بهترین درمان های خانگی برای سرگیجه

اکثر خانم ها و آقایان در طول زندگی خود سرگیجه را تجربه می کنند و این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. سرگیجه می تواند زمانی رخ دهد که شما خسته، گرمازدگی بیش از حد، کم آبی بدن، یا به اندازه کافی غذا نخورده باشید و از جمله عوامل دیگر. اگر به طور مکرر با سرگیجه مواجه هستید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید تا ریشه مشکل را پیدا کنید. اگر صرفاً هر چند وقت یکبار اتفاق می افتد، چندین درمان طبیعی و خانگی برای سرگیجه وجود دارد.

درمان خانگی سرگیجه چیست؟

زنجبیل

ریشه زنجبیل یک گیاه خوش طعم با فواید بسیاری است که از جمله آنها می توان به توانایی آن در کاهش احساس سرگیجه اشاره کرد. گیاه شناسان اغلب آن را برای حالت تهوع و سبکی سر تجویز می کنند و یک مطالعه اخیر نشان داده است که به طور قابل توجهی احساس سرگیجه را که در داوطلبان ایجاد شده بود کاهش می دهد. زنجبیل را می توان به شکل قرص، چای یا تازه مصرف کرد. روش ترجیحی برای سرگیجه اغلب چای زنجبیل است، زیرا می‌توان به آن شیرین‌کننده‌ای مانند عسل اضافه کرد که می‌تواند سرگیجه را نیز کاهش دهد.

غذاهای شیرین

به خصوص در مبتلایان به دیابت، سرگیجه می تواند ناشی از سطوح پایین قند خون باشد که به عنوان هیپوگلیسمی نیز شناخته می شود. برای رفع این مشکل، مصرف غذاها یا نوشیدنی‌های شیرین مانند شکلات یا آب میوه باید قند کافی برای متعادل کردن سیستم بدن شما فراهم کند و در نتیجه احساس سرگیجه را از بین ببرد.

نعناع تند به رفع سرگیجه کمک میکند

بسیاری از زنان نعناع را یک درمان موثر برای سرگیجه می دانند. انواع رایج آن چای نعناع یا اسانس است. اگر فکر می‌کنید احساس سرگیجه‌تان در نتیجه سردرد یا میگرن است، مالیدن چند قطره از این روغن روی شقیقه‌ها و پیشانی‌تان می‌تواند تسکین یابد. همچنین نعناع خاصیت خنک کنندگی دارد و بنابراین در صورت احساس سرگیجه ناشی از گرمای بیش از حد، استفاده از آن نیز پیشنهاد می شود. مالیدن روغن به پشت گردن می تواند به ویژه خنک کننده باشد.

جینکو بیلوبا

این گیاه دارویی یکی از داروهای کمتر شناخته شده برای درمان سرگیجه است. اما در برخی از فروشگاه های بهداشت طبیعی به اشکال مختلف موجود است. گاهی اوقات پماد جینکو بیلوبا برای استفاده موضعی، به ویژه برای شقیقه ها و پیشانی پیشنهاد می شود، زیرا می تواند گردش خون را تحریک کند. تشویق جریان خون به سر می تواند سرگیجه ناشی از سرگیجه را نیز درمان کند.

کوهوش سیاه

کوهوش سیاه همچنین در اشکال مختلف موجود است و می تواند برای درمان سرگیجه ای که به دلیل کاهش فشار خون ایجاد می شود مفید باشد. بسیاری از زنان – به ویژه وقتی که سنشان بالا می رود – وقتی خیلی سریع می نشینند یا بلند می شوند، احساس سرگیجه می کنند. این احساس به عنوان افت فشار خون وضعیتی شناخته می شود و در اثر کاهش ناگهانی فشار خون ایجاد می شود. تصور می شود که این گیاه می تواند در تشویق فشار خون طبیعی موثر باشد.

اغلب سرگیجه به دلیل کم آبی بدن یا عدم مصرف غذای کافی ایجاد می شود. بدن برای عملکرد موثر به انرژی از غذا نیاز دارد و زمانی که مقدار کافی دریافت نمی کند، ممکن است احساس سرگیجه و ضعف کنید. به طور مشابه، اگر مایعات کافی ننوشید، منجر به کم آبی بدن می شود. بسیاری از زنان متوجه می شوند که اگر یک لیوان آب و یک میان وعده یا وعده غذایی بزرگتر بخورند، سرگیجه آنها نسبتاً سریع برطرف می شود.

اغلب، سرگیجه یک اتفاق موقتی است که مدت زیادی طول نمی کشد. برای کمک به درمان این احساس، علاوه بر درمان های فوق، معمولاً توصیه می شود برای مدت کوتاهی بنشینید یا دراز بکشید. یک رژیم غذایی سالم و استراحت کافی به کاهش احتمال احساس سرگیجه کمک زیادی می کند.

 سیگار را ترک کنید تا سرگیجه شما بهبود یابد

سیگار کشیدن یک عامل خطر برای سرگیجه است. در واقع، سیگار کشیدن فعال و غیرفعال می تواند علاوه بر بیماری های شدید دیگر، شما را مستعد این مشکل کند.

بنابراین، به نفع سلامت کلی شما به طور کلی و اجتناب از سرگیجه به طور خاص است که باید این عادت را ترک کنید. از دود دست دوم نیز خودداری کنید.

 مایعات کافی بنوشید

از آنجایی که کم آبی یکی از دلایل اصلی سرگیجه است، باید بدن خود را به اندازه کافی هیدراته نگه دارید. مصرف مایعات توصیه شده ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما متخصصان به طور کلی نوشیدن حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب در روز را توصیه می کنند.

با مصرف مرکبات، آب‌میوه‌ها و سوپ‌ها می‌توانید بخشی از نیاز مایعات خود را تامین کنید. همچنین، مطمئن شوید که از الکل، کافئین و سایر مایعات ادرار آور که می توانند آب را از بدن شما با ایجاد ادرار بیش از حد تخلیه کنند، خودداری کنید.

در یک مطالعه، افزایش مصرف آب به کاهش شدت یا دفعات سرگیجه در بیماران مبتلا به بیماری منیر کمک می‌کند. با این حال، این ادعا باید توسط کارآزمایی‌های جامع‌تر با گروه موضوعی بزرگ‌تر برای حمایت در مقیاس بزرگ تأیید شود.

 وضعیت خواب خود را اصلاح کنید

هنگام استراحت یا خواب سر خود را روی دو یا سه بالش قرار دهید. علاوه بر این، باید در سمتی از بدن بخوابید که کمتر تحت تاثیر علائم سرگیجه یا سرگیجه قرار دارد. این نوع خواب آگاهانه ممکن است به جلوگیری از سرگیجه مکرر کمک کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “انواع سرگیجه و علت آن” را نیز مطالعه بفرمایید.      

 از حرکات ناگهانی یا سریع سر خودداری کنید

سرگیجه اغلب با ایستادن یا نشستن خیلی سریع به دلیل هجوم ناگهانی خون به دور از سر در نتیجه نیروی جاذبه ایجاد می شود. بنابراین، توصیه می شود پس از دوره های استراحت طولانی مدت، مانند زمانی که از خواب بیدار می شوید، فعالیت خود را کاهش دهید.

به افرادی که سرگیجه دارند یا دوره های مکرر سرگیجه دارند توصیه می شود سر خود را به طور ناگهانی حرکت ندهند. حرکات تدریجی سر به مغز و رگ‌های خونی زمان می‌دهد تا تنظیم شوند، در حالی که حرکات سریع علائم را تشدید می‌کند.

 ماساژ برای درمان سرگیجه مناسب است

ماساژ بدن با حرکات ملایم دست کمک می کند تا استرس فرو رفته در ماهیچه ها و اعصاب شما از بین برود و تأثیر آرامش بخش عمیقی بر کل وجود شما دارد.

نه فقط این، تحریک موضعی به بهبود گردش خون کمک می کند. افزایش عرضه خون، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به کل بدن و مغز می رساند. ماساژ ممکن است به کاهش سرگیجه تشدید شده توسط اضطراب و استرس، و همچنین گردن درد و تنش کمک کند.

 سالم بخورید

مصرف شکر، کافئین و سدیم خود را محدود کنید. مصرف بیش از حد سدیم می تواند تعادل مایعات بدن را مختل کند و سرگیجه را تشدید کند. غذاهای حاوی کربوهیدرات های پیچیده مانند حبوبات و غلات کامل را به غذاهایی که حاوی قندهای ساده هستند مانند شکر و عسل ترجیح دهید.

کافئین بیش از حد می تواند منجر به کم آبی بدن شود، زیرا کافئین یک ادرارآور است که منجر به سرگیجه می شود. بنابراین مصرف قهوه، چای و سایر منابع کافئین خود را محدود کنید.

 استرس خود را مدیریت کنید

استرس توانایی بدن شما برای بهترین عملکرد را به خطر می اندازد. همچنین سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کند و بنابراین شما را در برابر مشکلات سلامتی، از جمله حمله منیر که باعث سرگیجه می شود، آسیب پذیرتر می کند.

اگرچه مدیریت استرس در زندگی سالم نقش اساسی دارد، هیچ راهی برای فرار کامل از استرس وجود ندارد. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از چیزها و موقعیت‌هایی که به آن کمک می‌کنند اجتناب کنید و مکانیسم‌های مقابله و تکنیک‌های تمدد اعصاب را به کار بگیرید که می‌توانند استرس را کاهش دهند.

استراحت کنید

اگر سرگیجه شما ناشی از گرمازدگی یا کم آبی بدن است، در جای خنک استراحت کنید و آب یا نوشیدنی ورزشی بنوشید.

درمان های خانگی برای سرگیجه

در سفر مراقب سرگیجه باشید

اگر در حین رانندگی، عبور از یک خیابان شلوغ، یا کار با ماشین، سرگیجه به شدت به شما حمله کند، می تواند بسیار خطرناک باشد.

بدن شما تعادل را از دست می دهد، ماهیچه های شما سست می شوند، و احساس می کنید همه چیز در حال چرخش خارج از کنترل است. در چنین حالتی، باید هرگونه فعالیت پرخطری را که در آن زمان انجام می دهید، متوقف کنید تا از خطرات و حوادث احتمالی جلوگیری کنید.

اگر در حال رانندگی هستید و حتی از راه دور احساس سرگیجه یا سرگیجه دارید، خود را کنار بکشید و منتظر بمانید تا این احساس کاهش یابد.
ماشین آلات را تا زمانی که ذهنیت درستی ندارید کار نکنید.
هنگام پایین آمدن یا بالا رفتن از پله ها مراقب باشید و همیشه نرده را محکم بگیرید تا از آن حمایت کنید.
افرادی که مستعد بیماری حرکت و سرگیجه هستند باید از خواندن کتاب یا کار با کامپیوتر در حین سوار شدن به وسیله نقلیه خودداری کنند. حرکت مداوم، همراه با بار ذهنی اضافی این فعالیت ها، می تواند باعث ایجاد مشکل شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.