تا به حال اصطلاح میگرن شکمی را شنیده اید؟

میگرن شکمی نسبتاً شایع است و در کودکان کمتر تشخیص داده می شود. یکی از متخصصان علائمی که باید مراقب باشید و نحوه درمان این بیماری را به اشتراک می گذارد.

وقتی به میگرن فکر می کنید، احتمالاً سر درد به ذهنتان خطور می کند. میگرن یک بیماری عصبی است که می تواند باعث تهوع، استفراغ و حساسیت به نور شود. علامت اصلی آن درد سر دردناک است. اما، به نظر می رسد، این بیماری می تواند شکم را نیز به خصوص در کودکان ایجاد کند.

لیندسی التون، متخصص مغز و اعصاب اطفال در آستین، تگزاس می گوید: «[میگرن شکمی] نسبتاً شایع است و تقریباً کمتر تشخیص داده می شود. خانواده‌ها می‌آیند و می‌گویند که فکر می‌کردند بچه‌شان دچار معده درد شده اند.»

میگرن شکمی چیست؟

میگرن های شکمی مانند میگرن های معمولی سردرد نیستند. در واقع، افرادی که میگرن شکمی دارند به ندرت حتی سر درد دارند. در عوض، درد در ناحیه شکم قرار دارد که معمولاً در مرکز ناف قرار دارد. اغلب به عنوان یک احساس درد یا درد مانند معده درد توصیف می شود، اما بسته به فرد می تواند متفاوت باشد.

میگرن شکمی ۰٫۲ تا ۴٫۱ درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. التون می‌گوید: «ما معمولاً آن‌ها را در بچه‌های کوچک‌تر، معمولاً در سنین مدرسه ابتدایی و تا اوایل مدرسه راهنمایی می‌بینیم». به ندرت دیده می شود که آنها زودتر رخ می دهند، اما این اتفاق می افتد.

حملات میگرنی شکمی با بزرگتر شدن بچه ها بهتر می شوند و گاهی به طور کامل ناپدید می شوند. اما حدود ۷۰ درصد از بچه ها به سردردهای کلاسیک میگرنی ادامه می دهند.

به گفته التون، پسران پیش از نوجوانی بیشتر در معرض ابتلا به میگرن هستند، اما با پیشرفت کودکان در دوران بلوغ، دختران بیشتری تحت تأثیر میگرن قرار می‌گیرند و پسرها نیز تمایل به رشد میگرن دارند.

التون می‌گوید: «جالب است بدانیم که حملات میگرنی شکمی چگونه است.»

پزشکان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث میگرن شکمی می شود، اما این بیماری ممکن است به دلیل سیستم های انتقال دهنده عصبی مشترک از مغز و روده باشد. التون توضیح می دهد: «روده شما دارای تعداد زیادی پایانه عصبی و مکان های گیرنده سروتونین است، درست مانند مغز». و همان تحریک گیرنده ای که در مغز با میگرن سردرد اتفاق می افتد، احتمالاً با میگرن شکمی، فقط در روده اتفاق می افتد.

میگرن شکمی

تشخیص میگرن شکمی

آزمایش تشخیصی خاصی برای میگرن شکمی وجود ندارد. در عوض، سابقه خانوادگی، علائم و آزمایشات قبلی همه در نظر گرفته می شود. بر اساس یک مطالعه بررسی شده در سال ۲۰۱۸ در Dove Press، در ۳۴ تا ۹۰ درصد کودکانی که میگرن شکمی دارند، سابقه خانوادگی میگرن وجود دارد.

اگر کودکی آزمایش گوارشی نداشته باشد، بسیاری از متخصصان مغز و اعصاب به منظور رد سایر علل احتمالی، مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر و سندرم استفراغ چرخه ای، ارجاع می دهند. متخصصان دستگاه گوارش ممکن است آندوسکوپی، سونوگرافی، آزمایش خون یا مدفوع را انجام دهند.

 معیارهای تشخیصی میگرن شکمی، کودک باید موارد زیر را داشته باشد:

پنج حمله یا بیشتر از درد شکم که بین دو تا ۷۲ ساعت طول می کشد

درد مبهم یا دردناک، و شدت متوسط ​​تا شدید.

علائم مرتبط مانند بی اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ یا رنگ پریدگی

تشخیص، تشخیص سختی نیست. التون می گوید: معیارهای تشخیصی واضحی دارد، اما در واقع باید بنشینید و از کسی شرح حال بگیرید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله آیا بوتاکس میتواند میگرن شما را درمان کند؟ را نیز مطالعه بفرمایید.      

درمان میگرن شکمی

خودمراقبتی خوب بهترین پیشگیری برای میگرن شکمی است. خواب، تغذیه و هیدراتاسیون نقش بسزایی در مدیریت علائم دارد. التون می گوید: «هیدراته ماندن از اهمیت بالایی برخوردار است. گاهی اوقات، تنها نسخه ای که بیماران جوان او با آن کنار می گذارند، مصرف روزانه آب است. با این تغییرات در شیوه زندگی، او فکر می کند نیمی از علائم بیمارانش به طور قابل توجهی بهبود می یابد.

استرس نیز اغلب یک محرک رایج است. مطالعات زیادی در مورد استفاده از رفتار درمانی شناختی (CBT) برای کمک به کاهش حملات میگرنی شکمی در کودکان انجام نشده است، اما برخی تحقیقات از CBT برای درمان سردردهای میگرنی در کودکان حمایت می کنند.

التون می‌گوید بسیاری از کودکان مبتلا به میگرن شکمی نیز سابقه بیماری حرکت قابل توجهی دارند. اغلب کودکان نوپا و خردسالان مبتلا به بیماری حرکتی دچار سردرد و میگرن های مکرر می شوند. التون می افزاید: «پیوندی در آنجا وجود دارد، اما ما دقیقاً نمی دانیم که چیست.

برخی غذاها نیز می توانند محرک باشند. به نظر می رسد نگهدارنده های غذایی مانند MSG، رنگ ها (به ویژه رنگ قرمز) و نیترات ها باعث میگرن می شوند و همچنین تیرامین که در پارمزان و سایر پنیرهای قدیمی وجود دارد. اگر کودک شما دوره‌های مکرر دارد، می‌توانید آن‌ها را به مدت چند هفته از رژیم غذایی خود حذف کنید، و ببینید که آیا حملات میگرنی کمتر می‌شوند یا شدیدتر می‌شوند.

درمان میگرن شکمی

راه های دیگر برای درمان میگرن شکمی

هر چه زودتر میگرن را درمان کنید، زودتر می توانید از علائم آن جلوگیری کنید. مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند تیلنول و ایبوپروفن یا داروهای ضد تهوع می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

داروهای تجویزی برای میگرن به طور کلی بی خطر و موثر هستند. التون می‌گوید داروهای پیشگیرانه روزانه معمولاً برای کودکانی در نظر گرفته می‌شود که بیش از چهار حمله در یک ماه داشته باشند یا حملات آنها چندین روز طول بکشد یا باعث غیبت آنها از مدرسه شود.

گزارش شده است که برخی مکمل‌های خاص در درمان علائم میگرن موفقیت‌آمیز دارند. در حالی که منیزیم توسط بنیاد آمریکایی میگرن حمایت می شود، می تواند باعث ناراحتی معده شود، که باعث می شود التون در استفاده از آن برای بیماران خود مرددتر شود. طبق یک مطالعه علوم اعصاب تغذیه در سال ۲۰۲۱، ویتامین B2 ممکن است به پیشگیری از علائم میگرن کمک کند. به گفته التون، هیچ داده ای وجود ندارد که سودمندی آن را به ویژه برای میگرن شکمی نشان دهد، اما ممکن است به برخی از کودکان کمک کند و به عنوان یک داروی کم خطر در نظر گرفته می شود.

التون می‌گوید ابهام‌زدایی از میگرن شکمی و دریافت تشخیص مهم است، زیرا می‌تواند درد را کمتر ترسناک کند و نگرانی والدین را در مورد فرزندانشان کاهش دهد. همچنین گامی حیاتی به سوی درمان ارزشمند است. التون می‌گوید: «احساس داشتن یک دسته و یک برنامه بازی بسیار مفید است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.