گل گورخر چه گلی است؟چگونه میتوان آن را تکثیر کرد؟

گل گورخر که به طور معمول در داخل خانه رشد می کند، به دلیل برگ های سبز تیره منحصر به فرد خود که دارای رگه های سفید راه راه هستند، مورد علاقه است.گیاه گورخر هنگام شکوفه دادن (که معمولاً در اواخر تابستان یا اوایل پاییز اتفاق می‌افتد) براکت‌های طلایی بلندی دارد که طول آن به چندین اینچ می‌رسد و تعداد آنها بین دو تا چهار در هر بوته است که تا شش هفته طول می‌کشد. گیاه گورخر دارای رشد کندی است که در عرض سه سال به بلوغ می رسد.

نگهداری گل گورخر در خانه

گیاه گورخر که بومی برزیل است، گیاهی زیبا است. اگر به دنبال چالش پرورش این گیاه سخت هستید، با انتخاب نقطه ای برای آن شروع کنید که رطوبت کمی بالاتر (۶۰ تا ۷۰ درصد) و دمای بالای ۶۰ درجه فارنهایت داشته باشد. گیاه را در نور روشن و فیلتر شده (اما نه نور مستقیم خورشید) و خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید. برگ های راه راه گرافیکی آن را با گلدانی به همان اندازه پررنگ برجسته کنید و مراقب برگ زرد مشخص آن باشید که در اواخر تابستان یا اوایل پاییز شکوفا می شود. هنگامی که گیاه گل داد و به نظر می رسد که براکت ها در حال مردن هستند، گیاه خود را هرس کنید و مراقب باشید که برگ ها و ساقه های اطراف آن که پژمرده به نظر می رسند را جدا کنید.

نگهداری گل گورخر

میزان نور

گل گورخر در نور غیرمستقیم یا سایه جزئی رشد می کنند، زیرا در آب و هوای گرم و مرطوب به رشد در زیر تاج درختان عادت دارند. نور مستقیم خورشید می تواند باعث سوختن برگ ها شود و باید از آن اجتناب کرد، اما سایه کامل می تواند به این معنی باشد که گیاه شما شکوفا نمی شود.

خاک

گیاه گورخر در خاکی که خنثی تا اسیدی باشد بهترین رشد را دارد. یک مخلوط گلدانی چند منظوره برای یک گیاه گورخر کافی است—شما همچنین می توانید ماسه را در مخلوط بگنجانید تا از زهکشی خوب آن اطمینان حاصل کنید. اگر هدف شما یک گیاه گلدار است، در طول فصل رشد آن (بهار و تابستان) هر یک تا دو هفته یکبار با کود تغذیه کنید.

اب

همانطور که گفته شد، گیاهان گورخر خاک دائماً مرطوب را ترجیح می دهند، که ممکن است کمی ظرافت داشته باشد، زیرا آبیاری بیش از حد می تواند باعث پژمرده شدن برگ ها شود. توصیه می شود هر چند هفته یکبار گیاه گورخر خود را تا حد اشباع آبیاری کنید (یا با مشاهده خشک شدن خاک)، اجازه دهید آب به طور کامل در خاک نفوذ کند تا زمانی که از سوراخ های زهکشی ظرف شما خارج شود. دمای آب شما باید کمی ولرم باشد.

دما و رطوبت

به دلیل منشأ خود، گیاهان گورخر در دماهای متوسط ​​بهترین رشد را دارند – محل رشد آنها باید حداقل به ۶۰ درجه فارنهایت یا بالاتر برسد و هرگز به زیر ۵۵ درجه نرسد.

رطوبت نیز برای گیاه گورخر مهم است، بنابراین فضای آن را باید در رطوبت ۶۰ تا ۷۰ درصد نگه داشت. اگر این شرایط را نمی توان به طور طبیعی در داخل خانه به دست آورد، می توانید سطح رطوبت را با استفاده از یک مرطوب کننده افزایش دهید. به طور کلی، سعی کنید دمای یکنواخت گیاه خود را حفظ کنید. از نوسانات زیاد در هر دو جهت خودداری کنید و آن را از هر دریچه ای که می تواند آن را خیلی گرم یا خیلی سرد کند (مانند رادیاتور یا تهویه مطبوع) دور نگه دارید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چرا باغبانی برای روحیه شما خوب است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

کود

استفاده از کود می تواند به میزان زیادی برای رشد گیاه گورخر مفید باشد، به خصوص در مورد توانایی گلدهی آن. در طول فصل اوج رشد خود (معمولاً بهار و اوایل تابستان)، گیاه گورخر باید هر یک تا دو هفته یکبار با استفاده از کود مناسب برای شاخ و برگ و گل تغذیه شود.

تکثیر گل گورخر

گیاه گورخر را در بهار با استفاده از قلمه های ساقه گیاه اصلی خود تکثیر کنید.

با استفاده از یک ابزار برش تیز و ضد عفونی شده، بخش هایی به طول ۲ تا ۳ اینچ از ساقه ها را از شاخه های کناری گیاه ببرید.
انتهای برش را در یک هورمون ریشه زایی گردگیری کنید تا شانس خود را برای تکثیر موفق افزایش دهید.
انتهای ساقه را در گلدانی پر از خاک مرطوب قرار دهید و اگر اتاق شما به طور طبیعی دمای حدود ۷۰ درجه را حفظ نمی کند، ظرف را روی یک تشک گرم کن قرار دهید.

ساقه ها همچنین برای رشد موفقیت آمیز ریشه های قوی به رطوبت زیادی نیاز دارند، بنابراین افزایش سطح رطوبت با رشد در تراریوم سرپوشیده یا قرار دادن پوشش پلاستیکی بالای گلدان ممکن است مفید باشد.

رشد ریشه می تواند حدود یک ماه طول بکشد. مواظب برگ های جدید روی سطح گیاه باشید زیرا این نشان دهنده رشد زیر خط خاک نیز می باشد. گیاهان تکثیر شده گورخر باید پس از رشد ریشه گیاه مجدداً گلدان شوند.

آفات رایج

 گیاه گورخر هنوز هم حشرات رایجی مانند شته ها، شپشک های آردآلود، کنه ها، فلس و تریپس را جذب می کند. آفات را می توان با صابون حشره کش یا با داروهای خاص توصیه شده برای هر حشره از بین برد.

مشکلات رایج گل گورخر

با چنین گیاه زیبا، اما حساس، مشکلاتی در مورد برگها وجود دارد. مواظب برگها باشید تا بتوانید به این گیاه عشق و مراقبتی بدهید که برای حفظ آن نیاز دارد.

ریزش برگ های گیاه

اگر برگ ها از گیاه می ریزند، احتمالاً به دلیل مشکل آبیاری بیش از حد یا کم آبیاری است. در صورت بروز مشکل، نوک برگ‌ها در قسمت پایین درخت شروع به پژمرده شدن می‌کنند. اگر مشکل آبیاری برطرف نشود، برگ ها می ریزند. با این حال، به دلیل خشکی بیش از حد هوا در اطراف گیاه و نیاز به رطوبت بیشتر، می تواند مشکل ساز باشد.

گل گورخر

پیچاندن برگها

اگر برگ‌ها پیچ خورده یا چروکیده می‌شوند، احتمالاً گیاه بیش از حد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد یا احساس می‌کند بیش از حد گرم شده است. اگرچه نور را دوست دارد، اما ممکن است کمی بیش از حد شدید یا گرم باشد. گیاه را به منطقه ای با نور، اما نه آنقدر مستقیم یا قوی ببرید تا بتواند کمی خنک شود.
قهوه ای شدن نوک برگ ها معمولا به یکی از دو دلیل اتفاق می افتد: نور زیاد یا کود. فقط گیاه را به منطقه ای با نور مستقیم کمتر منتقل کنید و کوددهی را کاهش دهید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.