درمان های خانگی بسیار خوب برای ورم پا و مچ پا

تورم پا و مچ پا مشکلی است که هر کسی می تواند تجربه کند. با این حال، در افراد مسن شیوع بیشتری دارد.در بیشتر موارد، این نوع تورم به خودی خود یک بیماری نیست، اما می تواند نشانه ای از یک مشکل زمینه ای باشد. تجمع غیرطبیعی مایعات شایع ترین علت ورم پا و مچ پا است.دلایل متعددی وجود دارد که چرا ورم پا و مچ پا ممکن است رخ دهد.

این دلایل عبارتند از؛ کمبودهای تغذیه ای، اضافه وزن، بارداری، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، افزایش سن، گردش خون ضعیف و عدم تحرک بدنی. همچنین، آسیب یا جراحی در پا، مچ پا یا ساق پا می تواند باعث تورم پا و مچ پا شود.افرادی که دیابت، بیماری کلیوی، مشکلات قلبی یا بیماری کبدی دارند، بیشتر مستعد ورم پا و مشکلات مچ پا هستند.

چند نکته و اقدام خوب برای ورم پا

یک رژیم غذایی کم نمک را انتخاب کنید زیرا نمک اضافی در بدن می تواند منجر به تجمع مایعات شود.
همچنین می توانید جوراب های خاص بپوشید.
اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، چربی اضافی را از بین ببرید.
از پوشیدن لباس های تنگ در اطراف ران خود اجتناب کنید.
شما باید تمرینات پا را در برنامه ورزشی خود بگنجانید. تمرینات پا به بهبود گردش خون کمک می کند.
از نشستن طولانی مدت خودداری کنید. استراحت های متناوب داشته باشید و کمی قدم بزنید.
می توانید پاهای خود را روی یک بالش قرار دهید .

درمان های خانگی مختلف برای ورم پا

۱- از آب تونیک استفاده کنید

اگر آن را دارید، در خانه خود می توانید از آن برای کاهش تورم خود استفاده کنید. آب تونیک اساساً آب گازدار است که کینین در آن وجود دارد. کینین نقش یک ماده ضد التهابی را ایفا می کند و در نتیجه به کاهش تورم کمک می کند. برای این درمان، یک وان یا لگن بردارید و مقدار کافی آب مقوی در آن بریزید. سپس پاها و مچ پاها را در آن فرو کنید. پاها و مچ پاها را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه خیس نگه دارید. پس از آن پاهای خود را با آب معمولی بشویید.

۲- بسته یخ

این شناخته شده ترین راه برای کاهش تورم است. قرار دادن کیسه یخ روی پای متورم به کاهش تورم کمک می کند. اگر کیسه یخ در خانه ندارید، می توانید به سادگی ۶ تا ۷ تکه یخ بردارید و آن را در یک حوله یا پارچه نخی بپیچید و روی تورم خود قرار دهید.

درمان های خانگی برای ورم پا

۳- نمک اپسوم

استفاده از نمک اپسوم برای کاهش ورم پا نیز بسیار موثر است. نمک اپسوم حاوی سولفات منیزیم هیدراته است که به خوبی برای کاهش تورم عمل می کند. علاوه بر این، نمک اپسوم برای تسکین سریع تورم و درد شناخته شده است. بهترین راه استفاده از آن مخلوط کردن آن با آب گرم است. وان را بردارید و تا نیمه آن را با آب گرم پر کنید و سپس نمک را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا حل شود.

پس از حل شدن نمک، پای آسیب دیده را داخل وان قرار دهید و بگذارید استراحت کند. پای آسیب دیده را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه در وان بگذارید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. همچنین اگر در خانه شما نمک اپسوم وجود ندارد، می توانید همین روش را حتی با نمک دریا یا نمک معمولی امتحان کنید.

۴- آب درمانی کنتراست

این روش ساده و در عین حال مفید دیگری برای کاهش تورم است. تنها چیزی که برای این کار لازم است آب است. دو وان بگیرید؛ یکی را با آب گرم و دیگری را با آب سرد پر کنید. در حالی که آب گرم برای حفظ گردش خون مفید است، آب سرد برای کاهش تورم شناخته شده است. هنگامی که وان ها را پر کردید، پای خود را در آب گرم قرار دهید و آن را برای ۳-۴ دقیقه نگه دارید. پس از آن آن را خارج کرده و فوراً آن را در وان آب سرد قرار دهید و ۱ دقیقه دیگر در آنجا نگه دارید. این روند را به مدت ۱۵ دقیقه ادامه دهید و به زودی نتیجه را خواهید دید.

۵- جوش شیرین با آب نشاسته

جوش شیرین یکی دیگر از محصولات ضد التهابی است. وقتی آن را با آب نشاسته برنج مخلوط می کنید به صورت خمیر در می آید. استفاده از این خمیر روی پاها به کاهش تورم کمک می کند. آب نشاسته برنج برای جذب آب اضافی از پاها شناخته شده است و همچنین به حفظ گردش خون کمک می کند. برای این درمان، مقداری آب نشاسته برنج بردارید و مقداری بیکینگ پودر را با آن مخلوط کنید تا یک قوام خمیری به دست آورید. سپس خمیر را به پاها و مچ پا بمالید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. پس از آن پای خود را بشویید و آن را مرطوب کنید. این روند را برای یک یا ۲ روز تکرار کنید تا کاملا از شر ورم خلاص شوید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “شایع ترین بیماری ها در بین سالمندان چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۶- از لیمو استفاده کنید

لیمو فواید بسیار زیادی دارد و از جمله فواید ضدالتهابی آن است. یک قاشق چای‌خوری آب لیمو را بردارید و یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین و یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون به آن اضافه کنید، زیرا هم دارچین و هم روغن زیتون به کاهش تورم کمک می‌کنند. همه اینها را به درستی مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. خمیر را روی پاهای خود بمالید و بگذارید یک شب جذب شود. صبح روز بعد بشویید.

۷- باند خیار

خیار نیز مانند لیمو خواص شگفت انگیزی دارد. خیار به کاهش سفتی و همچنین کاهش ادم کمک می کند. اگر در خانه خیار دارید، برش های نازکی از آن را برش دهید و روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. آنها را با باند ببندید. بانداژ را به مدت نیم ساعت نگه دارید و سپس به آرامی آن را بردارید.

۸- زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک درمان خانگی برای ورم به ۳ روش قابل استفاده است. ابتدا می توانید از روغن عصاره زنجبیل استفاده کنید. روغن را بگیرید، آن را با مقداری روغن حامل (مانند روغن زیتون) مخلوط کنید یا حتی فقط روغن را بگیرید و روی پاهای متورم ماساژ دهید. در مرحله دوم، می توانید چای زنجبیل را مصرف کنید که واقعا مفید است و به کاهش ورم پا کمک می کند. ثالثاً می توانید برش های زنجبیل خام بخورید. اگرچه کمی سخت است، اما افرادی هستند که عاشق خوردن زنجبیل هستند.

۹- تخم گشنیز

تخم گشنیز همچنین برای خلاص شدن از شر مایعات اضافی مفید است، بنابراین ادم پا را کاهش می دهد. ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از دانه ها را بردارید و در آب بجوشانید و بعد از صاف کردن، آب آن را بنوشید. اگر نمی خواهید آن را بنوشید، دانه های خیس شده را آسیاب کرده و به صورت خمیر درآورید. خمیر را به طور منظم روی پاهای آسیب دیده بمالید و نتایج موثری را مشاهده خواهید کرد.

۱۰- چای قاصدک

مصرف ۲ فنجان چای قاصدک در روز مطمئناً به کاهش تورم پا کمک می کند. قاصدک دارای خواص آنتی اکسیدانی است و به کاهش انواع تورم کمک می کند. فقط مقداری گیاه قاصدک، مثلاً یک قاشق چایخوری یا بیشتر، بردارید و در آب بجوشانید. آب را صاف کرده و روزانه ۲ فنجان از آن را بنوشید. به تدریج متوجه تأثیر مثبت آن خواهید شد.

۱۱- چای جعفری

۱ قاشق غذاخوری جعفری را بجوشانید و آب آن را صاف کنید و بنوشید. برای از بین بردن تورم روزانه ۲ تا ۳ لیوان بنوشید.

۱۲- سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد التهابی قوی است و بنابراین تسکین سریعی را به همراه دارد. تنها چیزی که نیاز دارید ۱ فنجان سرکه سیب، ۳ فنجان آب گرم و ۳ فنجان آب سرد و یک حوله است. نصف فنجان سرکه را در آب گرم و نصف دیگر را در آب سرد بریزید. سپس حوله را ابتدا در آب گرم خیس کنید و روی پا بپیچید و بعد از ۵ دقیقه همین کار را با آب سرد انجام دهید. این کار را حداقل ۱۵ دقیقه ادامه دهید و در صورت نیاز بعد از یک ساعت این درمان را تکرار کنید.

۱۳- استفاده از روغن های مختلف برای ورم پا

اگر روغن‌های ضروری مانند روغن اکالیپتوس، روغن نعناع، ​​روغن لیمو و غیره در خانه دارید، ۳ تا ۴ قطره از هر کدام را در نصف سطل آب گرم مخلوط کنید و پاهای خود را به مدت ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید.

۱۴- روغن گریپ فروت

۴-۵ قطره روغن گریپ فروت را با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و روی قسمت متورم ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند. یک شبه کار می کند و تورم را کاهش می دهد.

۱۵- ماساژ پا

باور کنید یا نه، اما ماساژ همیشه موثر است. اگر نوع مناسب ماساژ انجام شود، می تواند در کاهش تورم بسیار مفید باشد، زیرا ماساژ گردش خون را افزایش می دهد. مقداری روغن زیتون و اگر نه، مقداری روغن خردل مصرف کنید و پاها و مچ پا را در جهت بالا به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید. این کار را حداقل ۳-۴ بار در روز انجام دهید و به زودی تفاوت را در پاهای خود احساس خواهید کرد.

درمان ورم پا

۱۶- ارتفاع

بگذارید جاذبه روی شما و پاهایتان کار کند. با استفاده از بالش، پای ورم کرده را بالا بیاورید و آن را به مدت یک ساعت یا بیشتر نگه دارید تا آب اضافی آن پایین بیاید. پاها باید در موقعیتی بالاتر از قلب قرار گیرند.

۱۷- آب آشامیدنی

تورم عمدتاً به دلیل تجمع آب است، اما زمانی اتفاق می افتد که محتوای نمک در بدن زیاد باشد. بنابراین، برای خلاص شدن از شر نمک اضافی از بدن، تا حد امکان آب بنوشید. آب بدن را تصفیه می کند و نمک اضافی به شکل ادرار از بدن خارج می شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.