بادام زمینی،درختی و هندی چه خاصیتی دارند؟

بادام زمینی،درختی و هندی چه خاصیتی دارند؟

*این مطلب در شهریورماه ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”بادام زمینی،درختی و هندی چه خاصیتی دارند؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

بادام زمینی

بادام زمینی چربی بالایی دارد و آن را در گروه دانه‌های روغنی طبقه‌بندی می‌کنند و به همین دلیل بخش عمده‌ای از بادام زمینی کشت شده در جهان برای ساخت و تولید روغن گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میزان چربی آن در حدود ۶۵-۴۴ درصد است و بخش عمده‌ی آن از چربی تک‌سیرنشده و چندسیر تشکیل شده‌است، همچنین بادام زمینی حاوی اسید اولئیک (۴۰-۶۰ درصد) و اسید لینولئیک است.

بادام زمینی حاوی پروتئین بالایی است. پروتئین بادام زمینی ۳۰-۲۲ درصد کالری دارد و به همین‌ خاطر آن را یکی از منابع غنی پروتئین گیاهی می‌دانند. فراوان‌ترین پروتئین در بادام زمینی arachin و conarachin است که می‌تواند با ایجاد حساسیت در برخی افراد سلامت آنها را به خطر بیندازد.

میزان کربوهیدرات بادام زمینی پایین است.  با توجه‌ به پایین‌بودن میزان کربوهیدرات‌ها و بالابودن پروتئین، چربی و فیبر در بادام زمینی شاخص گلوکز نیز در این آجیل بسیار پایین است و در نتیجه مصرف آن بعد از هر وعده‌ی غذایی از ورود سریع کربوهیدرات‌ها به خون جلوگیری می‌کند و به همین دلیل مصرف بادام زمینی برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است.

این ویتامین ها در بادام زمینی جای دارد:بیوتین، مس ، ویتامین ب۳ ، اسدفولیک ، فسفر ، منیزیم ، ویتامین e

بادام زمینی یک غذای مناسب برای کاهش وزن معرفی می‌شود:

  • بادام زمینی با ایجاد حس سیری می‌تواند از مصرف غذاهای پرکالری مانند اسنک و برنج در افراد جلوگیری کند.
  • با توجه به میزان کالری دریافتی از مصرف بادام زمینی، افراد افزایش مصرف بادام زمینی را با کاهش مصرف دیگر مواد غذایی جبران می‌کنند.
  • وقتی بادام زمینی به اندازه‌ی کافی جویده نشود، ممکن است بخشی از آن بدون جذب‌شدن از طریق سیستم گوارش دفع شود.
  • پروتئین بالای موجود در بادام زمینی و چربی اشباع‌شده‌ی آن انرژی زیادی تولید می‌کند.
  • بادام زمینی منبع غنی فیبر است  که موجب کاهش ریسک ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی در افراد می‌شود.

۱۰ فواید بادام زمینی برای سلامتی

بادام زمینی دارای مزایای سلامتی فراوانی است که در زیر به آنها اشاره می شود:

 قلب سالم

مطالعات مختلف ثابت کرده اند که خوردن بادام زمینی احتمال ابتلا به هر نوع بیماری قلبی را کاهش می دهد. طبق مطالعه ای که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، مصرف روزانه آجیل می تواند خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را تا ۲۹ درصد کاهش دهد.

بادام زمینی حاوی مواد مغذی است که برای داشتن قلب سالم ضروری است. آنها دارای منیزیم و مس، نسبت سالمی از چربی های اشباع نشده و آنتی اکسیدان هایی مانند رسوراترول هستند. بادام زمینی همچنین سرشار از چربی های تک غیراشباع، پروتئین و فیبر است که سطح کلسترول را کاهش می دهد. این ها حاوی اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان هایی هستند که پوشش داخلی رگ ها را ایمن نگه می دارند و بنابراین در برابر بیماری های قلبی مانند تصلب شرایین محافظت می کنند.

منبع خوب پروتئین

بادام زمینی سرشار از پروتئین است که بین ۲۲ تا ۳۰ درصد از کل کالری آن متغیر است. پروتئین به ساخت توده عضلانی کمک می کند و باعث رشد ماهیچه ها می شود و در عین حال از سلامت استخوان ها نیز حمایت می کند.

کره بادام زمینی که روی نان تست یا کراکر اضافه می شود یک میان وعده خوب قبل از تمرین یا میان روز است که به کل پروتئین اضافه می کند.

پروتئین مورد نیاز برای رشد کودکان را می توان با بادام زمینی تامین کرد. مصرف خوب پروتئین نیز به تسریع بهبود زخم کمک می کند.

به کاهش وزن کمک می کند

برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، می توان بادام زمینی را در حد اعتدال اضافه کرد.

محتوای پروتئین بالا و همچنین چربی های غیراشباع سالم نه تنها مواد مغذی خوبی برای کاهش وزن هستند، بلکه ارزش سیری بالایی دارند و در نتیجه از پرخوری جلوگیری می کنند. علاوه بر این، پروتئین سطح گرلین – هورمون گرسنگی – را کاهش می دهد و تولید پپتید YY را افزایش می دهد – هورمونی که مسئول ایجاد احساس سیری در شما است.

 

10 فواید بادام زمینی برای سلامتی

 مغز شما را تیزتر می کند

برای داشتن مغزی سالم و تیزتر، به مواد مغذی مانند ویتامین B1، نیاسین و فولات نیاز دارید. وقتی بادام زمینی می خورید بدن شما با این مواد مغذی تغذیه می شود. در نتیجه مغز شما فعال تر و تیزتر می شود. نیاسین و ویتامین B1 همچنین می توانند به جلوگیری از زوال شناختی مرتبط با افزایش سن و بیماری هایی مانند آلزایمر کمک کنند.

بادام زمینی مملو از یک ماده زیست فعال به نام رسوراترول است. رسوراترول توانایی های شناختی و روانی کلامی را بهبود می بخشد. پلی فنول های موجود در بادام زمینی به عنوان غذای خلقی شناخته می شوند و همچنین به اختلالات روانی و شناختی کمک می کنند.

استخوان های قوی

افزایش سن باعث ضعیف شدن چندین استخوان موجود در بدن ما می شود. بنابراین، قبل از اینکه استخوان های شما قدرت خود را از دست بدهند، باید روی خوردن گزینه های غذایی سالم مانند بادام زمینی تمرکز کنید. سرشار از منگنز و فسفر است. این مواد مغذی و سایر ویتامین‌های موجود در بادام زمینی استحکام استخوان‌های شما را حفظ می‌کنند و در نتیجه به شما در سنین بالا کمک می‌کنند.

 پوست سالم

بادام زمینی حاوی رسوراترول و چربی های تک غیراشباع است که نه تنها پوست را شفاف می کند، بلکه سموم بدن را که باعث می شود پوست چرب و کدر به نظر برسد، از بدن پاک می کند. رسوراترول بیشتر علائم پیری مانند چین و چروک، خطوط ریز و لکه های تیره را به تاخیر می اندازد. همچنین یک درمان اثبات شده برای بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما است.

مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین‌های C و E موجود در بادام‌زمینی در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید و هر گونه آسیب‌های بعدی محافظت می‌کنند. ویتامین C همچنین به پوست خاصیت ارتجاعی می دهد و آن را جوان تر و درخشان تر می کند.

 بینایی را بهبود می بخشد

وقتی صحبت از حفظ سلامت چشم می شود، برخی از سبزیجات برگ سبز و بادام زمینی بهترین محصولات غذایی هستند که می توان مصرف کرد.

روی موجود در بادام زمینی به بدن کمک می کند تا ویتامین A را که برای دید واضح لازم است، منتقل کند.

همچنین ویتامین E موجود در بادام زمینی به کند کردن دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن و تشکیل آب مروارید کمک می کند.

 خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

تحقیقات نشان داده است که خوردن بادام زمینی می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

همچنین بادام زمینی دارای مقدار عالی پروتئین و ویتامین E است، بنابراین به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند. دارای محتوای خوبی از رسوراترول است که با قطع خون رسانی به سرطان در حال رشد و مهار رشد سلول های سرطانی به پیشگیری از سرطان با پتانسیل آنتی اکسیدانی خود کمک می کند.

آجیل مناسب دیابت

از آنجایی که بادام زمینی فاقد قند است، برای بیماران دیابتی کاملا بی خطر است. آنها منابع غنی از مواد مغذی هستند و در عین حال خوشمزه هستند.

تحقیقات نشان می دهد که خوردن بادام زمینی در صبح می تواند سطح قند خون فرد را در طول روز کنترل کند. همچنین ممکن است در هنگام مصرف غذاهای شیرین تا حدی از افزایش انسولین جلوگیری کند. طبق یک مطالعه توسط انجمن پزشکی آمریکا، مصرف منظم بادام زمینی توانایی طبیعی بدن برای تنظیم سطح انسولین خود را در برابر دیابت نوع ۲ تقویت می کند.

 از سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند

سالانه حدود ۲۵ درصد از بزرگسالان از سنگ کیسه صفرا رنج می برند. این یک بیماری ناشی از سطح کلسترول کنترل نشده است. از آنجایی که بادام زمینی کلسترول را کنترل می کند، خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را می توان با مصرف منظم آن کاهش داد.

بادام زمینی طیف وسیعی از فواید سلامتی را ارائه می دهد. آنها به لطف مواد مغذی مانند منیزیم، با کاهش خطر بیماری های قلبی، قلب سالم را تقویت می کنند.

بادام هندی

۱٫ چروک پوست

بادام هندی حاوی مس و آهن است که از چروک پوست صورت جلوگیری کرده و باعث جوان سازی پوست شود، همچنین بادام هندی از سرطان پوست جلوگیری می کند.

۲٫ مو

بادام هندی حاوی مس می باشد و به عنوان یک روش طبیعی به تقویت و افزایش رشد مو کمک کرده و از ریزش مو و سفیدی مو جلوگیری می کند.

۳٫معده و دستگاه گوارش

بادام هندی منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است که بدن را از آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند. محققان دریافته اند که مصرف بادام هندی هضم را بهبود بخشیده و سبب کاهش التهاب معده می شود.

۴٫دیابت و قند خون

بادام هندی حاوی مقادیر بسیار کم قند و کلسترول است که آن را به یکی از بهترین آجیل ها برای افراد دیابتی تبدیل کرده است، بادام هندی حتی باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود.

عصاره هیدرو اتانولی موجود در بادام هندی برای جلوگیری از افزایش قند خون و کاهش مقاومت به انسولین مفید است.

۵٫ کلسترول بالا و چربی خون

مطالعات نشان داده که بادام هندی حاوی مقادیر بالای فیبر رژیمی و چربی های غیر اشباع، پتاسیم و منیزیم است که می تواند برای درمان چربی و کلسترول بالای خون مفید باشد.

۶٫سرطان

تحقیقات نشان داده آنتی اکسیدان های فلاونول ها و پرو آنتوسیانیدین موجود در بادام هندی برای درمان سرطان مفید هستند.

۷٫ کم خونی

بادام هندی غنی از مس است که در متابولیسم آهن کمک کرده و باعث تشکیل گلبول های قرمز خون می شود. همچنین بادام هندی منبع غذایی آهن است که به رفع خستگی و درمان کم خونی کمک می کند.

هر آنچه باید درباره فیلر لب بدانید

بادام درختی

۱- پایین آورنده کلسترول بد (LDL) و کاهش دهنده بیماری‌های قلبی

بادام دارای مقدار زیادی چربی است، اما از نوع غیر اشباع! این چربی خطر بیماری‌های قلبی را کم می‌کند. تحقیقات نشان داده است که تمامی مغز‌های خوراکی، بیماری‌های قلبی و کلسترول بد را دور می‌کنند.

مطالعه‌ای نشان داده است، افرادی که ۵ بار در هفته آجیل می‌خورند، ۵۰ درصد احتمال خطر برای بیماری‌های قلبی را از خود دور می‌کنند.

۲- بادام، آنتی اکسیدان است.

ویتامین E. در پوست بادام وجود دارد. این ویتامین، یکی از انواع آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد. فواید آنتی اکسیدان‌ها در بدن بسیار زیاد است. آنتی اکسیدان‌ها جلوی برخی امراض را می‌گیرد، از جمله: سرطان، بیماری قلبی، فراموشی، آلزایمر، خوب عمل نکردن سیستم ایمنی، آب مروارید چشم (کاتاراکت)، ضعیف شدن ماهیچه‌ها و هم چنین بر سلامتی پروستات اثر می‌گذارند و از تخریب سلول‌ها و DNA جلوگیری می‌کنند.

بادام زمینی،درختی و هندی چه خاصیتی دارند؟
بادام درختی

۳- از گرفتگی عضلانی جلوگیری می‌کند.

بادام دارای منیزیم و پتاسیم است. هنگامی که به مقدار کافی منیزیم در بدن باشد، در خون جریان می‌یابد و اکسیژن و مواد مغذی را سریع‌تر حمل می‌کند و جلوی افزایش ضربان قلب را می‌گیرد. بادام بسیار بیشتر از جو یا حتی اسفناج، منیزیم دارد.

پتاسیم در انقباض عضلات، به جریان درآوردن اعصاب، متعادل کردن فشار خون و عملکرد بهتر قلب نقش دارد.

۴/۱ فنجان بادام دارای ۹۹ میلی گرم منیزیم و ۲۵۷ میلی گرم پتاسیم می‌باشد.

۴- به کاهش وزن کمک می‌کند.

بسیاری از افراد به خاطر افزایش وزن، بادام نمی‌خورند. در حالی که متخصصان تغذیه به این نتیجه رسیده اند، افرادی که حداقل ۲ بار در هفته آجیل می‌خورند، نسبت به آن‌ها که اصلا و یا به ندرت آجیل می‌خورند، بیشتر وزن کم می‌کنند.

۵٫ جلوگیری از سنگ کیسه صفرا

۶٫ کاهش دهنده قند خون و بیماری دیابت

۷٫ تقویت عملکرد ریه

به طور کلی، بادام جلوی برخی بیمای‌های تنفسی از قبیل: تنگی نفس، برونشیت مزمن و امفیزم (اتساع و بزرگی عضوی در اثر گاز) را می‌گیرد.

سلنیوم، در بادام و آجیل یافت می‌شود. سلنیوم نیز یک آنتی اکسیدان می‌باشد.

۸٫استحکام استخوان‌ها

بادام محتوی مقدار زیادی چربی غیر اشباع و بسیاری از مواد مغذی می‌باشد، از جمله: کلسیم و منیزیم. این عناصر برای استحکام استخوان‌ها استفاده می‌شوند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.