علت های شایع درد شانه چیست؟ از رگ به رگ شدن تا حمله قلبی

درد شانه می‌تواند دائمی و حل آن مشکل باشد. تخمین زده می شود که ۴۰ تا ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به شانه درد یک سال پس از اولین مراجعه به درمان همچنان درد دارند و ۲۵ درصد از افرادی که در حال حاضر با شانه درد سروکار دارند، در گذشته دوره های مشابهی را تجربه کرده اند.

آناتومی شانه

برای درک بهتر دلایل متعدد شانه درد، ابتدا باید کمی در مورد آناتومی این مفصل پیچیده بدانید.

اگرچه بیشتر مردم شانه را یک مفصل واحد می دانند، اما در واقع دو مفصل است . مفصل گلنوهومرال یک مفصل گوی و کاسه ای است که بالای استخوان بازو (هومروس) و تیغه شانه (کتف) را به هم متصل می کند. بیشتر حرکات شانه در مفصل گلنوهومرال اتفاق می افتد. مفصل آکرومیوکلاویکولار قسمت دیگری از کتف و استخوان ترقوه (ترقوه) را به هم متصل می کند. کپسول مفصلی گوی و کاسه شانه را احاطه کرده و با مایعی پر شده است که باعث ایجاد بالشتک می شود. مفصل گلنوهومرال نیز توسط لبه ای از غضروف به نام لابروم احاطه شده است که به قسمت سوکت مفصل عمق بیشتری می بخشد و در نتیجه ثبات بیشتری دارد. همچنین چندین رباط وجود دارد که استخوان های مفصل شانه را مستقیماً به یکدیگر متصل می کند.

اطراف مفصل گلنوهومرال شانه روتاتور کاف، گروهی از چهار عضله کوچک و تاندون هایی که آنها را به استخوان های شانه متصل می کنند، قرار دارد. روتاتور کاف مفصل را تثبیت می کند و امکان حرکات گسترده را فراهم می کند. با این حال، ۱۳ عضله دیگر وجود دارد که از مفصل شانه عبور می‌کنند یا به آن متصل می‌شوند، و مشکلات مربوط به هر یک از این‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در تراز و حرکت شانه شود و منجر به درد شود.

علت درد شانه چیست؟

علت درد شانه چیست؟

شکستگی شانه

شانه از سه استخوان (بازو، کتف و ترقوه) تشکیل شده است و تحت فشار کافی، هر یک از این استخوان ها ممکن است بشکند. سقوط، صدمات ناشی از اسپات و تصادفات رانندگی شایع ترین علل شکستگی شانه هستند.

 شکستگی‌های شانه را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد:

بدون جابجایی و جابجایی. شکستگی‌های بدون جابجایی، که در آن استخوان شکسته یا استخوان‌ها در جای خود باقی می‌مانند، حدود ۸۰ درصد از شکستگی‌های شانه را تشکیل می‌دهند. در مقابل، در یک شکستگی جابجا شده، استخوان ها از موقعیت طبیعی خود خارج می شوند و نیاز به تراز مجدد دارند. از آنجایی که استخوان‌ها جابه‌جا می‌شوند، شکستگی‌های جابجا شده نیز می‌تواند منجر به آسیب‌های دیگری به شانه شود، مانند پارگی روتاتور کاف. علائم شکستگی شانه شامل درد، تورم، کبودی، قرمزی و بی ثباتی مفصل است. شانه همچنین ممکن است به‌طور قابل‌توجهی خارج از محل ظاهر شود یا تغییر شکل داده باشد.

مداخله بسیار کمی برای اکثر شکستگی های بدون جابجایی مورد نیاز است. یک بند، شانه را بی حرکت نگه می دارد در حالی که استخوان ها دوباره به هم گره می خورند. این روند حدود شش هفته طول می کشد. با این حال، برای شکستگی‌های جابجا شده، ممکن است نیاز به جراحی باشد تا استخوان‌ها دوباره مرتب شوند و آنها با پین‌ها یا صفحات ثابت شوند. همچنین ممکن است برای ترمیم سایر آسیب‌های شانه که هنگام شکستگی استخوان‌ها ایجاد شده است، به جراحی نیاز باشد. درمان توانبخشی معمولاً پس از جراحی مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که شانه در حال بهبود دامنه حرکتی خوبی را حفظ می کند.

به گفته Healthgrades، ترقوه یکی از شایع ترین استخوان های شکسته در بدن است، به ویژه در میان کودکان و نوجوانان و کسانی که ورزش می کنند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا بوتاکس میتواند میگرن شما را درمان کند؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

دررفتگی شانه

شانه یک مفصل توپ مانند دارد و اگر توپ از حفره خارج شود، به عنوان دررفتگی شناخته می شود. از آنجایی که شانه متحرک ترین مفصل بدن است و حفره کاملاً کم عمق است، شانه رایج ترین مفصل دررفتگی است.

دررفتگی معمولاً در اثر افتادن یا ضربه به شانه ایجاد می شود. علائم دررفتگی شانه شامل درد شدید، تورم، کبودی یا قرمزی، اسپاسم عضلانی، بی حسی یا گزگز در بازو یا دست، و مشکل یا ناتوانی در حرکت بازو است.

پارگی روتاتور کاف

چهار عضله روتاتور کاف عبارتند از: فوق خاری، زیر خاری، ترس مینور و ساب کتفی . آنها توسط چهار تاندون به سر استخوان بازو متصل می شوند. اگر یک یا چند تا از این تاندون ها پاره شود، می تواند باعث درد شود و حرکت شانه را بسیار دشوار کند. بیشتر پارگی ها در تاندون فوق نخاعی اتفاق می افتد. پارگی روتاتور کاف بسیار رایج است. هر سال حدود ۲ میلیون آمریکایی به دلیل آسیب روتاتور کاف به پزشک مراجعه می کنند.

پارگی تاندون روتاتور کاف ممکن است یک پارگی جزئی (که در آن تاندون می‌سوزد اما کاملاً پاره نمی‌شود) یا یک پارگی تمام ضخامت (که در آن تاندون از استخوان جدا می‌شود) باشد. بیشتر پارگی‌های روتاتور کاف در طول زمان به دلیل فشار مکرر روی تاندون به کندی اتفاق می‌افتند. اما زمین خوردن، بلند کردن نادرست چیز سنگین و آسیب های دیگر می تواند باعث پارگی حاد شود. پارگی‌های حاد معمولاً باعث درد شدید و صدای کوبیدن می‌شوند. پارگی تاندون که به آرامی ایجاد می شود، باعث ایجاد درد خفیف می شود که به تدریج در طول زمان بدتر می شود.

رگ به رگ شدن شانه

رگ به رگ شدن زمانی اتفاق می افتد که یک رباط – بافت همبند سفت که استخوان ها را به استخوان های دیگر متصل می کند – کشیده یا پاره شود . اگرچه مچ پاها احتمالاً بدنام ترین محل برای پیچ خوردگی هستند، پیچ خوردگی می تواند در هر جایی که رباط ها وجود دارد، از جمله شانه، اتفاق بیفتد. رگ به رگ شدن شانه به عنوان جدا شدن شانه نیز شناخته می شود. رگ به رگ شدن شانه به احتمال زیاد در مفصل آکرومیوکلاویکولار، جایی که استخوان ترقوه و آکرومیون (قسمت جلویی بالایی کتف) به هم می رسند، اتفاق می افتد. غیر معمول تر، پیچ خوردگی است که در آن ترقوه با استخوان سینه (مفصل استرنوکلاویکولار) برخورد می کند.

آسیب به شبکه بازویی

گاهی اوقات، آسیب عصبی ریشه درد شانه است. شبکه بازویی شبکه ای از اعصاب است که سیگنال هایی را از نخاع به شانه و پایین به بازو و دست می فرستد. اگر آن اعصاب آسیب ببینند، می تواند منجر به درد شانه و سایر مشکلات عصبی شود .

آسیب به شبکه بازویی فوقانی زمانی رخ می دهد که شانه به زور به سمت پایین کشیده می شود و گردن به سمت بالا کشیده می شود، در حالی که اعصاب تحتانی هنگامی که بازو با فشار بالای سر قرار می گیرد آسیب می بیند. آسیب‌های جزئی شبکه بازویی که به عنوان نیش‌گر یا سوزاننده شناخته می‌شوند، زمانی رخ می‌دهند که اعصاب کشیده یا فشرده می‌شوند.

این باعث ایجاد شوک الکتریکی یا احساس سوزش در شانه و بازوی آسیب دیده می شود و گاهی اوقات ممکن است باعث ضعف یا بی حسی شود. این نوع آسیب ها در ورزش های تماسی رایج هستند و معمولاً فقط چند ثانیه یا چند دقیقه طول می کشند. صدمات شدیدتر شامل پاره شدن رشته های عصبی است و اغلب در نتیجه تصادفات رانندگی یا سایر اثرات آسیب زا است. این آسیب ها علاوه بر ایجاد درد شدید ممکن است حرکت شانه، بازو و دست آسیب دیده را غیرممکن کند. آسیب های شبکه بازویی همچنین می تواند منجر به درد مزمن، سفتی مفاصل و آتروفی عضلانی شود.

حمله قلبی ممکن است باعث درد شانه شود

یکی از کلیدهای مهم برای زنده ماندن از حمله قلبی، شناخت سریع علائم و دریافت مراقبت فوری پزشکی است. در حالی که درد قفسه سینه یکی از علائم اصلی حمله قلبی است، این درد اغلب می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن از جمله شانه سرایت کند. همچنین بر اساس جنسیت متفاوت است. در مردان، درد می تواند به شانه چپ و پایین بازوی چپ گسترش یابد. زنان ممکن است درد تابشی را در مکان‌های مختلف از جمله تیغه‌های شانه احساس کنند. از آنجایی که این درد در قفسه سینه احساس نمی شود، بسیاری از مردم آن را به عنوان سوء هاضمه یا چیز جزئی دیگر تعبیر میکنند.

Penn Medicine توصیه می کند: “اگر فشار ناگهانی یا درد له کننده در شانه خود دارید، به خصوص اگر درد از قفسه سینه به فک چپ، بازو یا گردن کشیده می شود، یا با تنگی نفس، سرگیجه یا تعریق رخ می دهد، با ۱۱۵ تماس بگیرید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.