دوره آموزش رباتیک

 آموزش رباتیک

رباتیک معادل کلمه‌ی انگلیسی (Robotics) رشته‌ای است که به چگونگی طراحی کردن، ساخت و راه‌انداختن ربات‌ها می‌پردازد. آموزش رباتیک به‌خصوص برای کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چگونگی کار با ربات برای کودکان و نوجوانان موجب می‌شود که مهارت‌های سودمندی را فرابگیرند تا برای آینده شغلی خوب آمادگی داشته باشند. در رشته‌ی رباتیک کودکان مرحله به مرحله بر اساس سن و تواناییشان دوره‌های آموزشی رباتیک را می‌گذرانند و از مرحله‌ی اولیه طراحی ربات‌ها تا ساخت آنها به‌صورت عملی و نیز یادگیری علم رایانه برای برنامه‌ریزی ربات‌ها را فرامی‌گیرند. آموزش رباتیک برای کودکانی که به علم و فناوری و رشته‌های مهندسی علاقه نشان می‌دهند موجب تقویت و بالارفتن مهارت آن‌ها برای آینده ی شغلی و کاری‌شان می‌شود.

در جهان امروز با پیشرفت تکنولوژی و فناوری یادگیری و آموزش‌دیدن علم رباتیک موجب می‌شود تا راه برای آینده‌ی شغلی کودکان در آینده هموار شود. رشته‌ی رباتیک از به‌هم پیوستن رشته‌های رایانه‌ای، و مکانیک و رشته‌ی برق به‌وجود آمده است. برنامه‌نویسی رشته‌ای است که جزء مهمی از تکنولوزی و فناوری به حساب می‌آید که در آموزش رباتیک بسیار بااهمیت است چرا که ربات یک وسیله‌ی مکانیکی است که تا وقتی که برنامه‌ریزی نشود هیچ کاری از آن برنمی‌آید اما زمانی که برنامه‌ریزی شود برای انجام بسیاری از کارها می‌تواند کمک کار انسان باشد. رشته‌ی آموزش رباتیک سبب می‌شود تا کودکان برای بسیاری از رشته‌ها و شغل‌هایی که نیاز به مهارت و توانایی در این زمینه دارند آماده شوند و موجب موفقیت آن‌ها در شغل‌های مربوط به برنامه‌نویسی، مکانیک و برق می‌شود.

ربات چیست؟

 به هر وسیله یا ماشینی که دارای ویژگی‌های پیچیده‌ای باشد و توانایی کمک به انسان و راحت‌تر کردن کارها برای او را داشته باشد ربات گفته می‌شود. به‌عنوان مثال ربات‌هایی که در صنعت کشاورزی به کشاورزان در کاشت و برداشت محصولات و یا نگهداری از آنها کمک می‌کنند و یا وسایلی که در جراحی‌های پزشکی به پزشکان کمک می‌کنند از ربات‌ها هستند. در واقع ربات یک ماشین مکانیکی و برقی است که برای کمک به انسان‌ها و آسان کردن کارهای آنها طراحی و ساخته شده است. ربات می‌تواند کارهای پیچیده‌ی انسان را طبق برنامه‌ای که از قبل به آن داده شده است به انجام برساند.

آموزش رباتیک مناسب چه سنی است؟

در واقع باید گفت که آموزش رباتیک سن خاصی ندارد و هر کس به این رشته و یادگیری آن علاقه‌مند باشد می‌تواند در کلاس‌های آموزشی رباتیک شرکت کند. اما بچه‌ها به‌دلیل ذهن باز و خلاقی که دارند می‌توانند با گذراندن دوره‌های آموزشی رباتیک توانایی‌های خود را در این زمینه تقویت کنند و برای رشته‌هایی که در آینده مورد علاقه‌شان است آماده‌تر شوند. بنابراین اگر کودکی به رشته‌ی رباتیک علاقه‌مند باشد باید او را به کلاس‌ها و دوره‌های آموزش رباتیک فرستاد تا بتواند از این مهارت بهره ببرد. باید گفت معمولاً سن بین ۷ سالگی تا ۱۴ سالگی برای آموزش رباتیک کودکان و نوجوانان سنی طلایی به‌ حساب می‌آید. کودکانی که کلاس‌های آموزش رباتیک را می‌گذرانند خلاقیت و مهارت بیشتری کسب می‌کنند. این رشته موجب سرگرمی بیشتر نوجوانان می‌شود و یادگیری و اطلاعات آن‌ها را در زمینه‌های تکنولوژی و فناوری بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید: دوره چرتکه

مزایای آموزش رباتیک به کودکان:

آموزش رباتیک به کودکان موجب می‌شود تا خلاقیت و مهارت‌های نهفته‌ی آنان شکوفا شود. کنجکاو بودن و فعال بودن کودکان ویژگی بسیار مناسبی برای یادگیری این آموزش است زیرا آموزش و یادگیری رباتیک بسیار پیچیده و دشوار است و به کنجکاوی و خلاقیت بسیار نیاز دارد. همان‌طور که گفته شد رباتیک رشته‌ی پیچیده‌ای است که این پیچیدگی و دشواری موجب می‌شود ذهن کودکان و نوجوانان به چالش کشیده شود و استعداد و توانایی‌های آن‌ها شکوفا شود و در این زمینه به پیشرفت قابل توجهی برسند که آینده ی شغلی آنها را نیز تضمین کند. آموزش رباتیک علاوه بر سرگرمی کودکان و نوجوانان ذهن آن‌ها را فعال می‌کند. شرکت در آموزش‌ها و کلاس‌های رباتیک کارگروهی و مشورت را به کودکان یاد می‌دهد. توانایی‌ها، مهارت‌ها و فعالیت‌های کودکان را تقویت می‌کند. و علاقه آنان به رشته‌هایی مانند الکترونیک، ریاضی و برنامه‌نویسی را بیشتر می‌کند و آنها را هدفمند و موفق می‌گرداند. علاوه بر موارد گفته شده آموزش رباتیک موجب می‌شود تا کودک یا نوجوان سایر درس‌ها را نیز بهتر یاد بگیرد. آموزش رباتیک ذهن آن‌ها را باز می‌کند و هوش آن‌ها را بالا می‌برد و قدرت یادگیری‌شان را زیاد می‌کند.

کاربردهای رباتیک

با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری کاربرد رباتیک در بسیاری از کارها در حال افزایش است. ربات‌ها برای راحت کردن کارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ربات‌ها برای انجام کارهایی که خطرات جانی دارند و ممکن است سلامتی انسان با انجام آن‌ها به خطر بیفتد استفاده می‌شود. به دلیل کاربرد زیاد رباتیک ربات‌های بسیاری طراحی و ساخته می‌شوند. ربات‌ها به دلیل ماشینی بودن خستگی‌ناپذیرند و قدرت فراوانی دارند به همین دلیل در بسیاری از کارها برای راحتی انجام آن‌ها از ربات استفاده می‌شود. در بسیاری از صنایع و کارخانه‌ها از ربات‌ها برای انجام کارهای سخت و پرخطر بهره می‌برند ربات‌ها دقت و توانایی بالایی دارند و در همه‌ی حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، نظامی، اجتماعی و خدماتی، تحقیقاتی و پزشکی کاربرد دارند. ربات‌های صنعتی موجب می‌شوند که هزینه‌های تولید کمتر شود و سرعت، دقت و کارایی تولید را بالا می‌برند. از ربات‌های نظامی برای جابه‌جایی تجهیزات نظامی و کار با برخی ادوات نظامی استفاده می‌شود. در حوزه‌ی کشاورزی نیز ربات‌ها در مراحل کاشت و داشت و برداشت محصول و بسته‌بندی آن نقش پررنگی دارند. در زمینۀ پزشکی نیز ربات‌هایی برای کمک به بیماران و سالمندان طراحی و ساخته شده است. ربات‌های اجتماعی و خدماتی نیز کارکردهای فراوانی دارند مانند ربات‌های اسباب‌بازی و یا ربات‌هایی که در کارهای خانه کمک می‌کنند. ربات‌های تحقیقاتی نیز که برای تحقیقات و کاوش در زمینه‌های مختلف کاربرد دارند مانند ربات‌هایی که در فضانوردی استفاده می‌شوند.

سخن پایانی  

امروزه با پیشرفت علم و فناوری ربات‌ها نقش اساسی را در انجام کارهای سخت و پر خطر ایفا می‌کنند و موجب آسان‌تر شدن کارها در زمینه‌های مختلف شده‌اند. بنابراین آموزش رباتیک از بهترین رشته‌های موجود در دنیا می‌باشد. هر چه زمان می‌گذرد و به جلو حرکت می‌کنیم انسان‌ها در زمینه‌ی فناوری و تکنولوژی پیشرفت‌های زیادی می‌کنند. آموزش رباتیک از مهم‌ترین و اساسی‌ترین رشته‌ها برای یادگیری کودکان در این زمینه است و موجب شکوفایی استعدادها و مهارت‌های آن‌ها می‌شود. در این مقاله به آموزش رباتیک و کاربردها و مزایای آن پرداختیم امید است که تا حدی موجب آشنایی شما با آن شده باشیم.

https://tonomic.ir/course-category/%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%aa%db%8c%da%a9/

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.