صورت با بنزوئیل پراکسید:

اینها بدون نسخه در دسترس هستند و نتایج خوبی در کاهش آکنه دارند. استفاده از لکه بر روی آکنه در شب توصیه می شود.

چای سبز:

برای تهیه محلول چای سبز، ۱/۲ فنجان آب را بجوشانید. از روی حرارت بردارید و یک چای کیسه ای چای سبز به آن اضافه کنید. اجازه دهید برگ ها به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. کیسه چای را با احتیاط خارج کنید، فشار دهید و بازیافت کنید. بگذارید چای غلیظ خنک شود و می توان آن را تا ۳ روز در بسته و در یخچال نگهداری کرد. برای استفاده، یک تکه پنبه را با چای خیس کنید و آن را روی صورت خود بمالید. التهاب را کاهش می دهد و ضد باکتری است.

برگ ریحان تازه:

یک برگ ریحان تازه را انتخاب کنید و با انگشتان آن را له کنید. برگ له شده را روی جوش بمالید تا آب آن روی پوست شما را بپوشاند. این کار را در طول روز و شب قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید. ریحان ضد التهاب است و خاصیت ضد باکتریایی دارد.

ژل اسید سالیسیلیک:

ژل اسید سالیسیلیک بدون نسخه اگر در طول شب استفاده شود ممکن است به کاهش لکه‌های جوش سرگردان کمک کند. برای استفاده گسترده روی صورت توصیه نمی شود.

درمان جوش چانه با آب لیموی تازه:

ویتامین C موجود در آب لیمو به خشک شدن جوش ها کمک می کند. آب لیموی تازه را در طول روز و قبل از رفتن به رختخواب در طول روز روی جوش ها یا جوش ها بمالید.

بهترین درمان خانگی برای جوش های چانه

گذاشتن یخ:

مالیدن یخ روی جوش می تواند به کاهش تورم و قرمزی کمک کند. یک حوله را با آب سرد خیس کنید و یک تکه یخ در آن بپیچید. از این برای ضربه زدن به تکه یخ روی جوش استفاده کنید. یخ پیچیده شده را برای چند ثانیه روی محل نگه دارید، چند ثانیه بردارید و دوباره یخ پیچیده شده را دوباره بمالید. انجام مکرر این کار باعث سفت شدن منافذ و افزایش گردش خون در ناحیه می شود.

روغن چریش:

خاصیت ضد باکتریایی دارد و می تواند از راه های مختلفی برای پوست مفید باشد. صورت را با آب گرم بشویید؛ روغن چریش را با جوانه های پنبه ای به طور مستقیم روی جوش ها بمالید. بگذارید شب بماند تا بتواند به پوست نفوذ کند و تمام باکتری ها را از بین ببرد.

عسل و دارچین:

هر دو خاصیت ضد میکروبی دارند. یک قاشق چایخوری دارچین و دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی مصرف کنید. آنها را با هم مخلوط کنید و

گوجه‌فرنگی برای رفع جوش چانه:

آب گوجه‌فرنگی نه تنها جوش‌ها را تسکین می‌دهد، بلکه پوست را روشن می‌کند و پوست لکه‌دار را صاف می‌کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.