روایت درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

روایت درمانی سبکی از روان درمانی است که هدف آن «توانمندسازی» افراد برای بازنویسی روایت خود به شیوه ای دلسوزانه تر است. این شامل آگاهی از چگونگی تأثیر تجربه ها بر روند کلی زندگی ما است.

به طور کلی، بازگو کردن هر تجربه و تعامل معنایی دریافت می کند که بر نحوه دیدن خود و جهان تأثیر می گذارد. با شروع   این مدل درمانی ایجاد داستان هایی را پیشنهاد می کند که می توانند عزت نفس، زندگی حرفه ای، روابط و مهارت ها را تقویت کنند. آیا می خواهید در مورد آن بیشتر بدانید؟

روایت درمانی چیست؟

روایت درمانی یک درمان مکالمه ای است که با کار مشترک درمانگر و شخص در ساخت داستان های جدید – از روی یک رویکرد مشارکتی – با جهت گیری به سمت آنچه قرار است به دست آید مشخص می شود.

بخشی از این ایده که فرد منابع و مهارت های لازم برای انجام این کار را دارد، در حالی که نقش درمانگر همراهی یا راهنمایی در مسیر دانش است.

این پایگاه قوی در ساخت گراییش اجتماعی نقش دارد. این فرض می‌کند که باورها، ایده‌ها، ارزش‌ها، هنجارها، شیوه‌ها و گفتمان‌ها همیشه وجود نداشته‌اند، بلکه ساختارهایی هستند که ما با آنها جهان پیرامون خود را تفسیر میکنیم.

اصول روایت درمانی

برای ساخت داستان های جدید یا روایت های جایگزین، روایت درمانی بر اصول و ابزارهای مختلفی استوار است. ما در زیر موارد اصلی را برجسته می کنیم.

روایت درمانی چیست؟

استعاره های روایی

برای اینکه درمان مفید باشد، مهم است که داستان های خود را تا حد امکان آشکار و شفاف بسازید.
داستان هایی که ما می گوییم مجموعه ای از رویدادهای متوالی هستند که در طول زمان به هم متصل می شوند. این روایات به ما احساسی از خود و محیط اطرافمان می دهد و همچنین به عنوان مرجعی برای اقدامات آینده عمل می کند.

با این حال، داستان فقط یکی از راه های بیان چیزها است. به همین دلیل، از طریق روایت درمانی، دعوت می شود تا روایت های جایگزینی را ایجاد کند که شامل جنبه ها یا جزئیاتی باشد که قبلاً حذف شده است.

مشکل را نام ببرید

در جلسات اول، روایت بیشتر بی نظم جلوه می کند، گویی آبشاری از قسمت هاست. با این حال، همانطور که فرد خود را بیان می کند، آن جریان منظم تر می شود.

در این زمان، درمانگر به دنبال این است که بیمار نامی را برای آنچه که او را آزار می دهد یا آنچه که او را تعریف می کند، تعیین کند. شما می توانید آن را از طریق یک کلمه یا یک عبارت کوتاه انجام دهید. به این ترتیب، «برونی سازی مشکل» یکی دیگر از اصول در نظر گرفته شده است.

هنگام نامگذاری، باید به جنبه های مختلف در رابطه با زبان توجه کرد; که بیمار کلماتی را انتخاب کند که موقعیت را به بهترین شکل توصیف کند (که تحمیل نشده اند) و این کلمات وضعیتی را که مشکل را حفظ می کند، تقویت نمی کند. به همین ترتیب، درمانگر در بازخورد خود سعی می کند از زبان مراجع استفاده کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۴ روش مهربان بودن با خودتان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

بیرونی کردن مشکل

این استراتژی در پی آن است که مشکل را ملموس‌تر و قابل کنترل‌تر کند. آنچه در مورد آن است آسیب شناسی بیمار است که به یک تشخیص یا برچسب متصل است.

برونی سازی به عنوان تکنیکی به کار می رود تا افراد بتوانند از تعارض فاصله بگیرند و آن را به عنوان ذاتی شخصیت خود تشخیص ندهند. بنابراین، با بیرون گذاشتن مشکل، تصور ضعیف یا بی فایده بودن خود شروع به ضعیف شدن می کند.

زمینه و شرایط را در نظر بگیرید

مشکلات و داستان ها در خلأ رخ ​​نمی دهد، بلکه در یک بستر اجتماعی و تاریخی خاص که در آن روابط قدرت متفاوتی وجود دارد، رخ می دهد.

در نظر گرفتن این شرایط، صریح ساختن آنها و به اشتراک گذاشتن آنها با فرد به درک این نکته کمک می کند که بسیاری از موقعیت ها با آنها رابطه مستقیم دارند. به نوبه خود، این اجازه می دهد تا وزن احساس گناه کاهش یابد.

در مورد اثرات مشکل بپرسید

درمانگر بیمار را راهنمایی می کند تا مشخص کند مشکل چگونه زندگی او را تحت تأثیر قرار داده است. “ترفندها” یا “صداهایی” که از طریق آنها مشکل ایجاد شده است، آغاز آن و زمینه ای که در آن ظاهر می شود چه بوده است.

اما فرد همچنین تشویق می شود تا مشکل خود را بررسی کند و مشخص کند که نقش او در حفظ مشکل چه بوده است. این همان چیزی است که به عنوان “سوالات تاثیر متقابل” شناخته می شود.

روایت درمانی برای چه مواردی استفاده می شود؟

اگر به دنبال رشد شخصی، خودشناسی و ثبات ذهنی هستید، امتحان روایت درمانی معتبر است.
روایت درمانی را می توان هم در کارهای فردی و هم در خانواده، زوج و هم در سطح جامعه به کار برد. اگرچه یک چارچوب کاری ایجاد شده و محرمانگی رعایت می شود، انعطاف پذیری با فرد مورد توافق وجود دارد.

افرادی که تحت تاثیر قرار گرفته اند یا در ناراحتی بیمار شرکت کرده اند می توانند به جلسات دعوت شوند.
درمانگر از طریق «گوش دادن ساختارشکن» از آن شکاف‌ها یا ابهامات در داستان استفاده می‌کند تا جنبه‌های نادیده‌گرفته یا نادیده‌گرفته‌شده‌ای را که می‌تواند نسخه جدیدی از داستان را تسهیل کند، آشکار کند.

به این ترتیب، این درمان به بازیابی گفتمان‌های مسلطی که به عنوان حقایق منحصربه‌فرد و غیرقابل تغییر فرض می‌شوند کمک می‌کند و بیماران را دعوت می‌کند تا نسخه‌ای از داستان بسازند که با اهداف و خواسته‌های آنها هماهنگی بیشتری داشته باشد.

مزایای روایت درمانی چیست؟

در میان مزایای بسیاری که دارد، روایت درمانی امکان ساختن تاریخچه ای جایگزین را فراهم می کند و مسیرها و امکانات دیگری را می گشاید که کاربردی تر و سالم تر هستند.

از سوی دیگر، در نتیجه برون سپاری، افراد می توانند از مشکل جدا شده و بر منابع و مهارت های خود و کارهایی که می توانند برای ایجاد تغییر در وضعیتی که آنها را رنج می دهد، تمرکز کنند.

با تمرکز بر مسئله در رابطه با زمینه آن، می توان دیدگاه جدیدی در مورد آن ساخت. به همین ترتیب، خودشناسی تقویت می شود و فرد خود را در زندگی خود توانمند می کند.

روایت درمانی برای چه مواردی استفاده می شود؟

مشکل، مشکل است؛ و مربوط به شخصیت شما نیست

این یکی از اصول کلیدی است که روایت درمانی بر آن استوار است. از این رو، من روی برون سپاری کار می کنم تا اثر انگ زدن برخی برچسب ها را از بین ببرم.

این مدل از روان درمانی درک می کند که معنای یک رویداد “محصول ذهن” نیست، بلکه یک ساخت و ساز است. از آنجا تغییر صورت می گیرد.

به خودی خود، نسخه‌های یک رویداد را گسترش می‌دهد و به هر یک اجازه می‌دهد تا نقش فعال و پیشرو در تصمیم‌گیری‌های مختلف زندگی خود را بازیابد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.