ضربان قلب در حالت استراحت چقدر باید است؟

مقادیر طبیعی ضربان قلب در حالت استراحت (RHR) می تواند بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه متغیر باشد. با افزایش آمادگی قلبی عروقی، مقدار ضربان قلب در حالت استراحت کاهش می یابد. ضربان قلب در حالت استراحت تعداد ضربان در دقیقه است که قلب در زمانی که فرد استراحت کامل دارد می زند. این شاخص هم تناسب اندام و هم سلامت عمومی است.

چه عواملی بر ضربان قلب در حالت استراحت تأثیر می گذارد؟

سن: طبق برخی مطالعات، ضربان قلب در حال استراحت با افزایش سن می تواند تغییر کند.
جنسیت: به طور متوسط، RHR زنان ۲ تا ۷ ضربه در دقیقه بیشتر از مردان است.
دمای هوا: ضربان می تواند در هوای گرم افزایش یابد، اما معمولاً بیش از ۱۰ ضربه در دقیقه نیست.
احساسات: احساس شدید استرس، اضطراب یا حتی شادی می تواند RHR را افزایش دهد.
وضعیت بدن: ضربان قلب در حالت استراحت می تواند ۳ ضربه در دقیقه در هنگام نشستن در مقابل دراز کشیدن بیشتر باشد. به طور مشابه، RHR با ایستادن کمی افزایش می یابد.
دارو: داروهای تجویزی، مانند داروهای ضد افسردگی و مسدودکننده های بتا، می توانند باعث کاهش RHR در مقایسه با بدون دارو شوند.
مدیتیشن: یوگا و پرانایاما اگر به طور منظم انجام شوند می توانند باعث کاهش ضربان قلب در حالت استراحت شوند.

ضربان قلب در حالت استراحت چقدر باید است؟

خوانش ضربان قلب در حالت استراحت چه چیزی را نشان می دهد؟

ضربان قلب در حالت استراحت نشانگر تناسب اندام و سلامت عمومی است.

در بزرگسالان، ضربان قلب کمتر با درجه بالاتری از آمادگی جسمانی و بروز کمتر حوادث قلبی، مانند حملات قلبی، مرتبط است.

ورزشکارانی که بسیار تمرین کرده اند می توانند RHR کمتر از ۴۰ داشته باشند. این ممکن است به این دلیل باشد که نرخ پایین تر به معنای قوی تر بودن عضله قلب است و می تواند خون را به طور موثرتری پمپاژ کند. توضیح دیگر این است که با ورزش شدید، اکسید نیتروژن در رگ های خونی قلب آزاد می شود که باعث افزایش خون رسانی به قلب می شود.
با این حال، ضربان قلب به طور مداوم بالاتر با مشکلات قلبی عروقی و مرگ زودرس مرتبط است.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ که ۳۰۰۰ مرد را به مدت ۱۶ سال مورد مطالعه قرار داد، نشان داد که مردان مبتلا به RHR بیشتر از ۹۰ در مقایسه با مردان با RHR کمتر از ۸۰ سه برابر با خطر مرگ مرتبط هستند.

یک مطالعه مشاهده‌ای که در نروژ انجام شد و روی ۲۰۰۰۰ شرکت‌کننده انجام شد، نتایج مشابهی پیدا کرد، حتی اگر برای عواملی مانند شاخص توده بدن (BMI) و زندگی کنترل شود.

آیا ضربان قلب ۵۲ بد است؟

ضربان قلب در حالت استراحت (RHR) راهی سریع برای تعیین میزان کارآمدی قلب شما است. آنچه طبیعی تلقی می شود می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد؟ RHR شما مقدار خونی است که قلب شما هنگامی که ورزش نمی کنید پمپاژ می کند. اگر نشسته یا دراز کشیده، آرام و ریلکس هستید و بیمار نیستید، ضربان قلب شما باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه (bpm) باشد.

برادی کاردی (ممکن است طبیعی باشد یا نباشد):

اگر RHR شما به طور مداوم کمتر از ۶۰ ضربان در دقیقه (حتی ۵۲ ضربان در دقیقه) است، برادی کاردی (ضربان قلب آهسته) دارید، که ممکن است نشانه ای از آمادگی جسمانی عالی (که اغلب در ورزشکاران و شناگران حرفه ای دیده می شود) یا شاید نشانه ای از بیماری باشد. در این صورت می تواند با سبکی سر، سرگیجه یا ناراحتی قفسه سینه همراه باشد.

اگر ضربان قلب در حالت استراحت شما به طور قابل توجهی کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه (حتی ۵۲ ضربه در دقیقه) است و احساس خوبی ندارید، باید به پزشک مراجعه کنید و الکتروکاردیوگرافی انجام دهید.

آکی کاردی (ممکن است طبیعی نباشد):

اگر RHR شما به طور مداوم بالای ۱۰۰ ضربه در دقیقه است، تاکی کاردی دارید و باید به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر علائم دیگری مانند سفتی قفسه سینه، خستگی یا تنگی نفس دارید.

ضربان قلب در حالت استراحت سریع (بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه) می تواند شرایط مختلفی را نشان دهد. ممکن است دچار کم آبی شده باشید یا آمادگی جسمانی ضعیفی داشته باشید، یا این می تواند نشانه ای از اتفاق جدی تری در قلب یا ریه های شما باشد.

بررسی RHR یک راه غیرتهاجمی برای ارزیابی سلامت شما است. سه روز متوالی بعد از بیدار شدن از خواب RHR خود را مصرف کنید.

شما باید تعداد ضربان قلب خود را در دقیقه محاسبه کنید. می توانید این کار را با شمردن ضربان قلب به مدت ۱۰ ثانیه انجام دهید و نتیجه را در شش ضرب کنید.
مجموع اعداد سه روز مختلف خود را بگیرید. آنها را جمع کرده و بر سه تقسیم کنید.

اگر نبض خود را پیدا نکنید، یک دستگاه فشار خون دیجیتال معمولاً ضربان قلب را در دقیقه گزارش می‌کند.

بهترین نتایج بلافاصله پس از بیدار شدن به دست خواهد آمد. با این حال، اگر این امکان پذیر نیست، اطمینان حاصل کنید که قبل از تعیین ضربان در دقیقه، حداقل ۱۵ دقیقه آرام استراحت کرده و مضطرب هستید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “رژیم طلایی دکتر واهل برای مبتلایان به ام اس چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

آیا ضربان قلب ۸۰ بد است؟

داشتن ضربان قلب در حالت استراحت ۸۰ بد نیست زیرا در محدوده طبیعی قرار دارد.

تحقیقات نشان می دهد که داشتن ضربان قلب کمتر در حالت استراحت بسیار بهتر از داشتن ضربان قلب در سمت بالاتر است.

طبق تحقیقات انجام شده، داشتن ضربان قلب کمتر از ۴۰ تا ۶۰ در دقیقه، در واقع برای قلب شما مفید است، مگر اینکه احساس سرگیجه یا تنگی نفس داشته باشید.
ضربان قلب ورزشکاران به ۴۰ ضربه در دقیقه می رسد.

ضربان قلب در حالت استراحت

چه شرایطی بر ضربان قلب شما تأثیر می گذارد؟

اگر استرس دارید، می ترسید، هیجان زده هستید یا از اضطراب رنج می برید، ممکن است ضربان قلب شما افزایش یابد.
اگر آب و هوا گرم و مرطوب باشد، ضربان قلب شما اندکی افزایش می یابد.
اگر چاق هستید، ممکن است ضربان قلب شما بالاتر باشد.
اگر از داروهایی مانند بتابلوکرها استفاده می کنید، ممکن است ضربان قلب کمتری داشته باشید.
اگر از پرکاری تیروئید رنج می برید، ممکن است ضربان قلب شما در حالت استراحت بالا باشد و اگر کم کاری تیروئید دارید پایین باشد.
عفونت هایی که باعث تب می شوند می توانند ضربان قلب شما را افزایش دهند.
سطوح پایین هموگلوبین (کم خونی) ممکن است ضربان قلب شما را افزایش دهد.
اگر سیگار یا قهوه مصرف کرده اید، ممکن است ضربان قلب شما افزایش یابد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.