علائم تب دنگی چیست؟

شیوع دنگی در سراسر جهان در سال های اخیر رو به افزایش بوده است. این عفونت ویروسی در ۱۲۹ کشور وجود دارد که ۷۰ درصد آنها در آسیا هستند. در اینجا آنچه باید در مورد بیماری تب دنگی بدانید آمده است.دنگی یک عفونت ویروسی ناشی از پشه است که به سرعت در سراسر جهان گسترش می یابد. شناخته شده است که باعث ایجاد طیف گسترده ای از بیماری می شود، از عفونتی که تقریباً یا کاملاً بدون علامت است تا علائم شدید شبیه آنفولانزا. در موارد کمتر رایج، برخی از افراد ممکن است به تب دنگی شدید مبتلا شوند که در صورت عدم مدیریت مناسب می تواند کشنده باشد.

دنگی در ۱۲۹ کشور رایج است، به ویژه در آسیا که آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری زمینه های حاصلخیز برای پشه Aedes – ناقل اصلی بیماری است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون عفونت وجود دارد. از اواخر، سنگاپور شاهد افزایش پیوسته تعداد موارد دنگی بوده است. در واقع، آژانس ملی محیط زیست در مورد افزایش خطر ابتلا به بیماری دنگی در ماه های گرمتر پیش رو هشدار می دهد.

علائم و نشانه های تب دنگی

علائم دنگی معمولاً ۴ تا ۶ روز پس از عفونت شروع می شود و می تواند تا ۱۰ روز ادامه یابد. علائم می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. علائم را می توان با سایر بیماری هایی که باعث تب، درد، درد و بثورات پوستی می شوند، اشتباه گرفت.

شایع ترین علائم دنگی به شرح زیر است:

تب شدید ناگهانی
حالت تهوع
استفراغ
بثورات پوستی (که ممکن است ۲ تا ۵ روز پس از شروع تب ظاهر شود)
خستگی
سردردهای شدید
کمردرد و بدن درد شدید

همچنین علائم هشداردهنده ای وجود دارد که باید مراقب آنها باشید که ممکن است نشان دهنده ابتلای شما به دانگ شدید باشد. این علائم هشدار دهنده معمولاً ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از از بین رفتن تب شروع می شوند. دنگی شدید می تواند در عرض چند ساعت تهدید کننده زندگی باشد و معمولاً نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد:

درد یا حساسیت در معده یا شکم
استفراغ مکرر همراه با کم آبی بدن
استفراغ خون یا وجود خون در مدفوع
احساس خستگی، بی قراری یا تحریک پذیری
پلاکت کم همراه با خونریزی در معده، مفاصل، ماهیچه، لثه، بینی و مغز (تب خونریزی دهنده دنگی)
افت فشار خون  (سندرم شوک دنگی)
سرگیجه و غش

نشانه های تب دنگی

۱۰ نکته در مورد تب دنگی که باید بدانید

با توجه به شیوع دنگی در سراسر جهان، ضروری است که خود را با حقایق مهم مرتبط با این بیماری ویروسی مسلح کنید. این ۱۰ نکته است که باید در مورد تب دنگی بدانید تا به شما در مقابله با این بیماری کمک کند:

۱- تب دنگی در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری شایع است

شیوع دنگی در چندین کشور از جمله قاره آمریکا، آفریقا، خاورمیانه، آسیا و جزایر اقیانوس آرام رخ می دهد. در واقع، تنها قاره ای که تحت تأثیر تب دنگی قرار نگرفته، قطب جنوب است.

تا زمانی که هوای گرم به نفع بقای پشه ها باشد و پشه ها فعال باشند، شیوع دنگی می تواند در هر زمان و هر مکان رخ دهد.

بیشترین خطر ابتلا به دنگی در مناطق زیر رخ می دهد که دارای آب و هوای نیمه گرمسیری و گرمسیری هستند:

جنوب شرقی آسیا
جنوب چین
شبه قاره هند
جزایر اقیانوس آرام
کارائیب (به جز کوبا و جزایر کیمن)
آفریقا
آمریکای مرکزی و جنوبی (به جز شیلی، پاراگوئه و آرژانتین)

۲-تب دنگی توسط گونه خاصی از پشه پخش می شود

دنگی از طریق نیش پشه Aedes آلوده به ویروس دنگی منتقل می شود. پشه Aedes aegypti ناقل اصلی دنگی است. با این حال، شیوع دنگی به Aedes albopictus، Aedes polynesiensis و چندین گونه از مجموعه Aedes scutellaris نیز نسبت داده شده است. Aedes aegypti بیشتر در طول روز فعال است. آنها تقریباً ۲ ساعت پس از طلوع خورشید و عصرها قبل از غروب خورشید گاز می گیرند.

۳- پشه های Aedes در آب های راکد تولید مثل می کنند

پشه ها در مناطق شهری نزدیک به جمعیت انسان رشد می کنند. آنها ترجیح می دهند در آب تمیز و راکد تولید مثل کنند که به راحتی در خانه یافت می شود. تنها چیزی که لازم است مقدار بسیار کمی آب است تا پشه ها بتوانند تخم گذاری کنند. نمونه هایی که در آن آب راکد یافت می شود شامل بطری های آب، ظروف، زباله های دور ریخته شده یا هر چیزی است که قادر به نگه داشتن آب باشد. در داخل خانه، پشه‌های بالغ را می‌توان در قسمت‌های تاریک مانند کمد، زیر تخت‌ها و پشت پرده‌ها یافت، جایی که از باد، باران و شکارچیان احتمالی محافظت می‌شوند.

۴- دنگی به طرق مختلف منتقل می شود

دو راه برای انتقال دنگی وجود دارد. اولین مورد پشه به انسان است که در آن پشه آئدس آلوده، انسان را نیش می زند و به طور موثر ویروس دنگی را پخش می کند. پشه ها نیز به نوبه خود زمانی که فرد آلوده به ویروس را نیش می زنند می توانند آلوده شوند. این پشه های آلوده می توانند ویروس را از طریق نیش به افراد دیگر منتقل کنند.

ویروس دنگی همچنین می تواند از مادر باردار به کودک منتقل شود. یک زن باردار که قبلاً به تب دنگی مبتلا شده است می تواند این ویروس را در دوران بارداری به جنین خود منتقل کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “یوگای چشم چیست و چه فوایدی دارد؟به همراه تصویر” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۵- می توانید بیش از یک بار به ویروس دنگی مبتلا شوید

این امکان وجود دارد که شما بیش از یک بار به ویروس دنگی مبتلا شوید. ویروسی که مسئول ایجاد تب دنگی است، ویروس دنگی (DENV) نامیده می شود. ۴ سروتیپ DENV وجود دارد (DENV-1، DENV-2، DENV-3 و DENV-4)، که به این معنی است که ممکن است ۴ بار آلوده شود. در حالی که اعتقاد بر این است که بهبودی پس از عفونت ایمنی مادام‌العمر در برابر آن سروتیپ ایجاد می‌کند، ایمنی متقابل نسبت به سایر کلیشه‌ها فقط جزئی و موقت است. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که عفونت دوم خطر ابتلا به دنگی شدید را به همراه دارد که می تواند کشنده باشد.

۶- دنگی از طریق آزمایش خون تشخیص داده می شود

تشخیص تب دنگی می تواند دشوار باشد، زیرا علائم و نشانه های آن را می توان به راحتی با علائم بیماری های دیگر مانند مالاریا، لپتوسپیروز و تب حصبه اشتباه گرفت. به عنوان بخشی از تشخیص بیماری شما، پزشک ممکن است از شما در مورد سابقه پزشکی و سفر سوال کند. حتماً پزشک خود را از سفرهای بین المللی و تاریخ سفر مطلع کنید. پزشکان همچنین می توانند عفونت دانگ را با آزمایش خون برای بررسی ویروس یا آنتی بادی های آن تشخیص دهند. آنها همچنین ممکن است آزمایش خون برای ویروس های مشابه مانند زیکا یا چیکونگونیا را درخواست کنند.

۷-تب دنگی قابل پیشگیری است، اما هنوز درمانی برای آن ایجاد نشده است

در حال حاضر هیچ داروی خاصی برای درمان تب دنگی وجود ندارد. اگر مشکوک به تب دانگ هستید، ممکن است علائمی مانند تب، درد عضلانی و درد را با داروهای حاوی استامینوفن یا پاراستامول کنترل کنید. همچنین ضروری است که استراحت کافی داشته باشید، مایعات زیادی بنوشید و فوراً به پزشک مراجعه کنید.

۸- داروهایی که باید در هنگام ابتلا به دنگی اجتناب کنید

از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و آسپرین باید خودداری کرد زیرا باعث رقیق شدن خون می شوند. از آنجایی که دنگی می تواند خطر خونریزی را ایجاد کند، NSAID ها ممکن است خطر خونریزی را افزایش داده و وضعیت را بدتر کنند.

۹- دنگی به راحتی قابل پیشگیری است

با انجام چند اصلاح خانه و شیوه زندگی به راحتی می توان از دنگی پیشگیری کرد:

از مواد دافع پشه حتی در خانه استفاده کنید
حشره کش را در گوشه های تاریک خانه خود از جمله زیر تخت، پشت مبل و پشت پرده اسپری کنید.
در بیرون از منزل از پیراهن و شلوار آستین بلند استفاده کنید
در صورت وجود، تهویه مطبوع در خانه را در نظر بگیرید
اطمینان حاصل کنید که تمام پنجره ها و صفحه های درب ایمن و بدون سوراخ هستند
اگر محل خواب غربالگری نمی شود از پشه بند استفاده کنید
آب راکد را در خانه از بین ببرید و در روزهای متناوب آب را در گلدان ها عوض کنید

تب دنگی

۱۰- تب دنگی در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد

در حالی که بسیاری از عفونت های دنگی خفیف هستند،اما گاهی می تواند باعث بیماری حاد آنفولانزا شود که می تواند به تب دنگی شدید تبدیل شود. دنگی شدید یک عارضه بالقوه کشنده است و نیاز به بستری شدن در بیمارستان و مدیریت توسط متخصصان پزشکی دارد.

اگر بیمار درمان نشود، شوک ناشی از علائم شدید دنگی پس از ۲ تا ۶ روز رخ می دهد. علائم ممکن است شامل غش، سردی/آلودگی دست ها و پاها، نبض ضعیف و کبودی اطراف دهان باشد. بدون درمان مناسب، میزان مرگ و میر دنگی شدید به ۲۰ درصد افزایش می یابد. یک واکسن (Dengvaxia®) برای بیماران ۹ تا ۴۵ ساله در دسترس است، اما این واکسن فقط برای افرادی که قبلاً به دنگی مبتلا شده اند مؤثر است. دوره واکسیناسیون شامل ۳ تزریق است که در طول یک سال انجام می شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.