با ۱۴ معمار مشهور جهان و آثار آنها آشنا شوید

شکی نیست که معماری یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین اشکال هنر در جهان است. ساختمان‌ها و سازه‌هایی که معماران ایجاد می‌کنند نه تنها از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیر هستند، بلکه هدف عملی نیز دارند. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به چند معمار مشهور و معروف جهان و برجسته ترین آثار آنها. هر یک از این معماران سهم بسزایی در عرصه معماری داشته اند و میراثی ماندگار از خود به جای گذاشته اند.

مشهورترین معماران جهان

در طول قرن‌ها، برخی از با استعدادترین و مشهورترین معماران جهان ساختمان‌ها و سازه‌های واقعاً نمادینی را طراحی کرده‌اند. از طرح های کلاسیک گرفته تا شاهکارهای معاصر، این معماران اثر خود را در تاریخ گذاشته اند. بیایید نگاهی به کار آنها بیندازیم!

 فرانک لوید رایت

فرانک لوید رایت یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین معماران قرن بیستم بود. او بیشتر به خاطر خانه هایش به سبک پریری که به گونه ای طراحی شده بودند که با مناظر طبیعی سازگاری داشته باشند، شناخته شده است.

یکی از مشهورترین آثار فرانک لوید رایت، خانه Fallingwater است که بر روی آبشاری در پنسیلوانیا ساخته شده است. موزه Solomon R. Guggenheim یکی دیگر از شاهکارهای شکل و عملکرد، و یکی از میراث جهانی یونسکو است.

معماری معروف دنیا

معمار معروف دنیا ، لوکوربوزیه

Charles-Édouard Jeanneret، معروف به لوکوربوزیه، یکی دیگر از معماران مشهور در اوایل قرن بیستم بود. او که منشأ فرانسوی-سوئیسی دارد، ساختمان هایی را در سراسر اروپا و آمریکای شمالی طراحی کرد، از جمله ویلا ساووی معروف در فرانسه.

لوکوربوزیه به دلیل استفاده از بتن به عنوان مصالح ساختمانی و طراحی هایش که نور طبیعی را در فضای داخلی خود می گنجاند، مشهور است. کلیسای نوتردام دو هاوت، کلیسای کاتولیک رومی در رونشان، فرانسه با دیوارهای خمیده ملایم آن مشخص می شود.

لودویگ میس ون در روهه

میس ون در روهه یک معمار آلمانی بود که در اوایل قرن بیستم زندگی می کرد. او به دلیل فلسفه طراحی مینیمالیستی خود که آن را “کمتر، بیشتر” نامیده بود مشهور بود.

یکی از شناخته شده ترین ساختمان های او، غرفه بارسلون در اسپانیا است که او با همکاری لیلی رایش آن را طراحی کرد. در ابتدا در سال ۱۹۲۹ به عنوان غرفه ملی آلمان برای نمایشگاه بین المللی بارسلونا در سال ۱۹۲۹ ساخته شد، از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶ بازسازی شد. این شاهکار معماری مدرن دارای چهار نوع مختلف سنگ است: مرمر سبز آلپ، تراورتن رومی، مرمر سبز باستانی و اونیکس طلایی.

 لویی کان

لویی کان یکی دیگر از معماران مشهوری بود که در اوایل قرن بیستم زندگی می کرد. او در استونی متولد شد و در سن ۴ سالگی به همراه خانواده خود به فیلادلفیا مهاجرت کرد. او به عنوان یکی از بزرگترین معماران آمریکا توصیف شده است و چندین ساختمان نمادین از جمله موسسه سالک در کالیفرنیا و موزه هنر کیمبل در تگزاس را طراحی کرده است. او که طرفدار سبک معماری یادمانی بود، موادی مانند بتن و بلوط را با هم ترکیب کرد تا تاثیرات زیادی داشته باشد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “بهترین سر آشپز های جهان را بشناسید” را نیز مطالعه بفرمایید.      

 فرانک گری

فرانک گری یک معمار کانادایی-آمریکایی معاصر است که به دلیل طراحی های منحصر به فرد و اغلب بحث برانگیز خود به شهرت رسیده است. مشهورترین ساختمان‌های او شامل موزه گوگنهایم در بیلبائو، اسپانیا، بنیاد لویی ویتون در پاریس و سالن کنسرت والت دیزنی در لس‌آنجلس می‌شود. نوری برجسته در ساختارشکنی، که با تکه تکه‌شدن مشخص می‌شود، او اشکال و فرم‌های سنتی را دوباره تعریف کرده است.

رنزو پیانو معمار معروف ایتالیایی

رنزو پیانو یک معمار ایتالیایی است که برخی از معروف ترین ساختمان های جهان از جمله مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس، Zentrum Paul Klee در برن و The Shard در لندن را طراحی کرده است.

آثار او تحت تأثیر پیشینه سازنده خانواده او بر دسترسی و هماهنگی با طبیعت متمرکز است. در سال ۱۹۹۸، رنزو پیانو جایزه پریتزکر را دریافت کرد که بالاترین دستاورد در معماری محسوب می شود.

زاها حدید

زاها حدید یک معمار بریتانیایی بود که در اوایل قرن بیست و یکم به دلیل طراحی‌های آینده‌نگر و اغلب ضد جاذبه‌اش به شهرت رسید. او ملقب به ملکه منحنی شد، زیرا بسیاری از سازه های او زوایای درست ندارند.از مشهورترین آثار زاها حدید می توان به مرکز ورزش های آبی لندن، اپرای گوانگژو در چین، خانه بندر آنتورپ در بلژیک و مرکز حیدر علی اف در باکو، آذربایجان اشاره کرد.

زاها حدید

رم کولهاس

رم کولهاس یک معمار هلندی است که به دلیل طراحی های خلاقانه اش که فناوری را با معماری ادغام می کند، مشهور است. از معروف ترین آثار او می توان به کتابخانه عمومی سیاتل و کازا دا موزیکا در پرتغال اشاره کرد.

کولهاس قصد دارد سنت و مدرنیته را در طراحی های خود ترکیب کند. او یک بار گفت: “در مورد زیبایی صحبت کنید و پاسخ های خسته کننده ای دریافت می کنید، اما در مورد زشتی صحبت کنید و چیزها جالب می شوند.”

 نورمن فاستر

نورمن فاستر یک معمار بریتانیایی است که به خاطر طرح‌های مدرنیستی خود که مهندسی و معماری را با هم ادغام می‌کنند تا ساختمان‌های کاربردی و در عین حال زیبایی‌شناختی دلپذیر ایجاد کنند، شهرت دارد.

برخی از نمادین‌ترین طرح‌های ساختمانی نورمن فاستر عبارتند از گنبد رایشستاگ در بالای رایشستاگ در برلین و ۳۰ سنت مری تبر، با نام مستعار The Gherkin، در لندن. استودیو نورمن فاستر همچنین پل هزاره لندن را ایجاد کرد که قبلاً با نام مستعار پل Wobbly به هنگام حرکت مردم روی آن حرکت می کرد.

لوئیس سالیوان

لویی سالیوان که اغلب به عنوان “پدر معماری معاصر” شناخته می شود، یکی از تأثیرگذارترین افراد در مدرسه معماری شیکاگو بود. سالیوان که در سال ۱۸۵۶ در بوستون به دنیا آمد، پیشگام ساختمان‌های زیبا و در عین حال کاربردی بود.

از جمله آثار این معمار مشهور می توان به ساختمان وین رایت در مرکز شهر سنت لوئیس و ساختمان Bayard-Condict در نیویورک اشاره کرد. ساختمان سالیوان، که قبلاً به عنوان ساختمان کارسون، پیری، اسکات و شرکت شناخته می شد، نمونه خوبی از زیبایی شناسی ارگانیک سالیوان است.

ایئو مینگ پی معمار مشهور جهان

Ieoh Ming Pei یک معمار چینی-آمریکایی قرن بیستم بود که به خاطر ساختمان های شیشه ای و فولادی نمادین خود مشهور است. برخی از برجسته ترین پروژه های او شامل کتابخانه ریاست جمهوری جان اف کندی در بوستون و هرم موزه لوور در پاریس است. دومی یک طرح بحث برانگیز بود که اکنون به عنوان یک شاهکار مدرن شناخته می شود. پی بسیاری از الگوهای هندسی مانند دایره، مربع و مثلث را در کار خود ادغام کرد.

ریچارد راجرز

یکی دیگر از نام‌های مهم در فهرست معماران مشهور جهان، مرحوم ریچارد راجرز است. پروژه های برجسته او شامل مرکز پمپیدو، لویدز لندن و ترمینال پنج فرودگاه هیترو است. سبک ریچارد راجرز به بهترین وجه به عنوان معماری پیشرفته توصیف می شود. او علاقه شدیدی به بازآفرینی شهری، پایداری و مسئولیت اجتماعی داشت.

 آنتونی گائودی

آنتونی گائودی معمار معروف اسپانیایی در سال ۱۸۵۲ در رئوس متولد شد. گائودی به دلیل طراحی ساختمان های منحصر به فرد مانند La Sagrada Familia و Park Guell در بارسلونا مشهور است.بسیاری از کارهای گائودی از طبیعت و اشکال ارگانیک الهام گرفته شده است. La Sagrada Família با گذشت بیش از ۱۳۰ سال از آغاز کار گائودی بر روی آن هنوز در دست ساخت است.

 اسکار نیمایر

مشهورترین معماران جهان

اسکار نیمایر یکی از مشهورترین معماران جهان بود که به خاطر معماری مدرن و مینیمالیستی خود شهرت داشت. او در برزیل به دنیا آمد و بخش اعظم شهر برازیلیا را طراحی کرد که به میراث جهانی تبدیل شد. کلیسای سنت فرانسیس آسیزی دارای فضای داخلی آزاد و بدون دیوار یا سازه های قابل مشاهده است که آن را از میدان اطراف خود جدا کند. گنبد اصلی به طور کامل از شیشه های رنگی تشکیل شده است و نمای بیرونی به رنگ آبی روشن است.برخی دیگر از آثار معماری او عبارتند از: کلیسای جامع برازیلیا، سالن نمایش اسکار نیمایر در راولو، ایتالیا و کازینو دا مادیرا در فونچال.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.