درمان های خانگی برای پارکینسون ، این بیماری را میشناسید؟

جدای از دارو، راه های زیادی وجود دارد که افراد مبتلا به بیماری پارکینسون می توانند سلامت خود را بهبود بخشند، عملکرد فیزیکی خود را حفظ کنند، علائم را کاهش دهند و کیفیت زندگی را بهبود بخشند. از جمله این موارد می توان به ورزش منظم، خوردن یک رژیم غذایی سالم، هیدراته ماندن و خواب کافی اشاره کرد.اما درمان خانگی برای پارکینسون چطور؟

درمان‌های یکپارچه، مانند یوگا، ماساژ، مکمل‌های غذایی و تکنیک‌های مختلف حرکتی، تحقیقاتی را در طول سال‌ها برای تعیین اینکه آیا نقشی در درمان بیماری پارکینسون دارند، برانگیخته‌اند.

بیماری پارکینسون چیست؟

PD یا پارکینسون یک اختلال عصبی است که نورون‌های تولیدکننده دوپامین (“دوپامینرژیک”) را در ناحیه خاصی از مغز به نام ماده سیاه تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علائم معمولاً در طول سال ها به کندی ایجاد می شوند. پیشرفت علائم اغلب از فردی به فرد دیگر به دلیل تنوع بیماری کمی متفاوت است. افراد مبتلا به PD ممکن است تجربه کنند:

لرزش، عمدتا در حالت استراحت
سفتی اندام
مشکلات راه رفتن و تعادل

علت تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. اگرچه هیچ درمانی وجود ندارد، گزینه های درمانی متفاوت است و شامل داروها و جراحی و یا درمان خانگی برای پارکینسون  می شود. در حالی که پارکینسون کشنده نیست، عوارض بیماری می تواند جدی باشد.

اولین قدم برای زندگی خوب با بیماری پارکینسون، درک بیماری و پیشرفت آن است:

امکان داشتن کیفیت زندگی خوب تا عالی با این بیماران وجود دارد. همکاری با پزشک و پیروی از درمان های توصیه شده برای درمان موفقیت آمیز علائم با استفاده از داروهای دوپامینرژیک ضروری است. افراد مبتلا به پارکینسون به این دارو نیاز دارند زیرا سطح آنها پایین است یا دوپامین در مغز آنها از دست رفته است، عمدتاً به دلیل اختلال در نورون ها در جسم سیاه.

درک این نکته مهم است که افراد مبتلا به PD ابتدا علائم را بعداً در طول بیماری تجربه می کنند، زیرا مقدار قابل توجهی از نورون های ماده سیاه قبلاً از بین رفته یا آسیب دیده اند. اجسام لویی (انباشت آلفا سینوکلئین غیرطبیعی) در نورون های سیاه پوست بیماران مبتلا به PD یافت می شود.

دانشمندان در حال بررسی راه‌هایی برای شناسایی نشانگرهای زیستی برای پارکینسون هستند که می‌تواند منجر به تشخیص زودهنگام و درمان‌های مناسب‌تر برای کند کردن روند بیماری شود. در حال حاضر، تمام درمان‌های مورد استفاده برای PD، علائم را بدون کند کردن یا متوقف کردن پیشرفت بیماری بهبود می‌بخشند.

علاوه بر علائم مربوط به حرکت ، علائم پارکینسون ممکن است با حرکت ارتباطی نداشته باشد.

افراد مبتلا به این بیماری اغلب بیشتر از علائم حرکتی تحت تأثیر علائم غیر حرکتی خود قرار می گیرند. نمونه هایی از علائم غیر حرکتی عبارتند از: بی تفاوتی، افسردگی، یبوست، اختلالات رفتاری خواب، از دست دادن حس بویایی و اختلال شناختی.

در بیماری پارکینسون ایدیوپاتیک، پیشرفت آهسته و متغیر است. پزشکان اغلب از مقیاس Hoehn و Yahr برای سنجش پیشرفت بیماری در طول سال ها استفاده می کنند. این مقیاس در ابتدا در سال ۱۹۶۷ اجرا شد و شامل مراحل صفر تا پنج بود، که در آن صفر هیچ نشانه‌ای از پارکینسون نیست و پنج PD پیشرفته است. بعداً به مقیاس اصلاح شده هوهن و یاهر تغییر یافت.

در اینجا شش درمان یکپارچه وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

بهترین درمان های خانگی برای پارکینسون

مکمل های غذایی

ممکن است شنیده باشید که آنتی اکسیدان کوآنزیم ممکن است بیماری پارکینسون را بهبود بخشد. با این حال، موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی در سال ۲۰۱۱ مطالعه ای را در مورد بررسی اثربخشی Co-Q10 متوقف کرد، زیرا مشخص شد که مزایای محافظتی ادعا شده آنچنان هم مفید نیست.

به این دلیل و دلایل دیگر، عاقلانه است که از پزشک خود بپرسید که آیا به استفاده از مکمل فکر می کنید یا خیر – و هرگز نباید مصرف داروی خود را قطع کنید.

یکی از مکمل‌هایی که ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون فواید داشته باشد کلسیم است، عمدتاً به این دلیل که بسیاری از غذاهای غنی از کلسیم (مانند لبنیات) همچنین دارای پروتئین بالایی هستند که ممکن است در جذب داروهای شما اختلال ایجاد کند.

ورزش برای کمک به بهبود در بیماران پارکینسون

تای چی

این شکل از ورزش تعادل و هماهنگی را تقویت می کند، بنابراین منطقی است که برای بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون مفید باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ بر روی سه شکل ورزش – تمرین مقاومتی، کششی و تای چی – نشان داد که تای چی بهبود قابل توجهی در تعادل و ثبات در افرادی که به بیماری پارکینسون متوسط ​​مبتلا بودند، ارائه می دهد.

یوگا

تمرین یوگا برای کمک به افزایش انعطاف پذیری و تعادل شناخته شده است، و یوگا ممکن است اثرات مشابهی برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون داشته باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که یوگا – به ویژه اگر برای نیازهای بیماران مبتلا به اختلال حرکتی مانند بیماری پارکینسون سازگار باشد – می تواند تحرک، تعادل، قدرت و انعطاف پذیری را افزایش دهد. همچنین ممکن است به بهبود خلق و خو و کمک به خواب بهتر کمک کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ نکته برای بهبودی واژن پس از زایمان” را نیز مطالعه بفرمایید.

ماساژ درمانی

اگرچه به خوبی مطالعه نشده است، اما اثربخشی ماساژ در تسکین عوارض جانبی بیماری پارکینسون، عمدتاً لرزش، واضح به نظر می رسد، حتی اگر این تسکین دائمی نباشد. مروری بر مطالعات در سال ۲۰۱۶ نشان داد که بلافاصله پس از یک ماساژ ۶۰ دقیقه‌ای، سفتی عضلانی و لرزش در حالت استراحت قابل اندازه‌گیری کاهش می‌یابد.

درمان‌های حرکتی

از آنجایی که بیماری پارکینسون بر تعادل تأثیر می گذارد و منجر به زوال تدریجی مهارت های حرکتی می شود، برخی از درمان های حرکتی ممکن است به مقابله با این اثرات کمک کنند. به عنوان مثال، تکنیک الکساندر – رشته ای که بر وضعیت بدنی و تعادل تاکید دارد – ممکن است به بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون کمک کند تا تحرک خود را حفظ کنند.

روش درمانی دیگر روش Feldenkrais است که هدف آن آموزش مجدد بدن برای انجام حرکات دشوار است. حتی اگر در درمان‌های حرکتی «رسمی» شرکت نکنید، فعالیت‌هایی مانند رقصیدن و تمرینات قدرتی (بالا بردن وزنه یا استفاده از ماشین‌ها در باشگاه) می‌تواند به کاهش برخی علائم کمک کند. قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

طب سوزنی به عنوان روش درمانی برای پارکینسون

طب سوزنی جزء اصلی طب سنتی چینی است که اصل اساسی آن این است که شبیه سازی نقاط در امتداد مریدین های بدن یا مسیرهای انرژی می تواند درد را از جمله مزایای مثبت دیگر کاهش دهد. به همین دلیل، معمولاً برای درمان بیماری پارکینسون در چین و سایر کشورها استفاده می شود.

بیمارانی که در ایالات متحده آن را امتحان می کنند اغلب گزارش می دهند که به کاهش مشکلاتی مانند خستگی و بد خوابی کمک می کند. برخی از مطالعات روی حیوانات نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند محافظ عصبی باشد (کاهش تخریب نورون‌ها که منجر به بیماری پارکینسون می‌شود)، اگرچه این مطالعات در انسان‌ها تکرار نشده است.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.