آیا استرس می تواند باعث زخم معده شود؟

آیا استرس می تواند باعث زخم معده شما شود؟ استرس به دلیل مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا، خستگی و افسردگی – و به درستی هم مقصر است. اما وقتی صحبت از ایجاد زخم معده به میان می آید، آیا بازهم استرس مقصر است؟ محرک های اصلی برای زخم معده عبارتند از:

عفونت هلیکوباکتر پیلوری ناشی از یک باکتری معمولی روده. استفاده بیش از حد از داروهای مسکن بدون نسخه معروف به NSAIDs که مخفف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است.

 اگرچه ممکن است استرس مقصر اصلی زخم معده نباشد، اما قطعاً به عنوان شریک جرم شناخته می شود. دکتر کریستین لی، متخصص گوارش، توضیح می دهد.

آیا استرس باعث ایجاد زخم می شود؟

تحقیقات نشان می دهد که بین استرس و زخم رابطه وجود دارد. اما آیا واقعا استرس باعث ایجاد زخم می شود؟ اینجاست که همه چیز پیچیده می شود. دکتر لی توضیح می دهد که از مطالعات متعدد، کاملاً واضح است که استرس اغلب به عنوان پس زمینه برای زخم معده عمل می کند. افراد مبتلا به این بیماری معده اغلب سطوح بالایی از استرس را در زندگی روزمره خود گزارش می دهند.پاسخ طبیعی بدن شما به استرس همچنین اسید معده را افزایش می دهد که منبع زخم است.

بنابراین، این سوال پیش می‌آید که استرس یا زخم اول کدام است؟

دکتر لی می گوید: «در اصل، این یک نوع بحث مرغ یا تخم مرغ است. “تحقیقات و بحث های متناقض زیادی در مورد این موضوع وجود دارد. با این حال، اکثر افراد استرس را چیزی می دانند که به خودی خود باعث ایجاد زخم معده نمی شود.

 چه چیزی باعث ایجاد زخم معده می شود؟

پوششی در معده از آن در برابر اسیدهای سوزآور و آنزیم های داخل روده محافظت می کند. زخم‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که این پوشش از بین می‌رود و به آن شیره‌های داخلی اجازه می‌دهد دیواره معده شما را بخورند.اما چه چیزی به اندازه کافی قدرتمند است که این پوشش سخت را تضعیف کند؟ بیایید به دو منبع اصلی نگاه کنیم.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری

بین ۵۰ تا ۷۵ درصد از جمعیت جهان باکتری هلیکوباکتر پیلوری را در شکم خود دارند. برای بیشتر، مشکلی نیست. با این حال، گاهی اوقات این باکتری به حدی تکثیر می شود که سیستم ایمنی شما نمی تواند آن را کنترل کند.

این رشد بیش از حد باکتری در نهایت ممکن است در اطراف سیستم ایمنی معده شما کار کند و به دیواره معده شما آسیب برساند و منجر به زخم شود. حدود ۴۰ درصد از زخم های معده با هلیکوباکتر پیلوری. NSAID ها مرتبط است.

این دارو می تواند پوشش معده شما را تحریک کند و حتی توانایی طبیعی بدن شما را برای ترمیم آسیب مسدود کند. حدود ۵۰ درصد از زخم معده به دلیل استفاده بیش از حد از داروهای NSAID ایجاد می شود.

این دارو می تواند تولید هورمونی به نام پروستاگلاندین را کاهش دهد، که می تواند ضخامت پوشش معده شما را کاهش دهد یا توانایی طبیعی بدن شما را برای ترمیم آسیب دیواره معده مختل کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “رژیم طلایی دکتر واهل برای مبتلایان به ام اس چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

علائم زخم معده

ناراحتی در سوزش و سوء هاضمه دو نشانه کلاسیک زخم معده هستند. می توان آن را به عنوان یک احساس شدید توصیف کرد که گاهی اوقات با درد روده همراه است. این ناراحتی معمولاً زمانی افزایش می یابد که معده خالی باشد.

آیا استرس می تواند باعث زخم معده شود؟

سایر علائم رایج عبارتند از:

شکم نفخ کرده
حالت تهوع یا استفراغ.

آیا زخم معده از بین می رود؟

زخم های رایج معمولاً با داروهایی که برای کاهش اسید معده طراحی شده اند و یک پوشش محافظ روی زخم قرار می دهند، بهبود می یابند. اگر عفونت هلیکوباکتر پیلوری درگیر باشد، ممکن است آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری تجویز شود.

شما باید از تحریک زخم نیز خودداری کنید، که به معنی اجتناب از NSAID ها و سیگار در طول دوره بهبودی است. محدود کردن استفاده از آنها پس از آن می تواند به شما در جلوگیری از مشکلات بعدی کمک کند.

مدیریت استرس

دکتر لی می گوید در حالی که استرس ممکن است باعث زخم معده نشود، اما مطمئناً به آن کمک می کند. یادگیری نحوه مدیریت بهتر عوامل استرس زا در زندگی می تواند به شما کمک کند فردی سالم تر، شادتر و سازنده تر باشید.

کاهش استرس :

تکنیک های آرامش بخش مانند مدیتیشن.
تمرین منظم.
خواب کافی

و اگر زندگی شما به طور مداوم در معرض استرس و اضطراب است، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا درمانگر خود صحبت کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.