عادت هایی که به سلامت مغز آسیب می زند

عادات سبک زندگی ناسالم تأثیر جدی بر سلامت مغز دارد. عملکرد ناسالم مغز می تواند منجر به مشکلات حافظه، استرس، اضطراب، افسردگی و انحطاط مغز شود، اما اگر از اقدامات روزمره که تأثیر منفی دارند آگاه باشیم، می توانیم تغییراتی ایجاد کنیم و عادت های سالمی را در پیش بگیریم که باعث می شود مغز شما سالم تر است و سلامت کلی را نیز افزایش می دهد.

عادت های بسیار مضر برای سلامتی مغز

رژیم غذایی غربی

رژیم غذایی غربی مبتنی بر قند زیاد و چربی های ناسالم از غذاهای فرآوری شده است. کالری بالایی دارد، اما اغلب از نظر مواد مغذی ضروری خالی است. این الگوی غذایی با اضافه وزن و همچنین تغییر عملکرد و رفتار مغز مرتبط است. انتخاب های غذایی با کیفیت پایین خطر ابتلا به اختلالات شناختی، استرس، اضطراب و افسردگی را افزایش می دهد.

به نوبه خود، استرس مزمن منجر به رفتارهای غذایی ناسالم می شود و یک چرخه معیوب ایجاد می کند. از سوی دیگر، رژیم غذایی مدیترانه ای تأثیر مثبتی بر شناخت دارد و ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. رژیم مدیترانه ای شامل غذاهای غنی از مواد مغذی مانند امگا ۳ است که از سلامت مغز حمایت می کند.

سلامت مغز

 زندگی بی تحرک

انسان ها طوری طراحی شده اند که با فعال ماندن، حرکت کنند و با محیط تعامل داشته باشند. زندگی بی تحرک باعث اختلال در عملکرد شناختی و کاهش حافظه و افزایش خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی می شود.

کم تحرکی همچنین با اضافه وزن همراه است که با افزایش التهاب و تحلیل مغز بر سلامت مغز تأثیر منفی می گذارد. ترکیبی از تمرین با وزنه و ورزش هوازی به طور کلی برای سلامت مغز بهترین در نظر گرفته می شود.

خواب ناکافی سلامتی مغز را تهدید میکند

نداشتن خواب کافی یک عامل خطر اصلی برای اختلال عملکرد مغز است. کم خوابی منجر به اختلالات شناختی می شود. خلق و خوی بی ثبات تر می شود و واکنش های شدیدی مانند تحریک پذیری بیش از حد و عصبانیت در کسانی که مشکل به خواب رفتن یا خواب ماندن دارند، مکرر است. هم کیفیت و هم کمیت خواب مهم است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “فواید ورزش بر روی مغز چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

 استرس

استرس با خواب ضعیف، افزایش خطر اضطراب و افسردگی، حافظه ضعیف و خستگی ذهنی مرتبط است. به زبان ساده: استرس به معنای واقعی کلمه مغز را تغییر می دهد. در مورد استرس شدید مرتبط با اختلال استرس پس از سانحه، مطالعات نشان می دهد که این احساسات می تواند منجر به تغییر در ساختار مغز و تعادل بین ماده سفید و خاکستری شود.

نوشیدن الکل

مشکل در راه رفتن، ضعف حافظه، گفتار نامفهوم، مشکلات بینایی، تاخیر در زمان واکنش، همگی نتایج مصرف الکل هستند و تاثیر منفی آن بر سلامت مغز را تایید می کنند. کسانی که بیش از حد درازمدت الکل می نوشند، تغییرات جدی و مداومی را در مغز تجربه می کنند.

آسیب مغزی نتیجه اثرات سمی مستقیم بر مغز و به طور غیرمستقیم ناشی از سلامت عمومی ضعیف، بیماری های کبدی و سایر مشکلات گوارشی است که از مصرف الکل نیز ناشی می شود.

سیگار کشیدن

دود تنباکو حاوی هزاران ترکیب از جمله فلزات سنگین است که برای مغز سمی هستند و نیکوتین که اعتیاد ایجاد می کند. مصرف دخانیات با کاهش زودهنگام شناختی و التهاب و پیری زودرس مغز مرتبط است.

حشیش می تواند تأثیر منفی بر توجه، حافظه، یادگیری، توانایی تصمیم گیری و احساسات داشته باشد. تأثیر این گیاه روی مغز به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله تعداد دفعات مصرف، سن مصرف کننده و اینکه آیا در ترکیب با تنباکو و الکل استفاده می شود یا خیر. اگر حشیش برای اهداف دارویی استفاده می شود، باید طبق توصیه پزشک استفاده شود.

عدم حمایت اجتماعی ممکن است به سلامت مغز شما آسیب بزند

پیوندهای اجتماعی قوی با کاهش خطر زوال عقل، افسردگی و اضطراب، احساس رفاه کلی و حتی امید به زندگی طولانی‌تر ارتباط دارد. علاوه بر این، داشتن یک سیستم حمایتی خوب ممکن است به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون، یکی دیگر از عوامل خطر برای برخی بیماری‌های مغزی کمک کند. به گفته کارشناسان هاروارد، فشار خون بالا در میانسالی خطر زوال شناختی را در آینده افزایش می دهد.

تکنولوژی دیجیتالی

فناوری دیجیتال می تواند تأثیرات منفی و مثبت بر عملکرد و رفتار مغز داشته باشد. زمان زیادی که جلوی گوشی و تلوزیون سپری می شود می تواند علائم ADHD را تشدید کند، باعث ایجاد احساسات منفی، کاهش هوش اجتماعی، اختلال در خواب و ایجاد انزوای اجتماعی شود.

با این حال، برخی از بازی‌های ویدیویی و برنامه‌ها با تمرینات مغزی برای تقویت حافظه، چندوظیفگی و شناخت و کمک به مدیریت ADHD، افسردگی و بیماری آلزایمر ساخته شده‌اند. استفاده مناسب از محصولات دیجیتال نیز می تواند استرس را کاهش دهد.

خانه و محل کار به هم ریخته و شلوغ

زندگی در شلوغی خانه یا محل کار باعث استرس، کاهش توانایی تمرکز و تمرکز و سلامت روانی ضعیف تر می شود. علاوه بر این، زندگی در یک محیط پر هرج و مرج باعث افزایش استرس و خوردن احساسی، به ویژه مصرف بیش از حد کلوچه ها و میان وعده ها می شود.

یک محیط تمیز و نامرتب برای “بهداشت روان” ضروری است. به بهبود بهره وری و احساس رفاه کمک می کند. سعی کنید کل خانه خود – از جمله آشپزخانه، اتاق خواب و حمام – را بدون شلوغی نگه دارید.

راه حل های ساده برای تقویت مغز

 مغز

راه‌حل‌ها بسیار ساده هستند، اگرچه وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانند احساس سختی کنید . برای اجرای تدریجی تغییرات لازم تلاش کنید و به مزایای مثبت حاصل از آن توجه داشته باشید!

از یک رژیم غذایی به سبک غربی پر از فست فود و آب نبات به سبزیجات غنی از مواد مغذی، میوه ها، غلات کامل، حبوبات، گوشت بدون چربی، و ماهی و روغن های غنی از امگا ۳ تغییر دهید.
بیشتر روزهای هفته بدن خود را به مدت ۴۰ تا ۶۰ دقیقه حرکت دهید.(ورزش کنید)
هر شب ۷ تا ۹ ساعت خواب خوب و با کیفیت داشته باشید.
از صرف زمان زیاد در مقابل تلوزیون خودداری کنید.
خانه و محل کار خود را شلوغ ننکنید.
برای کاهش استرس، مدیتیشن ذهن آگاهی را تمرین کنید.
از استعمال دخانیات، نوشیدن الکل خودداری کنید.
زمانی را برای گذراندن با عزیزان خود بیابید یا به دنبال ایجاد ساختار حمایتی خود باشید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.