علائم بارز درد و التهاب آپاندیس چیست؟

آپاندیس یک کیسه انگشتی شکل که از روده بزرگ در سمت راست پایین شکم شما بیرون می زند. آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس باعث درد در سمت راست پایین شکم می شود. با این حال، در بیشتر افراد، درد از اطراف ناف شروع می شود و سپس حرکت می کند. با بدتر شدن التهاب، درد به طور معمول افزایش می یابد و در نهایت شدید می شود.اگرچه هر کسی ممکن است به درد آپاندیس مبتلا شود، اما اغلب در افراد بین ۱۰ تا ۳۰ سال رخ می دهد. درمان استاندارد برداشتن آپاندیس با جراحی است.

علائم و نشانه های درد آپاندیس

علائم و نشانه های درد آپاندیس

درد ناگهانی که از سمت راست پایین شکم شروع می شود
درد ناگهانی که از اطراف ناف شما شروع می شود و اغلب به سمت راست پایین شکم منتقل می شود
دردی که در صورت سرفه کردن، راه رفتن یا انجام سایر حرکات تند بدتر می شود
تهوع و استفراغ
از دست دادن اشتها
تب با درجه پایین که ممکن است با پیشرفت بیماری بدتر شود
یبوست یا اسهال
نفخ شکم

محل درد شما بسته به سن و موقعیت آپاندیس شما ممکن است متفاوت باشد. هنگامی که باردار هستید، ممکن است به نظر برسد که درد از قسمت بالای شکم شما می آید زیرا آپاندیس شما در دوران بارداری بالاتر است.

علت درد آپاندیس چیست؟

انسداد در پوشش آپاندیس که منجر به عفونت می شود، علت احتمالی آپاندیسیت است. باکتری ها به سرعت تکثیر می شوند و باعث می شوند آپاندیس ملتهب، متورم و پر از چرک شود. اگر به موقع درمان نشود، آپاندیس ممکن است پاره شود.

آپاندیسیت می تواند عوارض جدی ایجاد کند، مانند:

 پارگی باعث گسترش عفونت در سراسر شکم شما (پریتونیت) می شود. این وضعیت که احتمالاً تهدید کننده زندگی است، نیاز به جراحی فوری برای برداشتن آپاندیس و تمیز کردن حفره شکم شما دارد.

 اگر آپاندیس شما بترکد، ممکن است دچار عفونت (آبسه) شوید. در بیشتر موارد، جراح آبسه را با قرار دادن لوله ای از طریق دیواره شکم به داخل آبسه تخلیه می کند. لوله برای حدود دو هفته در جای خود باقی می ماند و به شما آنتی بیوتیک داده می شود تا عفونت برطرف شود.

پس از برطرف شدن عفونت، جراحی برای برداشتن آپاندیس انجام خواهید داد. در برخی موارد، آبسه تخلیه می شود و آپاندیس بلافاصله برداشته می شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۹ درمان خانگی برای تنگی نفس” را نیز مطالعه بفرمایید.

تشخیص درست التهاب آپاندیس چگونه است؟

برای کمک به تشخیص آپاندیسیت، پزشک احتمالاً سابقه علائم و نشانه های شما را می گیرد و شکم شما را معاینه می کند.

آزمایش ها و روش های مورد استفاده برای تشخیص آپاندیسیت عبارتند از:

معاینه فیزیکی برای ارزیابی درد شما پزشک ممکن است فشار ملایمی بر ناحیه دردناک وارد کند. هنگامی که فشار به طور ناگهانی کاهش می یابد، درد آپاندیسیت اغلب بدتر می شود، که نشان دهنده ملتهب بودن صفاق مجاور است.

پزشک شما همچنین ممکن است به دنبال سفتی شکم و تمایل شما به سفت کردن عضلات شکم در پاسخ به فشار روی آپاندیس ملتهب (نگهبانی) باشد.

پزشک شما ممکن است از یک انگشت روغن کاری شده و دستکش دار برای معاینه رکتوم پایینی. زنان در سنین باروری ممکن است برای بررسی مشکلات احتمالی زنان که ممکن است باعث درد شوند، معاینه لگنی انجام دهند.

آزمایش خون. این به پزشک اجازه می دهد تا تعداد گلبول های سفید خون بالا را که ممکن است نشان دهنده عفونت باشد، بررسی کند.

آزمایش ادرار. ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک آزمایش ادرار انجام دهید تا مطمئن شود که عفونت ادراری یا سنگ کلیه باعث درد شما نمی شود.

تست های تصویربرداری پزشک شما همچنین ممکن است برای کمک به تایید آپاندیسیت یا یافتن علل دیگر درد شما، یک عکس اشعه ایکس شکم، یک سونوگرافی شکم، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را توصیه کند.

درمان درد آپاندیس چگونه است؟

درمان درد آپاندیس

درمان آپاندیسیت معمولاً شامل جراحی برای برداشتن آپاندیس ملتهب است. قبل از جراحی ممکن است یک دوز آنتی بیوتیک برای درمان عفونت به شما داده شود.
جراحی برای برداشتن آپاندیس (آپاندکتومی)

آپاندکتومی را می توان به صورت جراحی باز با استفاده از یک برش شکمی به طول حدود ۲ تا ۴ اینچ (۵ تا ۱۰ سانتی متر) انجام داد (لاپاراتومی). یا می توان جراحی را از طریق چند برش کوچک شکمی انجام داد (جراحی لاپاراسکوپی). در طول آپاندکتومی لاپاراسکوپی، جراح ابزارهای جراحی مخصوص و یک دوربین فیلمبرداری را در شکم شما قرار می دهد تا آپاندیس شما را خارج کند.

به طور کلی، جراحی لاپاراسکوپی به شما این امکان را می دهد که سریعتر بهبود یافته و با درد و جای زخم کمتر بهبود پیدا کنید. ممکن است برای افراد مسن و افراد چاق بهتر باشد.

اما جراحی لاپاراسکوپی برای همه مناسب نیست. اگر آپاندیس شما پاره شده و عفونت به خارج از آپاندیس گسترش یافته است یا آبسه دارید، ممکن است به آپاندکتومی باز نیاز داشته باشید که به جراح شما اجازه می دهد حفره شکم را تمیز کند.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.