آیا خوردن دانه سیب خطرناک است؟

نگرانی در مورد خطر مسمومیت ناشی از خوردن دانه های سیب وجود دارد. چقدر خطرناک هستند؟ در اینجا به جزئیات آن می پردازیم. آیا خوردن دانه سیب خطرناک است؟دانه های سیب معمولاً هنگام خوردن میوه دور ریخته می شوند. با این حال، برخی با بی احتیاطی یا تصادفی آنها را می بلعند. در آن زمان است که این سوال مطرح می شود که آیا خوردن آنها خطرناک است؟ در ادامه به شما خواهیم گفت که علم چه می گوید و در چه شرایطی می توانند سلامت شما را به خطر بیندازند. به خواندن ادامه دهید!

آیا دانه های سیب سمی هستند؟

در  سیب ها ۵ دانه کوچک وجود دارد که هنگام جویدن طعم آنها تلخ است. در مورد مصرف آنها، نظرات متفاوتی وجود دارد، زیرا کسانی وجود دارند که معتقدند آنها سالم هستند، در حالی که دیگران بر سمی بودن آنها تأکید می کنند. علم در مورد آن چه می گوید؟

تحقیقاتی که از طریق مجله Nutrients به اشتراک گذاشته شده است، اظهار می کند که این دانه ها منبع پروتئین، فیبر غذایی و لیپیدها هستند که عمدتاً در اندوسپرم آنها یافت می شود. از این رو این فرضیه نشان می دهد که آنها می توانند برای سلامت گوارش، قلب و عروق و متابولیک مفید باشند.

پس چرا می گویند دانه سیب سمی هستند؟ فراتر از مواد مغذی ذکر شده، آنها ماده ای به نام “آمیگدالین” را غلیظ می کنند که وقتی متابولیزه می شود به هیدروژن سیانید (HCN) تجزیه می شود. این باعث مسمومیت می شود و بر توانایی سلول ها در استفاده از اکسیژن تأثیر می گذارد.

خوشبختانه، بعید است که دانه های سیب باعث مسمومیت و مرگ شوند. یک فرد بالغ باید حداقل ۱۵۰ دانه بخورد تا در معرض خطر چنین اثراتی قرار گیرد. اما همانطور که یک پست در دایره المعارف بریتانیکا نشان می دهد، یک سیب متوسط ​​فقط ۵-۸ دانه دارد.

بدن انسان توانایی پردازش مقادیر کم هیدروژن سیانید را دارد. بنابراین، مگر اینکه فردی تعداد زیادی هسته سیب را پشت سر هم بخورد، خطر آن بسیار کم است.

همچنین باید در نظر داشت که آمیگدالین فقط از طریق خرد کردن (مانند آب میوه ها) یا جویدن دانه ها به دست می آید. وقتی دانه ها به طور کامل خورده شوند، از سیستم گوارشی سالم عبور می کنند و هیچ خطری ندارند.

آیا خوردن دانه سیب خطرناک است؟

درباره مسمومیت با سیانید

باید در نظر داشت که سیانور یکی از سموم کلاسیک در تاریخ بشر بوده است. بر اساس اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، دوزهای ۱ تا ۲ میلی گرم بر کیلوگرم در مردان با وزن ۷۰ کیلوگرم کشنده است.

در مقادیر کم، می تواند باعث آسیب قلب و مغز شود. در موارد شدید باعث کما و مرگ می شود. به همین دلیل مصرف هم دانه سیب و هم  سایر میوه های حاوی این ماده (زردآلو، گیلاس و هلو) توصیه نمی شود. لازم به ذکر است که از دیگر علائم مسمومیت با سیانید می توان به دشواری تنفس، تشنج و از دست دادن هوشیاری اشاره کرد.

حال اگرچه پیشنهاد کلی این است که از خوردن این دانه ها خودداری کنید، اما اگر ناخواسته چند عدد بخورید اشکالی ندارد. همانطور که گفتیم، مقدار متوسط ​​موجود در یک سیب برای ایجاد مسمومیت کافی نیست.

فواید عالی آب سیب زمینی و آلوئه ورا برای سلامتی

وقتی دانه های له شده سیب را در آب مصرف می کنید چه اتفاقی می افتد؟

در بیشتر موارد، دانه های سیب هنگام تهیه نوشیدنی هایی مانند آب میوه ها و اسموتی ها همراه با میوه خرد می شوند. در نتیجه، آنها احتمالا مقداری آمیگدالین آزاد می کنند. اما درست مانند دانه های خام، خطر مسمومیت بسیار کم است.

در مطالعه ای که از طریق Food Chemistry گزارش شد، محققان مقادیر بسیار کمی آمیگدالین را در برخی از مارک های تجاری آب سیب یافتند. برای دقیق تر، اندازه گیری گزارش شده به شرح زیر بود:

۰٫۰۱-۰٫۰۴ میلی گرم در میلی لیتر (ml) در آب سیب فشرده.
۰٫۰۰۱-۰٫۰۰۷ میلی گرم در میلی لیتر در آب سیب با عمر طولانی.

در این ترتیب از ایده ها، آب میوه ایمن برای مصرف انسان در نظر گرفته می شود. اما مانند کل میوه، پیشنهاد این است که دانه ها را قبل از آبگیری بردارید.

در مورد دانه های سیب چه چیزی را باید به خاطر بسپاریم؟

می گویند خوردن دانه سیب برای سلامتی خطرناک است; این به این دلیل است که آنها حاوی ماده ای به نام آمیگدالین هستند که هنگام جویدن و هضم سیانید آزاد می کند. با این حال، نشان داده شده است که برای قرار گرفتن در معرض مسمومیت با این ماده، باید بیش از ۲۰۰ دانه بخورد.

به این ترتیب بعید است که از خوردن تصادفی دانه های یک سیب آسیبی به شما وارد شود. فقط برای احتیاط توصیه می شود قبل از خوردن آنها را از میوه جدا کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.