خواص تخم شنبلیله از کنترل دیابت تا تسهیل زایمان

گیاهان و ادویه جات از گنجینه های آشپزخانه هستند. آنها آشپزی را فوق العاده لذیذ می کنند و فواید دارویی زیادی ارائه می دهند. شنبلیله یکی از آن گیاهان رایج است که از دیرباز بخشی از طب بوده است. تخم شنبلیله دارای خاصیت بسیار است  و اغلب به عنوان مکمل نیز مصرف می شود. این مقاله به فواید عالی تخم شنبلیله همراه با ارزش غذایی، کاربردها و اثرات نامطلوب آن می پردازد و همچنین با خواندن ادامه مطلب با خاصیت دانه های شنبلیله آشنا میشوید.

تخم شنبلیله

در حالی که تخم شنبلیله به یک ادویه رایج در هر خانواده تبدیل شده‌اند، شاخه‌ها، برگ‌ها و ریشه‌های گیاه نیز به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سبزی با طعم تلخ و آجیلی، طعم شدید و مشخصات غذایی عالی، کیفیت آشپزی را افزایش می دهد، چه به صورت تازه، چه خشک یا پودر شده استفاده کنید.

شنبلیله که یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی با فواید بی‌شماری برای سلامتی است، با کاهش خطرات چندین بیماری سلامتی، تأثیر مثبتی بر سلامت انسان دارد. همچنین در بهبود پوست و سلامت ما بسیار موثر است. علاوه بر این، عصاره شنبلیله در محصولات مختلفی مانند صابون، شامپو، لوازم آرایشی، مخلوط ادویه‌ها، چاشنی‌ها، گارام ماسالا، چای و غیره استفاده می‌شود.

شنبلیله مشخصات غذایی بسیار چشمگیر دارد. یک قاشق غذاخوری دانه کامل شنبلیله حاوی مقدار زیادی مواد مغذی ضروری مانند ۶ گرم است. کربوهیدرات، ۳ گرم پروتئین، ۱ گرم چربی و ۳ گرم از الیاف محلول و نامحلول جدای از اینها، دانه ها همچنین سرشار از ویتامین ها (A، B، بیوتین، D)، مواد معدنی (آهن، منیزیم، منگنز، آنتی اکسیدان ها، اینوزیتول و کولین هستند، اما دانه های شنبلیله فقط ۳۵ کالری دارند.

خاصیت دانه های شنبلیله

خاصیت تخم شنبلیله

اکنون، اجازه دهید نگاهی دقیق به رایج‌ترین فوایدی که دانه‌های شنبلیله برای سلامتی ارائه می‌کنند داشته باشیم:

 دیابت را تحت کنترل میکند

گالاکتومانان موجود در دانه های شنبلیله فیبر محلولی است که جذب قند در خون را کند می کند. دانه های شنبلیله حاوی ۴-هیدروکسی ایزولوسین هستند، ترکیبی که ترشح انسولین را تحریک کرده و جذب قند را در بدن افزایش و بهبود می بخشد. بنابراین، ممکن است به تثبیت سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

جریان شیر مادر را افزایش می دهد

دانه های شنبلیله دارای خواص استروژن مانند هستند که به افزایش سایز سینه ها و تولید شیر در آنها کمک می کند. زنان کم وزن می توانند این را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند تا به طور طبیعی سایز سینه خود را افزایش دهند. همچنین یک موهبت برای مادران شیرده است که برای تولید مقادیر کافی شیر تلاش می کنند، زیرا حجم شیر مادر را به طور ایمن افزایش می دهد تا به وزن بیشتر نوزادان کمک کند . دانه های شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید و روزانه این مایع را بنوشید. دانه های شنبلیله حاوی ترکیبی به نام دیوسژنین هستند، ادویه ای که شیردهی را آغاز می کند. بنابراین، به طور طبیعی به افزایش تولید شیر در سینه ها کمک می کند.

خاصیت تخم شنبلیله برای کاهش علائم پریود سنگین

چرخه های قاعدگی تعادل ظریف هورمونی را در بدن زن بر هم می زند و در نتیجه باعث بروز علائم بسیاری می شود. برای زنانی که دردهای قاعدگی و سایر مشکلات مربوط به پریود را تجربه می کنند، دانه های شنبلیله در واقع یک موهبت الهی هستند. آنها حاوی ترکیبات شیمیایی مانند دیوسژنین و ایزوفلاون ها هستند که از خواص استروژن برای تنظیم چرخه های قاعدگی و کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی تقلید می کنند. دانه های شنبلیله همچنین ممکن است با بازگرداندن سلامت طبیعی تخمدان ها به تسکین علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کمک کند.

در بدن مردان، دانه های شنبلیله سطح هورمون تستوسترون را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. همچنین نقش حیاتی در بهبود میل جنسی، فعالیت های جنسی و حتی تعداد اسپرم ایفا می کند .

پیشنهاد می کنیم مقاله “۹ درمان خانگی بی خطر برای سرماخوردگی و سرفه در دوران بارداری ” را نیز مطالعه بفرمایید.

روند زایمان را تسهیل می کند

دانه های شنبلیله با تحریک انقباضات در طول دوره زایمان به تسهیل روند زایمان در زنان کمک می کند. نوشیدن چای دم کرده با این دانه ها قبل از شروع زایمان ممکن است به کاهش درد در هنگام زایمان کمک کند. با این حال، زنان باردار باید دانه شنبلیله را با احتیاط مصرف کنند. به دلیل توانایی آنها در ایجاد انقباضات، ممکن است باعث زایمان زودرس یا حتی سقط جنین شوند. در حالت ایده آل، زنان باردار به جای استفاده بی رویه از آن به میل خود، باید آن را تنها پس از مشورت با پزشک مصرف کنند.

خاصیت تخم شنبلیله برای قلب

شما می توانید با قرار دادن دانه شنبلیله در رژیم غذایی روزانه خود از سلامت کلی سیستم قلبی عروقی خود مراقبت کنید. برخی ترکیبات ممکن است لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا “کلسترول بد” و تری گلیسیرید را در جریان خون کاهش دهند. آنها همچنین حاوی ترکیب شیمیایی به نام galactomannan هستند که خطر حملات قلبی را کاهش می دهد. از سوی دیگر، پتاسیم موجود در ادویه با کاهش جذب، حرکات ماهیچه های قلب را تنظیم می کند.

 فواید دانه های شنبلیله برای کاهش وزن

دانه های شنبلیله یک عامل غیر محتمل در کاهش وزن، حاوی فیبرهای محلول هستند که به سرکوب اشتها کمک می کنند . این مانع از خوردن بین وعده های غذایی یا خوردن میان وعده های ناسالم می شود. خیساندن دانه های شنبلیله یک شبه و جویدن آنها در صبح با معده خالی تجربه بسیار ناخوشایندی به نظر می رسد. با این حال، به طور موثری گرسنگی شما را مهار می کند و از پرخوری جلوگیری می کند، بنابراین تلاش های کاهش وزن شما را افزایش می دهد.

سلامت دستگاه گوارش را افزایش می دهد

تخم شنبلیله دارای ترکیبات نفخ آور هستند که به دفع سموم از بدن و جلوگیری از یبوست کمک می کند. آنها همچنین می توانند برای درمان اسیدیته و سوزش سر دل مانند داروهای ضد اسید مصرف شوند و در عین حال تولید مخاطی در روده ها را بهبود می بخشند. این مخاط پوشش معده و روده را می پوشاند و باعث کاهش تحریک و تسکین علائم بیماری های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر می شود.

دانه شنبلیله

نحوه مصرف تخم مغذی شنبلیله

دانه های باکیفیت و تازه شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید. صبح روز بعد، آنها را می توان با معده خالی مصرف کرد یا در انواع غذاها همانطور که هستند یا به عنوان خمیر استفاده کرد. همچنین می‌توانید دانه‌های شنبلیله را به صورت پودر صاف درآورید و از آن برای تهیه دم کرده استفاده کنید. از پودر دانه شنبلیله نیز می توان در آشپزی برای چاشنی استفاده کرد.

اگرچه شنبلیله یک ماده پر خاصیت است، اما فقط باید به مقدار متوسط ​​و آن هم زیر نظر پزشک مصرف شود. مصرف بیش از حد این گیاه می تواند منجر به سوء هاضمه، کاهش اشتها، بوی کمی شیرین بدن، ناراحتی معده، اسهال، سردرد، سرگیجه، واکنش های آلرژیک و غیره شود. علاوه بر این، زنان باردار و افراد مبتلا به سرطان های حساس به هورمون هرگز نباید مصرف دانه شنبلیله را بدون آن شروع کنند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.