آیا ژل ضدعفونی کننده دست واقعا مفید است؟

قبلاً می دانید که تمیز نگه داشتن دستان خود یکی از بهترین راه ها برای حفظ سلامت خود و اطرافیانتان است.همانطور که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری اشاره می کند، شستن ساده دست ها با آب و صابون در مبارزه با میکروب ها مؤثرتر است. اما هنگامی که به اب دسترسی ندارید،ضدعفونی کننده دست ساخته شده با حداقل ۶۰ درصد الکل یک پایه خوب است حالا این ضدعفونی کننده چه ژل باشد چه مایع اگر الکل آن درصد خوبی داشته باشد مفید و مطمئن است.

جفری کوهن، متخصص پوست  توضیح می‌دهد: «ضدعفونی‌کننده دست همچنان مهم است زیرا به حذف میکروب‌ها از دست‌های شما کمک می‌کند، به طوری که به صورت خود نزنید. دکتر کوهن می‌افزاید: این محصولات می‌توانند به کاهش خطر سرماخوردگی و – در ترکیب با واکسن‌ها – COVID-19 و آنفولانزا کمک کنند.

اما اگر به طور مرتب از ضدعفونی کننده دست استفاده می کنید، می دانید که این محصول بهداشتی یک عارضه جانبی ناخوشایند دارد: پوست خشک و ترک خورده. به همین دلیل است که بسیاری از افراد ضدعفونی کننده دست خود را با مرطوب کننده دنبال می کنند. با این حال، اکنون، به لطف مجموعه ای از محصولات جدید در داروخانه ها، ممکن است بتوانید این روال بهداشتی را از دو مرحله به مرحله اول برسانید، یا حداقل بعد از ضدعفونی کردن دست ها، کمتر از مرطوب کننده استفاده کنید.

ضدعفونی کننده دست

چرا ضدعفونی کننده های دست می توانند مفید باشند؟

دکتر زایشنر می‌گوید: «آخرین نسل ضدعفونی‌کننده‌های دست واقعاً ترکیبی بین مراقبت از پوست و ضدعفونی‌کننده‌ها هستند. آنها حاوی همان انواع ترکیبات آبرسانی هستند که در مرطوب کننده های سنتی دست یافت می شوند تا از سد پوست در برابر موادی که برای از بین بردن میکروارگانیسم هایی که عفونت را پخش می کنند، محافظت کنند.

او می افزاید: «در حالی که کمتر احتمال دارد هنگام استفاده از ضدعفونی کننده های مرطوب کننده دست دچار خشکی و سوزش شوید، من همچنان توصیه می کنم احتیاط کنید و از مرطوب کننده های سنتی دست استفاده کنید.

چگونه ضدعفونی کننده های دست می توانند پوست را تحریک کنند

Joshua Zeichner، MD، دانشیار پوست و مدیر تحقیقات زیبایی و بالینی درماتولوژی پوست در بیمارستان Mount Sinai در شهر نیویورک، می‌گوید الکل موجود در ضدعفونی‌کننده‌های دست می‌تواند اثر خشکی روی پوست داشته باشد. با استفاده بیش از حد، ضدعفونی کننده های دست می توانند سد پوستی را مختل کنند.

انجمن ملی اگزما خاطرنشان می کند: برای افراد مبتلا به اگزما و سایرین با پوست حساس، سد پوستی در حال حاضر در معرض خطر قرار گرفته است و باعث افزایش التهاب و یا بدتر شدن علائم از جمله خشکی، قرمزی، پوسته پوسته شدن و تحریک می شود. بنابراین، استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های دست بدون مرطوب کردن پوست بعد از آن می‌تواند علائم اگزمای دست‌ها را بدتر کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “علائم آنفولانزا و تفاوت آن با کرونا چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

۴ نکته برای انتخاب یک ضدعفونی کننده دست با کیفیت

برای انتخاب محصولی که پوست را تمیز می کند و رطوبت را به آن باز می گرداند، توجه خود را به لیست مواد تشکیل دهنده معطوف کنید و این نکات متخصص را دنبال کنید.

۱- انتخاب ضدعفونی کننده با غلظت الکل مناسب

کاران لال، پزشک متخصص پوست در Schweiger Dermatology Group در هیلزبورو، نیوجرسی، می‌گوید: «من همیشه به دنبال الکل اتیلیک هستم که در کشتن میکروارگانیسم‌ها مؤثرتر از الکل ایزوپروپیل است. در حالی که ضدعفونی‌کننده‌هایی با غلظت الکل بین ۶۰ تا ۹۵ درصد در کشتن میکروب‌ها مؤثرتر از ضدعفونی‌کننده‌های دارای غلظت الکل کمتر یا ضدعفونی‌کننده دست‌های غیر الکلی هستند، طبق CDC، چسبیدن به ضدعفونی‌کننده در انتهای پایین مقیاس برای پوست شما بهتر است دکتر می گوید: «من از غلظت های بسیار بالا (بیش از ۸۵ درصد) الکل اجتناب می کنم، زیرا آنها بیشتر خشک می شوند. تنها چیزی که نیاز دارید ۶۰ درصد اتیل الکل است.

به طور جداگانه، مراقب محتوای متانول پنهان بالقوه در ضدعفونی‌کننده‌های خاص باشید. در ژوئیه ۲۰۲۰، سازمان غذا و دارو (FDA) در وب سایت خود اشاره کرد که برخی از محصولات وارداتی از مکزیک آلوده به این ماده هستند که به اشتباه به عنوان اتانول برچسب گذاری شده است. او می گوید: «متانول سمی است و جذب آن می تواند عواقب سلامتی جدی از جمله کوری و مرگ داشته باشد. FDA از مصرف‌کنندگان می‌خواهد که به برچسب‌های مواد تشکیل دهنده روی این محصولات توجه کنند و از استفاده از محصولاتی که مشخصاً حاوی متانول هستند، که این آژانس در وب‌سایت خود فهرست می‌کند، خودداری کنند.

۲- بنزالکونیوم کلرید را در نظر بگیرید

اگر پوست حساسی دارید، یک ضدعفونی کننده دست بدون الکل در نظر بگیرید. بنزالکونیوم کلرید یکی از گزینه‌ها است، زیرا یک عامل ضد عفونی‌کننده است که مشخص شده است COVID-19 را غیرفعال می‌کند. لال می گوید، با این وجود، به اندازه الکل میکروارگانیسم های عفونی را از بین نمی برد. مطالعه ای که در فوریه ۲۰۲۱ در مجله عفونت بیمارستانی منتشر شد نشان داد که بنزالکونیوم کلرید کووید-۱۹ را هم روی دست و هم روی سطوح غیرفعال می کند.

محققان به «چندین مزیت» استفاده از آن نسبت به الکل برای ضدعفونی دست اشاره کردند، از جمله اینکه «برای پوست کمتر تحریک‌کننده و غیرقابل اشتعال است». آنها همچنین خاطرنشان کردند که کارکنان مراقبت های بهداشتی ممکن است به احتمال زیاد در اقدامات بهداشتی بهتر دست با ضدعفونی کننده دست بنزالکونیوم کلرید شرکت کنند زیرا عوارض جانبی کمتری نسبت به ضدعفونی کننده های مبتنی بر الکل دارد.

ضدعفونی کننده دست

۳- محصولات را با عوامل مرطوب کننده شناسایی کنید

از نظر ترکیبات غیرفعال، لال به دنبال اسکوالن، گلیسیرین و روغن نارگیل است – همه اینها به جذب آب و حفظ رطوبت کمک می کنند.سعی کنید ژل و یا محلول ضدعفونی کننده دست که خریداری میکنید مرطوب کننده خوبی داشته باشد و حواستان به پوست دستتان باشد تا خشک و ترک خورده نشود.

۴- از ژل ضدعفونی کننده که معطر است پرهیز کنید

دکترهای پوست می‌گویند این نکته برای افراد مبتلا به اگزما و افرادی که پوست حساس را مدیریت می‌کنند، کلیدی است، زیرا عطر می‌تواند آزاردهنده باشد. این به آن سد پوستی آسیب‌دیده برمی‌گردد که زایشنر قبلاً به آن اشاره کرد. ساعدی می‌گوید: «رایحه‌ها می‌توانند محرک باشند، و با وجود مانع در معرض خطر، می‌توانید مستعد تشدید اگزما باشید.»

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.